Fiat 500e: Πρώτη δοκιμή για το ηλεκτροκίνητο πεντακοσαράκι


Η Fiat φτιάχνει το πρώτο ηλεκτρικό της αυτοκίνητο μαζικής παραγωγής και το κάνει με τον τρόπο που πάντα ήξερε. Ρίχνοντας ματιές στην μεγάλη παράδοσή της και ανοίγοντας τα φτερά της με σύνεση και φαντασία στους νέους καιρούς. 

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΤΡΙΤΑΡΗΣ, ΦΩΤΟ: Π. ΤΡΙΤΑΡΗΣ, FIAT
  • 27/10/2020

Η Mεγάλη Κυρία, η Fiat όλων μας είναι ακόμα εδώ ζωντανή και ακμαία. Κάπου εκεί ψηλά στην ιστορική ταράτσα του Lingotto όπου το δέος κυριαρχεί του φόβου του κορωναϊού, το γλυκύτατο ηλεκτρικό 500αράκι αλλά και οι άνθρωποί του, δίνουν δείγματα γραφής μιας νέας Fiat που έρχεται από το μέλλον. Mιας Fiat που φαίνεται να αλλάζει σελίδα, και μέσω της ηλεκτροκίνησης (και όχι μόνο) να δείχνει ότι έχει την δύναμη και το σχεδιαστικό σθένος να παραμείνει στην πρώτη γραμμή της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας.

Και μάλιστα χωρίς ακόμα να έχουν ενεργοποιηθεί οι συνέργειες και τα δεδομένα της νέας εποχής. Αλλά στηριγμένη πάνω στις δικές της δυνάμεις, και στην φαντασία των δικών της ανθρώπων. "Φτιαγμένο στην Ιταλία, στο Τορίνο" είναι το moto της Fiat για το 500e, και όσο το οδηγούμε στο άδειο και μάλλον βαρύ από την πανδημία Τορίνο, νιώθουμε ότι βρισκόμαστε σε ένα ιστορικό μοντέλο, ένα αυτοκίνητο που θα αφήσει το σημάδι του στην πορεία της Fiat από εδώ και στο εξής.

Χρωστάει πολλά η Fiat στο 500αράκι (όχι μόνο σ' αυτό του 20ού αιώνα) αλλά και σε εκείνο το πρώτο. Και το 500αράκι το ανταποδίδει πίσω σ' αυτή τη νέα εποχή, παραμένοντας το ιδανικό "όχημα" για μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση. Και μάλιστα με ένα ακόμα γνήσια ιταλικό στοιχείο: την επιστροφή στο Mirafiori, μέσα σε ένα εργοστάσιο κόσμημα, για το οποίο ξοδεύτηκαν δεκάδες εκατομμύρια και βάζει και πάλι το Τορίνο στην καρδιά των εξελίξεων στην Fiat.

Και κάτι ακόμα: δεν είναι ένα ηλεκτρικό "πακέτο" φερμένο από συνεργασίες και συμβάσεις με άλλους κατασκευαστές. Είναι μία in house δουλειά, ένα έργο Ιταλών από εκείνους που ζουν και αναπνέουν για το αυτοκίνητο, από εκείνους που πήραν την σκυτάλη των μεγάλων στιγμών της Fiat και δημιουργούν για το μέλλον. 

Τα περισσότερα για το νέο Fiat e500 σας τα έχουμε περιγράψει εξονυχιστικά εδώ. Στις παρακάτω γραμμές θα σας μεταφέρουμε όσα είδαμε και ακούσαμε στην βροχερή ταράτσα του Lingotto (εμπειρία ζωής για όσους αγαπούν το αυτοκίνητο) αλλά και την οδηγική μας εμπειρία από την μεγάλη βόλτα στην καρδιά και τα πέριξ του Τορίνο. Αρχικά, αυτό που θα πρέπει να σημειώσουμε είναι ότι το ηλεκτρικό 500αράκι ελάχιστη σχέση έχει με την υπόλοιπη σειρά, καθώς σχεδόν το 95% των εξαρτημάτων του είναι καινούργιο.

