Συγκρίνουμε τα ηλεκτρικά KIA e-Niro και Volkswagen ID.4 των 204 PS


Η new gen της Αυτοκίνησης είναι εδώ! Τα αμιγώς ηλεκτροκίνητα KIA e-Niro και Volkswagen ID.4 μάς δείχνουν ότι η νέα εποχή απαιτεί γρήγορες αλλαγές και άμεση προσαρμογή σε αυτό που ορίζουν. Ποιο είναι το καλύτερο electric crossover σε αυτή την καινούργια αντιπαράθεση τεχνολογίας;

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΑΔΑΝΑΛΗΣ, ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ.: ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΤΟΣ.
  • 7/6/2021

Αν ο δρόμος που οδηγεί στην επόμενη ημέρα της αυτοκίνησης περνά μέσα από τα ηλεκτρικά κυκλώματα και τις συστοιχίες των συσσωρευτών ιόντων λιθίου, τότε δεν έχουμε παρά να ακολουθήσουμε το μονοπάτι που χαράζουν στο αέρινο διάβα τους δύο ηλεκτροκίνητα crossovers.

Είκοσι χρόνια πριν, όταν στεκόμουν για πρώτη φορά μπροστά σε ένα πληκτρολόγιο και σε μια σκονισμένη CRT οθόνη 14 ιντσών παρακολουθώντας τον κέρσορα να πάλλεται και τον χρόνο να κυλά, αδειάζοντας δίχως οίκτο τη συγγραφική κλεψύδρα, δεν θα μπορούσα ή, ακόμα καλύτερα, δεν θα ήθελα να φανταστώ ότι θα έρθει εκείνη η ημέρα που ο ήχος ενός εύρωστου κινητήρα θα αντικατασταθεί από εκείνον της σιωπής.

Δεν επεδίωκα να διαβλέψω ότι ο βέβηλος κραδασμός που ακολουθεί τη λυτρωτική «έκρηξη» οκτανίων στο εσωτερικό ενός κυλίνδρου θα δώσει τη θέση του σε έναν υπόκωφο συριγμό. Χρειάζεται προσπάθεια ώστε να πείσεις τον εαυτό σου ότι στο όχι και τόσο μακρινό μέλλον το ρεύμα είναι εκείνο που θα κινεί τα όνειρά σου.

Απαιτείται χρόνος για να ευθυγραμμιστείς με το παράτολμο εγχείρημα του εξηλεκτρισμού, κατανοώντας την αναγκαιότητα αυτού του μικρόκοσμου να αλλάξει ρότα. Οφείλεις, παρ’ όλα αυτά  να ακολουθήσεις το ένστικτό σου και να εμπιστευτείς εκείνους που μπορούν, μέχρι αποδείξεως του εναντίον, να σε οδηγήσουν στο μέλλον, αξιοποιώντας το οπλοστάσιο που τους προσφέρει το ανυπόληπτο παρόν.

Το Volkswagen ID.4 και το KIA e-Niro δίνουν τον δικό τους αγώνα. Μια μάχη με τον χρόνο, όντας αναγκασμένα να ζουν για το σήμερα αλλά και να προσβλέπουν στο αύριο.  Στη δικαίωση της ασυμβίβαστης γενιάς των «ηλεκτρικών».

Das-Elektrik-Auto

Πληθωρικό σε όλες τους τις διαστάσεις, το ID.4 αποτελεί γνήσιο τέκνο της λογικής του “size matters”, κλείνοντας το μάτι σε εκείνες τις αγορές όπου το μέγεθος πραγματικά μετράει. Παρά τον λιτό και κάπως άνευρο σχεδιασμό του, το ηλεκτροκίνητο της VW έχει τον τρόπο να ξεχωρίζει ανάμεσα στο πλήθος, δηλώνοντας με μια πρωτόλεια πυγμή την ξεχωριστή φύση του.

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ (ΜΕ ΑΡΙΣΤΑ ΤΟ 10)
VOLKSWAGEN ID.4 77 kWh 204 PS "1ST EDITION"

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 9

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ7

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ 7

ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ 9

ΟΔΗΓΙΚΗ ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΣΗ 7

ΑΝΕΣΗ/ΧΩΡΟΙ 7

ΑΣΦΑΛΕΙΑ 9

ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑ 9

ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ 9

VALUE FOR MONEY 8

ΣΥΝΟΛΟ81

Μένοντας στην εικόνα της κορυφαίας εξοπλιστικής εκδοχής του, γνωστή και ως 1ST Edition, οφείλεις να σταθείς στους θηριώδεις τροχούς των 21 ιντσών με τις καλοσχεδιασμένες ζάντες αλουμινίου, οι οποίες προσδίδουν την απαραίτητη ένταση στο γερμανικό σύνολο καθιστώντας το, παρ’ όλα αυτά, ευάλωτο σε πραγματικές, μη… εργαστηριακές συνθήκες.

