Οδηγούμε το νέο Nissan Ariya στη Σουηδία (video)


Ένα εντυπωσιακό μεσαίο ηλεκτρικό SUV είναι το Ariya με αυτονομία έως 530 km, εκδόσεις 2WD και 4WD, αλλά και τεχνολογικές καινοτομίες. Πότε έρχεται στην Ελλάδα και πόσο εκτιμάται ότι θα κοστίζει.

  • ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΤΗ ΣΟΥΗΔΙΑ: ΝΙΚΟΣ ΜΕΡΤΕΚΗΣ, ΦΩΤ.: ΑΡΧΕΙΟ
  • 1/7/2022

H ηλεκτροκίνηση για τη Nissan δεν είναι κάτι το καινούργιο, καθώς εδώ και πολλά χρόνια με το Leaf φρόντισε να δείξει τις διαθέσεις της, στοχεύοντας στον πλήρη εξηλεκτρισμό της γκάμας της στο πλαίσιο της καταπολέμησης της κλιματικής αλλαγής.

Άλλωστε η μεγάλη ιαπωνική εταιρεία έχει ανακοινώσει ένα νέο πρόγραμμα επενδύσεων για την ηλεκτροκίνηση, σύμφωνα με το οποίο προβλέπεται ό,τι εντός της επόμενης πενταετίας πρόκειται να επενδυθούν δύο τρισεκατομμύρια γεν (περίπου 15,6 δισεκατομμύρια ευρώ) για την εξέλιξη και δημιουργία 23 καινούργιων μοντέλων τής Nissan και της Infiniti, εκ των οποίων τα 15 θα είναι αμιγώς ηλεκτρικά και τα υπόλοιπα οκτώ εξηλεκτρισμένες εκδόσεις ήδη υπαρχόντων οχημάτων.  

Εντός των επόμενων πέντε ετών θα παρουσιάσει 20 νέα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα τα οποία θα διαθέτουν μια εξελιγμένη έκδοση του συστήματος «e-Power» που λανσαρίστηκε στο Qasqhai.

Το επόμενο στάδιο του επενδυτικού σχεδίου προβλέπει ότι στο τέλος της οικονομικής χρήσης τού 2027, το 75% των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων τής Nissan στην Ευρώπη θα είναι εξηλεκτρισμένα ή αμιγώς ηλεκτρικά. Στην Ιαπωνία, το ποσοστό θα είναι περισσότερο από 55% και στην Κίνα περισσότερο από 40%. Σημειώνεται πώς, για την αμερικανική αγορά προβλέπεται μια πιο αργή ανάπτυξη και ο στόχος είναι να φτάσουν οι πωλήσεις των ηλεκτροκίνητων μοντέλων της στο 40% ως το τέλος της οικονομικής χρήσης του 2031.

Το νέο Ariya

Στο πλαίσιο αυτό εντάσσεται και η παρουσίαση του Ariya ενός ηλεκτρικού SUV από το οποίο οι Ιάπωνες τρέφουν υψηλές προσδοκίες. Θα βρει στο διάβα του αυτοκίνητα όπως το ολοκαίνουργιο Toyota bZ4X, το VW ID.4 που θεωρούνται οι κύριοι ανταγωνιστές του, καθώς έχουν παραπλήσιες διαστάσεις και την ίδια κατασκευαστική φιλοσοφία με την ύπαρξη 2WD και 4WD εκδόσεων, ωστόσο έχει να επιδείξει πιο ισχυρούς ηλεκτροκινητήρες.

Πιο συγκεκριμένα, η έκδοση Ariya 2WD τροφοδοτείται με δύο διαφορετικές μπαταρίες την μικρή των 63 kWh που προσφέρει μέγιστη ισχύ 218 PS (160 kW) και αυτονομία 403 km και την μεγάλη των 87 kWh που τροφοδοτεί έναν αποδοτικότερο ηλεκτροκινητήρα ισχύος 242 PS (178 kW), μεγιστοποιώντας την αυτονομία στα 530 km, που είναι και η μεγαλύτερη για το ιαπωνικό μοντέλο.

