Δοκιμάζουμε: Honda Civic Type R - Hyundai i30N Fastback


Δύο ξεχωριστές σε σχεδίαση και προδιαγραφές κατασκευές ξεδιπλώνουν το υπερσύγχρονο οπλοστάσιο τους σε μια αναμέτρηση με μοναδικό νικητή τον αμετανόητα ρομαντικό χειριστή τους.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΑΔΑΝΑΛΗΣ, ΦΩΤ.: ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΤΟΣ
  • 7/9/2019

Ας είμαστε ρεαλιστές. Την εποχή της ψευδεπίγραφης πολιτικής ορθότητας, της στείρας αναπαραγωγής clean cut προτύπων και του παραδειγματικού αφορισμού του ανυπότακτου και του αιρετικού, δύσκολα μπορείς να φανταστείς μια ασφαλή θέση - ένα ακλόνητο οχυρό για εκείνες τις προτάσεις που εξακολουθούν να απαντούν στα “θέλω” του πραγματικού οδηγού. Το μέλλον προβλέπεται δυσοίωνο, ολέθριο και καταστροφικό για όσους θελήσουν να κινηθούν κόντρα στο ρεύμα, για εκείνους που θα αμφισβητήσουν την έλευση του νέου και του επαναστατικού.

Ετούτη τη φορά όμως ας μη μιλήσουμε για το μέλλον. Ας μιλήσουμε για το παρόν. Για το Honda Type-R που μετά από 26.000 δημοσιογραφικά χιλιόμετρα στέκεται στην άσφαλτο σαν ένα κομμάτι σπάνιου και ως εκ τούτου πολύτιμου ορυκτού. Άφθαρτο και εκθαμβωτικό. Για το άρτι αφιχθέν Hyundai i30 Fastback N με την καλλίγραμμη σιλουέτα του και τη γεμάτη θέληση και αυτοπεποίθηση καρδιά του. Ας μιλήσουμε για δύο αυτοκίνητα που διεκδικούν κάτι περισσότερο από την κορυφή της κατηγορίας τους, αποτελώντας το έσχατο σημείο αντίστασης του θυμικού στους καθαρογραμμένους κανόνες της ψυχρής λογικής.

Διαβάστε ακόμη: Honda Civic Type R εναντίον Ford Focus RS

Η αφορμή

Υπάρχει ένας και μόνο λόγος που οδηγεί στην αντιπαράθεση του Honda Civic με το Hyundai i30, δύο τετράτροχων που στο παρελθόν ελάχιστες φορές βρέθηκαν το ένα στον δρόμο του άλλου. Η απόφαση της κορεατικής φίρμας να δοκιμάσει τα όρια της, χαρίζοντας σε ένα υπεράνω κάθε υποψίας μικρομεσαίων διαστάσεων hatchback μια νέα σχεδιαστική ταυτότητα αλλά και μια πολύ διαφορετική - απρόσμενα απαιτητική αποστολή. Κι αν το «Fastback» είναι εκείνο που δηλώνει τη σχεδιαστική ιδιαιτερότητα ενός αυτοκινήτου που περικλείει σε 4,4 μέτρα μετάλλου την πρακτικότητα ενός τυπικού hatchback, τις ισορροπημένες αναλογίες ενός sportsedan και τη γοητεία ενός καθαρόαιμου coupe, το «N» είναι αυτό που το καθιστά ικανό για το καλύτερο και ευθέως συγκρίσιμο με το εμβληματικό Civic Type-R.

To μετριοπαθές body kit της κορεατικής πρότασης δεν προδίδει εν πρώτοις τον χαρακτήρα της και τις εξεζητημένες προδιαγραφές της. Θα απαιτηθεί, λοιπόν, μια δεύτερη, πιο προσεκτική ματιά ώστε να σιγουρευτείς ή έστω να υποψιαστείς ότι δεν πρόκειται για το καλοβαλμένο Hyundai της διπλανής πόρτας αλλά για ένα πραγματικό «hot hatch». Οι τροχοί των 19 ιντσών, οι κόκκινες δαγκάνες των φρένων στο εσωτερικό τους, τα διακριτικά αεροδυναμικά βοηθήματα και οι ακροβολισμένες, στο πίσω τμήμα, απολήξεις των εξατμίσεων βοηθούν στην ταυτοποίηση της έκδοσης, η οποία για τον πολύ κόσμο παραμένει άγνωστη.

