2022 FIAT 500e Trepiuno 118 PS – Test Drive: Δοκιμάζουμε το ξεχωριστό ηλεκτρικό όχημα πόλης


Το νέο FIAT 500e 3 συν 1, ή αλλιώς «Trepiuno», δεν μοιάζει με κανένα άλλο όχημα πόλης και διαφέρει ακόμα και από τις άλλες εκδόσεις τού αμιγώς ηλεκτρικού μοντέλου της ιταλικής εταιρείας.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΖΩΓΛΟΠΙΤΗΣ, ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΤΟΣ.
  • 3/7/2022

Δεν μπορείς να μην το προσέξεις ακόμα και εάν για κάποιο λόγο δεν σου αρέσει καθόλου. Το «Πεντακοσαράκι» συνεχίζει να προκαλεί το ενδιαφέρον και στην εποχή της ηλεκτροκίνησης. Τι κι αν έχουν περάσει 65 χρόνια από τότε που εμφανίστηκε ο «προπάτοράς» του, το Nuova 500 (όπως είχε ονομαστεί για να ξεχωρίζει από το προπολεμικό FIAT 500);

«Εκείνος» ήταν μικρός, λιτός, απλοϊκός, θορυβώδης. Κι όμως, λατρεύτηκε από τους Ιταλούς οι οποίοι έκαναν αυτό που ξέρουν καλά να πράττουν. «Τον» μετέτρεψαν σε εμβληματικό όχημα και αντικείμενο μόδας. Κι όταν σταμάτησε να παράγεται, το 1975, άφησε πίσω του μια ολόκληρή εποχή. Όμως, δεν χάθηκε, όπως αποδείχτηκε.

Το 2020, τα στελέχη της FIAT επανέφεραν το Nuova 500 (το Νέο 500) αλλά αυτή τη φορά υπό εντελώς διαφορετικές συνθήκες. Πλάι στην ονομασία-αριθμό υπάρχει και ένα γράμμα, το «e». Έτσι δηλώνεται η ηλεκτρική «φύση» του. Μεγαλύτερο (σχεδόν διπλάσιο σε όγκο από εκείνον τον «προγονό» του), σύγχρονο, καλοεξοπλισμένο και ήσυχο βασίζεται στην ιστορία του και μοιάζει να «κοιτά αφ’ υψηλού» τα αντίστοιχα οχήματα της κατηγορίας.

Το Trepiuno

Ως ιταλική δημιουργία, το 500e δεν θα μπορούσε να είναι συμβατικό, να μην έχει κάτι που να διαφέρει. Καθώς η πλατφόρμα στην οποία βασίζεται το επιτρέπει, τα στελέχη της FIAT ενέκριναν και την έκδοσή του με αμάξωμα που έχει τέσσερις πόρτες, συνολικά.

Η λύση «τρία συν ένα» που επικράτησε αφορά τόσο στον αριθμό των επιβατών που μπορούν να μεταφερθούν με σχετική άνεση (τρεις) ή στρυμωγμένα (τέσσερις), όσο στην ύπαρξη δύο θυρών στη δεξιά πλευρά του οχήματος. Εκεί, η εμπρός πόρτα ανοίγει κανονικά (αριστερόστροφα), ενώ μια μικρή που έχει διαμορφωθεί αντίρροπα.

Και γι’ αυτή την ιδιοτυπία του πρέπει να στραφούμε στο παρελθόν της εταιρείας, αλλά στο σχετικά πρόσφατο εν προκειμένω. Ήταν το 2004 όταν οι επισκέπτες της Έκθεσης Αυτοκίνητου της Γενεύης έβλεπαν στον χώρο του περιπτέρου της FIAT το πρωτότυπο Trepiuno.

Επρόκειτο για ένα όχημα που προμήνυε το γεγονός ότι θα επανερχόταν το 500 τρία χρόνια αργότερα (το 2007). Το πρωτότυπο ονομάστηκε έτσι («Trepiuno») λόγω της διαμόρφωσης του εσωτερικού του, όπου μπορούσε να δεχτεί τρεις συν έναν επιβάτες.

