Δοκιμάζουμε το αναβαθμισμένο Mazda 3 Hatchback 2.0 e-Skyactiv X 186 PS


Το Mazda 3 ανανεώθηκε σχετικά, τόσο σε ό,τι αφορά στη μηχανολογική ουσία του όσο και αναφορικά με την εικόνα του. Η αύξηση της ισχύος και η μείωση της κατανάλωσης καυσίμου και του διοξειδίου του άνθρακα ήταν το ζητούμενο, κάτι που το κάνει να εξαιρείται τελών κυκλοφορίας στη χώρα μας.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΖΩΓΛΟΠΙΤΗΣ, ΦΩΤ.: ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΤΟΣ.
  • 12/6/2021

Μικρές οι αλλαγές αλλά μεγάλη η σημασία τους, για ένα αυτοκίνητο που διακρίνεται με την τεχνολογική και αισθητική υπόστασή του. Μεγάλη και η επιμονή των ανθρώπων της Mazda να χαράσσουν τον στρατηγικό επιχειρηματικό σχεδιασμό τους με σχετικά διαφορετικό τρόπο, συγκριτικά με αυτόν των υπόλοιπων μαζικών κατασκευαστών αυτοκινήτων.

Και να πράττουν με υπερηφάνεια. Είναι μέρος της εταιρικής ταυτότητάς τους, της φιλοσοφίας τους η οποία δεν περιορίζεται σε επίπεδο επιχειρηματικότητας, αλλά πηγάζει και συνδέεται άρρηκτα με την κουλτούρα των Ιαπώνων.

Υπό αυτό το έντονα θεσμικό (και συναισθηματικό, για τους εργαζόμενους στην εταιρεία) πλαίσιο, η τέταρτη γενιά του Mazda 3 Hatchback ανανεώθηκε έστω και σε μικρό βαθμό. Αν και παρουσιάστηκε το 2019, δηλαδή μόλις σχεδόν δύο χρόνια πριν, τα στελέχη οδηγήθηκαν σε αυτή τη διαδικασία λόγω της βελτίωσης στη λειτουργία τού κινητήρα τεχνολογίας Skyactiv X. 

Οι έξι επιπλέον ίπποι

Θυμίζουμε ότι ο συγκεκριμένος τύπος κινητήρα που έχει αναπτύξει η Mazda συνδυάζει τον τρόπο λειτουργίας ενός βενζινοκινητήρα με τη δυνατότητα ανάφλεξης μέσω συμπίεσης που έχει ένας πετρελαιοκινητήρας.

Χάρη στην τεχνολογία που ονομάζεται «SPCCI» («Spark Controlled Compression Ignition»), η κεντρική ηλεκτρονική μονάδα δύναται να αλλάζει τον τρόπο παραγωγής έργου στους κυλίνδρους μεταξύ της κλασικής καύσης και της αυτανάφλεξης με συμπίεση.

Αυτό γίνεται μέσω πολλαπλών, ξεχωριστών μικροψεκασμών της κατάλληλης ποσότητας φτωχού μείγματος κάθε φορά και τη χρήση σπινθήρα με τέτοιον τρόπο που η έναυση να γίνεται είτε με τον συνήθη τρόπο είτε με την αυτανάφλεξη του μείγματος. Επίσης, η σχέση συμπίεσης είναι πλέον 15,0:1 (και έχει μειωθεί από τα 16,3:1 που ήταν πριν), τιμή η οποία είναι αρκετά ψηλή για βενζινοκινητήρα, και μάλιστα υπερτροφοδοτούμενο.

Σύμφωνα με τους ανθρώπους της Mazda, η συγκεκριμένη τεχνολογία είχε αναπτυχθεί και μελετηθεί από αυτούς χρόνια πριν. Όμως παρέμενε σε θεωρητικό επίπεδο καθώς δεν είχαν αναπτυχθεί όσο χρειάζεται το λογισμικό και ο επεξεργαστής της κεντρικής ηλεκτρονικής μονάδας του κινητήρα που διαχειρίζονται τη λειτουργία του.

