ΣΥΓΚΡΙΝΟΥΜΕ: Ford Mustang Mach-E απέναντι σε Tesla Model Y - Ποιός κερδίζει


Συγκρίνουμε στην Ελλάδα τα δύο πιο hot ηλεκτρικά SUV. Την Mustang Mach-E και το πολυαναμενόμενο Tesla Model Y που έρχονται με τετρακίνηση, μεγάλες μπαταρίες και ανάλογη αυτονομία. 

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΠΕΤΡΑΚΗΣ ΦΩΤ.: ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΤΟΣ
  • 8/11/2021

Κι αφού ο άνθρωπος κατάφερε να κατακτήσει τους δρόμους, να πάρει τα βουνά και στο τέλος να δαμάσει το ρεύμα, έπρεπε να φτιάξει κι ηλεκτρικά αυτοκίνητα που να μπορούν να πάνε εκεί όπου πηγαίνουν και τα άλλα, «κανονικά» αυτοκίνητα. Έτσι, πολύ γρήγορα η ηλεκτροκίνηση έφυγε από τα στενά όρια των πόλεων και τα λιλιπούτεια city cars, φεύγοντας στις κατηγορίες των SUV, που είχαν πολύ χώρο για πολλές μπαταρίες και πολλά χιλιόμετρα αυτονομίας. Να, λοιπόν, ένα ένα ξεπηδούν τα αμιγώς ηλεκτρικά SUV, που υπόσχονται εύκολα και απροβλημάτιστα χιλιόμετρα σε οποιοδήποτε τερέν. Δύο από τα πιο πρόσφατα και ίσως πιο διάσημα ονόματα έχουμε εδώ, στην πρώτη εν Ελλάδι συγκριτική δοκιμή.

Το γνωστό μας Ford Mustang Mach-E, με ένα θρυλικό όνομα, μεγάλη μπαταρία 98 kWh, 351 PS και τετρακίνηση με έναν ηλεκτροκινητήρα σε κάθε άξονα και, για μια πολύ σύντομη, αλλά περιεκτική πρώτη δοκιμή στη χώρα μας, το πολυαναμενόμενο Model Υ Long Range AWD της Tesla, επίσης με 351 PS, της εταιρείας που πολλοί την έχουν χαρακτηρίσει ως την Apple των τεσσάρων τροχών, η οποία ζει το υπέρτατο hype της, χάρη στη φρεσκάδα των τεχνολογιών που κουβαλά και την τρέλα του οραματιστή και ανατρεπτικού ιδρυτή της Elon Musk. Είναι τόσο ανατρεπτικός, μάλιστα, ώστε όσα στοιχεία διαβάσετε εδώ έχουν αναζητηθεί με πολύ κόπο. Μέχρι και το εγχειρίδιο κατόχου το οποίο διαβάσαμε δεν αναφέρει και πολλά πράγματα για τα τεχνικά του  τεχνουργήματος, κάνοντάς μας τη ζωή… πατίνι.

She’s got the look

Τον πρώτο καιρό ύπαρξής της, οι Αμερικανοί έβλεπαν στη Mustang Mach-E την απόλυτη βεβήλωση ενός ονόματος που είναι από μόνο του κεφάλαιο στην ιστορία της αυτοκίνησης, ως ο ιδρυτής των pony cars. Και τώρα, να μια σιλουέτα που δεν φείδεται αυθεντικότητας στις γραμμές της, με όσα μπορεί να συνιστούν εξελικτική πορεία μιας Mustang, ξεκίνησε να κυλά τους τροχούς της, κερδίζοντας αναγνώριση. Δείτε τα πίσω φώτα ή το σβήσιμο της οροφής πίσω, που θυμίζει Mustang Fastback, για να καταλάβετε τι εννοούμε.

Το SUV με όψη coupe είναι εδώ, αυθεντικό στο σχήμα του κι αυτό αποστομώνει και τους πιο σκληροπυρηνικούς petrolheads για την επιλογή της Ford να δημιουργήσει αυτό το όχημα με αυτό το όνομα. Κερδίζει στον αισθητικό τομέα το Model Y,  το οποίο έχει μια σημαντική παρακαταθήκη: το σήμα «Τ» στο καπό, της μάρκας που έκανε την ηλεκτροκίνηση τη νέα  μας πραγματικότητα.