Ηλεκτροκινητήρας, μπαταρίες

Το 500e Trepiuno δεν διαφέρει στα τεχνικά χαρακτηριστικά του από τις υπόλοιπες δύο εκδοχές του μοντέλου, δηλαδή τη Hatchback και την Cabrio. Συνεπώς, διαθέτει ηλεκτροκινητήρα μόνιμου μαγνήτη μέγιστης ισχύος 118 PS και μέγιστης ροπής 220 Nm ο οποίος μεταφέρει την κίνηση στους εμπρός τροχούς μέσω κιβωτίου μίας σχέσης.

Οι μπαταρίες του είναι ιόντων λιθίου και κατασκευάζονται από τη Samsung. Αποτελούνται συνολικά από 96 κελιά και το βάρος τους είναι 294,3 kg, όπως ανακοινώνει η FIAT. Η μέγιστη ονομαστική ενεργειακή χωρητικότητά τους είναι 42 kWh και η πραγματική 37,3 kWh. Σύμφωνα με την εταιρεία, για την πλήρη φόρτισή τους (0-100%) σε οικιακή παροχή (2,3 kW, 13 A) απαιτούνται 15 ώρες και 15 λεπτά.

Σε τριφασική παροχή 11 kW (16 A), για την πλήρη φόρτισή τους (0-100%) χρειάζονται τέσσερις ώρες και ένα τέταρτο, ενώ σε ταχυφορτιστή 85 kW χρειάζονται μόνο 35 λεπτά της ώρας για την πλήρωσή τους ως το 80% της χωρητικότητάς τους (0-80%).

Εντός και εκτός πόλης

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ (ΜΕ ΑΡΙΣΤΑ ΤΟ 10)
FIAT 500e 3+1 (Trepiuno) 118 PS 42 kWh

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 8

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ8

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ 8

ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ 8

ΟΔΗΓΙΚΗ ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΣΗ 8

ΑΝΕΣΗ/ΧΩΡΟΙ 7

ΑΣΦΑΛΕΙΑ 9

ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑ 7

ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ 8

VALUE FOR MONEY 7

ΣΥΝΟΛΟ78

Το βάρος του 500e Trepiuno είναι 1.320 kg, χωρίς οδηγό και αποσκευές, όπως ανακοινώνει η ιταλική εταιρεία. Αυτό σημαίνει ότι ζυγίζει 30 kg περισσότερο από το 500e Hatchback, κάτι που δεν επηρεάζει τις επιδόσεις του επί της ουσίας. Έτσι, το Trepiuno επιταχύνεται (ομοίως) από τα 0-100 km/h σε 9,0 sec και η τελική ταχύτητά του περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 150 km/h.

Το αυτοκίνητο διαθέτει το σύστημα «e-Mode» μέσω του οποίου ο οδηγός παραμετροποιεί την αμεσότητα εφαρμογής της ροπής στους τροχούς αλλά και τη διαχείριση της ενέργειας των μπαταριών. Αυτό έχει τρία διαφορετικά προγράμματα («Normal», «Range» και «Sherpa»), τα οποία έχουν διακριτά όρια στην εναλλαγή τους. Το πρώτο αφορά στην όσο το δυνατόν ταχύτερη κίνηση του οχήματος και το έσχατο στην καλύτερη δυνατή διαχείριση της εναπομείνασας ενέργειας για να φτάσει ο οδηγός στο πλησιέστερο σημείο φόρτισης.

Το εσωτερικό του 500e Trepiuno είναι σχετικά ευρύχωρο για τρεις ενήλικες. Οι εμπρός επιβάτες κάθονται σχετικά ψηλά ενώ ο πίσω (αυτός πίσω από τον συνοδηγό) έχει καλό χώρο για τα πόδια του. Εάν κάποιος επιλέξει να καθίσει πίσω από τον οδηγό, θα μεταφερθεί περιορισμένα. Ωστόσο, το γεγονός ότι υπάρχει η διαμόρφωση των δύο θυρών στη δεξιά πλευρά του αμαξώματος διευκολύνει περισσότερο την πρόσβασή τους στο πίσω κάθισμα ή την τοποθέτηση και λήψη αντικειμένων προς και από αυτό.

Το ταμπλό είναι σχετικά λιτό σε σχεδίαση και διαθέτει ένα κεκλιμένο άνοιγμα στο κέντρο του για την τοποθέτηση μικροαντικειμένων. Το τιμόνι του είναι επίπεδο στο κάτω μέρος του (σε ευθεία πορεία) και ρυθμίζεται τόσο σε ύψος όσο και σε απόσταση από το σώμα του οδηγού.

