Οδηγούμε την Porsche Taycan Turbo S και το Tesla Model S Performance


Έπειτα από οκτώ χρόνια χωρίς συναγωνισμό, το Tesla Model S βρίσκει επιτέλους αντίπαλο: την Porsche Taycan.

  • ΑΠΟΔΟΣΗ: ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΠΕΤΡΑΚΗΣ, ΦΩΤ.: MARC URBANO.
  • 19/7/2020
Δεν είχαμε σκοπό να ανακατέψουμε τον ανταγωνισμό κάτω από τη μύτη της Tesla. Το σχέδιο ήταν απλώς να βάλουμε ένα Model S αντιμέτωπο με μια Porsche Taycan –τον πρώτο γνήσιο ανταγωνιστή του Tesla– για να δούμε αν υπάρχει ένας νέος ηγέτης στα EV της κατηγορίας. Αλλά αν θέλεις να βιώσεις την πιο δυνατή…   ηλεκτροπληξία στην ευρύτερη περιοχή του Los Angeles, θα πρέπει να βρεθείς στα κεντρικά της SpaceX στο Hawthorne, που είναι επίσης η έδρα του Κέντρου Σχεδίασης της Tesla.
 
Καθώς τρυπώναμε μέσα στο Model S για μια συνεδρία μέγιστης φόρτισης, οι υπάλληλοι της Tesla συνωστίζονταν γύρω από την Taycan προσπαθώντας να την αναλύσουν σε… μοριακό επίπεδο. Ήταν εμφανώς εντυπωσιασμένοι από την ποιότητα κατασκευής της Porsche προ-παραγωγής και εκθύμως ενθουσιασμένοι από το γεγονός ότι είχαν μπροστά τους έναν ανταγωνιστή. Το πόσο ανοιχτόμυαλοι είναι –μακράν περισσότερο από τους ιδιοκτήτες ή τους φανατικούς με τη μάρκα– είναι χωρίς αμφιβολία ένα από τα δυνατά σημεία της Tesla.
 
Είναι εύκολο 
...να ξεχάσεις πόσο ανοιχτόμυαλοι ήταν το 2012 όταν δημιουργούσαν το Model S. Μέχρι τότε, η κυρίαρχη προσέγγιση στο θέμα «ηλεκτρικά αυτοκίνητα» ήθελε τους κατασκευαστές να παίρνουν ένα από τα μικρότερα και φτηνότερα αυτοκίνητα και να το παραγεμίζουν με μπαταρίες ικανές για μέχρι 160 km αυτονομίας. Με σπάνιες εξαιρέσεις, αυτή η όσο-τόσο προσπάθεια των εταιρειών να είναι σύννομες με το κανονιστικό πλαίσιο για οχήματα μηδενικών εκπομπών έμοιαζε παιδιάστικη. Υπήρχαν όμως πεισματάρηδες κατασκευαστές που απέδειξαν ένα πράγμα: η συνταγή της επιτυχίας δεν ήταν ένα πανάκριβο, οικονομικό αυτοκίνητο με αξιοθρήνητη αυτονομία και μια γιγαντιαία μπαταρία να καταλαμβάνει τον μεγαλύτερο χώρο του πορτμπαγκάζ.
 
 
Αυτό που πραγματικά ήθελε ο κόσμος ήταν η προσέγγιση της Tesla η οποία πήρε σάρκα και οστά με το Model S, το πρώτο αυτοκίνητο που κατασκεύασε εξ ολοκλήρου μόνη της η εταιρεία. Ο λόγος για ένα μεγάλο ελκυστικό και ακριβό αυτοκίνητο πολυτελείας με μια πληθωρική μπαταρία ικανή να προσδώσει αυτονομία πάνω από 420 km. Τότε, ακόμα κι αυτό το δεδομένο ήταν αρκετά… εξωφρενικό. Αλλά η Tesla προχώρησε πιο πέρα επανασχεδιάζοντας μικρές και μεγάλες λεπτομέρειες. Για παράδειγμα, το Model S δεν έχει διακόπτη έναυσης. Επίσης, έχει ένα αυτόματο μάνταλο για τον εμπρός χώρο αποσκευών που καταργεί τον διά της ψηλαφήσεως χειροκίνητο όλων των άλλων αυτοκινήτων, ενώ έχει και ηλεκτρικά χερούλια θυρών που αυτόματα υποδέχονται τον οδηγό. Έχει ακόμα μια γιγαντιαία κεντρική οθόνη αφής 17 ιντσών στο ταμπλώ.
 
