Aποστολή στην Γερμανία: Οδηγούμε τη νέα BMW Σειρά 1


H ΤΡΙΤΗ ΓΕΝΙΑ ΤΗΣ ΣΕΙΡΑΣ 1 ΣΗΜΑΤΟΔΟΤΕΙ ΚΑΙ ΜΙΑ ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΑΛΛΑΓΗ ΣΤΗΝ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΤΗΣ BMW, ΚΑΤΑΡΓΩΝΤΑΣ ΤΗΝ ΠΙΣΩ ΚΙΝΗΣΗ ΚΑΙ ΕΣΤΙΑΖΟΝΤΑΣ ΣΕ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΟΠΩΣ Η ΠΡΑΚΤΙΚΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΟΙ ΧΩΡΟΙ, ΧΩΡΙΣ ΟΜΩΣ ΝΑ ΧΑΣΕΙ ΤΟ ΣΠΟΡΤΙΦ ΤΑΜΠΕΡΑΜΕΝΤΟ ΤΗΣ. 

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΤΡΙΤΑΡΗΣ, ΦΩΤΟ: ΑΡΧΕΙΟ
  • 17/7/2019

Για την τρίτη γενιά της Σειράς 1, η BMW αποφάσισε να προχωρήσει σε δραστικές αλλαγές. Η πιο δομική από αυτές είναι η πολυσυζητημένη ενσωμάτωση της μπροστοκίνητης πλατφόρμας της εταιρίας (που υπάρχει από τα Mini έως την Χ1 και την 2 Tourer) την οποία βεβαίως προσάρμοσε πάνω στα δεδομένα της κατηγορίας της Σειράς 1.

Τα αριθμητικά μεγέθη σε ότι αφορά τις διαστάσεις είναι λίγο μη αναμενόμενα για ότι συμβαίνει συνήθως σε μία εκ βάθρων ανανέωση ενός μοντέλου καθώς είναι 5 mm μικρότερη σε μήκος από την προηγούμενη (διατίθεται μόνο σε πεντάθυρο αμάξωμα) φθάνοντας στα 4.319 mm. Το πλάτος έχει αυξηθεί κατά 34 χιλιοστά, το ύψος κατά 13 χιλιοστά, ενώ όσο και αν φαίνεται παράδοξο για τα σύγχρονα δεδομένα, και το μεταξόνιο είναι κατά 20 χιλιοστά μικρότερο από εκείνο της δεύτερης γενιάς, στα 2.670 χιλιοστά.

Η υιοθέτηση της εμπροσθιοκίνητης πλατφόρμας έχει ως άμεσο αντίκτυπο την μέγιστη δυνατή εξάλειψη του βασικότερου μειονεκτήματος των δύο προηγούμενων γενιών. Οι χώροι για τους πίσω επιβάτες είναι πλέον στα επίπεδα του ανταγωνισμού (λείπει και το κεντρικό τούνελ μετάδοσης) ενώ το μεγαλύτερο άνοιγμα των πίσω θυρών επιτρέπει την πιο εύκολη είσοδο των επιβατών στα καθίσματά τους.

Σύμφωνα με την BMW υπάρχουν 33 επιπλέον χιλιοστά για τα πόδια των πίσω επιβατών, 19 έξτρα χιλιοστά «αέρας» πάνω από τα κεφάλια τους (παρά την ύπαρξη για πρώτη φορά πανοραμικής οροφής), 13 χιλιοστά για τους αγκώνες τους, ενώ και το πορτ-μπαγκάζ «τσίμπησε» 20 λίτρα, φθάνοντας πλέον στα 380 ή στα 1.200 λίτρα με τα καθίσματα αναδιπλωμένα. Παράλληλα το ελάχιστο πλάτος στον χώρο αποσκευών έχει αυξηθεί κατά 67 χιλιοστά και παρά το ψηλό κατώφλι έχει πλέον στον εξοπλισμό και την δυνατότητα ενσωμάτωσης ηλεκτρικής 5ης πόρτας, για πρώτη φορά σε Σειρά 1.

  

Εμφανισιακά,  το νέο μοντέλο ακολουθεί σε γενικές γραμμές την σχεδιαστική μανιέρα της BMW στα τελευταία της μοντέλα, παίρνοντας στοιχεία από διάφορα αυτοκίνητα τελευταίας εσοδείας με ότι καλό και ότι κακό συνεπάγεται αυτό. Θυμίζει αρκετά κάποια μοντέλα που προηγήθηκαν (λίγο περισσότερο από ότι θα έπρεπε την Χ2 στο πίσω μέρος), όμως καταφέρνει να έχει πιο γεμάτη παρουσία στον δρόμο από ότι οι δύο προηγούμενες γενιές, όντας παράλληλα και αρκετά δυναμική.

