Οδηγούμε τα Subaru Forester e-Boxer και XV e-Boxer με το ήπιο υβριδικό σύστημα


Η Subaru προχωρά στην υιοθέτηση μιας ήπιας υβριδικής διάταξης στα Forester και XV προσπαθώντας να διατηρήσει παράλληλα και τα βασικά χαρακτηριστικά του DNA της.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΤΡΙΤΑΡΗΣ, ΦΩΤΟ: ΑΡΧΕΙΟ
  • 5/3/2020

Για τον λίγο πιο ψαγμένο Έλληνα αγοραστή αυτοκινήτου, η Subaru υπήρξε για αρκετά χρόνια (και για πολλούς είναι ακόμα) κάτι περίπου σαν μία θρησκεία. Μία θρησκεία που χτίστηκε με ιδρώτα και σκόνη (και κάποτε με δάκρυα για τους χαμένους ήρωες του WRC) στις ειδικές του Ακρόπολις. Και που συντηρήθηκε, τουλάχιστον στο εμπορικό κομμάτι, με ένα Forester που για όσους δεν είχαν παρωπίδες ήταν μακράν ότι πιο ολοκληρωμένο κυκλοφορούσε εκείνες τις πρώτες άγουρες ημέρες των SUV στα τέλη της δεκαετίας του 90 (και μετά βέβαια, με το απίστευτο turbo XT). Η εταιρία για διάφορους λόγους πέρασε από 40 κύματα στην ελληνική αγορά, ενώ και οι Ιάπωνες στράφηκαν περισσότερο στην αγορά των ΗΠΑ, αφήνοντας την Ευρώπη στα κρύα των... ρύπων. 

Ο μύθος όμως της «φτερούγας» είναι βαθιά ριζωμένος στο υποσυνείδητο του Έλληνα φανατικού της αυτοκίνησης, και ακόμα και σήμερα, η Subaru έχει δυσανάλογα μεγαλύτερο impact στην χώρα μας από τις πωλήσεις των αυτοκινήτων της. Οι καιροί όμως έχουν αλλάξει, η Subaru έχει αλλάξει, και πρόκειται να αλλάξει ακόμα περισσότερο μέσα στα επόμενα χρόνια καθώς η ηλεκτροκίνηση σε κάθε της μορφή θα παρασύρει και την ξεχωριστή αυτή περίπτωση εταιρίας. Και ως πρώτο δείγμα αυτής της νέας εποχής που θέλει την γκάμα της εταιρίας να αποτελείται από μόνο ηλεκτρικά μοντέλα μέχρι το 2035 είναι τα δύο υβριδικά Forester και XV e-Boxer τα οποία είχαμε την ευκαιρία να οδηγήσουμε για λίγες ώρες επί ελληνικού εδάφους.

Hybrid by Subaru

Από τα δύο αυτοκίνητα που είχαμε στην διάθεσή μας, το ενδιαφέρον φυσιολογικά επικεντρώνεται στο Forester, το οποίο είναι το προσφάτως ανανεωμένο με τις αισθητικές αλλαγές να εντοπίζονται κυρίως στη νέα εντυπωσιακή μάσκα και τα φωτιστικά σώματα εμπρός και πίσω. Είναι λίγο μεγαλύτερο από το προηγούμενο σε όλες του τις διαστάσεις και βασίζεται στην παγκόσμια πλατφόρμα της εταιρίας, κάτι που σημαίνει ότι και το μεταξόνιο έχει ανέβει στα 2,67 μέτρα. Το τελευταίο συμβάλλει στην εξασφάλιση μεγαλύτερων χώρων για τους πίσω επιβάτες ενώ και το πορτ-μπαγκάζ ανέβηκε στα 509 λίτρα, παρά την ύπαρξη της μπαταρίας πάνω από τον πίσω άξονα.

Σε ό,τι αφορά την ποιότητα κατασκευής και των υλικών, το Forester έχει περάσει πλέον σε ένα εντελώς νέο επίπεδο, ενώ και η συναρμολόγηση ήταν και παραμένει το δυνατό σημείο κάθε Subaru (κάτι που φέρνει την εταιρία σχεδόν πάντα στην κορυφή των ερευνών ικανοποίησης του πελάτη στις ΗΠΑ και αλλού). Ο εξοπλισμός είναι πληθωρικός ακόμα και από την βασική έκδοση, περιλαμβάνοντας το σύστημα EyeSight που ουσιαστικά είναι μία "ομπρέλα" όλων των υποσυστημάτων για την υποβοήθηση του οδηγού. Από εκεί και πέρα διατίθενται πολλά μικρά ή μεγάλα νέα συστήματα, όπως η κάμερα στο ταμπλό με την ονομασία Driver Focus η οποία παρακολουθεί τον οδηγό και τον ειδοποιεί αν εντοπίσει κόπωση η μειωμένη προσοχή στον δρόμο, ενώ εξελιγμένα είναι και τα συστήματα αποφυγής οπίσθιας σύγκρουσης. Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι το Forester πήρε την διάκριση Best In Class στα τεστ σύγκρουσης του EuroNCAP με ιδιαίτερα υψηλή βαθμολογία στην προστασία των παιδιών.