Όπως καταλαβαίνουμε, για να επιτυγχάνεται αυτή η διαρκής εναλλαγή στον τρόπο έναυσης, απαιτείται ένα προηγμένο σύστημα ηλεκτρονικής διαχείρισης το οποίο να εξασφαλίζει την αξιοπιστία, την αντοχή στον χρόνο, όπως και το βασικό ζητούμενο που δεν είναι άλλο από την οικονομία καυσίμου και τον περιορισμό εκπομπής διοξειδίου του άνθρακα, όσο το δυνατόν περισσότερο.

Στη Mazda, είναι τόσο περήφανοι που κατάφεραν κάτι το οποίο και άλλοι κατασκευαστές αυτοκινήτων μπορεί να είχαν σκεφτεί αλλά δεν τολμούσαν να το υλοποιήσουν λόγω των προβλημάτων που υπήρχαν και του κόστους, ώστε «υποσκελίζουν» σκόπιμα τις υπόλοιπες τεχνολογίες που διαθέτει ο Skyactiv X.

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ (ΜΕ ΑΡΙΣΤΑ ΤΟ 10)
MAZDA 3 Hatchback 2.0 e-Skyactiv X mHYBRID 186 PS

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 9

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ7

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ 9

ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ 8

ΟΔΗΓΙΚΗ ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΣΗ 8

ΑΝΕΣΗ/ΧΩΡΟΙ 8

ΑΣΦΑΛΕΙΑ 9

ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑ 8

ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ 9

VALUE FOR MONEY 8

ΣΥΝΟΛΟ83

Για παράδειγμα, δεν αναφέρουν εύκολα ότι διαθέτει μηχανικό υπερτροφοδότη ή σύστημα μεταβλητού χρονισμού όλων των βαλβίδων ή ακόμα και σύστημα απενεργοποίησης της καύσης στους δύο από τους τέσσερις κυλίνδρους (συγκεκριμένα, τον πρώτο και τον τέταρτο), όταν ο οδηγός δεν πιέζει έντονα το δεξί πεντάλ. Όταν τους ρωτάς γιατί δεν τα προτάσσουν και αυτά, απαντούν πως θεωρούν δεδομένο ότι πρέπει να υπάρχουν για να επιτυγχάνεται η οικονομία καυσίμου.

Εκτός από τα παραπάνω, στον κινητήρα προστέθηκε και σύστημα ήπιας υβριδικής διάταξης 24 Volt. Ένας μικρός ηλεκτροκινητήρας μέγιστης ισχύος 6,5 PS και μια (αντίστοιχα μικρή) συστοιχία μπαταριών ιόντων λιθίου ονομαστικής ενεργειακής χωρητικότητας 600 kJ (περίπου 0,17 kWh) υπάρχουν για να μειώσουν όσο το δυνατόν την κατανάλωση καυσίμου. Επίσης, τα έμβολα του κινητήρα έχουν νέα επίστρωση που μειώνει την θερμοκρασία από την τριβή και τον παραγόμενο θόρυβο κατά τη λειτουργία του, ενώ το ίδιο έχει γίνει και με τους εκκεντροφόρους. 

Αποτέλεσμα αυτών είναι η αύξηση της ονομαστικής μέγιστης ισχύος του κινητήρα στους 186 PS/6.000 rpm έναντι των 180 PS/6.000 rpm που απέδιδε ως τώρα ο κινητήρας, ο οποίος πλέον χαρακτηρίζεται ως e-Skyactiv X. Επίσης, η μέγιστη ροπή έχει αυξηθεί κατά 16 Nm, φτάνοντας πλέον τα 240 Nm/4.000 rpm.

Καλοκατασκευασμένο

Εκτός από τους παραδεδεγμένους ως κατασκευαστές πολυτελών αυτοκινήτων, πολλοί από τους υπόλοιπους συχνά προσδιορίζουν ως τέτοια τα μοντέλα τους, χωρίς ωστόσο αυτό να αποδεικνύεται στην πράξη. Κάπου εδώ «εμφανίζεται» η Mazda, η οποία προσπαθεί να διακριθεί μέσω της διαρκούς βελτίωσης σε όλους τους τομείς και τελικά καταφέρνει να είναι πιστή στην πρόθεσή της για μια ποιοτικότερη δημιουργία.