Τα πράγματα δείχνουν να είναι πιο εύκολα στην περίπτωση του Honda Civic Type-R. Δεν είναι μόνο η πορεία των είκοσι και πλέον ετών ενός αυτοκινήτου που έχει περάσει από κάθε εφηβικό δωμάτιο αλλά και η επιλογή της ιαπωνικής φίρμας να εξαντλήσει κάθε αεροδυναμικό «εργαλείο» που είχε στη διάθεσή της, στην προσπάθειά της να πάρει το μέγιστο από κάθε εκατοστό του αμαξώματος.

Θαρρείς, λοιπόν, πως απέναντί σου δεν στέκεται μια γήινη κατασκευή αλλά ένας σύνθετος εξωσκελετικός μηχανισμός στο εσωτερικό του οποίου κρύβεται μια άγνωστη εξωγήινη δύναμη. Πέρα από τον ακραίο αλλά απολύτως λειτουργικό αεροδυναμικό σχεδιασμό του Type-R, οφείλει κανείς να σταθεί στις ζάντες ελαφρού κράματος των 20 ιντσών, στις εκτεθειμένες στα αδιάκριτα βλέμματα κόκκινες δαγκάνες της Brembo και στις κεντρικά τοποθετημένες απολήξεις της εξάτμισης που συμπληρώνουν την απόκοσμη εικόνα του πίσω τμήματος. 

Στο πιλοτήριο

Σε απόλυτη αντιστοιχία των όσων παρατηρούνται στις επιφάνειες του αμαξώματός του, το εσωτερικό του Hyundai i30 N Fastback δεν απέχει από το εξοπλιστικό και το σχεδιαστικό παράδειγμα των «πολιτικών» εκδόσεων του αυτοκινήτου. Μοναδική εξαίρεση αποτελεί το τριάκτινο τιμόνι και οι επιπρόσθετοι διακόπτες που φιλοξενεί μέσω των οποίων ο οδηγός έχει τη δυνατότητα να παραμετροποιήσει βασικά χαρακτηριστικά του αυτοκινήτου, επιλέγοντας το αντίστοιχο πρόγραμμα οδήγησης. Στον χαρακτήρα της έκδοσης έχουν προσαρμοστεί και τα καθίσματα, αποτυγχάνοντας παρόλα αυτά να διαφοροποιήσουν την εικόνα του θαλάμου επιβατών και να προσφέρουν την κρίσιμη στιγμή την απαιτούμενη πλευρική στήριξη.

Δεν θα πρέπει να περιμένετε κάτι το ιδιαίτερο σε επίπεδο ποιότητας, καθώς παρά τη χρήση μαλακού πλαστικού στις μεγαλύτερες επιφάνειες του ταμπλό, το φινίρισμα δείχνει να μην μπορεί να «πιάσει» τα ευρωπαϊκά στάνταρ, πόσω μάλλον εκείνα τoυ Civic. Αντιθέτως, ο εξοπλισμός σε επίπεδο άνεσης και ασφάλειας δεν σου δίνει το δικαίωμα να αμφισβητήσεις την προσπάθεια που καταβάλλουν οι Κορεάτες ώστε να καλύψουν την απόσταση που στο παρελθόν τούς χώριζε από τους βασικούς ανταγωνιστές τους.

