Κείμενο: Βαγγέλης Πετράκης Φωτό: Γιώργος Κούτος
Εχει περάσει μία δεκαετία από τότε που ο Walter de Silva, ένας εκ των πλέον διακεκριμένων σχεδιαστών, μας είχε παρουσιάσει στα περίχωρα της Ρώμης «το πιο όμορφο αυτοκίνητο που είχε ποτέ σχεδιάσει», το Audi A5. Σπουδαία δήλωση ενός σπουδαίου σχεδιαστή και ο λόγος που πέρασε τόσος καιρός –ρεκόρ για Γερμανό κατασκευαστή– προκειμένου να παρουσιαστεί η εντελώς νέα γενιά. Και είναι ίσως για πολλούς «παραφωνία» μια πεντάθυρη μπερλίνα (σύμφωνα μάλιστα με τη γνώμη πολλών σχεδιαστών είναι ασύμφωνο η καμπίνα μιας λιμουζίνας να επικοινωνεί με οιονδήποτε τρόπο με το πορτμπαγκάζ), αλλά φρονούμε ότι σε μια εποχή που τα coupe «αργοσβήνουν» η βαριά εξέλιξη και αναβάθμιση του A5 τόνωσε το ενδιαφέρον σε μια κατηγορία πελατών που απλώς άρχισαν να... βαριούνται τα τόσο πολλά SUV.
Μια πρώτη ματιά αποκαλύπτει κάποια προφανή πράγματα: το νέο A5 Sportback είναι Audi μέχρι τελευταίο χιλιοστό. Αυτό σημαίνει ότι δύσκολα βρίσκεις αυθεντικά σχεδιαστικά ευρήματα, αλλά μια πιο προσεκτική ματιά αποκαλύπτει κάτι διαφορετικό. Τούτο το αυτοκίνητο έχει φτιαχτεί με κάποιο βρετανικό... supercar στο μυαλό των σχεδιαστών του, καθώς το μακρύ μεταξόνιο και το πίσω φαρδύτατο μετατρόχιο δίνουν τον τόνο ενός Rapide S. Αυτή είναι ίσως μια καλή αρχή, αλλά υπάρχουν αρκετές πιο γερμανικές λεπτομέρειες όπως η πεπλατυσμένη, 3D μάσκα με τα LED αυστηρά φώτα, το εκπληκτικής σύλληψης καπό (δημιουργεί ακμή με τα εμπρός φτερά, απόδειξη κορυφαίας ποιότητας συναρμογής) και το πίσω αυστηρό τελείωμα με επίσης LED φωτιστικά. Το αυτοκίνητο είναι εν τέλει εξέλιξη του προηγούμενου A5 Sportback
Το εσωτερικό σε υποδέχεται με τις τέσσερις frameless πόρτες του, αρκετά ευρύχωρο είτε εμπρός είτε πίσω βολευτείς, και με έναν χώρο αποσκευών-ποίημα από 480 μέχρι 1.300 λίτρα. Παραδόξως τα καθίσματα βρίσκονται ψηλότερα του αναμενόμενου, η δε θέση οδήγησης έχει αναβαθμιστεί σημαντικά σε σχέση με το παρελθόν. Είναι οδηγοκεντρική όσο δεν παίρνει, έχει το τελευταίας γενιάς MMI σύστημα και virtual cockpit και με head-up display όπως τα έχουμε δει πολλάκις εσχάτως, ενώ το σύνολο είναι «δάνειο» από το Audi A4, πράγμα ευπρόσδεκτο. Με την MLB Evo πλατφόρμα του A4 έχουν γίνει κάποιες σημαντικές αλλαγές. Συγκριτικά με το παλιό A5 αυξήθηκαν το μήκος και το μεταξόνιο, βελτιώθηκαν οι εσωτερικοί χώροι, ενώ έγινε και δίαιτα σχεδόν κατά 90 κιλά (το ελαφρύτερο στην κατηγορία), με το αυτοκίνητό «μας» να αγγίζει τα 1.535 κιλά. Συνάμα άλλαξε η φιλοσοφία των αναρτήσεων, με αυτήν των 5 συνδέσμων εμπρός να υιοθετείται πλέον και στο πίσω μέρος (από 4 συνδέσμων) για καλύτερη γεωμετρία σε κάθε είδους ανάγλυφο.
