Δοκιμάζουμε το Ford Puma ST 200 PS με γονίδια από το WRC


Με εκρηκτικό χαρακτήρα, δυναμική σχεδίαση και πλαίσιο φροντισμένο από τη Ford Performance το Puma ST έχει χαρακτηριστικά GTI και οδική συμπεριφορά για σεμινάριο.

  • ΦΩΤΟ: ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΤΟΣ.
  • 9/9/2022

Με εντατικά φροντιστήρια στην «Πράσινη Κόλαση», με δασκάλους τα καλύτερα παιδιά της Ford Performance, και με μηδέν απουσίες στο μάθημα της Γραμματικής των Ειδικών Διαδρομών, δεν θέλει και πολύ ένα ταπεινό μικρό SUV να πάρει προαγωγή για τα υψηλά κλιμάκια στη σπορ επετηρίδα της Ford. Και μαζί να πάρει και τα μυαλά μας. 

Εδώ. Τώρα. Αυτό! Αυτό εκεί το πράσινο τεστοστερονικό υπερθέαμα με ολίγη από Pixar τρέλα όχημα είναι το «Σήμερα». Του παραδίνεσαι. Δεν υπάρχει τίποτα πιο «Τώρα» από αυτό εδώ το φουσκωμένο Puma ST που στέκεται ατάραχο και γεμάτο σιγουριά ότι σε έχει κατακτήσει με την πρώτη ματιά.

Πριν το συναντήσεις, σκεφτόσουν διάφορα περισπούδαστα: Την επέλαση των SUV, τις μόδες που αλλάζουν τα λάβαρα των παλαιών ημερών, «ένα Fiesta ST που ψήλωσε, και τώρα επιστρέφει να γίνει πάλι ST», τα SUV που κάνουν τούτο, τα SUV το άλλο, μπλα... μπλα…

Και ύστερα εμφανίζεται «Αυτό»! Όταν σκάει μύτη σαν μικρό άτακτο παιδί που μόλις έχει πλατσουρίσει στον λάκκο με το πράσινο χρώμα, κάπου εκεί πίσω στα στενά στο τέλος της Συγγρού, και μένεις «παγωτό». Ξεχνάς τα πάντα, τις αναλύσεις, τις βαθυστόχαστες σκέψεις για τη δύναμη του μάρκετινγκ, τα νέα ήθη κόντρα στα παλιά (γερνάς, παραδέξου το...). Τα διαγράφεις όλα και του παραδίνεσαι.

Έχει τη δύναμη και τη φούρια του «Νowness», του ακραία επίκαιρου, αυτού που συμβαίνει εδώ και τώρα. Είναι το πρώτο σπορ SUV της Ford στην Ευρώπη. Και είναι για μία ακόμα φορά το πεδίο που τα μαγικά εργαστήρια της Ford Performance καλούνται να κρατήσουν ψηλά τα ιερά και τα όσια και να τα φέρουν στα μέτρα ενός ψηλού και αδόκιμου για σπορ οδήγηση αυτοκινήτου.

Ίσως να φταίει αυτό το «σου-δίνω-όλα-μου-τα-λεφτά» πράσινο χρώμα, με τις εκτυφλωτικές λεπτομέρειες και τις σχεδιαστικές εκρήξεις. Ίσως να φταίει ότι καθετί με το λογότυπο ST σε προετοιμάζει για κάτι που θα σε κάνει να ξενυχτήσεις, να στρίψεις, να ζήσεις στα άκρα. Το μόνο σίγουρο είναι ότι μπαίνεις στο Recaro γεμάτος έξαψη. Και είναι εκεί, από τα πρώτα κιόλας μέτρα στη γέφυρα στο «Νιάρχος», που ξέρεις ότι όλο αυτό θα εξελιχθεί σε κάτι πολύ δυνατό. Και πάλι με ένα Ford ST.

