Nissan Qasqhai e-Power: Οδηγούμε στη Σουηδία το εξηλεκτρισμένο SUV με αυτονομία 1.000 km!


Με την συνδυαστική του αυτονομία να ξεπερνά 1.000 km και την κατανάλωση καυσίμου να περιορίζεται στα 5,3 λίτρα χάρη στο καινοτομικό σύστημα μετάδοσης κίνησης e-Power, το Qasqhai περνάει στην εποχή της ηλεκτροκίνησης. Πόσο θα κοστίζει.

  • ΑΠΟΣΤΟΛΉ: ΝΙΚΟΣ ΜΕΡΤΕΚΗΣ, ΦΩΤ.: ΑΡΧΕΙΟ
  • 1/7/2022

Το Qasqhai όπως ακριβώς το 2007 ήρθε στην αγορά για να αλλάξει τα δεδομένα καταφέρνοντας μέχρι σήμερα να πουλήσει περισσότερα από 5,5 αντίτυπα παγκοσμίως δημιουργώντας την κατηγορία των C-SUV, έτσι και σήμερα, αναβαθμίζεται τεχνολογικά προκειμένου να ανταποκριθεί στις σύγχρονες προκλήσεις που δεν είναι άλλες από την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής.

Ακολουθώντας το πλάνο εξηλεκτρισμού της γκάμας της Nissan σύμφωνα με το οποίο στην επόμενη διετία το 75% της ευρωπαϊκής γκάμας της θα είναι εξηλεκτρισμένο ή αμιγώς ηλεκτρικό, το ιαπωνικό SUV ενσωματώνει το σύστημα μετάδοσης κίνησης e-Power που παρουσιάζεται για πρώτη φορά.

Το e-Power έχει σημαντικά πλεονεκτήματα σε σχέση με ένα υβριδικό σύστημα, τα οποία και προκύπτουν από το γεγονός ότι δεν προβλέπεται κιβώτιο ταχυτήτων, αλλά ένα κιβώτιο μονής σχέσης που είναι ενσωματωμένο στον ηλεκτροκινητήρα με αποτέλεσμα την αμεσότητα στην απόκριση, ενώ από το ηλεκτρικό μοτέρ περνάει και η κίνηση στους εμπρός τροχούς. Και αυτό είναι μια κατασκευαστική καινοτομία, καθώς η συμβατικός κινητήρας ουσιαστικά αναλαμβάνει να παράσχει με ενέργεια τον ηλεκτροκινητήρα (μέσω γεννήτριας) ή και να φορτίσει την μπαταρία, χωρίς να εμπλέκεται πουθενά αλλού.

Πώς λειτουργεί το σύστημα e-Power

Βασικά στοιχεία του συστήματος e-Power είναι μια μικρή μπαταρία (2,1 kW) που είναι τοποθετημένη στο κέντρο του πλαισίου, ένας τρικύλινδρος βενζινοκινητήρας 1,5 λίτρων με μεταβλητή σχέση συμπίεσης απόδοσης 156 ίππων, μια γεννήτρια ισχύος, ένας μετατροπέας και φυσικά ένας ηλεκτροκινητήρας 140 kW/190 PS (350 Nm) που μεταδίδει την κίνηση στον εμπρός άξονα.

Το έργο του βενζινοκινητήρα είναι η παροχή ηλεκτρικής ενέργειας, που μεταδίδεται μέσω του μετατροπέα ισχύος στην μπαταρία, στον ηλεκτροκινητήρα ή και στα δύο, ανάλογα με τις συνθήκες οδήγησης.

Γίνεται αντιληπτό πώς το συγκριτικό πλεονέκτημα του εν λόγω συστήματος μετάδοσης κίνησης εξάγεται από το ότι ο ηλεκτροκινητήρας είναι η μοναδική πηγή ισχύος προκειμένου να εξασφαλίζεται μια άμεση και γραμμική απόδοση, βασικά γνωρίσματα ενός αμιγώς ηλεκτρικού οχήματος (EV), χωρίς ωστόσο την ανάγκη φόρτισης της μπαταρίας, διαδικασίας που αναλαμβάνει ο ICE κινητήρας 1,5 lt.

Να τονίσουμε πώς το e-Power έχει λανσαριστεί το 2017 στην Ιαπωνία με το Note που το κατέστησε best seller, ενώ στην Ευρώπη έχει έρθει αναβαθμισμένο στους 190 ίππους για το Qasqhai.