Στο γειτονικό στρατόπεδο των Ιαπώνων, το Civic δεν χάνει την ευκαιρία να μας υπενθυμίσει την αρτιότητα της κατασκευής του. Ακόμα, λοιπόν, κι αν χρειαστείς αρκετό χρόνο ώστε να μπεις στα παπούτσια του και να προσαρμοστείς στις ουκ ολίγες ιδιαιτερότητες που κρύβει ο θάλαμος διακυβέρνησης, στο τέλος της ημέρας είναι σχεδόν σίγουρο ότι θα δηλώσεις γοητευμένος από τη συνέπεια, την ακρίβεια και την αποτελεσματικότητα με την οποία οι άνθρωποι της Honda προγραμματίζουν, σχεδιάζουν και εκτελούν.

Τα bucket καθίσματα της Recaro στηρίζουν ιδανικά το σώμα χωρίς να κουράζουν και κυρίως χωρίς να δυσκολεύουν την είσοδο ή την έξοδο από το αυτοκίνητο, την ίδια στιγμή που το carbon φινίρισμα στις διακοσμητικές επιφάνειες του ταμπλό και η επένδυση Alcantara στοιχειοθετούν τη διαφορετικότητα της έκδοσης τονίζοντας ταυτόχρονα τα υψηλά ποιοτικά χαρακτηριστικά της.

Η αιτία 

Προφανώς τίποτα από όσα διαβάσατε παραπάνω δεν θα ανταποκρινόταν στην πραγματικότητα αν η Honda δεν έδινε συνέχεια στη δυναστεία των Type-R, αν η Hyundai δεν έπαιρνε την απόφαση να τα βάλει με τις μεγάλες ευρωπαϊκές δυνάμεις, μεταμορφώνοντας υπό την καθοδήγηση του «μπαρουτοκαπνισμένου» Albert Biermann (πρώην επικεφαλής του M Division της BMW) ένα φιλήσυχο μικρομεσαίο hatchback σε μια πολεμική μηχανή. Μπορεί, λοιπόν, το i30 Fastback N να έχει εξασφαλίσει τις απαραίτητες αποστάσεις από το πρόσφατο, hardcore παράδειγμα του i30 Hatchback Ν, προσαρμόζοντας τις ρυθμίσεις του πλαισίου στην ιδιαιτερότητα του χαρακτήρα και του σχεδιασμού του, αυτό δεν σημαίνει ωστόσο ότι απώλεσε εν μια νυκτί την αποτελεσματικότητά του.

Αντιθέτως, σε πραγματικές συνθήκες το Fastback με τη μεγαλύτερη κατά  6 χιλιοστά διαδρομή της ανάρτησης και τη νέα διαβάθμιση των ελατηρίων, είναι πιο φιλικό, περισσότερο διαλλακτικό και ταιριαστό στην ελληνική πραγματικότητα. Μετριοπαθέστερο άλλωστε είναι και το ηχητικό αποτύπωμα του αυτοκινήτου, εξασφαλίζοντας μεγαλύτερη άνεση κατά τη διάρκεια ενός μεγάλου ταξιδιού.

Η εικόνα αλλάζει, φεύγοντας από την προεπιλεγμένη ρύθμιση Normal του και καταλήγοντας στη θέση “N”, όχι όμως σε τέτοιον βαθμό που να δυσκολεύει τη συμβίωσή σου με το... εξωτικό Hyundai. Τα ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ σκληραίνουν τη στάση τους, η υποβοήθηση του συστήματος διεύθυνσης ελαττώνεται, η απόκριση στο γκάζι ενισχύεται, τα ηλεκτρονικά βοηθήματα υποχωρούν.

Μοιάζει με ιεροτελεστία πριν από τη μάχη, μια μάχη που αργά ή γρήγορα θα δοθεί ακόμα κι αν γνωρίζεις εκ των προτέρων την έκβασή της. Για να μην παρεξηγηθούμε, το i30 Fastback N δεν συνιστά έναν εύκολο αντίπαλο. Ο δίλιτρος turbo βενζινοκινητήρας των 275 ίππων, το καλοζυγισμένο πλαίσιο, το ηλεκτρονικά ελεγχόμενο διαφορικό και ο εξαιρετικός επιλογέας του μηχανικού κιβωτίου των έξι σχέσεων καταθέτουν τα διαπιστευτήριά τους από την πρώτη κιόλας στιγμή. Σε γεμίζουν σιγουριά και αυτοπεποίθηση, σε ωθούν στην εκ νέου αναζήτηση των ορίων σου, στην παραδοχή ότι τη διαφορά δεν την κάνουν οι φίρμες αλλά οι άνθρωποι που βρίσκονται πίσω από αυτές.