Αιλουροειδές

Αν στις μέχρι σήμερα δοκιμές μας έχουμε εκφραστεί κολακευτικά για τη σχεδίαση (και όχι μόνο, βεβαίως) του Puma, στο ST μάλλον θα πρέπει να καταφύγουμε σε υποψήφιες προς λογοκρισία περιγραφές. Το σχήμα είναι τόσο sexy και brutal, που κολάζει και τραβά σαν μαγνήτης όποιον το βλέπει.

Ιδίως σ' αυτή την «Green Mean» βαφή με τις μαύρες γυαλιστερές λεπτομέρειες και όλη αυτή την κραυγαλέα εξωστρέφεια. Από τα «πιο-μεγάλα-δεν-γίνεται» λογότυπα, τις 19άρες πανέμορφες ζάντες με τα 40άρια Michelin, την αγριεμένη γρίλια με το splitter και την ένδειξη «Ford Performance» χαμηλά έως την αεροτομή και τις διπλές εξατμίσεις πίσω, όλα αυτά και πολλά επιπλέον κάνουν το Puma να δείχνει ακόμα πιο δυναμικό και άκρως ερωτεύσιμο.

Όλα αυτά, βέβαια, δεν γίνονται μόνο προς χάρη της αισθητικής. Το splitter, για παράδειγμα, ανεβάζει κατά 80% την κάθετη δύναμη εμπρός, κάτι που συμβαίνει και με την αεροτομή στην οροφή στο πίσω μέρος σε μικρότερο βαθμό, ενώ και το τονισμένο diffuser συνεισφέρει και αυτό με τη σειρά του τόσο σε αισθητικό, όσο και ουσιαστικό επίπεδο.

Στο σαλόνι, η πρώτη και πιο καθοριστική εντύπωση προκαλείται από τα μοναδικά Recaro με δέρμα και αλκαντάρα. Εξαιρετικά σε ποιότητα και στήριξη του σώματος, δημιουργούν την τέλεια θέση οδήγησης, αν και καλό θα ήταν όσοι με κάποια «κιλάκια» λίγο πιο πάνω από τον ιδανικό Δείκτη Μάζας Σώματος να κάνουν πρώτα μία δοκιμή για το αν βολεύονται.

Τη σπορ κοσμοθεωρία συμπληρώνουν το flat bottom τιμόνι, ο μεταλλικός επιλογέας ταχυτήτων, τα αλουμινένια πεντάλ και διάσπαρτα σήματα με το ST να τονίζουν το διαφορετικό του πράγματος. Αποκεί και πέρα, όλα είναι γνωστά από τις πιο απλές εκδόσεις του Puma. Mε λίγα λόγια, ένα απόλυτα εύχρηστο και πρακτικό όχημα, με ικανοποιητικούς χώρους για επιβάτες και αποσκευές, έξυπνες λύσεις, όπως το Mega Box στο πορτμπαγκάζ, υπερπλούσιο εξοπλισμό άνεσης και ασφάλειας, ένα εξαιρετικό ηχοσύστημα της B&O και πολλά ακόμα.

H μεταμόρφωση

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ (ΜΕ ΑΡΙΣΤΑ ΤΟ 10)
Ford PUMA ST 1.5 ECOBOOST 200 PS

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 9

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ8

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ 7

ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ 9

ΟΔΗΓΙΚΗ ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΣΗ 9

ΑΝΕΣΗ/ΧΩΡΟΙ 8

ΑΣΦΑΛΕΙΑ 9

ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑ 8

ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ 9

VALUE FOR MONEY 8

ΣΥΝΟΛΟ84

Το να πάρεις τον απόλυτο σπορ ήρωα των supermini, το Fiesta ST, και αφού το ψηλώσεις και του ανεβάσεις το κέντρο βάρους, να θέλεις μετά να το ξανακάνεις σπορ, μοιάζει αρκετά με το κυνήγι της ουράς του μάρκετινγκ.

Και οι περισσότεροι που έχουν αποπειραθεί να το κάνουν, έχουν, στον έναν ή στον άλλον βαθμό, αποτύχει. Όχι, όμως, και η dream team της Ford Performance. Γιατί αυτοί οι τύποι μοιάζουν με τους Καρδινάλιους που κλείνονται σε ένα δωμάτιο και μόνο όταν έχουν βγάλει «Πάπα» ξαναβλέπουν το φως της ημέρας.