Δείχνει το Model Y λιγότερο εντυπωσιακό, πιο χρηστικό στις αναλογίες του όντας λίγο μακρύτερο και με υψηλότερη καμπίνα, αλλά με μικρότερο μεταξόνιο. Μινιμαλισμός εδώ, ενώ συνολικά δείχνει το αυτοκίνητο αυθεντικό, αλλά λιγότερο δυναμικό. Εντούτοις, δείχνει ποιοτικό (μόνιμο παράπονο για τα μοντέλα της  Tesla το φινίρισμα), παρ' όλο που η Mustang δείχνει περισσότερο καλοκατασκευασμένη.

Την ίδια εικόνα της ποιότητας εισπράττεις στο εσωτερικό της Mustang. Εδώ υπάρχουν κάποιες παραδοχές. H Ford δημιούργησε ένα εσωτερικό που έχει κάποιες προσλαμβάνουσες από συμβατικό αυτοκίνητο. Μικρή οθόνη ως πίνακας οργάνων, διακόπτες για τα βασικά και ως επί το πλείστον ένας σπορ διάκοσμος με ωραία σχεδιαστικά στοιχεία και θέση οδήγησης στης οποίας μπαίνεις και χώνεσαι στο κάθισμα για τα περαιτέρω.

Χώροι για μικροαντικείμενα υπάρχουν, όπως και για επιβάτες και αποσκευές και μόνο η αίσθηση πίσω είναι κάπως κλειστοφοβική λόγω της οροφής. Τι δεν μας άρεσε εδώ; Κάποια σκληρά πλαστικά εδώ κι εκεί και η αδιανόητη επιμονή της Ford να μην εξελληνίζει τα μενού της στις οθόνες.

Το Model Y είναι κατά 70% ένα Model 3. Αυτό είναι καλό αν δούμε τι κρύβουν σε επίπεδο τεχνολογίας τα δύο μοντέλα. Εδώ, όμως, το αυτοκίνητο είναι μεγαλύτερο, με άπλετους χώρους που ενισχύονται από τη  μεγάλη πανοραμική οροφή και την εν γένει σχεδίαση που προσδίδει έναν ευάερο χαρακτήρα, κι ας έχει μικρότερο μεταξόνιο από τη Mustang. Έχει δε προαιρετική τη δυνατότητα επταθέσιας διάταξης, προσόν ασύγκριτο στην κατηγορία. Το ταμπλώ είναι αφοπλιστικά minimal (πού είπαμε ότι είναι οι διακόπτες για τους καθρέφτες; Α! και το ντουλαπάκι του συνοδηγού πώς ανοίγει;).

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ (ΜΕ ΑΡΙΣΤΑ ΤΟ 10)
FORD MUSTANG MACH-E 98 kWh AWD

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 9

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ8

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ 8

ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ 9

ΟΔΗΓΙΚΗ ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΣΗ 9

ΑΝΕΣΗ/ΧΩΡΟΙ 8

ΑΣΦΑΛΕΙΑ 9

ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑ 8

ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ 9

VALUE FOR MONEY 9

ΣΥΝΟΛΟ86

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ (ΜΕ ΑΡΙΣΤΑ ΤΟ 10)
TESLA MODEL Y Long Range AWD

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 8

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ9

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ 9

ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ 7

ΟΔΗΓΙΚΗ ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΣΗ 7

ΑΝΕΣΗ/ΧΩΡΟΙ 9

ΑΣΦΑΛΕΙΑ 9

ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑ 9

ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ 9

VALUE FOR MONEY 9

ΣΥΝΟΛΟ85

Θέλει εξοικείωση μπόλικη, όπως και το να διαχειρίζεσαι τα δαιδαλώδη μενού από τη μεγάλη, 15 ιντσών οθόνη με τις μικρές γραμματοσειρές, αλλά που προς τιμή της Tesla μάς τα λέει όλα στα ελληνικά. Κι όταν λέμε όλα, εννοούμε από τις  ρυθμίσεις της απόδοσης του αυτοκινήτου μεταξύ δύο προγραμμάτων μέχρι το να παίξεις video games χρησιμοποιώντας τα τιμόνι ως… τιμονιέρα και να ανοίξεις το… ντουλαπάκι του συνοδηγού.