Σύμφωνα με αναφορές, λίγο καιρό μετά το λανσάρισμα του μοντέλου, η General Motors συνέθεσε έναν μακροσκελή φάκελο με όσες προδιαγραφές (με βάση τα δικά της δεδομένα) είχε παραβιάσει το Model S. Και λίγα χρόνια αργότερα, όταν η σουίτα AutoPilot της Tesla βγήκε στο φως, το Model S έγινε ο φθόνος κάθε κατασκευαστή αυτοκινήτων. Η ικανότητα της Tesla να επικαιροποιεί το λογισμικό των αυτοκινήτων της μέσω ασυρμάτων downloads είναι κάτι ακόμα που οι αυτοκινητοβιομηχανίες τρέχουν να πετύχουν.

Μέρος του μυστικού της Tesla

...είναι η διαρκής αλλαγή, και το Model S έχει δει αρκετές. Η συστοιχία μπαταριών έχει μεγαλώσει κατά 15% και η αυτονομία του ακόμα περισσότερο, στα σχεδόν 600 km με τη σημερινή έκδοση Long Range. Ο χρόνος επιτάχυνσης για τα πρώτα 97 km/h από στάση έχει μειωθεί σχεδόν στο μισό και η τρίτη σειρά καθισμάτων έχει πάει κι έχει έρθει, όπως και διάφορες εκδόσεις με μικρότερες μπαταρίες. Στο μεταξύ, η τιμή για το κορυφαίων επιδόσεων μοντέλο, ξεκίνησε από τα 105.400 δολάρια και έφτασε κάποια στιγμή στα 136.200 δολάρια και τώρα έχει πάλι μειωθεί στα 101.190 δολάρια χρησιμοποιώντας και πάλι το ολοένα αυξανόμενο δίκτυο Supercharger φορτιστών της μάρκας.

 
Χάρη στο Model 3, που ακολουθεί τα χνάρια του Model S με χαμηλότερη όμως τιμή, η Tesla έφτασε το ορόσημο του ενός εκατομμυρίου αυτοκινήτων, παρότι στην ιστορία της έχει παραγάγει μόλις τέσσερα μοντέλα, κανένα εκ των οποίων δεν έχει δει για την ώρα αντικαταστάτη επόμενης γενιάς. Από όλα όμως όσα έχει επιτύχει η Tesla, το πιο δύσκολο να αντιληφθεί κανείς επίτευγμά της είναι ίσως αυτό: προκάλεσε κάθε αυτοκινητοβιομηχανία να αλλάξει ρότα.
 
Κάτι που έκανε η Porsche με την Taycan, την προφανή αντίδραση στο Model S και του μοντέλου της Tesla πρώτο πραγματικό ανταγωνιστή. Καλουπωμένο ως ένα σφηνοειδές και ομοίου με το Tesla μεγέθους τετράπορτο αυτοκίνητο που ενσωματώνει μια ικανοποιητικά μεγάλη μπαταρία, παράγοντας 750 ίππους συνδυαστικής ισχύος από τον εμπρός και τον πίσω ηλεκτροκινητήρα στο κορυφαίο της μοντέλο, η Taycan μάς εντυπωσίασε από την αρχή. Κι ύστερα τα κακά νέα άρχισαν να ξεπηδούν: καταρχάς, η παράλογα υψηλή βασική τιμή των 186.350 δολαρίων στις ΗΠΑ για την Turbo S, η οποία συνοδεύτηκε από την ενοχλητικά χαμηλή αυτονομία των 300 και κάτι χιλιομέτρων.
 