Τα χαμηλοπρόφιλα ελαστικά δεν ευνοούν τη διαδικασία απόσβεσης των κακοτεχνιών της ασφάλτου, κάτι που έχει ως αποτέλεσμα ένα μέρος των κραδασμών να μεταφέρονται στο πλαίσιο και να καταλήγουν στο εσωτερικό. Από την άλλη, το σύστημα διεύθυνσης διαθέτει το σωστό βάρος και την απαραίτητη ακρίβεια, δίνοντας το έναυσμα να ακουμπήσεις πάνω του τις ελπίδες υπεράσπισης όσων εξακολουθούν να συνδέουν  Άνθρωπο και Μηχανή.

Το γεγονός ότι η κίνηση μεταδίδεται στον πίσω άξονα, όπου εδράζεται ο ένας και μοναδικός ηλεκτροκινητήρας των 204 PS, απαλλάσσει τους κατευθυντήριους τροχούς από την άχαρη διαδικασία της μεταφοράς της ισχύος στην άσφαλτο, καθιστώντας διαυγέστερο το όριο ανάμεσα στην καλώς εννοούμενη πίεση και στην υπερβολή.

Η ορθή διαχείριση του βάρους αποτελεί, και σε αυτή   την περίπτωση, το κλειδί της επιτυχίας, τον μοναδικό τρόπο ώστε να πάρεις το καλύτερο από το ID.4 των δύο τόνων αποφεύγοντας τους ριψοκίνδυνους ακροβατισμούς.

Σημαδεύοντας σωστά 

...και δίνοντας μικρότερες γωνίες στο τιμόνι, αποκτάς αυτομάτως το δικαίωμα να πιέσεις με μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση το δεξί πεντάλ, προκαλώντας το στιγμιαίο γλίστρημα των πίσω τροχών. Όλα αυτά, βέβαια, εις βάρος της αυτονομίας, καθώς οποιαδήποτε περιττή κίνηση έχει άμεση επίπτωση στα νούμερα της κατανάλωσης ενέργειας και στον συνολικό αριθμό των χιλιομέτρων που θα καταφέρεις να διανύσεις με μία φόρτιση.

Για να είμαστε ειλικρινείς, στο Volkswagen με τις μπαταριές των 77 kWh και την πραγματική αυτονομία των σχεδόν 500 χιλιομέτρων, σπάνια θα νιώσεις το περίφημο “range anxiety” να σε κυριεύει. Αρκεί να μείνεις πιστός στο αρχικό πλάνο και να αφαιρέσεις από τη λιτοδίαιτη καθημερινότητά σου πολυτέλειες όπως εκείνη του…  κλιματισμού.

Τα πράγματα ενδεχομένως θα μπορούσαν να είναι ακόμα καλύτερα, αν οι Γερμανοί είχαν πράξει το αυτονόητο, χαρίζοντας στον χειριστή του ID.4 τη δυνατότητα να επιλέξει, πέρα από το πρόγραμμα οδήγησης, και το επίπεδο της έντασης με το οποίο πραγματοποιείται η ανάκτηση ενέργειας. O μόνος τρόπος για να αυξήσεις τη συμμετοχή του ηλεκτροκινητήρα στη διαδικασία της επιβράδυνσης και να κερδίσεις μερικά επιπλέον χιλιόμετρα αυτονομίας, ιδίως στην κίνηση μέσα στην πόλη, είναι να επιλέξεις τη θέση «B» στον επιλογέα του "κιβωτίου ταχυτήτων".

Στο εσωτερικό, το ψηφιοποιημένο cockpit βοηθά ώστε το ID.4 να κερδίσει το παιχνίδι των εντυπώσεων. Αν και ο ψηφιακός πίνακας οργάνων είναι αρκετά μικρός και ικανός να φιλοξενήσει τις απολύτως απαραίτητες ενδείξεις, η κεντρικά τοποθετημένη οθόνη ελέγχου, μέσω της οποία καλείσαι να χειριστείς το σύνολο των υποσυστημάτων του αυτοκινήτου, συμπληρώνει και με το παραπάνω το ψηφιακό κενό που αφήνει το πάνελ του πίνακα οργάνων.

Παρά το μέγεθός της, βέβαια, ο χειρισμός των εφαρμογών που φιλοξενεί δεν είναι και το πιο εύκολο πράγμα στον κόσμο, απαιτώντας την εξοικείωση του οδηγού με ένα περιβάλλον όχι ιδιαίτερα φιλικό. Ακόμα και οι διακόπτες στο τριάκτινο τιμόνι μπερδεύουν με τον τρόπο που αλληλεπιδρούν σε κάθε εντολή του οδηγού, την ίδια στιγμή που η επιλογή της VW να τοποθετήσει μόνο δύο χειριστήρια στην πλευρά του οδηγού για τα συνολικά τέσσερα ηλεκτρικά παράθυρα του αυτοκινήτου εξακολουθεί να αναζητά μια λογική εξήγηση.