Είναι το οικοσύστημα της Tesla φτιαγμένο out-of-the-box τόσο,  που αρέσει σίγουρα σε μια γενιά οδηγών χωρίς προηγούμενες προσλαμβάνουσες από αυτοκίνητα. Η θέση οδήγησης, λοιπόν, είναι ιδιαίτερη με κάπως προβολικό κάθισμα και κάκιστη ορατότητα πίσω

Περί μηχανολογίας

Λαμβάνουμε υπόψη κάποιες «παγκόσμιες σταθερές» στον κόσμο των EV. Πληθώρα συστημάτων ασφαλείας, με χαρακτηριστικά αυτόνομης οδήγησης, οι πλατφόρμες επάνω στις οποίες βασίζονται είναι εξαιρετικά ανθεκτικές και άκαμπτες, μιας και οι μπαταρίες απαγορεύεται να στρεβλώνονται, οι αναρτήσεις είναι σοφιστικέ και η μάζα μεγάλη, μιας και οι μπαταρίες είναι ένα βαρύ φορτίο. Τα δύο αυτοκίνητα, λοιπόν, είναι εξαιρετικά ακλόνητα, είναι, όμως ,μεγάλα και βαριά και τόσο τα ελαστικά που φορούν όσο και οι αναρτήσεις τους παλεύουν κάθε μικροδευτερόλεπτο με τους νόμους της Φυσικής. Κι εδώ είναι που διαφαίνεται ο ξεχωριστός χαρακτήρας των δύο μοντέλων.

Αν θέλεις να χαίρεσαι που οδηγείς ένα ηλεκτρικό SUV, τότε η Mach-E είναι η πρώτη σου επιλογή. Επιλέγεις το πρόγραμμα Untamed και μαζί τον ψηφιακό ήχο σαν-από-muscle car και βυθίζεις το δεξί πετάλι. Η μπλε οβάλ μπόλιασε -και- αυτό το αυτοκίνητό της με ό,τι επιθυμεί ο σοβαρός οδηγός. Ένα άριστο ζύγισμα μια αριστοτεχνική ικανότητα να στρίβεις λες και οδηγείς… Focus,να ορίζεις εσύ τον ρυθμό που μπορεί να είναι υψηλός και όχι το αντίθετο. Ναι, υπάρχουν πολλά ηλεκτρονικά που αναλαμβάνουν τις οριακές διαπραγματεύσεις με τη φυγόκεντρο, τις πλευρικές επιταχύνσεις και τις επιβραδύνσεις, αλλά δεν ευνουχίζουν τον οδηγό, ούτε ισοπεδώνουν το αποτέλεσμα.

Αν, μάλιστα, είχαμε τη δυνατότητα ρυθμιζόμενων αναρτήσεων και πιο σπορ καθίσματα (έρχεται η Mach-EGT), τότε θα είχαμε το απόλυτο. Ας ρίξουμε, όμως, λίγο τον ρυθμό. Τι λέτε; Άλλωστε, το να βλέπεις στη μικρή οθόνη εμπρός σου την αυτονομία να εξανεμίζεται με κάθε βαθύ πάτημα του γκαζιού δεν είναι και ό,τι πιο υγιές για την ψυχική υγεία ενός οδηγού που τον τελευταίο καιρό  είναι πηγμένος σε ατελείωτα μποτιλιαρίσματα. Πάμε από τη μεγάλη κεντρική οθόνη των 15,5 ιντσών που είναι τοποθετημένη κάθετα και επιλέγουμε τη ρύθμιση Whisper και όλα κινούνται με έναν ήπιο, στρωτό τόνο που σέβεται κάθε μία από τις 98 (88 είναι οι ωφέλιμες) κιλοβατώρες.

Το Model Y έχει κάποιες ιδιαιτερότητες και στον οδηγικό τομέα. Ενώ βασίζεται τόσο πολύ στο Model 3, εντούτοις δεν θυμίζει την κορυφαία οδική συμπεριφορά του sedan. Ενώ δείχνει και είναι γρήγορο (με καλύτερες, έστω και οριακά, επιδόσεις από τη Mustang), έχει κάποια θέματα από το πολύ συνθετικό σε αίσθηση τιμόνι (ειδικά στην πιο σκληρή του ρύθμιση) και από τον τρόπο που διαχειρίζεται τον όγκο του υπό πίεση σε κάποια ορεινή διαδρομή.