Άλλα ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο δεν γίνεται να αξιολογηθεί μόνο με βάση την αυτονομία. Έτσι πήραμε μια Taycan Turbo S να συναντήσει την έμπνευσή της, το πιο νέο Tesla Model S Performance μαζί με την τελευταία αναβάθμιση Raven (νέες αναρτήσεις και διαφορετικό εμπρός ηλεκτροκινητήρα) η οποία μας ήρθε το 2019. Σε αυτή την ενδελεχή αξιολόγηση του άνω άκρου της κατηγορίας των EV αντιπαραθέσαμε τα δύο μοντέλα στην απόδοση, την πραγματική αυτονομία, την ικανότητα ταχείας φόρτισης και μετά ραφινάραμε τις εντυπώσεις μας στον Εθνικό Δρυμό California Angeles.
 
2η Θέση: Porsche Taycan

Το να εισέλθεις και να εξέλθεις από τα χαμηλά τοποθετημένα εμπρός καθίσματα και να προσπεράσεις τις παχιές μεσαίες κολόνες είναι κάπως ενοχλητικό. Αλλά με το που θα μπεις, η θέα προς τα εμπρός είναι ο τέλειος συνδυασμός ενός συμπαγούς καπό και των φουσκωμένων φτερών. Χάρη στην επιθετική γραμμή οροφής, η θέα προς τα πίσω είναι λιτή, αλλά τουλάχιστον το τελικό αισθητικό αποτέλεσμα το αξίζει. Οδηγώντας την, νιώθεις ακόμα περισσότερο την αίσθηση ενός sports car. Η Taycan είναι απίθανα συμπαγής, αλλά και τόσο προσιτή και έμπιστη, που άνετα θα σε κάνει να τη φλερτάρεις στην πρώτη στροφή με τα πολύ υψηλά όριά της. Τα οποία είναι πολύ… Porsche και αξιέπαινα για ένα αυτοκίνητο που ζυγίζει 2.295 κιλά.

 
Μέρος της μαγείας της είναι το μεγαλειώδες σύστημα διεύθυνσης, σφικτό πέριξ της ευθείας και με μια γραμμική αίσθηση στις στροφές. Και παρά τις ζάντες 21 ιντσών του αυτοκινήτου δοκιμής μας, η Porsche συνεχίζει να μας εντυπωσιάζει με την αδιαπραγμάτευτη δέσμευσή της στην ποιότητα κύλισης. Αυτά είναι όλα τυπικά χαρακτηριστικά της Porsche και, ας είμαστε ειλικρινείς, περιμέναμε από την εταιρεία να το… τερματίσει. Προωθεί τη σύγχρονη τεχνολογία της αυτοκίνησης. Και τα δύο αυτοκίνητα είναι εντυπωσιακοί σύμμαχοι σε έναν κόσμο που παλεύει με πακτωμένες λωρίδες κυκλοφορίας. Μπορούν άκοπα να αδειάσουν τον χώρο που καταλάμβαναν στη λωρίδα τους μια στιγμή πριν, γεμίζοντας το οποιοδήποτε κενό βρουν σε χρόνο μηδέν.Στοιχείο που δείχνει αυτήν τη… μεγαλομανία είναι ο ταυτόσημος χρόνος που χρειάστηκαν και τα δύο για τα 48-80 km/h στα 1,1 sec και για τα 80-113 km/h στα 1,6 sec, ο ταχύτερος που έχουμε ποτέ μετρήσει. Αλλά το Launch Control της Taycan σε σφυροκοπά περισσότερο από αυτό του Model S, πιέζοντάς μας με 1,3 g επιτάχυνσης, ικανό να μας θολώσει το μυαλό. Άραγε, έτσι είναι όταν περνάς από ένα χωροχρονικό ταξίδι;
 
Αφού μαζέψαμε την ενδοεπικοινωνία, τα γυαλιά μας και τις σημειώσεις από το πίσω κάθισμα, όπου βρέθηκαν μετά την εκτόξευση, γουρλώσαμε τα μάτια μας με τα δεδομένα των μετρήσεων: 0-97 km/h σε 2,4 sec και 10,5 sec για τα πρώτα 400 μέτρα από στάση, περιλαμβάνοντας και μία αλλαγή από το διτάχυτο κιβώτιο μετάδοσης που βρίσκεται στον πίσω άξονα.
 