Το Puma ST είναι και πάλι μία υπόθεση μελέτης, hardcore αυτοκινητίλας, πολλών καφέδων και ατέλειωτων δοκιμών. Τίποτα δεν έχει αφεθεί στην τύχη του, και όλα έχουν μπει εκεί ακριβώς που πρέπει ώστε να γίνει το πρώτο βήμα και στα SUV χωρίς να υπάρξει διακινδύνευση στο ελάχιστο για ένα αυτογκόλ.

Πάρτε χαρτί και σημειώστε: Ως βάση προφανώς χρησιμοποιείται το εξαιρετικό υπόβαθρο του Fiesta ST. Aπό εκεί και πέρα έχουν γίνει δεκάδες αλλαγές και βελτιώσεις, ώστε το σπορ πνεύμα να προσαρμοστεί στα εντελώς διαφορετικά δεδομένα που βάζει ένα SUV.

Ο κινητήρας παραμένει ο ίδιος, ο χαρισματικός τρικύλινδρος των 1,5 λίτρων με τους 200 ίππους, μόνο που εδώ, για βελτίωση του τραβήγματος από χαμηλά (λόγω των 100 κιλών στο Puma) η μέγιστη ροπή έχει ανέβει λίγο, από τα 290 Nm στα 320 Nm μεταξύ 2.500 και 3.500 rpm. Εκτός από το πολύ ψαγμένο μηχανικό του υπόβαθρο (εξελιγμένο turbo με ενσωματωμένη την εξαγωγή για άμεση απόκριση, υψηλής πίεσης injections κ.λπ.), διαθέτει και τη δυνατότητα απεμπλοκής λειτουργίας του ενός κυλίνδρου σε συνθήκες coasting, έτσι ώστε να βγουν και οι ρύποι σχετικά χαμηλά.

Η διπλή πίσω slash cut εξάτμιση είναι ολοζώντανη και όχι fake, όπως είναι της μόδας τελευταία, και διαθέτει ενεργή βαλβίδα για να υπάρχει το πωρωτικό ηχητικό soundtrack (αν και κατά 1dB χαμηλότερο από το αντίστοιχο Fiesta, η λεπτομέρεια της ημέρας!). Ενώ και το κιβώτιο παραμένει το ίδιο μηχανικό εξατάχυτο με μικρές διαδρομές, αρκετά καλή κλιμάκωση για τον χαρακτήρα του αυτοκινήτου και ελαφρά μειωμένη τελική σχέση μετάδοσης, έτσι ώστε να ανταπεξέρχεται καλύτερα στο αυξημένο βάρος και τους μεγαλύτερους τροχούς των 19 ιντσών.

Όλα αυτά έχουν ως αποτέλεσμα τα δύο μοντέλα να έχουν σχεδόν ταυτόσημες επιδόσεις, τόσο από στάση, όσο και σε ρεπρίζ (καλύτερο σε στατικές επιταχύνσεις και τελική το Fiesta ST, λίγο πιο σβέλτο το Puma ST στις ρεπρίζ με 5η και 6η!), κάτι που μόνο ως επίτευγμα μπορεί να θεωρείται για ένα τέτοιο αμάξωμα.

Στη μετάδοση υπάρχει και εδώ ένα εξαιρετικό μηχανικό διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης της Quaife το οποίο συνδυάζεται με ηλεκτρονικό σύστημα torque vectoring, κάνοντας έτσι όλη τη «βρώμικη» δουλειά τής σχεδόν παντελούς εξάλειψης της υποστροφής στις στροφές. Τα φρένα, επίσης, είναι αναβαθμισμένα σε σχέση με το απλό Puma, τόσο σε διάμετρο των δίσκων (διάμετρος 325 mm εμπρός, 271 mm πίσω), όσο και στα υλικά και στις δαγκάνες, οι οποίες είναι πλέον βαμμένες σε κόκκινο χρώμα.