Η τεχνολογία μεταβλητού λόγου συμπίεσης

Ο βενζινοκινητήρας μεταβλητής συμπίεσης 156hp 1,5 λίτρων, αφορά το βασικό συστατικό του e-Power και έχει εξελιχθεί ειδικά για αυτή την περίσταση. Η τεχνολογία της μεταβλητής συμπίεσης έχει ήδη δοκιμαστεί σε μεγαλύτερο κινητήρα της Infinity, και η κατασκευαστική του φιλοσοφία είναι πώς μπορεί να προσαρμόζει την αναλογία συμπίεσης, παρέχοντας βέλτιστη απόδοση και οικονομία καυσίμου, ανάλογα με το φορτίο του κινητήρα.

Η διακύμανση του λόγου συμπίεσης κυμαίνεται μεταξύ 8:1 και 14:1 κάτι που επιτυγχάνεται με την κίνηση ενός μηχανισμού που αλλάζει το μήκος της διαδρομής του εμβόλου ανάλογα με τις απαιτήσεις για ισχύ.

Για παράδειγμα όταν η απαίτηση για ισχύ είναι περιορισμένη, όπως στη διαδικασία οδήγησης σε αυτοκινητόδρομο με σταθερή ταχύτητα και με την μπαταρία με επαρκή φόρτιση, η αναλογία συμπίεσης θα είναι στο υψηλότερο εύρος που βελτιστοποιεί την κατανάλωση και τις εκπομπές ρύπων. Στην περίπτωση που αυξηθεί η ανάγκη για ισχύ, π.χ. για τη φόρτιση της μπαταρίας ή την παροχή ρεύματος απευθείας στον κινητήρα, θα ενεργοποιηθεί ένας χαμηλότερος λόγος συμπίεσης που θα μεγιστοποιήσει την ισχύ εξόδου του κινητήρα. Η μετάβαση μεταξύ διαφορετικών αναλογιών συμπίεσης είναι απρόσκοπτη, χωρίς να απαιτείται παρέμβαση από τον οδηγό.

Linear Tune: Γραμμική λειτουργία και εξαιρετική απόδοση

Προκειμένου να αποφευχθεί το φαινόμενο της ξαφνικής ανόδου των στροφών ενός συμβατικού κινητήρα χωρίς την ανάλογη αύξηση των επιδόσεων, κάτι που γίνεται αντιληπτό από τους επιβάτες, οι μηχανικοί του Nissan Technical Centre Europe (NTCE) στο Ηνωμένο Βασίλειο και την Ισπανία ανέπτυξαν ένα το σύστημα «Linear Tune». Η τεχνολογία αυτή που ενσωματώνεται στον κινητήρα 1,5 lt αυξάνει προοδευτικά την ταχύτητα περιστροφής για να καλύψει τις ενεργειακές απαιτήσεις, καθώς το αυτοκίνητο επιταχύνει γραμμικά κάνοντας δίνοντας μια πιιο ρεαλιστική αίσθηση στους επιβάτες σε ότι αφορά τις επιδόσεις και τον ήχο.

Πώς λειτουργεί το e-Pedal Step

Στο νέο Qashqai e-POWER το e-Pedal Step επιτρέπει στους οδηγούς να επιταχύνουν και να φρενάρουν χρησιμοποιώντας μόνο το πεντάλ του γκαζιού, κάτι που θα εκτιμηθεί σε αστικές συνθήκες κίνησης.

Το σύστημα πρέπει πρώτα να ενεργοποιηθεί από το διακόπτη στην κεντρική κονσόλα και εφόσον ο οδηγός σηκώσει το δεξί του πόδι, το e-Pedal Step θα φρενάρει το Qashqai στα 0,2 g, αρκετά για να ανάψουν τα φώτα των φρένων και μπορεί να επιβραδύνει το όχημα χωρίς να χρειάζεται η ενεργοποίηση των φρένων. Κάτι τέτοιο διασφαλίζει ότι οι ελιγμοί στάθμευσης με χαμηλή ταχύτητα είναι όσο το δυνατόν πιο ομαλοί.