Σε αντίθεση με το Tesla, η Porsche θα επαναλάβει αυτές τις μετρήσεις ξανά και ξανά. Επιπλέον, η ευκολία και η σχετική απλότητα ενεργοποίησης του Launch Control (επιλέγεις Sport Plus mode, πατάς φρένο, σανιδώνεις γκάζι, αφήνεις φρένο) σημαίνει ότι μπορεί να γίνει σχεδόν παντού – από τη γειτονιά σου με τα αλλεπάλληλα «Stop» ή σε ένα parking –, χωρίς να προκαλέσεις υστερία. Περισσότερο αναπάντεχα όμως, η Porsche έμεινε πιστή σε όσα δηλώνει όταν κάναμε το τεστ αυτονομίας με ταχύτητα 120 km/h. Ενώ οι τυποποιημένες, για τις ΗΠΑ, μετρήσεις λένε ότι υπάρχει διαφορά 216 km στην αυτονομία μεταξύ των δύο μοντέλων, μετά την κάλυψη 160 km η πραγματική διαφορά στην αυτονομία ήταν μόλις 21 km υπέρ του Tesla.
 
Η Taycan επίσης κέρδισε άλλο ένα τεστ ταχύτητας, αυτό του σταθερά υψηλότερου ρυθμού φόρτισης προσφέροντας γρηγορότερους χρόνους «πλήρωσης» των μπαταριών με ρεύμα. Το δίκτυο Supercharger της Tesla μπορεί να έχει περισσότερα σημεία φόρτισης, αλλά έχει και περισσότερους χρήστες οι οποίοι αντιμετωπίζουν μεγάλες ουρές περιμένοντας να φορτίσουν κατά τη διάρκεια ενός ταξιδιού. Σε άλλο δίκτυο όπου φορτίσαμε εμείς, 15 παροχές παρέμεναν αχρησιμοποίητες, όσο βρισκόμαστε εκεί. Υπήρξε, από την άλλη, κάποια διαφωνία για το αν ο sci-fi εκπεμπόμενος ήχος κίνησης της Taycan είναι αυτός που αρμόζει, αλλά γενικά οι ήχοι τύπου Star Wars που εκπέμπει βασίζονται στην πραγματικότητα, προερχόμενοι από ηχογραφήσεις του ηλεκτροκινητήρα της Porsche σε δυναμόμετρο. Και όχι ότι η χαμηλή και φαρδιά Taycan χρειάζεται κάποια βοήθεια, αλλά ο συριγμός που εκπέμπει σίγουρα τραβά την προσοχή, δημιουργώντας σύγχυση σε όσους περνούσε από δίπλα τους, οι οποίοι προσπαθούσαν να προσδιορίσουν τι όχημα τους είχε προσπεράσει.
 
Και τι όχημα είναι αυτό! Κρινόμενο από τη θέση οδήγησης και μόνον, η Taycan είναι καλύτερο αυτοκίνητο. Πληροί τις υψηλές προσδοκίες αυτής της περιλάλητης μάρκας, αποδεικνύει ότι έχει ρεαλιστική αυτονομία και τελικά ανεβάζει των πήχη των EV κατά πολύ. Αλλά η τιμή είναι πάντα ένας παράγοντας και στη δική μας ένας ανυπέρβλητος παράγοντας.
 
1η Θέση: Tesla Model S

«Το όραμα της Tesla για το μέλλον το 2012 είναι επίκαιρο, ακόμα και σήμερα» δήλωσε ο συνάδελφος Tony Quiroga. Αυτό είναι όντως εντυπωσιακό, δεδομένης της προχωρημένης ηλικίας του Model S. Σίγουρα, υπάρχουν λεπτομέρειες που μας υπενθυμίζουν ότι αυτό το αυτοκίνητο προέρχεται από τις πρώτες μέρες της Tesla, όπως είναι οι διακόπτες παραθύρων που προέρχονται από τη Mercedes, ο μοχλός αλλαγής ταχυτήτων, και οι μοχλοί των φλας και του cruise control. Και οκτώ χρόνια αργότερα, η ποιότητα κατασκευής εξακολουθεί να ταλανίζεται από θέματα συναρμογής. Το διάκενο μεταξύ της πόρτας του πορτμπαγκάζ και του πίσω μέρους του αμαξώματος, για παράδειγμα, δεν φαίνεται να έχει βελτιωθεί. Αλλά το Model S έχει πολλά θετικά. Το εσωτερικό συνεχίζει να εντυπωσιάζει, ιδιαίτερα με τη λευκή δερματίνη των 2.000 δολαρίων στο αυτοκίνητο δοκιμής μας. Και η Tesla προέβλεψε με ακρίβεια –ή ίσως προκάλεσε– την αλλαγή στον σχεδιασμό καμπίνας, όπου οι τεράστιες οθόνες αφής για το infotainment ήρθαν να καθορίσουν τους χώρους των σύγχρονων αυτοκινήτων.