Το μεγαλύτερο στοίχημα, όμως, ήταν το πώς ένα ψηλότερο όχημα θα τιμά το όνομα Ford Performance. Και εκεί έχει γίνει αρκετή και λεπτομερής δουλειά σε βάθος. Ο ημιάκαμπτος άξονας πίσω έχει κατά 50% μεγαλύτερη ακαμψία από το απλό Puma και 40% μεγαλύτερη από το Fiesta ST, διαθέτοντας και ενσωματωμένη μία παχύτερη αντιστρεπτική δοκό των 28 mm (η εμπρός αντιστρεπτική δοκός είναι στα 24 mm).

H ανάρτηση έχει πιο σκληρά silentblocks και στους τέσσερις τροχούς, ενώ υπάρχουν και νέα αμορτισέρ της Hitachi, διπλού σωλήνα τα εμπρός, με μεταβλητή απόσβεση, ή «Frequency Reactive Dampers», όπως τα ονομάζει η Ford. Tα αμορτισέρ είναι και εδώ αυτά της τελευταίας γενιάς των σπορ μοντέλων της εταιρείας, τα οποία είναι τοποθετημένα έκκεντρα και σχεδιασμένα ασύμμετρα, ώστε να αποσβένουν σωστά τις ανωμαλίες των δρόμων, ιδίως τις πλευρικές δυνάμεις που αναπτύσσονται κατά τη σπορ οδήγηση στις στροφές. 

Σε ό,τι αφορά στο σύστημα διεύθυνσης οι αλλαγές εντοπίζονται στη γρηγορότερη κρεμαγέρα με λόγο υποπολλαπλασιασμού στο 11,4:1 (κατά 25% γρηγορότερη από του στάνταρ Puma), στοιχείο το οποίο συνδυάζεται με διαφορετική στήριξή της σε ένα νέο ακραξόνιο και ακόμα μεγαλύτερη αμεσότητα στις εντολές του οδηγού.

Για το τέλος αφήσαμε μία ακόμα πινελιά, από εκείνες που κάνουν τη διαφορά. Για το Puma ST η Ford συνεργάστηκε με τη Michelin και δημιούργησε μία αποκλειστική έκδοση του εξαιρετικού Pilot Sport 4S, το οποίο, μάλιστα, έχει και τα χαρακτηριστικά «Ford Performance» στα πλαϊνά του.

Πώς, όμως, όλα αυτά περνούν στον δρόμο; Και πόσο ST μπορεί να παραμείνει ένα ψηλωμένο SUV, έστω και μετά από όλο αυτό το μηχανολογικό «φροντιστήριο» που έχει περάσει στα χέρια της Ford Performance; Πιάστε θέση στα Recaro και πάμε μια βόλτα.

Πράσινος τίγρης

Η αλήθεια είναι ότι πριν κάνεις την πρώτη βόλτα, έχεις τις -δικαιολογημένες- επιφυλάξεις σου. Είναι τόσο καλό και απόλυτο το Fiesta, που δυσκολεύεσαι να κατανοήσεις πώς ακριβώς όλα τα παραπάνω θα βγάλουν ένα αντίστοιχο αποτέλεσμα σε ένα ψηλό SUV. Και όμως, όταν αρχίζεις να κινείσαι, τα πάντα παίρνουν τη θέση τους.

Με πρώτη και καλύτερη τη θέση οδήγησης, ίσως ό,τι καλύτερο και πιο «πολεμικό» υπάρχει αυτήν τη στιγμή στην αγορά των πάσης φύσεως SUV και crossover. Νιώθεις ένα με το αυτοκίνητο, ζεις και αναπνέεις μαζί του, και μόνο το ότι κάθεσαι λίγο ψηλότερα από ό,τι θα ήθελες, είναι που σε ξενίζει, αλλά σύντομα το συνηθίζεις.