Νέα στοιχεία όπως τα ενωμένα εμπρός «νεφρά» στην μάσκα με διαφορετικό μοτίβο στην M135i, ή τα επικλινή φώτα τεχνολογίας LED εμπρός εξασφαλίζουν μια αίσθηση νεανικότητας ενώ το σφηνοειδές σχήμα σε συνδυασμό με κάποια έξτρα στοιχεία στις ακριβές εκδόσεις (διπλές εξατμίσεις, ζάντες 19 ιντσών, diffuser στο πίσω μέρος, χαμηλό αμάξωμα κατά 10 χιλιοστά στα M πακέτα) προσθέτουν μια σχεδιαστική τεστοστερόνη που κρίνεται απαραίτητο για ένα αυτοκίνητο αυτού του target group.

Στο σαλόνι πάντως, και αν εξαιρέσουμε την μεγάλη χωροταξική αλλαγή, θα βρούμε το γνωστό σχεδιαστικό οικοσύστημα της εταιρίας, με ελάχιστες αλλαγές και περιορισμένη διάθεση για κάτι το διαφορετικό. Τουλάχιστον υπάρχει μία εξαιρετική αύρα ποιότητας και κορυφαίων υλικών, ενώ παράλληλα διατίθεται και ένα πληθωρικό πακέτο σύγχρονων τεχνολογιών διασύνδεσης και επικοινωνίας με το αυτοκίνητο. Όλα αυτά συνδυάζονται -και ελέγχονται- από το τελευταίας γενιάς BMW Operating System 7.0, μέσα από τρία οπτικά μέσα, ένα head up display 9,2΄΄, τον ηλεκτρονικό πίνακα οργάνων Live Cockpit των 10,25΄΄ και την τυπική οθόνη στην κεντρική κονσόλα των 8,8 ιντσών.

Τα συστήματα αυτά ελέγχονται με διάφορους τρόπους, είτε μέσω της αφής, είτε μέσω των χειρονομιών είτε με φωνητικές εντολές σε ένα διαρκώς εξελισσόμενο και πλέον αρκετά αποτελεσματικό σύστημα της BMW. Στα highlight της νέας Σειράς 1 και η δυνατότητα ξεκλειδώματος του αυτοκινήτου μέσω ειδικής εφαρμογής στο κινητό τηλέφωνο. Πέραν όλων αυτών υπάρχουν δεκάδες δυνατότητες εξατομίκευσης του αυτοκινήτου, με τέσσερις συν μία (την Μ135i) εκδόσεις εξολισμού και πολλά ακόμα εξτρά τόσο στο αμάξωμα όσο και στο σαλόνι.

Ψαγμένη στην λεπτομέρεια

Στα μηχανικά μέρη είναι εμφανής η προσπάθεια της εταιρίας να ξεπεράσει τον εαυτό της και -αν μη τι άλλο- να κλείσει τα στόματα όσων έχουν τους ενδοιασμούς τους για την μεταφορά της κίνησης εμπρός. Αρχίζοντας από το πλαίσιο, η γνωστή πλατφόρμα έχει προσαρμοστεί στις ανάγκες της σειράς 1, με έξτρα ενισχύσεις σε διάφορα καίρια σημεία, οι οποίες κλιμακώνονται όσο ανεβαίνουμε προς τα πάνω στην γκάμα, έως την M135i. Οι ψαγμένες σχεδιαστικά και στην κινηματική τους αναρτήσεις αποτελούνται από Γόνατα MacPherson εμπρός και πολλαπλών συνδέσμων πίσω (στάνταρ από την βασική έκδοση), με έξτρα δυνατότητα την M Sport ανάρτηση (χαμηλότερη κατά 10 χιλιοστά) ή την ενεργή Adaptive με VDC και δύο προγράμματα ρύθμισης της απόσβεσης των αμορτισέρ.

Η μετάδοση της κίνησης γίνεται στον εμπρός άξονα ή μέσω της τετρακίνησης xDrive της BMW σε συνδυασμό στις ακριβές εκδόσεις με ένα νέο μηχανικό διαφορικό τύπου Torsen, ενώ οι διαθέσιμες επιλογές σε κιβώτια είναι τρεις: μηχανικό εξατάχυτο, αυτόματο διπλόδισκο επτά σχέσεων και οκτατάχυτο Steptronic (το τελευταίο στάνταρ στις εκδόσεις 120d xDrive και M135i xDrive).