Από εκεί και πέρα το ενδιαφέρον εντοπίζεται στο μηχανολογικό υπόβαθρο, όπου η Subaru έχει ενσωματώσει ένα ήπιο υβριδικό σύστημα με την ονομασία e-Boxer. Στο επίκεντρο βρίσκεται ο τετρακύλινδρος 2 λιτρος ατμοσφαιρικός boxer της εταιρίας βελτιωμένος σε αρκετά σημεία για μείωση των εκπομπών ρύπων, ο οποίος συνεπικουρείται στην λειτουργία του από έναν ηλεκτροκινητήρα των 12,3 kW (16,7 ίππους) ο οποίος είναι ενσωματωμένος στο κιβώτιο ταχυτήτων. Το κιβώτιο αυτό είναι τύπου CVT με βελτιωμένα χαρακτηριστικά λειτουργίας ενώ στο πίσω μέρος, στον χώρο φόρτωσης υπάρχει μία μπαταρία ιόντων λιθίου των 13,5 kWh και των 118 V. Σύμφωνα με την εταιρία η απόδοση του συστήματος παραμένει στους 150 ίππους του ατμοσφαιρικού κινητήρα, ενώ η ροπή βρίσκεται στα 194 Nm στις 4.000 rpm.

Ουσιαστικά ο ηλεκτροκινητήρας λειτουργεί παράλληλα με τον βενζινοκινητήρα και σε συνδυασμό πάντα με αυτόν, εξασφαλίζοντας πιο άμεση απόκρισης στις χαμηλές στροφές αλλά και οικονομία καυσίμου που φθάνει έως και το 11% σε σχέση με το ατμοσφαιρικό σύνολο. Η οικονομία σε καύσιμο όπως γίνεται συνήθως στα υβριδικά μοντέλα είναι πιο εμφανής σε συνθήκες κίνησης σε πόλη, όπου η ηλεκτρική λειτουργία εμπλέκεται περισσότερες φορές, παρά σε κίνηση σε αυτοκινητόδρομο, όπου ο ηλεκτροκινητήρας επεμβαίνει λιγότερο.

Πέρα από το υβριδικό πακέτο, υπάρχουν σημαντικές ενισχύσεις στο πλαίσιο το οποίο ενσωματώνει την πίσω αντιστρεπτική ράβδο και ένα νέο setup στο σύστημα ελέγχου των προγραμμάτων κίνησης εκτός δρόμου. Η εταιρία φρόντισε με την διάταξη που επέλεξε να διατηρήσει την κλασική αρχιτεκτονική της τετρακίνησής της με την ονομασία Symetrical AWD, με το κέντρο βάρους χαμηλά και σχεδόν ισομερή κατανομή των μαζών ανάμεσα στον εμπρός και τον πίσω άξονα. Παράλληλα παραμένει η απόσταση από το έδαφος είναι στα εξαιρετικά 22 εκατοστά ενώ και οι off road γωνίες είναι ικανοποιητικές για το μέγεθος και τον τύπο του αμαξώματος. Σε ό,τι αφορά τέλος το XV η υβριδική διάταξη είναι ίδια, χωρίς κάποια σημαντική διαφοροποίηση στα δομικά της μέρη.

Oδηγώντας υβριδικά

Οδηγώντας κατά κύριο λόγο το Forester, βρίσκεσαι σε ένα αισθητά αναβαθμισμένο αυτοκίνητο που αγγίζει πλέον και με αξιώσεις premium κατασκευές. Η στροφή προς την αμερικάνικη αγορά και τις προτιμήσεις των εκεί αγοραστών είναι ευδιάκριτη, όπως ευδιάκριτο είναι την ίδια στιγμή το γεγονός ότι παραμένει ένα γνήσιο Subaru, με απόηχους ακόμα και από το Forester της πρώτης γενιάς. Αν εξαιρέσει κανείς το μάλλον αυξημένο αεροδυναμικό θόρυβο, το ταξίδι με το μεγάλο SUV της Subaru είναι πραγματική απόλαυση, με την ανάρτηση να δίνει τα ρέστα της στο ταξίδι, θυμίζοντας ένα μαγικό χαλί που κινείται λίγα εκατοστά πάνω από το έδαφος.

Το εξαιρετικά στιβαρό πλαίσιο και το ελαφρύ αλλά ικανοποιητικό σε αίσθηση τιμόνι συνδυάζονται με ένα κινητήριο σύνολο που φαίνεται να εκμεταλλεύεται το υβριδικό του υπόβαθρο στο μάξιμουμ, με εμφανές το boost στο τράβηγμα από τις χαμηλές στροφές. Το CVT έχει εμφανώς βελτιωμένα χαρακτηριστικά αν και δεν έχουν εκλείψει εντελώς τα χαρακτηριστικά λειτουργία τους με τα οποία πρέπει κανείς να κάνει τους απαραίτητους συμβιβασμούς σε σχέση με άλλης λογικής (κυρίως τα διπλοσύμπλεκτα) αυτόματα κιβώτια.