Η αλήθεια είναι ότι πίσω από τα πηδάλια του Volkswagen ID.4 νιώθεις λες και έχεις φορέσει ένα κοστούμι δανεικό, κομμένο και ραμμένο στα μέτρα ενός άλλου. Δεν θα γίνεις ποτέ ένα με αυτό, ούτε φυσικά και θα συμβιβαστείς με την ιδέα του παραπανίσιου βάρους, το οποίο λυγίζει τις πλάτες σου, παρά τις φιλότιμες προσπάθειες των Γερμανών να «κρύψουν» τα σχεδόν 500 κιλά των συσσωρευτών ιόντων λιθίου στο δάπεδο του αμαξώματος.

Πολίτης του κόσμου

Το μέγεθος του KIA e-Niro δεν σε τρομάζει. Ένα ακόμα crossover, μία ακόμα πρόταση που έρχεται από την απέναντι πλευρά του Ατλαντικού επιχειρώντας να προσαρμοστεί στα δυτικοευρωπαϊκά δεδομένα. Το γεγονός ότι κάτω από το καπό βρίσκεται ένα ηλεκτρικό μοτέρ και όχι ένας αγνώστου πατρός θερμικός κινητήρας βοηθά στη μετάβαση του κορεατικού μοντέλου σε μια πολύ διαφορετική αυτοκινητική πραγματικότητα.

Μπορεί, λοιπόν, το KIA e-Niro να μην αποτελεί μια άγνωστη ποσότητα, ένα τετράτροχο που σχεδιάστηκε από λευκό χαρτί, με μοναδικό σκοπό να υπηρετήσει τη διάδοση της ηλεκτροκίνησης, ωστόσο, σε τούτη τη μικρή και αφιλόξενη γωνιά του πλανήτη δεν έχει… προηγούμενο.

Το boxy αμάξωμα, τα μήκος των 4,4 μέτρων, η απουσία σχεδιαστικών εξάρσεων, ακόμα και το μουντό ανθρακί χρώμα των μεταλλικών επιφανειών του, χαρίζουν την ικανότητα στο κορεατικό crossover να περνά κάτω από τα υψωμένα ραντάρ των απανταχού car spotters.

Τα διακριτικά, τα οποία μαρτυρούν την ιδιαιτερότητα της έκδοσης, απουσιάζουν, ο ήχος επίσης και το μόνο που βρίσκεται εκεί για να σε πείσει να συνεχίσεις την… ενδοσκόπηση στον εσωτερικό κόσμο του ηλεκτροκίνητου KIA Niro είναι οι πολλά υποσχόμενες προδιαγραφές του: οι 204 PS, τα πανταχού παρόντα 395 Nm ροπής και τα 455 χιλιόμετρα της ονομαστικής αυτονομίας.

Η πρώτη εντύπωση που αποκομίζεις από τον θάλαμο επιβατών του κορεατικού crossover σχετίζεται με το cockpit και τον μονοδιάστατο σχεδιασμό του. Τα πάντα δείχνουν να βρίσκονται στη σωστή τους θέση ακολουθώντας μια αρχιτεκτονική η οποία μας έρχεται από την εποχή που η Παγκόσμια Αυτοκινητοβιομηχανία επιχειρούσε δειλά δειλά να ενσωματώσει στις προτάσεις της την ψηφιακή τεχνολογία.

Σε αντίθεση με το ID.4, οι φυσικοί διακόπτες είναι εκείνοι που έχουν τον πρώτο και τον τελευταίο λόγο, αφήνοντας στην κεντρικά τοποθετημένη οθόνη αφής των 10,25 ιντσών το μάλλον εύκολο έργο της υποστήριξης του συστήματος ενημέρωσης και ψυχαγωγίας σε άπταιστα αγγλικά. Η ποιότητα κατασκευής βρίσκεται ένα κλικ πάνω από τις ανάλογου μεγέθους και χαρακτήρα προτάσεις της KIA, αν και με μια δεύτερη ματιά θα εντοπίσεις τις παλιές… κακές συνήθειες των Κορεατών, οι οποίοι άλλοτε περισσότερο και άλλοτε λιγότερο επιτυχημένα επιχειρούν να αφήσουν πίσω τους το αμφιλεγόμενο -ποιοτικά- παρελθόν τους.