Ένα νέο ενδιαφέρον στοιχείο που έρχεται από το ηλεκτρικό i3 και εφαρμόζεται για πρώτη φορά σε μοντέλο με κινητήρα εσωτερικής καύσης είναι το σύστημα ARB το οποίο ουσιαστικά μεταφέρει το κέντρο ελέγχου του DSC μέσα στον κινητήρα, με αποτέλεσμα οι αντιδράσεις του να είναι έως και 3 φορές πιο γρήγορες από τα κλασικά συστήματα με τους αισθητήρες πάνω στους τροχούς. 

Σχετικά με τους κινητήρες, στην πρώτη φάση του λανσαρίσματος θα υπάρχουν δύο επιλογές σε βενζινοκινητήρες και τρεις σε diesel. Oι δύο πρώτες αφορούν την 118ι με τον τρικύλινδρο 1.5 λίτρων και 140 ίππους, και την M135i με τον δίλιτρο των 306 ίππων. Οι πετρελαιοκίνητες εκδόσεις είναι η 116d με τον τρικύλινδρο 1,5 και τους 116 ίππους, και οι 118d και 120d xDrive με τον δίλιτρο τετρακύλινδρο με 150 και 190 ίππους αντίστοιχα. Προφανώς το ενδιαφέρον επικεντρώνεται στον δίλιτρο της M135i ο οποίος είναι ο πιο ισχυρός τετρακύλινδρος στην ιστορία της BMW και έχει ενσωματώσει πολλές νέες τεχνολογίες και πιο «ψαγμένες» μηχανολογικές λύσεις (μεγαλύτερο twin scroll turbo, ενισχυμένο στρόφαλο και πιστόνια μεγαλύτερης διαμέτρου, νέας γενιάς injection, νέο σύστημα ψύξης του λαδιού χωρισμένο σε τρία διαφορετικά ψυγεία στο εμπρός μέρος, νέα εξαγωγή και εξάτμιση με διπλή απόληξη κ.λπ.)

Όλοι οι κινητήρες που διατίθενται για την BMW Σειρά 1 συμμορφώνονται με το αυστηρό πρότυπο εκπομπών ρύπων Euro 6d-TEMP, ενώ η BMW 116d ήδη πληροί τις προδιαγραφές Euro 6d. Οι βενζινοκινητήρες εφοδιάζονται με ένα φίλτρο σωματιδίων βενζίνης και οι κινητήρες diesel με φίλτρο σωματιδίων diesel, καταλύτη οξειδίων του αζώτου (NOx) και τεχνολογία επιλεκτικής καταλυτικής αναγωγής SCR (Selective Catalytic Reduction).

Στο Μόναχο και τα πέριξ

Στην σύντομη επαφή μας που είχαμε με τη νέα Σειρά 1, είχαμε την ευκαιρία να οδηγήσουμε και τις δύο εκδόσεις που ήταν διαθέσιμες, την 118d με κίνηση μόνο στους εμπρός τροχούς και την 135i με την τετρακίνηση xDrive. Και η πρώτη και πιο καθοριστική εντύπωση που αποκομίζει κανείς είναι αυτή ενός αυτοκινήτου που πλέον έχει περάσει στην πλήρη ενηλικίωσή του. Είναι σαφές ότι οι άνθρωποι της BMW προσέγγισαν ολιστικά αυτό το τόσο σημαντικό μοντέλο, έχοντάς απέναντί τους έναν πανίσχυρο ανταγωνισμό, κυρίως από την πλευρά της A-Class.

Η μετατόπιση της κίνησης από τον πίσω άξονα στον εμπρός δεν είναι κάτι που σε απασχολεί σε πρώτη φάση, καθώς η δουλειά που έχει γίνει στο πλαίσιο και τις αναρτήσεις σε κερδίζουν από τα πρώτα κιόλας χιλιόμετρα στο τιμόνι της μικρής diesel, ενώ η ποιότητα κύλισης και η απουσία αεροδυναμικών θορύβων σε ταχύτητες της τάξης των 180 km/h δημιουργούν ένα κορυφαίο περιβάλλον άνεσης και πολυτέλειας. Σε καθημερινή χρήση και σε τυπικές διαδρομές ταξιδιού ή πήγαινε-έλα στην δουλειά θυμίζει αρκετά μία 3άρα υπό κλίμακα, διαθέτοντας μία εξαιρετική σε απόσβεση ανάρτηση και έναν κινητήρα που γεμίζει δυνατά και με όρεξη, έστω και αν το 7άρι διπλόδισκο δεν έχει την αμεσότητα που θα περίμενε κανείς.