Από τη στιγμή που θα το «φορέσεις», το Puma ST ξεχνά τα SUV άλλοθι και μετατρέπεται σε ένα αληθινά σπορ εργαλείο για κάθε δρόμο. Θα επιταχύνει όπως αρμόζει στα 200 άλογά του, θα στρίψει με πυγμή και σιγουριά με το μπλοκέ να μαζεύει τις γραμμές, θα φρενάρει άμεσα και με διάρκεια, χωρίς να «χάσεις πεντάλ», ακόμα και μετά από ένα γρήγορο κατέβασμα της Πάρνηθας.

Εκπληκτικό σε αμεσότητα και πληροφορία το τιμόνι με ούτε δύο (!) στροφές από άκρη σε άκρη, ανταποκρίνεται ακαριαία και με σιγουριά στις εντολές του οδηγού, φέρνοντάς του σε ζωντανή μετάδοση και σε full high definition όλα όσα συμβαίνουν στους εμπρός τροχούς.

Σε σύγκριση με το Fiesta ST, είναι λιγότερο απόλυτο και με λίγο πιο εμφανές το body roll (μην ξεχνάμε και τα 100 επιπλέον κιλά), όμως απέναντί του προτάσσει την πιο σωστή λειτουργία της ανάρτησης και έναν πιο all around χαρακτήρα, καθώς το αντίστοιχο Fiesta είναι σαφώς πιο σκληρό και μερικές φορές δυσάρεστο, ιδίως ο πίσω άξονας. Και εδώ, πάντως, η ανάρτηση δεν είναι κάποιο μαγικό χαλί, αν συνυπολογίσουμε και τους 19άρηδες τροχούς, όμως το συνηθίζεις και το αποδέχεσαι πολύ πιο εύκολα, καθώς τα οδηγικά ανταλλάγματα είναι πολλά και μακράς διαρκείας.

To μοτέρ χρειάζεται να πάρει λίγο επάνω του, να ξεπεράσει τις 2.500 rpm, όμως αποκεί και πάνω κάνει όργια, βοηθούμενο και από το σοφά κλιμακωμένο κιβώτιο ταχυτήτων, το οποίο δεν αμελεί στις τελευταίες του σχέσεις να έχει τον νου του και στο ήσυχο και οικονομικό ταξίδι με την οικογένεια στον αυτοκινητόδρομο.

Aπό τα τέσσερα διαθέσιμα προγράμματα οδήγησης, προσπερνάς εύκολα τα «ECO» και «Νormal» και μένεις κατά κύριο λόγο στο «Sport», όπου έχεις ένα πολύ πιο άμεσο στην απόκριση κινητήρα και ένα πιο βαρύ, αλλά όχι βαριεστημένο τιμόνι. Ή, υπό προϋποθέσεις, περνάς στο «Track», όπου πλέον φεύγει από τη μέση το ESP και είσαι μόνος και ελεύθερος να αναζητήσεις τα όρια του αυτοκινήτου και των χεριών σου.

Στην τελευταία περίπτωση, παίρνεις και bonus ένα launch control για να ψαρώνεις τον κόσμο στα φανάρια μαζί με τα πυροτεχνήματα της εξάτμισης, όμως κάτι τέτοιες συμπεριφορές, πέρα από την εφήμερη δόξα, θα σε φέρουν με κατεβασμένα μούτρα και διψήφια νούμερα κατανάλωσης στο βενζινάδικο.

Όσο για το off road του πράγματος, μάλλον θα πρέπει κανείς να δείξει αυτοσυγκράτηση κινούμενος σε πατημένες και εύκολες διαδρομές, αφού τα σχεδόν πισταδόρικα Michelin φωνάζουν ότι δεν είναι φτιαγμένα για να αντέχουν πολλές συνάφειες με τις πέτρες και τα πεζοδρόμια. Μην τα θέλουμε και όλα δικά μας...

Άξιον ST;

Καταλήγοντας, προφανώς και δεν είναι δυνατόν να κρύψουμε τονενθουσιασμό μας με τον μανιασμένο Hulk των μικρών SUV. Σαν έτοιμοι από καιρό, οι μάγοι της Ford Performance δείχνουν πώς γίνεται η δουλειά, βάζοντας τον πήχη για όσους θέλουν να ακολουθήσουν, αν μπορούν.