Η τετρακίνητη έκδοση που ονομάζεται Ariya AWD e-4ORCE, παίρνει ισχύ από δύο ηλεκτροκινητήρες που προσομοιώνουν ένα πλήρως ηλεκτρονικά ελεγχόμενο σύστημα τετρακίνησης. Εδώ χρησιμοποιείται η μεγαλύτερη μπαταρία των 87 kWh με την απόδοση του συστήματος φθάνει τους 306 PS ( 225 kW) και τη μέγιστη αυτονομία στα 535 km.

Στις δικίνητες εκδόσεις η ροπή είναι σταθερή στα 300 Nm με την μέγιστη ταχύτητα να περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 160 km/h (0-100 km/h σε 7,5 sec για τη μικρή μπαταρία και 7,6 sec για την έκδοση με τη μεγαλύτερη), ενώ στην τετρακίνητη ανέρχεται στα 600 Nm προσφέροντας καλύτερες επιδόσεις. Εδώ η τελική μπορεί να φθάσει στα 200 km/h, ενώ η διαδικασία επιτάχυνσης ολοκληρώνεται σε μόλις 5,7 sec, επιδόσεις εντυπωσιακές για ένα όχημα μήκους 4,595 μ. (πλάτος 1,85 μ., ύψος 1,66 μ.) και βάρους που ανάλογα με την έκδοση μπορεί να φθάσει και τους 2,3 τόνους.

Η νέα πλατφόρμα CMF-EV

Το νέο Ariya εδράζεται σε μια νέα πλατφόρμα, την CMF-EV πάνω στην οποία η Nissan και οι συνεργαζόμενες εταιρείες της κοινοπραξίας που συνέβαλαν στην εξέλιξή της, θα βασίσει τα μελλοντικά της ηλεκτρικά οχήματα. Βασικό χαρακτηριστικό αυτής του πλαισίου είναι η υψηλή ακαμψία, αλλά και η άριστη κατανομή βάρους ανάμεσα στους δύο άξονες προκειμένου να επιτυγχάνονται κορυφαία οδηγικά χαρακτηριστικά. Πιο συγκεκριμένα η μπαταρία βρίσκεται στη βάση του πλαισίου για να εξασφαλίσει κατανομή βάρους 50/50 στην έκδοση e-4ORCE και σχεδόν ίση κατανομή βάρους στις εκδόσεις 2WD.

Σε ό,τι αφορά την ταχύτητα φόρτισης σε ταχυφορτιστή, το Ariya 87 kWh μπορεί να ανακτήσει έως και 350 χιλιόμετρα σε μόλις 30 λεπτά. Στις καινοτομίες του νέου ηλεκτρικού οχήματος της Nissan το γεγονός ότι η αρχιτεκτονική της νέας πλατφόρμας CMF-EV επιτρέπει την τοποθέτηση του συστήματος κλιματισμού κάτω από το καπό, απελευθερώνοντας χώρο ώστε να δημιουργηθεί ένα εντελώς επίπεδο δάπεδο στην καμπίνα προς όφελος των επιβατών. Η Nissan υποστηρίζει πώς διαθέτει τον μεγαλύτερο όγκο καμπίνας στην κατηγορία του.

Το εσωτερικό, είναι κατασκευασμένο σε υψηλά πρότυπα δίνοντας την αίσθηση ενός αυτοκινήτου ανώτερης κατηγορίας, όπως και τα αεριζόμενα καθίσματα Zero Gravity, η πανοραμική ανοιγόμενη ηλιοροφή και η ηλεκτρικά ρυθμιζόμενη κεντρική κονσόλα.

Τεχνολογικές καινοτομίες

Το νέο Aryia έχει να επιδείξει ένα σύνολο καινοτομιών οι οποίες έχουν σχεδιαστεί προκειμένου κάνουν το ταξίδι άνετο και ευχάριστο, διευκολύνοντας το έργο του οδηγού. Τα καθίσματα, το τιμόνι και η ηλεκτρικά συρόμενη κεντρική κονσόλα μπορούν να ρυθμιστούν σε βολικές για οδηγό και επιβάτες θέσεις, επιλογές που μπορούν να αποθηκευτούν σε προφίλ μνήμης. Η ρυθμιζόμενη κονσόλα βελτιώνει την πρακτικότητα στην καμπίνα, προσφέροντας τη δυνατότητα στον οδηγό να σύρει τη μονάδα και να δημιουργήσει ένα προσαρμόσιμο υποβραχιόνιο και επιπλέον χώρο. Επίσης η θέση του επιλογέα ταχυτήτων που είναι τοποθετημένος στην κονσόλα και τα κοντινά χειριστήρια, βελτιώνει ακόμη περισσότερο την πρακτικότητα, όπως και τα διαχωριστικά στο πορτ-μπαγκάζ προκειμένου ο χώρος να διαμορφώνεται ανάλογα με τις ανάγκες των επιβατών.