Πολύ καλές εντυπώσεις αφήνει η έγχρωμη οθόνη αφής διάστασης 10,25 ιντσών που διατίθεται στο αυτοκίνητο («Cinerama», όπως την ονομάζουν στη FIAT). Στη θέση του πίνακα οργάνων υπάρχει έγχρωμη οθόνη (TFT) 7,0 ιντσών στην οποία ο οδηγός μπορεί να βλέπει τις ενδείξεις που επιλέγει κάθε φορά. Επίσης, ενδιαφέρον έχει το γεγονός ότι οι πόρτες διαθέτουν, εσωτερικά, πιεζοηλεκτρικό μηχανισμό για να ανοίγουν (μέσω διακόπτη), ενώ υπάρχει και μοχλός, χαμηλά στο εσωτερικό των θυρών, σε περίπτωση που αυτός δεν λειτουργήσει.

Στον δρόμο, το 500e Trepiuno πρέπει να αντιμετωπίζεται από τον οδηγό ως ένα όχημα πόλης και να φροντίζει να εκμεταλλεύεται τα πλεονεκτήματά του. Η ανάρτησή του είναι σχετικά σφιχτή και το βάρος του οχήματος γίνεται αισθητό. Εντός πόλης θα κινηθείς με ευκολία και ησυχία. Υπάρχει η δυνατότητα λειτουργίας «one pedal drive» χάρη στην οποία ο οδηγός μπορεί να κινείται με σχεδόν μηδενική χρήση του πεντάλ φρένου και να ενισχύει τη δυνατότητα ανάκτησης ενέργειας των μπαταριών.

H επιτάχυνση είναι άμεση μέχρι περίπου τα 50 km/h και ικανοποιητική μέχρι τα 100 km/h. Όταν ο οδηγός επιλέγει να κινείται με ταχύτητα μεγαλύτερη από αυτή, τότε αδειάζει με ταχύτερο ρυθμό τις μπαταρίες του και (αυτός) χρειάζεται να προσέχει το ποσοστό ενέργειας απομένει. Πάντως, το νέο ιταλικό εμβληματικό μοντέλο έχειμια πραγματική αυτονομία περίπου 265 km εντός πόλης, όπως διαπιστώσαμε.

Το 500e Trepiuno ξεχωρίζει και μας άρεσε γι’ αυτό που είναι και γι’ αυτό που αντιπροσωπεύει, τιμώντας όσο γίνεται την ιστορία του. Δεν είναι το πιο ευρύχωρο αλλά στην εν λόγω εκδοχή του είναι πιο πρακτικό στην προσέγγισή του στο εσωτερικό από τη μία πλευρά του, σε σχέση με τις υπόλοιπες.Η τιμή του ξεκινά από τα 34.550 ευρώ, επωφελούμενη και από μια έκπτωση 250 ευρώ που κάνει η ελληνική αντιπροσωπεία.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΜΟΝΤΕΛΟ FIAT 500e 3+1 (Trepiuno) 118 PS 42 kWh 2022   TIMH €34.550   ΤΕΛΗ €0

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ ΣΥΓΧΡΟΝΟΣ ΜΟΝΙΜΟΥ ΜΑΓΝΗΤΗ, Hλεκτροκινητήρας  ΚΑΥΣΙΜΟ Ηλεκτρικό

ΙΣΧΥΣ kW(PS)/rpm (PS) 87 (118)  ΡΟΠΗ Nm/rpm 220

ΜΕΤΑΔΟΣΗ Αυτόματο, Μονής Σχέσης, κίνηση στους εμπρός τροχούς

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ 0-100 σε 9 sec, τελική 150 km/h

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ/CO2 14,3 kWh/100km, 0

FIAT 500e 3+1 (Trepiuno) 118 PS 42 kWh 2022

ΥΠΕΡ ΣΤΥΛ, ΙΔΙΑΙΤΕΡΟΤΗΤΑ ΘΥΡΩΝ, ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ, ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΤΙΚΗ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΗ ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ.

ΚΑΤΑ ΠΡΑΚΤΙΚΟΤΗΤΑ, ΕΥΡΥΧΩΡΙΑ ΣΤΟ ΠΙΣΩ ΚΑΘΙΣΜΑ, ΣΚΛΗΡΑ ΠΛΑΣΤΙΚΑ ΣΤΟ ΤΑΜΠΛΟ, ΤΙΜΗ.