First Drive:Alfa Romeo Tonale Q4 280PS - Οδηγούμε στην Ιταλία το σπορ SUV που μπαίνει στην πρίζα


Η νέα πριζωμένη και ψυχωμένη Tonale αποτελεί το πιο αποδοτικό μοντέλο στην ιστορία της φίρμας αφού εκπέμπει μόλις 26 g/km CO2, έχει ηλεκτρική αυτονομία πάνω από 80 km και συνολική άνω των 600 km, με μέση κατανάλωση 1,1 L/100km και συνολική απόδοση ισχύος 280 PS. Πώς;

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΠΕΤΡΑΚΗΣ ΦΩΤ.: ALFA ROMEO
  • 17/11/2022

Με την πλατφόρμα που γνωρίσαμε στις Tonale εξελιγμένη από τη Fiat (για το Compass), αλλά πολύ διαφοροποιημένη σε υλικά και δομή. Η εμφάνιση, βέβαια, είναι ίδια και αυτή με τις απλές Tonale και μόνο τα διπλά πορτάκια και το φίδι του θυρεού της Alfa στο πίσω φινιστρίνι που, αντί για διχαλωτή γλώσσα έχει ένα… φις πρίζας (!) δείχνουν το νέο πρόσωπο αυτής της έκδοσης. Βέβαια, διόλου δεν μας «χαλάει» ότι η εμφάνιση παραμένει ως έχει, μιας και ο Αλέξανδρος Λιώκης, με το πενάκι του, έχουν κάνει πολύ καλή και σοβαρή δουλειά.

Στο εσωτερικό, οι αλλαγές είναι περισσότερο εμφανείς, μιας και υπάρχουν τα σχετικά διακοπτικά που δείχνουν τον διττό –ενεργειακά– χαρακτήρα του αυτοκινήτου. Και μαζί με ψηφιακές μεγάλες ευκρινείς οθόνες με όμορφα γραφικά (όποιος δει τον μερικό χιλιομετρητή, καταλαβαίνει) και αρκετές δόσεις πρακτικότητας, υψηλής τεχνολογίας μέσω των συστημάτων ασφαλείας, αλλά και ποιότητας. Για την τελευταία, μάλιστα, οι Ιταλοί είναι πολύ σίγουροι και υπερήφανοι, καθώς πολύ πρόσφατα η μάρκα βρέθηκε στην κορυφή των premium μαρκών σε έρευνα ικανοποίησης της J.D. Power στις ΗΠΑ. Αρκετά, όμως, με το φαίνεσθαι και πάμε να δούμε τα μηχανολογικά.

Δυνατό και τετρακίνητο

Αρχικά είναι το υβριδικό σύστημα εξελιγμένο για την Alfa Romeo, το οποίο προέρχεται από το αντίστοιχο της Jeep, αλλά πλέον ιδιαίτερα προηγμένο. Συντίθεται από έναν turbo τετρακύλινδρο βενζινοκινητήρα 1,3 L τεχνολογίας MultiAir απόδοσης 180 PS, που λειτουργεί αναλόγως συνθηκών και σε κύκλο Miller (δοκιμασμένο σύνολο με ηχητική χροιά-γάντι για Alfa Romeo) συνδυαζόμενος με αυτόματο κιβώτιο 6 σχέσεων (κινώντας τους εμπρός τροχούς), έναν ηλεκτρικό κινητήρα μέγιστης απόδοσης 90 kW (122 PS) και 250 Nm ροπής, που κινεί τους πίσω τροχούς και έναν κινητήρα δυναμό. Το «όλον» λειτουργεί σε τάση 306V, με την ηλεκτρική ενέργεια (μέσω φόρτισης από παροχή, αυτοφόρτισης, μέσω του βενζινοκινητήρα και αναγεννητικής πέδησης) να αποθηκεύεται σε μια μπαταρία ιόντων λιθίου βάρους 125 kg που βρίσκεται στον χώρο όπου συνήθως υπάρχει το τούνελ μετάδοσης, χωρητικότητας 15,5 kWh.

Μια πλήρης φόρτιση της μπαταρίας διαρκεί λιγότερο από 2,5 ώρες, χάρη στον ενσωματωμένο φορτιστή που υποστηρίζει έως και 7,4kW ισχύος. Η ιδιότυπη, λοιπόν, τετρακίνηση Q4 αποδίδει συνδυαστικά 280 PS, υπόσχεται επιτάχυνση από στάση στα 100 km/h σε μόλις 6,2 sec, τελική ταχύτητα με ηλεκτροκίνηση τα 135 km/h και (δυστυχώς μόνο) 206 km/h στην υβριδική λειτουργία. Υπάρχει, όπως πάντα, το πρόγραμμα παραμετροποίησης Alfa D.N.A. (Dynamic, Natural και Advanced Efficiency), που «κουρντίζει» επιτυχημένα όλα τα συστήματα του αυτοκινήτου.