Ψηφιακή εποχή

Το εσωτερικό του Ariya δεν θα μπορούσα παρά να είναι ψηφιοποιημένο. Ένα μεγάλος digital πίνακας οργάνων 12,3 ιντσών προσφέρει όλες τις πληροφορίες στον οδηγό, ενώ μια ισομεγέθης οθόνη για το σύστημα πολυμέσων δίνουν τη αίσθηση ενός υπερμοντέρνου αυτοκινήτου. Οι δύο οθόνες είναι σε κυματοειδές σχήμα παρέχοντας πληροφορίες στον οδηγό χωρίς να αποσπάται η προσοχή του από τον δρόμο, όπως και άμεση πρόσβαση για σε data και αλλαγή menu μέσω διακοπτών αφής.

Επίσης το Ariya διαθέτει ένα από τα μεγαλύτερα, έγχρωμα heads-up display της κατηγορίας με χρήσιμες πληροφορίες για τον οδηγό.

Σε κάθε περίπτωση το Ariya έχει ένα minimal εσωτερικό, με ελάχιστους φυσικούς διακόπτες και όλες τις λειτουργίες συγκεντρωμένες στην κεντρική οθόνη του συστήματος infotainment.

Ανάμεσα στα τεχνολογικά συστήματα που αξίζουν αναφοράς, μπορούμε να συμπεριλάβουμε τα εξής:

  • Το Intelligent Integration που αφορά μια τεχνολογία προσωπικής υποβοήθησης με αναγνώρισης φωνής με προηγμένη κατανόηση της φυσικής γλώσσας για την παροχή ανέπαφης υποβοήθησης εντός του οχήματος.
  • Το Intelligent Route Planner που υπολογίζει την καλύτερη διαδρομή με βάση διάφορους παράγοντες σε πραγματικό χρόνο, όπως η κυκλοφορία, οι συνθήκες του δρόμου, η διαθεσιμότητα του σταθμού φόρτισης και το ποσοστό ενέργειας που έχει απομείνει στην μπαταρία.

Σημειώνεται πώς η εφαρμογή NissanConnect Services έχει τη δυνατότητα να κλειδώνει / ξεκλειδώνει τις πόρτες από απόσταση, ενώ διατίθενται ασύρματο Apple CarPlay και ενσύρματο Android Auto.

Το Ariya ενσωματώνει την πιο σύγχρονη σουίτα συστημάτων ασφαλείας της Nissan με σημείο αναφοράς το σύστημα υποβοήθησης οδηγού ProPILOT με σύνδεση Navi, ενώ είναι εξοπλισμένο με πρόσθετες λειτουργίες, όπως το σύστημα ασφαλείας Nissan Safety Shield η οποία περιλαμβάνει τα  Intelligent Around View Monitor, Intelligent Forward Collision Warning, Emergency Lane Keeping, Intelligent Emergency Braking και Rear Automatic Emergency Braking, ακόμη και «προσωπική βοηθό» με φωνητικές εντολές.