“Χαμηλά” ο κινητήρας του i30 δείχνει πιο “γεμάτος” κάτι που το πιστοποιούν και οι αριθμοί. Η μέγιστη τιμή της ροπής, η οποία με τη λειτουργία του overboost φτάνει στα 378 Nm γίνεται διαθέσιμη στις 1.400 rpm όταν στην περίπτωση του Civic Type-R θα πρέπει να περιμένεις ως τις 2.500 rpm ώστε να αναμετρηθείς με τα 400 Nm ροπής. Επίσης, το “πάτημα” του άσημου Hyundai δείχνει πιο ανάλαφρο και οι αντιδράσεις του ευκολότερα διαχειρίσιμες παρά το γεγονός ότι είναι κατά τι βαρύτερο και η κρεμαγιέρα του εξίσου “κοντή” με εκείνη του Ιάπωνα ανταγωνιστή του.

Ο τελευταίος έχει με το μέρος του τις επιδόσεις. Το επιθετικό κρεσέντο του δίλιτρου VTEC κινητήρα των 320 ίππων στις μεσαίες στροφές μέχρι και το όριο λειτουργίας του σε κάνει να ξεχάσεις το μουδιασμένο ξεκίνημά του. Το μηχανικό διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης επεκτείνει ακόμα και με τους τροχούς σε ευθεία θέση τα όρια πρόσφυσης, το κιβώτιο των έξι σχέσεων με την αναθεωρημένη κλιμάκωση και τον μυθικό επιλογέα συμπληρώνει με ιδανικό τρόπο το σύστημα μετάδοσης ενώ τα φρένα της Brembo φροντίζουν για τη... ASAP επιβράδυνση των 1.380 κιλών του ιαπωνικού συνόλου.

Άξια μνείας είναι και η ανάρτηση του Honda Civic Type-R και ειδικότερα o τρόπος με τον οποίο τα ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ προσαρμόζονται στις συνθήκες κίνησης επιτυγχάνοντας την απόλυτη ισορροπία μεταξύ άνεσης και δυναμικής. Όπως και στην περίπτωση του Hyundai, έτσι και στο ιαπωνικό μικρομεσαίο προσφέρεται η δυνατότητα να φέρεις στα μέτρα σου τις βασικές ρυθμίσεις πλαισίου-κινητήρα, ωστόσο, ακόμα με τον διακόπτη “κλειδωμένο” στο R, δύσκολα θα καταφέρεις να διαταράξεις την επαφή του Type-R με τον... πολιτισμό.

O νόμος του ισχυρού

Η αναμέτρηση του Honda Civic Type-R με το Hyundai i30 Fastback N έρχεται να επιβεβαιώσει για μια ακόμα φορά τον κανόνα που θέλει τον ισχυρότερο να φεύγει με τις δάφνες του νικητή. Να μας υπενθυμίσει ότι η ιαπωνική πρόταση δεν έχει ουσιαστικό αντίπαλο στην κατηγορία των “καυτών” μικρομεσαίων hatchbacks. Βέβαια, η απόσταση από τους διώκτες του έχει μικρύνει, γεγονός στο οποίο έχει... συμβάλλει και η αδικαιολόγητα υψηλή τιμή του. Από την άλλη, το Hyundai i30 Fastback N θα μπορούσε να αποτελέσει μια εξαιρετική εναλλακτική καθώς η όποια διαφορά σε επιδόσεις, ποιότητα κατασκευής και αποτελεσματικότητα δεν μπορεί να αιτιολογήσει την απόσταση των σχεδόν 20.000 ευρώ που το χωρίζουν από το κορυφαίο του είδους του.