Στο επαρχιακό δίκτυο κρύβει επιμελώς τις διαστάσεις του, κρατάει πεισματικά την πορεία του παρά τις αυξημένες κλίσεις ενώ αν ακουμπήσεις πάνω στο πλαίσιο θα περάσεις με πολύ περισσότερα χιλιόμετρα απ' ότι σε αφήνει να υπονοήσεις η large σχεδίαση του αμαξώματος. 

Στην σύντομη επαφή μας είχαμε την ευκαιρία να το οδηγήσουμε και σε μία πολύ απαιτητική πίστα μοτοκρός στην Αργολίδα. Και ήταν πραγματικά εντυπωσιακό το πως αυτό το μεγάλο σε διαστάσεις αμάξωμα κατάφερνε να κινείται μέσα σε φοβερά νεροφαγώματα χωρίς υποψία στρεβλώσεων και με την ανάρτηση να δουλεύει υπερωρίες ώστε να μην ταλαιπωρεί τους επιβάτες.

Σε πιο δύσκολα περάσματα, η μεγάλη απόσταση από το έδαφος αλλά κυρίως η εξελιγμένη τετρακίνηση σήμα κατατεθέν της Subaru έκανε το Forester ένα ασυγκράτητο luxury τανκ, που τίποτα δεν φαινόταν ικανό να το σταματήσει, πολύ δε περισσότερο όταν πλέον και τα εξελιγμένα ηλεκτρονικά κάνουν το έργο του οδηγού ακόμα πιο εύκολο.

Επιστρέφοντας στην Αθήνα οδηγήσαμε για αρκετά χιλιόμετρα και το υβριδικό XV. Σαφώς σε άλλη διάσταση σε σύγκριση με το Forester, όμως παραμένει μία ακόμα εξαιρετική έκφραση του πνεύματος της Subaru. Και μάλιστα σε μία πιο λογική και σε κάθε περίπτωση -λόγω και μεγέθους- πιο κοντινή στα ελληνικά δεδομένα κατασκευή. Στην περίπτωσή του η υβριδική διάταξη φαίνεται να αρκετά πιο αποτελεσματική και με αμεσότερη απόκριση στο γκάζι, κάτι που προφανώς έχει να κάνει και με το μικρότερο βάρος του XV. Σε κάθε περίπτωση το υβριδικό XV είναι μια ενδιαφέρουσα εκδοχή του αυτοκινήτου το οποίο -όπως και το Forester- έχει να αντιπαρέλθει την σχετικά υψηλή τιμή λόγω φορολόγησης και λοιπών ελληνικών δαιμονίων. Οι εκδόσεις είναι τρεις για κάθε μοντέλο, Free, Style και Premium με την τιμή βάσης για το Forester να είναι τα 39.950 ευρώ και για το ΧV τα 37.500 ευρώ.

Eν κατακλείδι, υπάρχουν μια-δυο παρατηρήσεις από την ολιγόωρη επαφή μας με τα υβριδικά Subaru. Πρώτα απ' όλα οι φανατικοί Σουμπαράκηδες της εποποιίας των STI και των Ακροπολικών θριάμβων θα πρέπει να προσγειωθούν σε μία νέα πραγματικότητα. Το ίδιο θα πρέπει να κάνουν και όσοι παρακολούθησαν την εταιρία όλα αυτά τα χρόνια συντονισμένοι στις αλλαγές που έρχονται. Τόσο το Forester όσο και το XV είναι δύο πραγματικά ξεχωριστές περιπτώσεις αυτοκινήτων, για ανθρώπους που θέλουν να μείνουν μακριά από τον συρμό και είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν για κάτι ξεχωριστό και διαφορετικό.

Το Forester αυτής της γενιάς έχει «ξεφύγει» σε ποιότητα και ανέσεις χωρίς όμως να χάσει το DNA της μάρκας. Κάτι που συμβαίνει και με το ΧV που δείχνει λίγο πιο κοντά στα δεδομένα της χώρας μας. Σε κάθε περίπτωση μιλάμε για δύο εξαιρετικά αυτοκίνητα με μοναδικές ποιότητες που δύσκολα θα βρεις σε άλλη μάρκα. Οι τιμές είναι το μικρό αγκάθι στην όλη ιστορία, κάτι όμως για το οποίο δεν ευθύνεται η ελληνική αντιπροσωπεία, η οποία μετά από τις περιπέτειες της δεκαετίας που πέρασε και τις στρατηγικές αποφάσεις στην Ιαπωνία, είναι παρούσα και ισχυρή στο να στηρίξει τον ξεχωριστό πελάτη που θα επιλέξει τα προϊόντα της. Η Subaru επιστρέφει, αναγεννημένη και υβριδική, διατηρώντας πάντα μία ξεχωριστή θέση στην καρδιά του Έλληνα φίλου της αυτοκίνησης.