Επειδή «κάνει τα πράγματα με τον δικό της τρόπο» (sic) φροντίζει να δημιουργεί οχήματα τα οποία να διακρίνονται για την ποιότητα κατασκευής τους. Μάλιστα, αυτό γίνεται με τέτοιο τρόπο που κάποιος μπορεί να τα χαρακτηρίσει πολυτελή. 

Το Mazda 3 δεν ξεφεύγει από αυτόν τον κανόνα (της εταιρείας) και πραγματικά η ποιότητά του είναι πολύ καλή. Εξωτερικά, η σχεδίαση (βάσει της φιλοσοφίας «Kodo») έχει ως αποτέλεσμα ένα ελκυστικό αμάξωμα το οποίο ξεχωρίζει επειδή είναι αρμονικό και όχι από κάποια σκοπίμως εξεζητημένη μορφοποίησή του.

Στο εσωτερικό του, το ταμπλό είναι λιτά σχεδιασμένο, με απλές γραμμές που δημιουργούν μια έντονη προσωπικότητα, τελικά. Με την ευκαιρία της ανανέωσης του μικρομεσαίου μοντέλου, το τιμόνι ρυθμίζεται τηλεσκοπικά σε απόσταση επτά εκατοστών πλέον, ενώ τα υλικά που έχουν χρησιμοποιηθεί στο εσωτερικό του είναι καλύτερα από πριν.

Γενικά, ως εμπρός επιβάτης αντιλαμβάνεσαι μια συμμετρική διάταξη σε αυτό που έχεις εμπρός σου. Εάν βρεθείς πίσω, τότε δεν θα έχεις στη διάθεσή σου πολύ ωφέλιμο χώρο, καθώς η κλίση της οροφής στο εκεί τμήμα του αμαξώματος –χάριν της διαμόρφωσής του για να διατηρηθεί η αρμονία– περιορίζει το ύψος.

Οδηγώντας το Mazda 3 e-Skyactiv X

Μόλις εκκινήσει ο κινητήρας, το πρώτο στοιχείο που έχεις από αυτόν είναι μέσω της αίσθησης της ακοής. Ο θόρυβός τού e-Skyactiv X είναι λιγότερος σε σχέση με πριν και με καλύτερη χροιά. Η θέση οδήγησης είναι πολύ καλή και, ως οδηγός, νοιώθεις να σε περιβάλλει το όχημα. 

Μόλις διανύσεις τα πρώτα μέτρα, νοιώθεις ότι ο αναβαθμισμένος κινητήρας έχει ροπή ικανή να επιταχύνει γρήγορα το Mazda 3. Όμως, μετά από λίγο καταλαβαίνεις ότι η ισχύς του δεν ανταποκρίνεται σε αυτό που φαντάζεσαι όταν ακούς ότι αποδίδει 186 ίππους.

Μην περιμένετε να νοιώσετε έντονη επιτάχυνση. Η λειτουργία τού e-Skyactiv X είναι τόσο γραμμική που ίσως απογοητεύσει όσους θα ήθελαν να νοιώσουν πιο έντονα την επιτάχυνση. Έτσι, ο οδηγός χρειάζεται να αλλάζει συχνά ταχύτητες στο χειροκίνητο κιβώτιο έξι σχέσεων, για να διατηρεί τον ρυθμό, τουλάχιστον συχνότερα από ό,τι σε ένα αυτοκίνητο με αντίστοιχη ιπποδύναμη και ροπή.

Βεβαίως, έχεις να κάνεις με ένα Mazda, συνεπώς αυτή είναι μια ευχάριστη διαδικασία που μπορείς να την χαρακτηρίσεις και εμπειρία. Αναντίρρητα, η αίσθηση και η λειτουργία του κιβωτίου ταχυτήτων είναι πολύ καλή. Δεν ισχύει το ίδιο, όμως, και για την αίσθηση στο πεντάλ του φρένου. Η προσθήκη του ήπιου υβριδικού συστήματος έχει αφαιρέσει μερικώς την ικανότητα του συστήματος πέδησης να μεταφέρει στο πόδι σου την πληροφόρηση που θες.

