Οδηγούμε τα Dacia Duster BluedCi 115 PS 4WD και Suzuki Jimny 1.5 VVT 102 PS


Την ίδια στιγμή που όλες οι έρευνες δείχνουν ότι ο homo sapiens θα γίνει homo urbanus, ένα αστικό πλάσμα που θα κινείται με car sharing, με ηλεκτρικά πατίνια και –ίσως όχι στο πολύ μακρινό μέλλον– με ατομικά drones, πλέον μένει περισσότερος ανοιχτός χώρος στη φύση για αυτοκίνητα όπως αυτά που θα δείτε παρακάτω. Ευτυχώς!

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΠΕΤΡΑΚΗΣ, ΦΩΤ.: ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΤΟΣ.
  • 19/3/2020

Σε μια εποχή, λοιπόν, που η τεράστια δυναμική των SUVs είναι ανάλογη με τον αριθμό των ανθρώπων που, πλέον, διαμένουν σε μεγάλα αστικά κέντρα, ο μόνος λόγος που θεωρητικά χρειάζεται κάποιος ένα τέτοιο αυτοκίνητο είναι α) για να έχει υψηλότερη θέση οδήγησης και β) για να μπορεί να περάσει κάποιο σαμαράκι του Δήμου, χωρίς να βρουν κάτω ποδιές και τα τοιαύτα. Υπάρχει βέβαια και μια μικρή κατηγορία αυτοκινήτων που απευθύνονται σε όσους –μάλλον, λίγους πια– που όταν κάποιος τους δείχνει το δέντρο αυτοί βλέπουν το… δάσος, έτοιμοι να φύγουν, να τρυπώσουν σε κάποιο χωμάτινο δρόμο ή και λίγο παραπέρα από εκεί που τελειώνει ο δρόμος.

Δύο από αυτά είναι τούτα εδώ τα αυτοκίνητα, το Dacia Duster και το Suzuki Jimny. Δεν τα συγκρίνουμε. Θα ήταν απρεπές. Γιατί εδώ έχουμε δύο τόσο ξεχωριστά αλλά και τόσο διαφορετικά αυτοκίνητα, που όμως υπόσχονται το ίδιο ακριβώς πράγμα: Γνήσιες off-road εξορμήσεις, με ικανότητες, χωρίς να ξοδέψετε μια περιουσία για να τις ζήσετε. Το Dacia Duster αποτελεί ήδη ένα θρυλικό μοντέλο. Η κλασική περίπτωση γόνου φτωχής οικογένειας που εκπαιδεύτηκε σωστά και κατάφερε να γίνει μια ολοκληρωμένη προσωπικότητα.

Συγχωρείστε μας την ψυχογραφική εισαγωγή για το Duster, αλλά όταν παράγεσαι από μια πρώην κρατική, ρουμάνικη εταιρεία, με αρωγή από την καλλιεργημένη Renault και γονίδια all-time classic αυθεντικότητας, τότε μπορείς να κάνεις σπουδαία πράγματα. Πόσο σπουδαία; Το Duster το πρώτο τρίμηνο του 2019 ήταν το τρίτο πιο καλοπουλημένο SUV της κατηγορίας του στην Ευρώπη και η Dacia η πρώτη εταιρεία σε πωλήσεις λιανικής (και όχι fleet), ενώ αν αναφερθούμε σε παγκόσμιο επίπεδο, τότε το «ειδικό βάρος» του Duster μεγαλώνει.

Τo Suzuki Jimny, από την άλλη, κρατά έναν σημαντικό (και για πολλούς, ανεξήγητο λόγω φιλοσοφίας) τίτλο, αυτόν του «Παγκόσμιου Αστικού Αυτοκινήτου» για το 2019, ενώ η Suzuki, στην Ευρώπη, ακολουθεί τη Dacia με πωλήσεις αυτοκινήτων σε ιδιώτες, ευρισκόμενη στη δεύτερη θέση. Ένα ακόμη χαρακτηριστικό των δύο αυτοκινήτων είναι ότι αποτελούν προϊόν της χώρας προέλευσής τους. Στη Ρουμανία παράγεται το Duster, στην Ιαπωνία το Jimny, δείχνοντας με αυτόν τον τρόπο ότι η παγκοσμιοποίηση δεν είναι «ικανή και αναγκαία συνθήκη» για να επιτύχει ένα μοντέλο.

Περί εμφάνισης

Με το πάντα αναγνωρίσιμο «κουκούλι» του μας έρχεται το Duster, ανανεωμένο πριν περίπου έναν χρόνο σε αισθητικό επίπεδο και αναβαθμισμένο σε τεχνολογικό και ποιοτικό επίπεδο, με σαφώς πιο εξευγενισμένο εσωτερικό, χωρίς να έχει αποτινάξει τις καταβολές του, αλλά θυμίζοντας πλέον ένα κανονικό, σύγχρονο αυτοκίνητο με ανέσεις και δυνατότητες διασυνδεσιμότητας. Έχει, δε, χώρους αρκετούς για μια τετραμελή οικογένεια.