Στον δρόμο με το νέο Qasqhai e-Power

Η μοναδική διαφορά στο εσωτερικό του οχήματος είναι η τοποθέτηση του νέου επιλογέα στο κέντρο της κονσόλας, που παραπέμπει σε ένα EV, όπως φυσικά και η ύπαρξη διακοπτών για την παραμετροποίηση του κινητήρα (Sport, Comfort, ECO) και για το e-Pedal Step. Αψεγάδιαστο κατασκευαστικά το εσωτερικό του είναι ευχάριστο, άνετο και πολυτελές. Η ειδοποιός διαφορά έγκειται στο γεγονός της παντελούς έλλειψης ήχου από τον συμβατικό κινητήρα παρά μόνο όταν ο οδηγός πιέσει πολύ το δεξί πεντάλ θα γίνει αντιληπτή η ύπαρξή του. Από την άλλη η μετάδοση της ροπής μέσω του ηλεκτροκινητήρα και κιβωτίου μονής σχέσης, αποτρέπει την υστέρηση που παρατηρείται στα υβριδικά συστήματα ιδίως με κιβώτια CVT, ενώ σε αυτό συναινεί και η τεχνολογία με τη μεταβλητή συμπίεση του κινητήρα 1,5 lt.

Σε ότι αφορά την κατανάλωση στην πόλη κινηθήκαμε κατά μέσο όρο με 3,5-4 λίτρα, ενώ στον αυτοκινητόδρομο και εντός των αυστηρών ορίων ταχύτητας μεταξύ των 4,8 και 5 λίτρων. Σύμφωνα με τη Nissan η αυτονομία του μπορεί να ξεπεράσει ακόμη και τα 1.000 χιλιόμετρα, ένα σενάριο που δεν είναι ουτοπικό με δεδομένο και την ύπαρξη ρεζερβουάρ καυσίμου 55 λίτρων. Σε ότι αφορά την ηλεκτρική του αυτονομία είναι μεταξύ των 2-3 χιλιομέτρων, ενώ η λειτουργία αυτή (EV Mode) γίνεται από διακόπτη στην κονσόλα. Βεβαίως, το βασικό προσόν του συστήματος e-Power είναι ότι δεν χρειάζεται κανείς να φορτίζει, για να κινηθεί οικολογικά και οικονομικά, όπως π.χ. σε ένα plug-in όχημα.

H μπαταρία του συστήματος e-Power δεν έχει μeταβάλει τον χώρο αποσκευών στο Nissan Qasqhai.
H μπαταρία του συστήματος e-Power δεν έχει μeταβάλει τον χώρο αποσκευών στο Nissan Qasqhai.

Το σύστημα e-Power είναι καινοτομικό καθώς και μπορεί να ανταπεξέλθει σε όλες τις ενεργειακές ανάγκες. Στη διαδικασία της επιτάχυνσης η μονάδα ελέγχου διαχείρισης ενέργειας μπορεί να στείλει την ισχύ που παράγεται από τον κινητήρα 1,5 λίτρων απευθείας στον ηλεκτροκινητήρα, μέσω του μετατροπέα, για να ενισχύσει την παροχή ηλεκτρικής ενέργειας που προέρχεται από την μπαταρία, ενώ κατά την επιβράδυνση ή και το φρενάρισμα, η κινητική ενέργεια ανακτάται και διοχετεύεται πίσω στην μπαταρία για βελτιστοποίηση της απόδοσης.

Σε ότι αφορά τις επιδόσεις, είναι σε παραπλήσια επίπεδα ενός ηλεκτρικού οχήματος, μια και η διαδικασία της επιτάχυνσης ολοκληρώνεται σε 7,9 sec ενώ η τελική του περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 170 km/h.

Οδηγικά το εξηλεκτρισμένο Qasqhai δεν έχει μεγάλες διαφορές σε σχέση με τις συμβατικές εκδόσεις, παρά μόνον στην βελτιωμένη ποιότητα κύλισης, στην στιβαρότερη αίσθηση που δίνει η πιο σφικτή ανάρτηση, αλλά και στο πιο ήσυχο περιβάλλον που εξασφαλίζει ο συμβατικός κινητήρας 1.5 lt. Άνετο, σταθερό, ευχάριστο, τώρα με το νέο σύστημα μετάδοσης e-Power πιο οικονομικό και πιο καθαρό σε εκπομπές ρύπων (CO2 119-123 gr).

Στην χώρα μας αναμένεται το φθινόπωρο, με τις τιμές να έχουν επίσημα ανακοινωθεί. Μπορείτε να τις δείτε ΕΔΩ