 
Το πίσω κάθισμα του Model S είναι πολύ μεγαλύτερο από αυτό της Taycan και μπορεί να φιλοξενήσει τρία άτομα, έναντι δύο στην Porsche. Τα υψηλότερα πλευρικά κρύσταλλα δίνουν στο Tesla μια πιο ευάερη αίσθηση και ο χώρος αποσκευών είναι διπλάσιος από αυτόν της Porsche. Ακόμα και με μεγαλύτερη μπαταρία και μεγαλύτερο μεταξόνιο, το Model S ζυγίζει σχεδόν 54 κιλά λιγότερο από την Taycan, αν και αυτό είναι ίσως μέρος της αιτίας για την οποία το Tesla είναι πιο θορυβώδες από την Porsche με ταχύτητα 113 km/h. Αυτή η τελευταία έκδοση Model S Performance είναι ακόμα πιο εξελιγμένη εμπνέοντας περισσότερη εμπιστοσύνη από πριν, χάρη στη νέα αερανάρτηση και στα προσαρμοζόμενα αμορτισέρ.
 
Η ποιότητα κύλισης βελτιώθηκε και υπάρχει σημαντική προσαρμοστικότητα μεταξύ των τριών προφίλ ανάρτησης. Δεν υπάρχει όμως αμεσότητα στην αίσθηση του συστήματος διεύθυνσης από το σχετικά γιγάντιο τιμόνι του Tesla και το turn-in είναι πολύ πιο αργό και λιγότερο ακριβές από αυτό της Porsche. Το Model S είναι περισσότερο ικανό αλλά λιγότερο διασκεδαστικό και όσο πιο πολύ το πιέζεις τόσο λιγότερο εντυπωσιακό γίνεται. Το σύστημα ευστάθειας παρεμβαίνει νωρίς –δεν υπάρχει τρόπος να το απενεργοποιήσεις- και το πεντάλ του φρένου έγινε μαλακό κατά τη διάρκεια των επαναλαμβανόμενων δοκιμών πέδησης από 113 km/h και 160 km/h, προειδοποιώντας μας ταυτόχρονα με ένα σχετικό μήνυμα.
Το Tesla κέρδισε την Porsche στην εκκίνηση από 8 έως 97 km/h κατά ένα δέκατο του δευτερολέπτου, αλλά σε κάθε άλλη δοκιμή, το Model S αποδείχθηκε ελαφρώς πιο αργό. Η επιτάχυνση 0-97 km/h στα 2,5 δευτερόλεπτα είναι μνημειωδώς γρήγορη, αλλά το χρονόμετρο έγραψε 0,1 δευτερόλεπτο βραδύτερο ρυθμό από την Taycan. Και το χάσμα διευρύνθηκε σε περισσότερα από τρία δευτερόλεπτα μέχρι τα 241 km/h.
 
Για να πετύχει τους καλύτερους δυνατούς χρόνους, το Model S είναι απίστευτα ιδιότροπο. Πρέπει να είναι πλήρως φορτισμένο και με τη χρήση του Ludicrous Plus mode απαιτεί προθέρμανση της μπαταρίας για 45 λεπτά. Μετά την πρώτη προσπάθεια, οι χρόνοι του Tesla πέφτουν γρήγορα, επιβραδύνοντας μέχρι το σημείο που μπορούσαμε να κρατάμε σημειώσεις περιμένοντας την ολοκλήρωση της δοκιμασίας χρονομέτρησης για τα 400 m.Το Model S υπερέχει στην πόλη, όπου η εξειδικευμένη λειτουργία ενός πεντάλ της Tesla κάνει την οδήγηση «σταμάτα-ξεκίνα» πολύ εύκολη.
 