Το Jimny, σαν ένα είδος βγαλμένο από το Jurassic Park, έρχεται με μια σχεδίαση που προκαλεί (ειδικά σε αυτό το…προκλητικό φλούο πράσινο χρώμα του), θυμίζοντας αυτοκίνητα άλλων εποχών –μέχρι και το πολεμικό Jeep Willy’s– αλλά με λεπτομέρειες που δείχνουν ότι αυτό το αυτοκίνητο δεν είναι μια καλοδιατηρημένη αντίκα αλλά ένα remake μιας παλιάς ταινίας για το σήμερα. Το ίδιο φαίνεται και στο εσωτερικό του, καθώς οι ρετρό πινελιές συνδυάζονται με οθόνες αφής και πλείστα συστήματα ασφαλείας του σήμερα. Όμως –τι κρίμα!–, εδώ οι χώροι είναι πραγματικά ελάχιστοι και θα πρέπει να σκεφτείτε την περίπτωση μπαγκαζιέρας.

Στα εσώψυχα

Πριν αναφέρουμε τις οδηγικές μας διαπιστώσεις μας για τα δύο τούτα μοντέλα αξίζει –θεωρούμε– μια αναφορά στα τεχνικά του Duster, συγκριτικά με την προηγούμενη diesel έκδοσή του. O κινητήρας των 1.461 cc του Duster δεν έχει αλλάξει κάτι στα δομικά του μέρη, όμως, έχει χαμηλότερο λόγο συμπίεσης και διαθέτει πλέον σύστημα επιλεκτικού καταλυτικού μετατροπέα (SCR), για περιορισμό των οξειδίων του αζώτου (NOx) με χρήση AdBlue. Επίσης, νέο είναι το σύστημα ψεκασμού common-rail με πίεση στα 2.000 bar, όπως και ο εναλλάκτης αέρα/νερού (intercooler). H απόδοση έχει αυξηθεί, λοιπόν, στους 115 PS (από 109) και μάλιστα αποδίδονται σε χαμηλότερο όριο rpm, ενώ η ροπή των 260 Nm παραμένει ίδια.

O κινητήρας, συνδυάζεται δε με 6άρι μηχανικό κιβώτιο και –σύμφωνα με την Dacia– επιτυγχάνει καλύτερες επιδόσεις (0-100 km/h σε 10,4 sec αντί 12,4 sec του παλιού Duster), υψηλότερη τελική ταχύτητα στα 180 km/h αλλά και πολύ χαμηλότερο επίπεδο θορύβου σε κάθε περίπτωση. Σε αυτό το τελευταίο βοηθά τόσο η έξτρα ηχομόνωση όσο και η κλιμάκωση, με τις δύο τελευταίες σχέσεις να είναι, πλέον, μακρύτερες από πριν για πιο... ολιγόστροφο κινητήρα, ειδικά στην Εθνική οδό, όπου το Duster μπορεί να κινηθεί με καλή ποιότητα κύλισης σε ταχύτητες μέχρι 140 km/h. Βεβαίως, όλο αυτό έχει θετικό αντίκτυπο και στην οικονομία καυσίμου αλλά και στις εκπομπές ρύπων.

Κάτω από το κυβισμένο αμάξωμα του Jimny –από την άλλη– θα βρείτε παλιά μηχανολογία, όπως πλαίσιο τύπου «σκάλα» με τετρακίνηση, άκαμπτους άξονες εμπρός-πίσω για αναρτήσεις, υποπολλαπλασιασμό σχέσεων με ειδικό επιλογέα αλλά και τιμόνι με επανακυκλοφορούντα σφαιρίδια, μια λύση βγαλμένη από το σεντούκι, αλλά που χρειάζεται για τα… δέοντα. Ο κινητήρας ακολουθεί… μαζοχιστικά την ιαπωνική προσήλωση στην ατμοσφαιρική υπόσταση, με χωρητικότητα 1,5 λίτρο, με μόλις 102 PS μέγιστη ισχύ και 130 Nm μέγιστη ροπή (ακριβώς τα μισά του Duster). Είναι ένα μοτέρ που ανεβάζει γρήγορα rpm, αλλά με το πιο-κοντό-και-από-το-μήκος του κιβώτιο απαιτεί διαρκείς αλλαγές αν πρέπει να κινηθείτε και λίγο σβέλτα, εντός των τειχών. Εκτός, στον αυτοκινητόδρομο, το Jimny δεν μπορεί να κινηθεί ξεκούραστα. Αγκομαχά σε ταχύτητες άνω των 110 km/h, με θόρυβο από τη μετάδοση και από την πρωτόλεια αεροδυναμική του.