Βασίζεται σε ένα νέο πλαίσιο στο δάπεδο του οποίου έχουν ενσωματωθεί οι συστοιχίες των μπαταριών της Samsung και όλο το ηλεκτρικό υπόβαθρο. Σημαντικό στοιχείο σε ότι αφορά τα δυναμικά χαρακτηριστικά του αυτοκινήτου είναι το γεγονός ότι η προσθήκη μπαταριών και ηλεκτροκινητήρα έχει φέρει την κατανομή βάρους στη σχεδόν ιδανική αναλογία 52/48 εμπρός πίσω.

Αισθητικά υπάρχουν αρκετές διαφοροποιήσεις χωρίς όμως να χάνει την γνώριμη και τόσο χαρακτηριστική εικόνα του 500.Ενώ ελαφρά έχουν μεγαλώσει οι διαστάσεις, με πιο σημαντική διαφοροποίηση κάποιους πόντους που κερδήθηκαν στο πλάτος, κάτι που γίνεται εμφανές στο σαλόνι. Σημαντική βελτίωση είναι η χαμηλότερα τοποθετημένη θέση οδήγησης, κάτι που επιδρά ιδιαίτερα θετικά στην αίσθηση που παίρνει ο οδηγός, ενώ σε ότι αφορά τους χώρους υπάρχει μία μικρή βελτίωση, ιδίως για τους πίσω, χάρη στην αύξηση του μεταξονίου κατά 22 χιλιοστά. 

Τα αμαξώματα που προσφέρονται είναι τρία, το κανονικό, το cabrio και το καινούργιο με την ονομασία "3 1". Το τελευταίο αποτελεί μία ιδιαίτερα έξυπνη ιδέα από το Centro Stile, με την προσθήκη μίας έξτρα πίσω πόρτας στην δεξιά πλευρά, η οποία ανοίγει ανάποδα, και διευκολύνει ιδιαίτερα την πρόσβαση στα πίσω καθίσματα (κάτι πολύ χρήσιμο αν έχετε να μεταφέρετε παιδιά).

Από εκεί και πέρα, το τμήμα σχεδιασμού έχει πραγματικά οργιάσει, με τους Ιταλούς να παίζουν εντός έδρας σε ότι αφορά το customizing σε χρωματισμούς, διάκοσμο, υλικά (τα περισσότερα εξ αυτών ανακυκλώσιμα), δυνατότητες εξατομίκευσης με βάση κάθε γούστο και κάθε πορτοφόλι.

Από ένα τόσο σημαδιακό Fiat δεν θα μπορούσε ένα πλήρες ηλεκτρονικό πακέτο υποβοήθησης, με δεκάδες συστήματα ακόμα και από την βασική έκδοση, και όλα εκείνα τα στοιχεία ώστε σε κάποιες εκδόσεις να είναι το πρώτο αυτοκίνητο πόλης με δυνατότητα αυτόνομης οδήγησης επιπέδου 2.

Μεγάλη έμφαση δόθηκε επίσης στις δυνατότητες του συστήματος infotainment και στην διασύνδεση κινητών συσκευών, με άπειρες νέες δυνατότητες στην οθόνη των 10,25 ιντσών (στην πλούσια έκδοση) και πολλά στοιχεία που θα εκτιμηθούν από ένα νεανικό κοινό (μπορεί για παράδειγμα να είναι συνδεδεμένες έως και 8 συσκευές ταυτόχρονα!).

Παράλληλα το 500e είναι η πλατφόρμα εφαρμογής μίας σειράς νέων και πολύ προχωρημένων ιδεών για car sharing και γενικότερα μιας νέας αντίληψης για την χρήση του αυτοκινήτου, με μία σειρά εφαρμογών σε κινητές συσκευές που παρέχουν δεκάδες υπηρεσίες στον σύγχρονο πελάτη.

Το 500e διατίθεται σε τρεις εκδόσεις, ACTION, PASSION και ICΟΝ, οι οποίες συνδυάζονται και με διαφορές στους κινητήρες και το ηλεκτροκίνητο υπόβαθρο. Η ACTION για παράδειγμα εφοδιάζεται με έναν ηλεκτροκινητήρα των 70 KW (95 ίππων) με επιτάχυνση στο 0-100 km/h σε 9,5 δευτερόλεπτα και τελική που περιορίζεται στα 135 km/h.