Πολυτάλαντο
Κάποια κύρια οδικά γνωρίσματα ενός αυτοκινήτου με τις διαστάσεις και τη φιλοσοφία ενός αυτοκινήτου όπως το Sportback γίνονται γρήγορα αντιληπτά. Κατ’ αρχάς η ευρωστία του φρέσκου δίλιτρου turbo βενζινοκινητήρα. Με άμεσο και έμμεσο ψεκασμό, ηλεκτρική βαλβίδα ανακούφισης για το turbo και μεταβλητό χρονισμό των βαλβίδων εξαγωγής, το 252 ίππων σύνολο αρπάζει σχετικά ψηλά μέχρι και τις 6.500 rpm. Αυτό είναι ένα γνώρισμα ενός... μικρού (για το μέγεθος και τον χαρακτήρα του μοντέλου) κινητήρα που έχει δώσει βάση στην αποδοτικότητα. Το ανανεωμένο για πιο ομαλές αλλαγές και μεγαλύτερη αντοχή 7άρι διπλοσύμπλεκτο κιβώτιο αλλάζει σχέσεις γρήγορα, αλλά με πολιτισμένο τρόπο, χωρίς τα μικρά «σπρωξίματα» που νιώθεις σε sport παραμετροποίηση γνήσιων sport αυτοκινήτων. Δεν κρατά την επιλεγμένη σχέση στο manual πρόγραμμα, αλλά ανεβάζει μόνο του κι αυτό ίσως «κρυώσει» τους πιο θερμόαιμους. Εχοντας μαζέψει πολλά χιλιόμετρα γρήγορα, σκοπός είναι να τιθασεύσεις την ορμή ενός αυτοκινήτου με τη μάζα του A5 Sportback. Σε είσοδο στροφής θα καταλάβεις σχετικά γρήγορα την υποστροφή που έρχεται μάλλον ξαφνικά και θα βιώσεις το άνοιγμα της τροχιάς του αυτοκινήτου και αστραπιαία τη διόρθωση της πορείας ελέω τετρακίνησης.
Μια σπορτίβ λιμουζίνα, ένα Grand Tourer, ένα πεντάπορτο οικογενειακό και πάνω σε όλα αυτά η τετρακίνηση. Τόσα διαφορετικά στοιχεία χαρακτηρίζουν ένα τόσο διαφορετικό σύνολο: το Audi A5 Sportback.
Επίσης θα καταλάβεις ότι το κάθισμα δεν σε κρατά και πολύ καλά, αλλά σε χιλιοστά του δευτερολέπτου το grip και η έξοδος από τη στροφή έρχονται με απόλυτη πειθαρχία, μέχρι την επόμενη στροφή, χάρη στη βελτιωμένη έκδοση της μόνιμης τετρακίνησης quattro. Ενα διαχρονικό ατού για την Audi, με το κεντρικό διαφορικό να μεταφέρει ροπή 40/60 (εμπρός/πίσω), ενώ μπορεί να μεταφερθεί μέχρι 70% της ροπής στον εμπρός άξονα ή μέχρι 85% στον πίσω αναλόγως συνθηκών. Βεβαίως καλό θα ήταν το μικρής διαμέτρου, flat-bottom τιμόνι να είναι πιο γρήγορο και πιο... συνδεδεμένο με τις γωνίες στροφής των εμπρός τροχών. Και παρά το νέο της σχεδίασης με ηλεκτρομηχανική υποβοήθηση και μεταβαλλόμενο βήμα, πληροφόρηση παίρνεις, αλλά όχι άμεση και σπορ. Αν βεβαίως πιστεύετε –δικαιολογημένα– ότι ένα τέτοιο αυτοκίνητο δεν είναι καμωμένο για τέτοια χρήση, τότε μπορείτε πολύ απλά να νιώσετε –και να ακούσετε με τον ανάλογο μπάσο ήχο– την αίσθηση της καταιγιστικής εκκίνησης στο πρόγραμμα dynamic από το μπουτόν Audi Drive Select (υπάρχουν και comfort, auto, efficiency και individual προγράμματα) με 6,0 μόλις δευτερόλεπτα για τα πρώτα 100 km/h από στάση! Ο οδηγός όμως θα νιώσει και την ευχέρεια κίνησης με υψηλές ταχύτητες στον ανοιχτό δρόμο αλλά και στις ανοιχτές καμπές (τις οποίες «σιδερώνει»), χωρίς μάλιστα το αυτοκίνητό δοκιμής μας να έχει κάποιον τύπο ηλεκτρονικά ελεγχόμενης ανάρτησης. Με την ευκαιρία να πούμε ότι εντυπωσιαστήκαμε από το επίπεδο παρεχόμενης άνεσης σε κάθε είδους οδόστρωμα, απόρροια εν μέρει και των «συμβατικών» ελαστικών αλλά και της ρύθμισης της ανάρτησης που είναι λίγο πιο ενδοτική από οποιοδήποτε καθαρόαιμο σπορ μοντέλο. Ολίγον κουρασμένοι μετά τις μετρήσεις αποφασίσαμε να κινηθούμε κάνοντας χρήση και δοκιμή όλων των πολυδιαφημισμένων πλέον συστημάτων, όπως τα adaptive cruise control με Stop και Go, Audi pre sense city αλλά και active lane assist και Audi side assist, με τα οποία το A5 «μας» αποφάσιζε μόνο του να εκκινεί ή να σταματά σε φανάρια, να στρίβει σε καμπές και να διατηρεί απόσταση ασφαλείας από το προπορευόμενο αυτοκίνητο.