Αλλάζοντας τιμόνι και κάθισμα, και μπαίνοντας στην δίλιτρη 135i, τα πράγματα προφανώς περνούν σε ένα εντελώς διαφορετικό επίπεδο. Η μεγαλύτερη ισχύς αλλά και η έξτρα μηχανική προίκα (πολύ καλύτερο 8άρι κιβώτιο, άλλο σετάρισμα αναρτήσεων, μπλοκέ διαφορικό εμπρός, τετρακίνηση κ.λπ.) δημιουργούν ένα σπορ πακέτο που σίγουρα αναδεικνύει ακόμα περισσότερο την τεράστια δουλειά που έχει γίνει κάτω από τις λαμαρίνες και τα ηλεκτρονικά  μπιχλιμπίδια. Το πνεύμα της BMW ζει και βασιλεύει, είτε αυτό αφορά το στακάτο πάτημα στις γρήγορες ανοιχτές καμπές είτε το γεμάτο σιγουριά γέμισμα του ταχυμέτρου στις ελάχιστες πλέον ελεύθερες autobahn.

Κυρίαρχο και εδώ το δέσιμο του πλαισίου πάνω στο οποίο μπορείς να «πατήσεις» και να διαγράψεις με σιγουριά την τροχιά σου, έχοντας ως αρωγό ένα εξαιρετικό οκτατάχυτο Steptronic και τα πολύ καλά φρένα που στέκονται στο ύψος των προδιαγραφών τους. Ίσως να περιμέναμε κάτι περισσότερα σε επίπεδο αίσθησης στο τιμόνι και λίγο περισσότερο εκρηκτικό ταμπεραμέντο από τον κινητήρα. 

Για να εξηγούμαστε όμως: δεν πρόκειται για κάποιο μοντέλο που έβαλε το χέρι του το M-Division (μάλλον δεν θα δούμε 1Μ ούτε αυτή τη φορά). Στην ουσία πρόκειται για την κορύφωση της γκάμας, ένα premium σπορ hatchback, άνετο και σούπερ γρήγορο, χωρίς όμως μια δόση οδηγικής τρέλας που συνοδεύει τα μεγάλα μοντέλα με την ένδειξη «Μ» ή κάποια άμεσα ανταγωνιστικά hot-hatches όπως η Mercedes-AMG A35 (και με την αναλυτική συγκριτική δοκιμή επί ελληνικού εδάφους πλέον μέσα στο φθινόπωρο να αφήνει ανοιχτούς όλους τους λογαριασμούς ιδίως σε σχέση με την ύπαρξη μπλοκέ διαφορικού στην BMW). 

Συνοψίζοντας, η BMW με τη νέα Σειρά 1 ρίσκαρε πολλά αλλά μάλλον κέρδισε περισσότερα. Οι καθαρολόγοι της πίσω κίνησης και οι φανατικοί ιεραπόστολοι της εταιρίας ίσως να έχουν κάποιο λόγο να γκρινιάζουν (αν και συνεχίζουν να υπάρχουν οι αιτίες για να είναι οι πιο ευτυχισμένοι της αγοράς, βλέπε Μ2). Όμως είναι ένα τίμημα που έπρεπε να πληρώσει η BMW για να περάσει σε μία εντελώς νέα φάση, όπου πολλά από τα δεδομένα δεκαετιών θα πρέπει να αναθεωρηθούν. Και -κυρίως- να μπουν σε μια νέα βάση απέναντι σε έναν ανταγωνισμό που δεν σταματά να εξελίσσεται και την ηλεκτροκίνηση που απαιτεί πόρους και σωστές μακροοικονομικές εκτιμήσεις.

Η νέα Σειρά 1 είναι ένα σαφώς πιο ολοκληρωμένο αυτοκίνητο από τις δύο προηγούμενες γενιές, χωρίς τα εμφανή λάθη του παρελθόντος και απαλλαγμένη από τις ιδεοληψίες που ήθελαν μία BMW να θυσιάζει την πρακτικότητα και την ευρεία εμπορική αποδοχή για χάρη κάποιων στερεότυπων παρελθόντων εποχών. Οι καιροί αλλάζουν, η BMW αλλάζει, και η νέα Σειρά 1 δείχνει τον δρόμο. Έναν δρόμο που εκτός των άλλων συνοδεύεται και από ένα άκρως ανταγωνιστικό τιμοκατάλογο  στην Ελλάδα, με την βασική έκδοση 118i να ξεκινά από τα πολύ ελκυστικά 26.125 ευρώ και τα 26.460 ευρώ για την 116d.