Εντυπώσεις

Στο χώμα, δίπλα, δίπλα, είναι αποκάλυψη και τα δύο. Πιο soft το Duster, περνά με μια αρχοντική άνεση τις όποιες δυσκολίες βρεθούν μπροστά του. Tο σύστημα τετρακίνησης της Nissan υλοποιείται με συμπλέκτη Haldex και σχετικό διακόπτη για επιλογή ανάμεσα σε προγράμματα 2WD, Auto και Lock. Σε οδόστρωμα με καλή πρόσφυση, η επιλογή «2WD» μεταφέρει τη ροπή στους εμπρός τροχούς. Στην επιλογή «AUTO», η ροπή κατανέμεται αυτόματα μεταξύ των μπροστινών και πίσω τροχών μέχρι ποσοστού 50%. Τέλος, σε δύσκολα περάσματα, σε ανώμαλες επιφάνειες, σε χιόνι ή άμμο, η επιλογή «LOCK» κατανέμει τη ροπή και στους τέσσερις τροχούς με κλείδωμα της ροπής 50/50.

Επίσης, η πίσω ανάρτηση είναι τύπου MacPherson με πολλαπλούς συνδέσμους. Τα Continental ContiCrossContact LX2 κάνουν πολύ καλή δουλειά, παρέα με την άφθονη ροπή και την απίστευτα «κοντή» πρώτη σχέση (μάλιστα, τόσο που μπορείτε στην καθημερινότητά σας να εκκινείτε πάντα με 2α στο κιβώτιο!). Τα υλικά τριβής δεν ζορίστηκαν ιδιαίτερα σε καμία περίπτωση δύσκολης προσπέλασης και η ποδιά δεν βρήκε κάτω ποτέ. Η απόσταση, άλλωστε, του Duster από το δρόμο είναι 21 cm, η γωνία προσέγγισης φτάνει τις 30°, η γωνία ράμπας τις 21° και η γωνία διαφυγής τις 33°.

Τα μεγέθη για το, σχεδόν στρατιωτικό, Jimny είναι εξωπραγματικά: 37°, 28° και 49°, αντίστοιχα, ενώ η η απόστασή του από το έδαφος είναι 21 cm . Το μικρό ιαπωνικό, λοιπόν, έχει έναν ιδιότυπο χαρακτήρα. Στις φυτευτές πέτρες, με τα Bridgestone Dueler, δείχνει να μην «μασάει» αλλά με την ανάρτησή του σε κάποια εγκάρσια νεροφαγώματα γίνεται ατίθασο. Υπενθυμίζουμε ότι το Jimny είναι part-time AWD, με την κίνηση να δίνεται κανονικά μόνο στους πίσω τροχούς. Υπάρχουν δύο διαφορικά, ένα για κάθε άξονα κίνησης και transfer case για την εμπλοκή εμπρός και πίσω. Έτσι, μπορεί να εμπλακεί η τετρακίνηση (4WD-H με ταχύτητες μέχρι 100 km/h και με «κοντές» 4WD-L μέσω του υποπολλαπλασιασμού, αρκεί το αυτοκίνητο να σταματήσει για να γίνει η επιλογή από τον μικρό λεβιέ).

Υπάρχει και επιπλέον ηλεκτρονική λειτουργία μέσω του traction control με την οποία αν δύο τροχοί –ένας από κάθε άξονα– χάσουν την πρόσφυση τους, επενεργεί πέδηση σε αυτούς προκειμένου να μεταφερθεί ροπή στους άλλους δύο τροχούς. Με όλα αυτά που δείχνουν την πιο hardcore πλευρά της τετρακίνησης, το Jimny μπορεί να εκτελέσει εξαιρετικά δύσκολους ελιγμούς, χάρη και στις συμπαγείς του διαστάσεις. Μην πτοηθείτε από τη σκληρότητα του επιλογέα ή το μικρόν της ισχύος του κινητήρα. Με καλό αμπραγιάρισμα μπορείτε να κάνετε πράγματα εξαιρετικά.

Dacia Duster

Suzuki Jimny

Να λοιπόν, που δύο αυτοκίνητα μάς πήγαν και μας έφεραν στη Βοιωτία, δίνοντάς μας από πρώτο χέρι τη γενναιοδωρία της φύσης. Ξεφύγαμε. Πιο πολιτισμένα με το καλοεξοπλισμένο και άνετο Duster, πιο… προσκοπικά με το Jimny. Αν θέλετε κάποιο τετρακίνητο που να μην σας αγχώνει το κόστος χρήσης και κτήσης και που να σας πάνε πολύ μακρύτερα από οποιοδήποτε δικίνητο της κατηγορίας τους, εδώ είστε.