Πάντως, συνηθίζεις. Τόσο την απόδοση της ροπής του κινητήρα, όσο και το πεντάλ του φρένου. Μπορεί να μην έχεις το επίπεδο επιτάχυνσης που αναμένεις, ωστόσο η οικονομία καυσίμου είναι τέτοια που, αρχικά, δεν το πιστεύεις από έναν δίλιτρο, μηχανικά υπερτροφοδοτούμενο βενζινοκινητήρα ο οποίος έχει να κινήσει ένα όχημα τουλάχιστον 1.320 kg. Με ήρεμο ρυθμό κίνησης, δύναται να καταναλώσει 5,5 l/100 km ή και λιγότερο. Εμείς μετρήσαμε μέση κατανάλωση 6,8 l/100 km, τιμή η οποία είναι πολύ καλή για ένα τέτοιο αυτοκίνητο. 

Συμπερασματικά

...το Mazda 3 e-Skyactiv X είναι ένα από τα «σπάνια» αυτοκίνητα μαζικής παραγωγής. Μπορεί να μην βρίσκεται στις πρώτες θέσεις της λίστας επιλογών κάποιου που προτίθεται να αποκτήσει ένα μικρομεσαίο hatchback, ωστόσο είναι κρίμα να μην συμπεριλαμβάνεται σε αυτή. Ξεχωρίζει, χωρίς να είναι ελιτίστικο, είναι καλοκατασκευασμένο, η ανάρτησή του είναι σχετικά άνετη και έχει καλή οδική συμπεριφορά.

Βεβαίως, η τιμή απόκτησής του είναι σχετικά αυξημένη, ιδίως εάν κάποιος επιλέξει μια έκδοση με καλύτερο επίπεδο εξοπλισμού από αυτό της βασικής. Όμως αξίζει να το πράξει καθώς η αξία της κατασκευής που διαθέτει το Mazda 3 e-Skyactiv X θα τον επιβραβεύσει για την επιλογή του με διάφορους τρόπους. Από το ενδιαφέρον και τον θαυμασμό των υπολοίπων για το αυτοκίνητο μέχρι το γεγονός ότι ο ιδιοκτήτης του δεν χρειάζεται να πληρώνει τέλη κυκλοφορίας, καθώς η μέση τυποποιημένη εκπομπή διοξειδίου του άνθρακα είναι 120 g/km, κατά «WLTP», δηλαδή κάτω από το θεσμοθετημένο όριο.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΜΟΝΤΕΛΟ MAZDA 3 Hatchback 2.0 e-Skyactiv X mHYBRID 186 PS 2021   TIMH €27.677   ΤΕΛΗ €0

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 1.998 cc, Turbo, 4 Κύλινδρος, Σε σειρά  ΚΑΥΣΙΜΟ Αμόλυβδη Βενζίνη

ΙΣΧΥΣ kW(PS)/rpm 137 (186)/6.000  ΡΟΠΗ Nm/rpm 240/4.000

ΜΕΤΑΔΟΣΗ Χειροκίνητο, 6 σχέσεων, κίνηση στους εμπρός τροχούς

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ 0-100 σε 8,1 sec, τελική 216 km/h

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ/CO2 5,3 L/100km, 120 g/km

MAZDA 3 Hatchback 2.0 e-Skyactiv X mHYBRID 186 PS 2021

ΥΠΕΡ ΣΧΕΔΙΑΣΗ, ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΚΙΝΗΤΗΡΑ, ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ ΚΑΙ ΚΥΛΙΣΗΣ, ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΚΑΥΣΙΜΟΥ, ΚΙΒΩΤΙΟ ΤΑΧΥΤΗΤΩΝ.

ΚΑΤΑ ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ, ΑΙΣΘΗΣΗ ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗΣ, ΟΦΕΛΙΜΟ ΥΨΟΣ ΠΙΣΩ, ΑΙΣΘΗΣΗ ΠΕΝΤΑΛ ΦΡΕΝΟΥ.