Το Puma ST είναι μία κορυφαία απόδειξη της ικανότητας της Ford να δημιουργεί μεγάλα γεγονότα στην αυτοκίνηση, από εκείνα που ακόμα έχουν ως βασικό στόχο όχι τόσο την μετακίνηση όσο τη συγκίνηση. Ένα πραγματικό μικρό όπλο, πολυτάλαντο και άκρως εστιασμένο, στριφτερό όσο και πρακτικό, φτιαγμένο από ανθρώπους που ξέρουν απέξω και ανακατωτά την ετυμολογία της σπορ οδήγησης. 

Δεν θα κρύψουμε, επίσης, και κάποιους προβληματισμούς για την τιμή του, που φτάνει στα 34.872 ευρώ. Ακόμα και μέσα στην γκάμα της εταιρείας, με το απίστευτο Focus ST των μεγαλύτερων χώρων, των ξεκάθαρων σπορ προδιαγραφών και των 280 ίππων να απαιτεί μόλις 2 χιλιάρικα παραπάνω, το «βασικό ένστικτο» Fiesta ST να μοιάζει το απόλυτο value for smile στα 21,5 χιλιάρικα (πόσο;...), και ένα πιο λογικό Puma ST Line, με τον πιο χρηστικό χαρακτήρα και 155 επαρκέστατους ίππους, να κοστίζει 10 χιλιάρικα λιγότερο.

Από την άλλη, όλα τα πιο πάνω παραδείγματα δείχνουν και τον πλουραλισμό στην γκάμα της Ford, οπότε ο καθένας ψωνίζει από όποιο ράφι επιθυμεί και φτάνει το πορτοφόλι του.

Το Puma ST, πάντως, είναι αυτήν τη στιγμή το πιο «by or die» προϊόν της μπουτίκ ST, φρέσκο και γυαλιστερό κάτω από όλα τα φώτα σε κεντρική θέση στη βιτρίνα, και έχει όλο εκείνο το «Νowness», που λένε οι Βρετανοί, τη δύναμη ενός αυτοκινήτου που βγαίνει στο «Σήμερα» και απευθύνεται στο «Τώρα».

Εκείνο το «τώρα», όταν όλο και καθυστερείς το φρενάρισμα στις φουρκέτες της Πάρνηθας, ξέροντας ότι θα βγεις στην ευθεία βιδωμένος στη λωρίδα σου και με το χαμόγελο να μοιάζει με γόμα της Michelin αφημένη για πάντα σε μια παρατεταμένη δεξιά της καρδιάς σου. Ford ST, πάλι. Και πάλι...

Δημοσιεύθηκε στο τεύχος Μαρτίου (τ. 371) του Car and Driver

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΜΟΝΤΕΛΟ Ford PUMA ST 1.5 ECOBOOST 200 PS 2021   TIMH €39.292   ΤΕΛΗ €85,76

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 1.497 cc, Turbo, 3 Κύλινδρος, Σε σειρά  ΚΑΥΣΙΜΟ Αμόλυβδη Βενζίνη

ΙΣΧΥΣ kW(PS)/rpm 147(200)/6.000  ΡΟΠΗ Nm/rpm 320/2.500

ΜΕΤΑΔΟΣΗ Χειροκίνητο, 6 σχέσεων, κίνηση στους εμπρός τροχούς

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ 0-100 σε 7,2 sec, τελική 220 km/h

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ/CO2 6,9 L/100km, 134 g/km

Ford PUMA ST 1.5 ECOBOOST 200 PS 2021

ΥΠΕΡ ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ, ΧΑΡΑΚΤΗΡΑΣ, ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ, ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ, ΠΡΑΚΤΙΚΟΤΗΤΑ.

ΚΑΤΑ ΤΙΜΗ, ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΚΑΥΣΙΜΟΥ.