Δοκιμάζουμε το Skoda Kodiaq RS των 239 ίππων και των 500 Nm ροπής


Ξεπερνώντας στερεότυπα, διαγράφοντας fashion icons, μπερδεύοντας πάσης φύσεως influencers, αυτό το τεράστιο οικογενειακό SUV δεν είναι απλώς ένα τετρακίνητο, 7θέσιο αυτοκίνητο για κάθε ανάγκη και οικογένεια. Φορώντας τη στολή τού σούπερ ήρωα, μετατρέπει τον απλό μπαμπά σε οδηγό αγώνων.

  • KEIMENO: ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΠΕΤΡΑΚΗΣ ΦΩΤ.: ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΤΟΣ
  • 6/9/2020

Οι Τσέχοι έχουν εντρυφήσει σε όρους, όπως απόδοση, δυναμική, καινοτομία εδώ και δεκαετίες. Από το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλλυ (γι’ αυτό και RS- Βλέπε: Rally Sport) μέχρι τους διεθνείς ποδηλατικούς γύρους, η Skoda έχει μάθει τι σημαίνει να παίρνεις και την τελευταία ικμάδα δύναμης από ένα αυτοκίνητο ή έναν...ποδηλάτη. Και τώρα, χρόνια μετά την παρουσίαση του πρώτου SUV της φίρμας, έρχεται κάτι διαφορετικό. Το Škoda Kodiaq RS σε μια διακήρυξη της φίρμας «συνδυάζει χαρακτηριστικά ενός σπορ αυτοκινήτου μεγάλου τουρισμού με τα χαρακτηριστικά ενός στιβαρού και ασφαλούς οικογενειακού αυτοκινήτου».

Με μήκος 4,70 μέτρων, εφοδιασμένο με έως και επτά θέσεις, έχοντας κορυφαίους για την κατηγορία του χώρους, είναι το ίδιο αυτοκίνητο με αυτό του γείτονα που τόσο καιρό το βλέπετε και θα θέλατε κι εσείς ένα. Μόνο που τούτο εδώ είναι και κάτι άλλο. Τόσο «άλλο» που μπήκε στην Πράσινη Κόλαση του Nurburgring καλύπτοντας τα 20,8 km σε 9:29.48. Κι ήταν η πρώτη φορά που ένα 7θέσιο SUV πετύχαινε τέτοιο χρόνο (και μάλιστα με τα χεράκια της διάσημης οδηγού του Nurburgring, Sabine Schmitz, κάτι που μας διδάσκει ότι αυτό το αυτοκίνητο δεν είναι μόνο για μπαμπάδες).

Η δυναμική εμφάνιση του Kodiaq RS δεν εξαντλείται σε επίδειξη τεστοστερόνης (για να μην πούμε ότι μόνον αυτό δεν κάνει) καθώς ήταν, δείχνει και είναι ένα ανθεκτικό SUV. Για δείτε καλύτερα...Το σήμα VRS στη μάσκα, με V όπως Victory, μαύρα γυαλιστερά στοιχεία «θωράκισης», όπως είναι η μάσκα, οι καθρέπτες τα πλαίσια θυρών και οι ράγιες οροφής, σπόιλερ εμπρός, διαχύτη πίσω LED φώτα, κόκκινες δαγκάνες φρένων και τέλος ζάντες ελαφρού κράματος 20 ιντσών, οι οποίες είναι στάνταρ, και πρωτότυπες σε σχεδίαση. Στο λευκό χρώμα δοκιμής, βέβαια, τούτο το Kodiaq RS δείχνει σαν…αθώα περιστερά. Φροντίστε να το αποκτήσετε σε κάποιο πιο ένδοξο χρώμα από την αγωνιστική παλέτα της Skoda έτσι, για να σας…φοβούνται.

Περί του οπλοστασίου

Ο διπλά υπερτροφοδοτούμενος, τετρακύλινδρος κινητήρας των δύο λίτρων που φωλιάζει κάτω από το μεγάλο καπό δεν είναι βενζίνης, δεν είναι υβριδικός, ούτε διπλού καυσίμου. Είναι diesel (άπιστοι Θωμάδες!) common rail με πίεση στα 2.500 bar, έχει δύο αντικραδασμικούς άξονες για μείωση της εγγενούς τραχύτητας και turbo δύο σταδίων με μέγιστη πίεση στα 3,8 bar. Απόδοση; 239 PS στις 4.000 rpm κάτι που, σύμφωνα με τη φίρμα, τον κάνει τον ισχυρότερο κινητήρα diesel μαζικής παραγωγής στην ιστορία της Škoda. Θα αρχίσετε, «μα δεν είναι ούτε καν… 240 οι ίπποι». Μπορεί. Δείτε τώρα τη ροπή. 500 Nm στις 1.750 rpm, νούμερο που θα έκανε πολλά hot μοντέλα να ψάξουν…φουρκέτα να κρυφτούν, οπότε συγκρατήστε τη σιελόρροια για την ώρα των μετρήσεων.

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ (ΜΕ ΑΡΙΣΤΑ ΤΟ 10)
SKODA KODIAQ RS

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 9

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ8

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ 8

ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ 9

ΟΔΗΓΙΚΗ ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΣΗ 8

ΑΝΕΣΗ/ΧΩΡΟΙ 8

ΑΣΦΑΛΕΙΑ 9

ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑ 9

ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ 8

VALUE FOR MONEY 7

ΣΥΝΟΛΟ83

Στα πιο δομικά, οι αναρτήσεις συντίθενται από γόνατα εμπρός και πολλαπλούς συνδέσμους πίσω ενώ βεβαίως υπάρχει το Dynamic Chassis Control, γνωστή δοκιμασμένη λύση για τον ρυθμό ικανότητας απόσβεσης των αμορτισέρ μεταξύ τριών «θέσεων» (Comfort, Normal, Sport) και όλα αυτά μαζί με τη χαρτογράφηση του κινητήρα, το μεταβλητό βήμα του τιμονιού, τις αλλαγές του κιβωτίου, τον ήχο του κινητήρα, τη λειτουργία των φώτων και του κλιματισμού (ουφ!) δημιουργούν το πολυσχιδές Driving Mode Select με προγράμματα Eco, Comfort, Normal, Sport, Individual και Snow επιλέξιμα από τη θέση του οδηγού. Τελειώσαμε; Όχι βέβαια! Υπάρχει και σπέσιαλ κουμπί Off Road με το οποίο προσαρμόζεται το ABS για ανάλογη κίνηση και με την «τριπλέτα» οργάνων που κάθε off-roader έχει ή χρειάζεται (πυξίδα, υψόμετρο, και κλίση τροχών). Μεταξύ μας, βέβαια, με Continental ContiSportContact5 235/45-R20 είστε έτοιμοι για ασφάλτινο «στίβο μάχης».

Όσο για τον τρόπο μεταφοράς των 239 PS στον δρόμο, εδώ έχουμε μερικά… στανταράκια. Αυτόματη τετρακίνηση και κιβώτιο διπλού συμπλέκτη 7 σχέσεων κάνουν τα πράγματα ακόμα πιο ασφαλή και γρήγορα. Ένας ηλεκτρονικά ελεγχόμενος πολύδισκος συμπλέκτης φροντίζει σε ήπιο ρυθμό κίνησης να κινούνται μόνον οι εμπρός τροχοί ενώ με απώλεια πρόσφυσης, μέχρι και το 85% της ροπής πηγαίνει σε έναν τροχό. Ηλεκτρονικά ελεγχόμενα διαφορικά, ένα σε κάθε άξονα, βοηθούν την τετρακίνητη φύση του αυτοκινήτου.

Σαλονοτραπεζαρία

Τόση ώρα καταγράφουμε νούμερα και τεχνολογίες που μπορούν να τιθασεύσουν μάζα, φυγόκεντρο, κέντρο βάρους και αδράνεια με μαεστρία. Κι όλα αυτά για να χαρεί ο οδηγός και οι πέντε ή επτά επιβάτες ΤΟ σαλόνι. Το γνωρίζουμε, κι εδώ έχουμε όλο το μεγαλείο των ανοιχτών οριζόντων μιας καμπίνας που προσφέρει απλόχερα χώρους για όλες τις διαστάσεις, όλους τους σωματότυπους, όλες τις μικρές ή μεγάλες ανάγκες, μαζί με αρχοντιά και σπορτίφ μοτίβα. Δείτε τα καθίσματα για 7 επιβάτες και τις επενδύσεις με alcantara και καπιτονέ ραφές, δείτε το carbon ντεκόρ και τις οθονάρες που αναλαμβάνουν σε άπταιστα ελληνικά να σας πλοηγήσουν μέσα στην πανσπερμία ρυθμίσεων, συστημάτων ελέγχου και ασφάλειας (από το επάνω ράφι) και ρύθμισης του περιβάλλοντος στο υψηλής ευκρίνειας virtual cockpit. Δείτε και το flat bottom τιμόνι, τη μαύρη επένδυση της οροφής και τα ατσάλινα πεντάλ. Αυτά δεν είναι το απλό περιβάλλον ενός οικογενειακού μοντέλου, αλλά το cockpit ενός αυτοκινήτου-λύκου που ενδύθηκε προβιά.

Αυτό το Kodiaq έχει ένα «σετ» προδιαγραφών που το κάνουν να θέτει υποψηφιότητα για το ιδανικό αυτοκίνητο του…πάντοτε. Τετρακίνητο, αυτόματο, diesel για δύναμη και οικονομία και SUV με σπορ προεκτάσεις, γιατί δεν μας πήραν -διάβολε!- τα χρόνια. Κι επειδή οι χώροι πρέπει να είναι άφθονοι (ποτέ δεν ξέρεις τι θα χρειαστεί να κουβαλήσεις) να υπάρχει και πορτ μπαγκάζ μεγάλο και χώροι για όλους και όλα. Εδώ έχουμε το… σύμπαν που διαστέλλεται. 725 λίτρα χώρου αποσκευών σε 5θέσια διάταξη που φτάνει τα δύο κυβικά με πεσμένες πλάτες. Ναι, το Kodiaq είναι το ιδανικό αυτοκίνητο και το RS ρίχνει φουλ του άσου. Πάμε εκείνη τη βόλτα;

Πλούσια τα ελέη

Είναι ψηλά η θέση οδήγησης και χορταστική. Σε κάνει να νιώθεις ο άρχοντας του δρόμου (μεταξύ μας, με τόσα ηλεκτρονικά βοηθήματα ασφάλειας και ημιαυτόνομης οδήγησης, και ο Ιππότης της Ασφάλτου γίνεσαι!). Πατάς το μπουτόν και το γουργουρητό έρχεται αμέσως στα αυτιά σου εξευγενισμένα brutal, όπως το θέλεις. Αν, πάλι, δεν θέλεις να ξυπνήσει το μωρό πίσω, απλώς επιλέγεις το πρόγραμμα Eco, αλλά, από την άλλη, είναι αμαρτία. Επιστρέφουμε στα αμαρτωλά με το πρόγραμμα Sport, και πιέζουμε το γκάζι…Μία ροπή και ταύτα πάντα καταιγισμός διαδέχεται. Diesel, 500 Nm, τετρακίνηση. Η δύναμη έλξης θαρρείς και θα ξηλώσει σε λωρίδες την άσφαλτο. Αλλάζεις ταχύτητα από τα paddles και μόνο το rev matching λείπει.

Οι ρυθμοί κίνησης ανεβαίνουν αναλογικά με αυτούς των κτύπων της καρδιάς σου όχι από φόβο αλλά από την αίσθηση του συναρπαστικού. Ένα καπάκι εδώ, ένα νεροφάγωμα εκεί, κόντρα ρόλος για ένα κτηνώδες σαν την αρκούδα Kodiaq του Καναδά SUV (από αυτό το εντυπωσιακό τετράποδο έχει πάρει το όνομά του αυτό το εντυπωσιακό SUV), αλλά το αυτοκίνητο δείχνει ρώμη, αντοχή να το ξεπεράσει χωρίς να πονέσει το ίδιο και χωρίς να κάνει οδηγούς και επιβάτες να μετανιώσουν που μπήκαν μέσα.

Οι αλλαγές ταχυτήτων γίνονται ηπιότερα από ό,τι προοιωνίζονται τα specs του αυτοκινήτου, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι το αυτοκίνητο είναι αργό. Τουναντίον. Η γραμμικότητα της απόδοσης άπαξ και ξυπνήσει ο biturbo και η αδιάληπτη παροχή ισχύος πετυχαίνουν υψηλό ρυθμό και η διατήρησή του ακόμα και σε τεχνικές διαδρομές είναι κάτι που αποκτάται εύκολα και το μόνο που απαιτεί μια κάποια προσοχή είναι οι φυσικές διαστάσεις του Kodiaq όταν «χώνεται» σε κάποια… στεναδούρα. Ακόμα και αν χρειαστεί να διορθώσεις πορεία, αυτό γίνεται γλυκά, εύκολα, καθόλου άτσαλα και με εξαιρετικό για τα μεγέθη turn-in. Όσο για τα φρένα; Οι δαγκάνες δεν είναι απλώς βαμμένες κόκκινες. Είναι εργαλεία που μπορούν να βοηθήσουν αδιάλειπτα αυτό το μηχάνημα «κατάποσης» χιλιομέτρων.

Εν κατακλείδι

Έχουμε μπροστά μας ένα υποβλητικό όχημα μεταφοράς αναγκών και… αμαρτωλών προθέσεων. Το να στρίβεις με φόρα από Fabia RS ένα αυτοκίνητο με διπλάσια φυσική υπόσταση είναι ένας παραλογισμός αλλά συνάμα μια απόδειξη ότι οι Τσέχοι της Skoda είναι μηχανικοί και εξελικτές μεγάλου ειδικού βάρους. Το Kodiaq RS καλύπτει χωρίς φανφάρες και τυμπανοκρουσίες μεγάλες αποστάσεις με άνεση και σιγουριά. Δύσκολα βρίσκεις εκεί έξω κάτι ανάλογο, κι αν το βρεις, θα είναι plug-in υβριδικό ή βενζίνης με μεγαλύτερο κινητήρα και με ακόμα υψηλότερη τιμή. Ως εκ τούτου, το Kodiaq RS καταφέρνει να γεφυρώσει πολλά ετερόκλητα στοιχεία σε ένα ομοιογενές σύνολο, ένα μεγάλο GT SUV με τη φροντίδα RS και με την ευκολία χρήσης ενός… μπαμπαδίστικου, καθημερινού αυτοκινήτου.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΜΟΝΤΕΛΟ SKODA KODIAQ RS 2020   TIMH €52.900   ΤΕΛΗ €556

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ , Turbo, 4 Κύλινδρος, Σε σειρά  ΚΑΥΣΙΜΟ Πετρέλαιο

ΙΣΧΥΣ kW(PS)/rpm 176(239)/4.000  ΡΟΠΗ Nm/rpm 500/1.750-2.500

ΜΕΤΑΔΟΣΗ Αυτόματο, 7 σχέσεων, αυτόματη τετρακίνηση

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ 0-100 σε 7 sec, τελική 220 km/h

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ/CO2 6,2 L/100km, 200 g/km

SKODA KODIAQ RS 2020

ΥΠΕΡ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑΣ, ΠΡΑΚΤΙΚΟΤΗΤΑ, ΑΠΟΔΟΣΗ, ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ

ΚΑΤΑ ΤΙΜΗ, ΤΕΛΗ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