Ανώτερη όλων

Μετά από λίγα χιλιόμετρα, ήδη τα συμπεράσματα έρχονται αβίαστα. Διαπιστώνουμε, λοιπόν, ότι τούτη είναι η πιο σωστά στημένη Tonale που έχουμε οδηγήσει μέχρι σήμερα. Υπάρχει μια ομαλή και γραμμική απόδοση του συνόλου. Θυμηθείτε: μπορεί να είναι αμιγώς πισωκίνητη ως ηλεκτρική, αλλά και σοφά, γρήγορα και αποτελεσματικά τετρακίνητη (το δοκιμάσαμε σε ειδική πίστα) χωρίς διαφορικά ή άξονες μετάδοσης με ποσοστό από 0/100 έως 100/0 εμπρός/πίσω, αναλόγως συνθηκών. Η κατανομή βάρους 53/47 εμπρός/πίσω κάνει θαύματα, όπως και το κατά 3% χαμηλότερο κέντρο βάρους (ελέω μπαταριών). Τα brake-by-wire φρένα είναι ακούραστα, όπως διαπιστώσαμε σε ρυθμό… αγώνα.

Αλλά και τα αμορτισέρ τεχνολογίας FSD (Frequency-Selective-Damping) κάνουν καλά τη δουλειά τους, όπως και η ηλεκτρονικά ελεγχόμενη ανάρτηση στην έκδοση Veloce, την οποία και απολαύσαμε τόσο στις διαδρομές στα χωριά του ιταλικού Βορρά, όσο και μέσα στην πίστα του Balocco, όπου και θαυμάσαμε μερικά ακόμα πράγματα. Πρώτον, το δέσιμο του αμαξώματος και τη στιβαρότητα του πλαισίου. Δεύτερον, ότι οι κλίσεις στις στροφές είναι οι ελάχιστες δυνατές. Τρίτον, ότι δεν θα μας χάλαγαν 80 έως 100 παραπάνω ίπποι μιας και το πάτωμα τους σηκώνει. Άντε, ας περιμένουμε τώρα και την Quadrifoglio Verde, για την οποία οι Ιταλοί απλώς μειδιούσαν, αλλά μάλλον είδαμε μια σε full κατασκοπευτικό mode στα περίχωρα του Balocco. Η Tonale Plug-in Hybrid Q4 θα είναι διαθέσιμη στις εκδόσεις Ti και Veloce, καθώς και στην έκδοση Edizione Speciale για περιορισμένο χρονικό διάστημα. Οι παραγγελίες για το νέο μοντέλο αναμένεται να ξεκινήσουν τον Δεκέμβριο και το αυτοκίνητο θα έρθει στη χώρα μας νωρίς το 2023.

TECH INFO

Alfa Romeo Tonale Plug-in Hybrid Q4 280PS

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ/ ΤΥΠΟΣ ΒΕΝΖΙΝΟΚΙΝΗΤΗΡΑΣ, 4ΚΥΛΙΝΔΡΟΣ ΣΕ ΣΕΙΡΑ, TURBO. ΚΥΒΙΣΜΟΣ 1.332 cc. ΑΠΟΔΟΣΗ ΥΒΡΙΔΙΚΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ/ ΙΣΧΥΣ 280 PS. ΡΟΠΗ 280 250 Nm. ΜΠΑΤΑΡΙΕΣ/ ΙΟΝΤΩΝ ΛΙΘΙΟΥ. ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ ΧΩΡΗΤΙΚΟΤΗΤΑ 15,5 kWh. ΧΡΟΝΟΣ ΦΟΡΤΙΣΗΣ 2 h, 30 min@7,4 kW. ΗΛΕΚΤΡΙΚΗ ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ 80 km. ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ/ (ΜxΠxΥ) 4.528x1.841x1.601 mm. ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ 2.636 mm. ΠΟΡΤΜΠΑΓΚΑΖ 385-1.430 L. ΒΑΡΟΣ 1.835 kg. ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ/ 0-100 km/h 6,2 sec. ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ 206 km/h. ΜEΙΚΤΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ 1,1 L/100km.CO2 26 g/km.