Η Porsche έλαβε μια συνειδητή απόφαση να αποφύγει την οδήγηση με ένα πεντάλ, και η αλήθεια είναι ότι μας έλειψε κάθε φορά που οδηγήσαμε την Taycan, στην οποία όμως η ισχυρότερη ρύθμιση αναγεννητικής πέδησης μόλις που γίνεται αντιληπτή. Έτσι οδηγείς αυτή την ηλεκτρική Porsche όπως οποιαδήποτε άλλη αυτόματη Porsche: με δύο πεντάλ. Η Taycan όμως ελέγχει τη φόρτιση μέσω πέδησης με το πεντάλ του φρένου, καθιστώντας το ευαίσθητο αλλά και μη γραμμικό.
 
Το Tesla λοιπόν κερδίζει σε αυτό το συγκριτικό, σε μεγάλο βαθμό χάρη στην τιμή του, αλλά οι αρετές του Model S στέκονται και μόνες τους, χωρίς αυτή την αβάντα. Αν τα υπολογίζαμε, η κατάταξη δεν θα άλλαζε, ακόμα κι αν απέναντι στο Tesla βάζαμε την πολύ φτηνότερη Taycan 4S των 105.150 δολαρίων. Αλλά με δεδομένο ότι το Model S Performance τιμάται 85.160 λιγότερα δολάρια από την Taycan Turbo S, δεν τίθεται ερώτημα για το ποιο από τα δύο είναι καλύτερη αγορά.
 
ΤΟ KEIMENO ΕΙΝΑΙ ΤΟΥ DAVE VANDERWERP (CAR AND DRIVER, USA).
 

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΜΟΝΤΕΛΟ PORSCHE Taycan Turbo S 2020   TIMH €   ΤΕΛΗ

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ , Hλεκτροκινητήρας  ΚΑΥΣΙΜΟ Ηλεκτρικό

ΙΣΧΥΣ kW(PS)/rpm 560 (761)  ΡΟΠΗ Nm/rpm 1.050

ΜΕΤΑΔΟΣΗ αυτόματη τετρακίνηση

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ 0-100 σε 2,8 sec, τελική 260 km/h

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ/CO2 24,4 kWh/100km, 0

PORSCHE Taycan Turbo S 2020

ΥΠΕΡ ΑΦΟΠΛΙΣΤΙΚΗ ΕΜΦΑΝΙΣΗ, ΔΙΑΓΑΛΑΞΙΑΚΗ ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ, Η ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ ΕΙΝΑΙ Ο.Κ.

ΚΑΤΑ ΧΩΡΟΙ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ, ΠΙΣΩ ΚΑΘΙΣΜΑΤΑ, ΤΙΜΗ.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΜΟΝΤΕΛΟ TESLA MODEL S Performance 2020   TIMH €   ΤΕΛΗ

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ , Hλεκτροκινητήρας  ΚΑΥΣΙΜΟ Ηλεκτρικό

ΙΣΧΥΣ kW(PS)/rpm 449 (610)  ΡΟΠΗ Nm/rpm

ΜΕΤΑΔΟΣΗ Μονής Σχέσης, αυτόματη τετρακίνηση

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ 0-100 σε 2,5 sec, τελική 261 km/h

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ/CO2 kWh/100km, 0

TESLA MODEL S Performance 2020

ΥΠΕΡ ΕΥΡΥΧΩΡΟ ΚΑΙ ΕΥΑΕΡΟ, ΤΑΧΥΤΑΤΟ, ΚΙΝΗΣΗ ΜΕ ΕΝΑ ΠΕΝΤΑΛ

ΚΑΤΑ ΑΝΕΡΑΣΤΗ ΟΔΗΓΗΣΗ, ΝΙΩΘΕΙΣ ΤΟ ΜΕΓΕΘΟΣ ΚΑΙ ΤΟ ΒΑΡΟΣ ΤΟΥ.