H αυτονομία του χάρη στην μπαταρία των 23,8 kWh είναι πάνω από 180 km ή 240 km μέσα στην πόλη με βάση τον κύκλο WLTP και απευθύνεται κυρίως σε καταναλωτές που κάνουν κατά μέσο όρο γύρω στα 50 χιλιόμετρα την ημέρα. Εφοδιάζεται με ταχυφορτιστή των 50kW κάτι που του επιτρέπει να φορτίζει αρκετά γρήγορα τόσο σε δημόσιους φορτιστές όσο και στο σπίτι.

Ανεβαίνοντας στην έκδοση PASSION, η ισχύς πηγαίνει στα 80 kW (118 ίππους) και 220 Νm ροπής, με σημαντική βελτίωση στην αυτονομία από 320 km έως 460km στην κίνηση της πόλης χάρη στην μπαταρία των 42 kWh. Bελτιωμένες είναι και οι επιδόσεις, με το 0-100 km/h σε 9 δευτερόλεπτα και την τελική ταχύτητα στα 150 Km/h ηλεκτρονικά περιορισμένη. Διαθέτει επίσης δυνατότητα φόρτισης στα 85 kW, πράγμα που σημαίνει και αρκετά μικρούς χρόνους φόρτισης.  Όπως και όλη η γκάμα, η έκδοση  PASSION είναι εφοδιασμένη με τον επιλογέα e-Mode που δίνει τη δυνατότητα τριών διαφορετικών προγραμμάτων οδήγησης, Normal, Range και Sherpa, ανάλογα με τις προτιμήσεις του οδηγού.

Τέλος η έκδοση ICON είναι η κορυφαία της σειράς, με έμφαση κυρίως στο στιλ και το design στο σαλόνι και στάνταρ το πιο εξελιγμένο σύστημα πολυμέσων Uconnect 5 με την μεγάλη οθόνη και σύστημα αναγνώρισης της φωνής. Οι επιλογές στον διάκοσμο είναι κορυφαίες για αυτοκίνητο αυτής της κατηγορίας, με υλικά φιλικά προς το περιβάλλον, αλλά και εκείνη την μοναδική ικανότητα των Ιταλών να μετατρέπουν το έμφυτο στιλ τους σε βιομηχανικά προϊόντα μοναδικής αισθητικής.

Αυτή η ιδιαίτερη αντίληψη των Ιταλών να μετατρέπουν κάθε "άψυχο" αντικείμενο σε έργο τέχνης φαίνεται και από τον τρόπο που χειρίστηκαν την υπόθεση της ηχητικής προειδοποίησης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Αντί να ακολουθήσουν τον δρόμο όλων των υπολοίπων επέλεξαν την γνωστή μελωδία του μέγιστου Nino Rota από την ταινία του Φελίνι "Armacord", υπενθυμίζοντας σε όλους μας γιατί αγαπάμε τόσο πολύ κάθε τι ιταλικό, και δη κάθε τι που έχει να κάνει με το αυτοκίνητο και την mama Fiat.

Mία νέα εποχή για την Fiat

Θα το πούμε ξεκάθαρα και χωρίς περιστροφές. Από τα πρώτα μέτρα πάνω στην οροφή του Lignotto (δέος!) αντιλαμβάνεσαι αμέσως ότι εδώ έχουμε να κάνουμε με κάτι που φέρνει την Fiat σε ένα άλλο επίπεδο. Σε μία νέα εποχή. Ξεχάστε όλα όσα ξέρατε για το 500αράκι με τους συμβατικούς κινητήρες, τα κιβώτια και όλα αυτά τα "ξεπερασμένα".

Εδώ μιλάμε για κάτι διαφορετικό, κάτι ολοκληρωτικά καινούργιο, κάτι για το οποίο η Fiat δούλεψε σκληρά. Και όπως διαπιστώσαμε από τις δύο και πλέον ώρες που τριγυρίζαμε μέσα στο Μιλάνο, κατάφερε να δημιουργήσει κάτι πραγματικά ξεχωριστό. Όλα μαζί του είναι "αλλιώς". Από την καλύτερη (επιτέλους!) θέση οδήγησης, την άνεση από την ανάρτηση, το άμεσο γκάζι από κάθε ένδειξη στο ταχύμετρο, την ησυχία και την χαλαρότητα με την οποία μπορεί να κινηθεί κανείς μέσα σε ένα τόσο ασφυκτικό αστικό τοπίο.

Εξαιρετική η εκτέλεση του ηλεκτρικού συστήματος, δείχνει τις ικανότητες των μηχανικών της Fiat να προσαρμόζονται στους νέους καιρούς, ενώ και το πανέμορφο σαλόνι στην έκδοση ICON που είχαμε στην διάθεσή μας σε κάνει να αισθάνεσαι σε κάτι πραγματικά ξεχωριστό. Κινηθήκαμε και σε Autostrada, κινηθήκαμε και σε κάποια στροφιλίκια γύρω από το Τορίνο, και εντυπωσιαστήκαμε εξίσου.

Η τοποθέτηση των μπαταριών χαμηλά έχει κατεβάσει το κέντρο βάρους (μιλήσαμε πιο πάνω και για την διαφορετική κατανομή εμπρός πίσω), και το μικρό 500e δείχνει να έχει αποκτήσει μία πιο στακάτη οδική συμπεριφορά, με πιο σταθερό πάτημα και μια γενικότερη αίσθηση ενός πιο upper μοντέλου. Η αύξηση του βάρους λόγω των μπαταριών δεν φαίνεται πουθενά χάρη στην μοναδική αίσθηση της απόδοσης της ροπής από μηδενικές ταχύτητες, ενώ και η ανάκτηση ενέργειας λειτουργεί ιδανικά, κάνοντας την υπόθεση της οδήγησης με ένα μόνο πεντάλ μία συνήθεια που δύσκολα μπορείς να την απαρνηθείς.

Συνοψίζοντας, η Fiat με το 500e περνά σε μία νέα εποχή, δημιουργώντας ένα εξαιρετικό αυτοκίνητο πόλης και ένα από τα καλύτερα ηλεκτρικά που υπάρχουν σήμερα στην αγορά. Πρόκειται για ένα διαφορετικό 500αράκι, ένα πολύ πιο ολοκληρωμένο αυτοκίνητο σε όλα του, το οποίο θα μπορούσε -και μάλλον θα γίνει- να είναι η μία και μόνη έκδοση του αυτοκινήτου. Η διαφορά του με τα συμβατικά μοντέλα (τα οποία θα συνεχίσουν να υπάρχουν όσο υπάρχει ζήτηση, ιδίως τα υβριδικά) είναι χαοτική και δείχνει ξεκάθαρα την κατάσταση των πραγμάτων που θα έρθουν στην αυτοκινητοβιομηχανία, ιδίως στα αυτοκίνητα πόλης.

Η ηλεκτροκίνηση φαίνεται ότι πηγαίνει πολύ στην Fiat, και μάλλον θα αποτελέσει τον μονόδρομο της Μεγάλης Κυρίας για την ολική επαναφορά της στην παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία. Αν κρίνουμε από αυτή την πρώτη αλλά τόσο ολοκληρωμένη και χωρίς σχεδόν κανένα ψεγάδι προσπάθειά της, τότε η Fiat που ξέραμε και αγαπήσαμε είναι εδώ σαν έτοιμη από καιρό. 

Μία Fiat που ξέρει να σε γεμίζει από τους μύθους και την κουλτούρα της αυτοκίνησης, εκεί πάνω στην γεμάτη μύθους οροφή του Lingotto με τα μικρά 500αράκια να ανοίγουν νέους δρόμους χωρίς τον ήχο των εξατμίσεων αλλά με την γλυκιά μελωδία του Nino Rota και τις ιστορίες του Φελινι. Καλώς όρισες νέα Fiat.