%PHOTO37%

Φορά πιο φαρδιά ελαστικά από τη Mustang, αλλά σε μια ανάβαση γρήγορα θα δει το Tesla τη Mustang να ξεμακραίνει, επειδή η Mach-E έχει μεγαλύτερη συνοχή και συγκρότηση στον τρόπο που επικοινωνεί τα πάντα στον οδηγό. Από την άλλη, στην καθημερινότητά σου  με ένα Tesla Model Y όλα γίνονται με έναν πολύ casual τρόπο. Είναι ήσυχο (όχι όσο η Fordπου έχει πολύ φροντισμένη ηχομόνωση) και αρκετά άνετο αυτοκίνητο, τόσο σε άσφαλτο, όσο και σε χώμα, όπου εδώ το πάτωμα απέχει 16,7 cm από το έδαφος, με τη Mustang να απέχει φοβιστικά 14,5 cm για κάποια εκτός  δρόμου περιπέτεια (άλλωστε, SUVδεν είναι;).

Περί κόστους

Η Mustang Mach-E είναι μια εντυπωσιακή παρουσία με έντονο χαρακτήρα και άριστη οδηγική συμπεριφορά. Μέσω της εφαρμογής Ford Pass, υπάρχει η δυνατότητα φόρτισης από οποιονδήποτε πάροχο ηλεκτρικής ενέργειας, με τη χρέωση να γίνεται μέσω της εφαρμογής χωρίς να χρειάζεται ξεχωριστός λογαριασμός με τον κάθε έναν πάροχο ρεύματος ξεχωριστά. Από την άλλη, η Tesla έχει τους παντοδύναμους superchargers της, που βοηθούν τον οδηγό να φορτίζει πολύ γρήγορα.

Το Model Υ έχει έναν ακόμα άσσο στο μανίκι: Μπορεί να δεχθεί τα οφέλη της επιδότησης  «Κινούμαι Ηλεκτρικά«,  με τιμή στα 60.990, τη στιγμή που η Mustang «τρώει πόρτα» από το πρόγραμμα με τιμή στα 66.836 ευρώ. Αμφότερες οι εταιρείες δίνουν οκταετή εγγύηση για την μπαταρία, αλλά η Mach-E εγγυάται και κάτι ακόμα: την καλύτερη οδική συμπεριφορά και τον πιο fun-to-drive χαρακτήρα (ωραίο  driftκάνει!) στην κατηγορία των EV SUV. Κι αυτό, από μόνο του, είναι λόγος απόκτησής της.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΜΟΝΤΕΛΟ FORD MUSTANG MACH-E 98 kWh AWD 2021   TIMH €66.836   ΤΕΛΗ €0

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 2 ΣΥΓΧΡΟΝΟΙ ΜΟΝΙΜΟΥ ΜΑΓΝΗΤΗ, Hλεκτροκινητήρας  ΚΑΥΣΙΜΟ Ηλεκτρικό

ΙΣΧΥΣ kW(PS)/rpm 258(351)  ΡΟΠΗ Nm/rpm 580

ΜΕΤΑΔΟΣΗ Μονής Σχέσης, αυτόματη τετρακίνηση

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ 0-100 σε 5,8 sec, τελική 180 km/h

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ/CO2 18,7 kWh/100km, 0

FORD MUSTANG MACH-E 98 kWh AWD 2021

ΥΠΕΡ ΣΧΕΔΙΑΣΗ, ΧΑΡΑΚΤΗΡΑΣ, ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ, ΠΟΙΟΤΗΤΑ.

ΚΑΤΑ ΑΓΓΛΙΚΟ ΜΕΝΟΥ, ΤΙΜΗ ΧΩΡΙΣ ΕΠΙΔΟΤΗΣΗ.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΜΟΝΤΕΛΟ TESLA MODEL Y Long Range AWD 2021   TIMH €60.990   ΤΕΛΗ €0

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 2 ΣΥΓΧΡΟΝΟΙ ΜΟΝΙΜΟΥ ΜΑΓΝΗΤΗ, Hλεκτροκινητήρας  ΚΑΥΣΙΜΟ Ηλεκτρικό

ΙΣΧΥΣ kW(PS)/rpm 258(351)  ΡΟΠΗ Nm/rpm 527

ΜΕΤΑΔΟΣΗ Μονής Σχέσης, αυτόματη τετρακίνηση

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ 0-100 σε 5,6 sec, τελική 217 km/h

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ/CO2 16,9 kWh/100km, 0

TESLA MODEL Y Long Range AWD 2021

ΥΠΕΡ ΧΩΡΟΙ, ΠΡΑΚΤΙΚΤΟΤΗTΑ, ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ, ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ, ΤΙΜΗ.

ΚΑΤΑ ΕΡΓΟΝΟΜΙΑ, ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ ΣΤΟ ΟΡΙΟ.