Πολυσχιδής χαρακτήρας
Ενα αυτοκίνητο πλήρες που ξεπερνά πολλά στερεότυπα με τον πολυσχιδή χαρακτήρα του, αλλά δεν ξεπερνά την αρτηριοσκληρωτική λογική της φορολόγησης/τιμολόγησής του. Διότι τι να πεις όταν η προτεινόμενη λιανική προ φόρων είναι 39.163 και η τελική τιμή (προσέξτε, της βασικής έκδοσης) είναι 63.600; Το νέο A5 Sportback σε αυτήν την πιο ισχυρή του βενζινοκίνητη έκδοση είναι μια εξαιρετική επιλογή ανθρώπων που θέλουν να ξεχωρίζουν χωρίς να... προκαλούν, προσφέροντας το επιπλέον προσόν της τετρακίνησης.
TECH INFO
Audi A5 Sportback 2.0 TFSI 252 PS QUATTRO S TRONIC
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 4ΚΥΛΙΝΔΡΟΣ ΣΕ ΣΕΙΡΑ, TURBO
ΚΑΥΣΙΜΟ ΒΕΝΖΙΝΗ
ΚΥΒΙΣΜΟΣ (cc) 1.984
ΜΕΓΙΣΤΗ ΙΣΧΥΣ [kW(PS)/rpm] 185(252)/5.000-6.000
ΜΕΓΙΣΤΗ ΡΟΠΗ (Nm/rpm) 370/1.600-4.500
ΚΙΒΩΤΙΟ ΔΙΠΛΟΥ ΣΥΜΠΛΕΚΤΗ 7 ΣΧΕΣΕΩΝ
ΚΙΝΗΣΗ ΜΟΝΙΜΗ ΤΕΤΡΑΚΙΝΗΣΗ
ΑΝΑΡΤΗΣΗ (ΕΜΠΡΟΣ/ΠΙΣΩ) ΠΟΛΛΑΠΛΩΝ ΣΥΝΔΕΣΜΩΝ, ΑΝΤΙΣΤΡΕΠΤΙΚΗ ΡΑΒΔΟΣ / ΠΟΛΛΑΠΛΩΝ ΣΥΝΔΕΣΜΩΝ, ΑΝΤΙΣΤΡΕΠΤΙΚΗ ΡΑΒΔΟΣ
EΛΑΣΤΙΚΑBRIDGESTONE POTENZA S001
ΔΙΑΣΤΑΣΗ 245/40-R18
ΑΜΑΞΩΜΑ
ΜXΠXΥ (mm) 4.733x1.843x1.386
ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ (mm) 2.824
ΒΑΡΟΣ (kg) 1.535
ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ (l) min/max 480/1.300
ΡΕΖΕΡΒΟΥΑΡ (l) 58
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ (km/h)*
ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ, ΘΕΣΗ «S» (s)
0-80 km/h 4,2
0-100 km/h 6,0
0-120 km/h 8,2
0-400 m 14,2
ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΕΝ ΚΙΝΗΣΕΙ, ΘΕΣΗ «S» (s)
50-80 km/h 1,9
70-100 km/h 2,6
80-120 km/h 4,1
ΦΡΕΝΑΡΙΣΜΑ (m)
90-0 km/h 29,4
120-0 km/h 51,8
ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ (l/100km)
ΕΝΤΟΣ/ΕΚΤΟΣ ΠΟΛΗΣ* 7,8/5,2
ΜEΙΚΤΗ* 6,2
ΜΕΣΗ ΔΟΚΙΜΗΣ 9,2
ΕΚΠΟΜΠΗ CO2 (g/km)* 144
ΘΟΡΥΒΟΣ, ΘΕΣΗ «D» (dBA)
90 km/h 60
110 km/h 62
130 km/h 65
* ΜΕΤΡΗΣΗ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ
ΤΙΜΗ ΒΑΣΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΗΣ (ΕΥΡΩ) 63.600
ΤΕΛΗ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ (ΕΥΡΩ) 266,4
ΣΧΕΔΙΑΣΗ
ΠΡΑΚΤΙΚΟΤΗΤΑ
ΠΟΙΟΤΗΤΑ
-
ΣΥΣΤΗΜΑ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ
ΤΙΜΗ
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ (ΜΕ ΑΡΙΣΤΑ ΤΟ 10)
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 9
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ 9
ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ 7
ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ 8
ΟΔΗΓΙΚΗ ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΣΗ 8
ΑΝΕΣΗ/ΧΩΡΟΙ 8
ΑΣΦΑΛΕΙΑ 9
ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑ 9
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ 9
VALUE FOR MONEY 7
ΣΥΝΟΛO 83