Η πρώτη επαφή με το Nissan Ariya

Οι πρώτες μας οδηγικές εντυπώσεις από το νέο ηλεκτρικό μοντέλο της Nissan είναι θετικές, καθώς το Ariya δείχνει ένα «ώριμο» κατασκευαστικά ηλεκτρικό όχημα, αξιοποιώντας την εμπειρία της Nissan στην κατηγορία, που αποκτήθηκε με το Leaf. Είναι ένα μεγάλο SUV με… αχανείς εσωτερικούς χώρους (μεταξόνιο στα 2,775 μέτρα), αποτέλεσμα του επίπεδου δαπέδου της καμπίνας των επιβατών και της φιλοσοφίας ενός EV μοντέλου με τους άξονες των τροχών τραβηγμένους στα δύο άκρα, αλλά και της έμφασης στην εργονομία και της πρακτικότητα που έχει δώσει η Nissan. Ο χώρος αποσκευών (408-468 λίτρα, ανάλογα με την μπαταρία και την έκδοση), είναι επαρκής και πλήρως εκμεταλλεύσιμος. Άνετα καθίσματα, άψογη ορατότητα από όλους τους επιβάτες, ενώ η γενικότερη αίσθηση που αποκομίζεις στο εσωτερικό του είναι πώς βρίσκεσαι σε ένα καλοφτιαγμένο αυτοκίνητο της σύγχρονης εποχής με δεδομένο και τις δυνατότητες συνδεσιμότητας που προσφέρει.

Στους σουηδικούς δρόμους γύρω από την Στοκχόλμη το Ariya έδειξε την ακαμψία του πλαισίου αλλά και τα πλεονεκτήματα της αρχιτεκτονικής των αναρτήσεων (εμπρός με γόνατα Mc Pherson και πίσω πολλαπλών συνδέσμων), με τους μηχανικούς της Nissan να έχουν βρει μια πολύ καλή ισορροπία ανάμεσα στην απόσβεση και το κράτημα. Αν και οι σουηδικοί δρόμοι δεν είναι οι πλέον κατάλληλοι για να διαπιστώσεις την απόσβεση ενός οχήματος, εν τούτοις η ανάρτηση του Ariya αντιδρά αποτελεσματικά εξασφαλίζοντας άνεση στους επιβάτες, αλλά και κορυφαία επίπεδα πρόσφυσης, κάτι που οφείλει και στην τέλεια κατανομή βάρους. Στη διάθεσή μας είχαμε την 2WD έκδοση με την μικρή μπαταρία (63 kWh) για την οποία αυτό που μπορούμε να σας πούμε είναι πως αφορά μια ισορροπημένη έκδοση υπό την έννοια πώς θα σε ικανοποιήσει στον τομέα των επιδόσεων (0-100 km/h 7,5 sec όπως, ήδη προαναφέραμε), αλλά και με την κατανάλωση ενέργειας την οποία σε μικτή διαδρομή μετρήσαμε στα 18,5 kWh/100 km. Μόνη παραφωνία σε ένα κατά τα άλλα ήσυχο εσωτερικό οι αεροδυναμικοί θόρυβοι από τους εξωτερικούς καθρέπτες με ταχύτητες από 120 km/h και πάνω.

Δυστυχώς δεν υπήρχε η δυνατότητα δοκιμής της έκδοσης με το ηλεκτρικό σύστημα τετρακίνησης της έκδοσης Ariya AWD e-4orce, όμως είμαστε σίγουροι πώς σε συνθήκες μειωμένης πρόσφυσης μπορεί να ενισχύσει τα επίπεδα ενεργητικής ασφάλειας. Πάντως το σύστημα ανάκτησης ενέργειας λειτουργεί άψογα σε αστικές συνθήκες, αφενός ώστε να φορτίσει την μπαταρία κατά την επιβράδυνση, αφετέρου για να μεγιστοποιήσει την ηλεκτρική αυτονομία του οχήματος. 

Σε ό,τι αφορά τις επιδόσεις, είναι οι τυπικές ενός οχήματος της κατηγορίας, με την μετάδοση της ισχύος να γίνεται ομαλά και χωρίς εξάρσεις που θα προκαλέσουν ανασφάλεια στον οδηγό. Για όσους, ωστόσο, επιζητούν καλύτερες επιδόσεις, μονόδρομος είναι προφανές, η τετρακίνητη έκδοση.

Το Nissan Ariya θα είναι διαθέσιμο στην χώρα μας, από το ερχόμενο φθινόπωρο, οπότε και αναμένουμε να έχουμε και την πρώτη δοκιμή επί ελληνικού εδάφους. Τιμές πώλησης δεν έχουν ακόμη ανακοινωθεί, πάντως θα είναι στα επίπεδα των ανταγωνιστών που προαναφέραμε και θα κινηθεί σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις λίγο πάνω από τα 50.000 ευρώ για τη δικίνητη έκδοση με τη μικρή μπαταρία.