Το e-Niro ισορροπεί ανάμεσα στο χθες και το σήμερα της KIA και αυτό το διηγείται με τον πιο γλαφυρό τρόπο το αποτύπωμά του στην άσφαλτο. Το ηλεκτρικό μοτέρ τοποθετείται στον μπροστινό άξονα μεταδίδοντας ισχύ και ροπή, μέσω του κλασικού κιβωτίου μονής σχέσης, στους μπροστινούς τροχούς. Η διάταξη αυτή φαντάζει η προφανής επιλογή για κάποιον με πεπερασμένες ICE (Internal Combustion Engine) παραστάσεις, όχι, όμως, και για τους ίδιους κατασκευαστές, οι οποίοι ο ένας μετά τον άλλον ακολουθούν στη νέα-ηλεκτροκίνητη εποχή μια πολύ διαφορετική αρχιτεκτονική.

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ (ΜΕ ΑΡΙΣΤΑ ΤΟ 10)
KIA e-Niro 66 kWh 204 PS

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 8

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ8

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ 8

ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ 8

ΟΔΗΓΙΚΗ ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΣΗ 7

ΑΝΕΣΗ/ΧΩΡΟΙ 8

ΑΣΦΑΛΕΙΑ 9

ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑ 8

ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ 8

VALUE FOR MONEY 8

ΣΥΝΟΛΟ80

Εν πρώτοις, το KIA e-Niro ανταποκρίνεται και με το παραπάνω στις υψηλές προσδοκίες σου. Το μικρότερο βάρος -ελέω και της μικρότερης ενεργειακής χωρητικότητας των συσσωρευτών-, σε συνδυασμό με το… ανθρώπινο μέγεθος των τροχών, καλλωπίζει την ικανότητα του πλαισίου να διαχειρίζεται απαιτητικότερες καταστάσεις.

Θα μπορούσε να ισχυριστεί κανείς ότι η κορεατική πρόταση αποδεικνύεται πιο άνετη και πιο εύκολα…  διαχειρίσιμη στην ελληνική άσφαλτο σε σχέση με το VW ID.4, οι όροι, ωστόσο, αντιστρέφονται, όταν επιχειρήσεις να ακολουθήσεις έναν διαφορετικό ρυθμό. Το e-Niro αποδεικνύεται λιγότερο δεκτικό στην πίεση και λιγότερο θελκτικό σε εκείνους που δεν σκοπεύουν να αποχαιρετίσουν μια για πάντα την οδηγική τους λίμπιντο.

Καλώς ή κακώς, το σύστημα διεύθυνσης δεν καταφέρνει να μεταφέρει τον απαραίτητο όγκο πληροφοριών στα χέρια σου και η υποστροφή είναι η συνήθης αντίδραση,  κάθε φορά που διεκδικείς από την κορεατική πρόταση το κάτι παραπάνω.

Στον αντίποδα το αριστοτεχνικά ρυθμισμένο ηλεκτρικό σύστημα κίνησης σού επιτρέπει να αξιοποιήσεις με τον πλέον αποδοτικό τρόπο τα 64 kWh των συσσωρευτών ιόντων λιθίου και να μεγιστοποιήσεις την αυτονομία, η οποία σε πραγματικές αστικές συνθήκες αγγίζει το επίπεδο των 500 χιλιομέτρων.

Οι τρεις βαθμίδες ανάκτησης ενέργειας, επιλέξιμες από τα paddles τού τριάκτινου τιμονιού, σε συνδυασμό με τα τέσσερα προγράμματα οδήγησης εξασφαλίζουν την πλήρη παραμετροποίηση της διαχείρισης των ενεργειακών αποθεμάτων του κορεατικού crossover και, ταυτόχρονα, ένα ουσιαστικό προβάδισμα σε σχέση με τον γερμανόφωνο ανταγωνισμό.

Στο διά ταύτα

Το VW ID.4 πρεσβεύει το νέο, το διαφορετικό, το απαλλαγμένο από κάθε πατρογονική αμαρτία μέλλον. Το επιβλητικό του ανάστημα πείθει, η διαφορετικότητα του χαρακτήρα του ενθουσιάζει, κι αν βάλεις στην άκρη κάποιες ανορθογραφίες, κυρίως σε επίπεδο εργονομίας, τότε, ναι, θα μπορούσε να αποτελέσει μια future proof λύση.

Προφανώς τα 46.800 ευρώ για την έκδοση "1ST Edition" -41.139 ευρώ με το πρόγραμμα επιδότησης- το καθιστούν πολυτέλεια ακόμα και για τους early adopters στους οποίους και απευθύνεται, αυτό δεν σημαίνει, ωστόσο, ότι τη δεδομένη χρονική στιγμή στη συγκεκριμένη κατηγορία θα βρει κανείς μια πιο προσιτή και συνάμα αποτελεσματική πρόταση.

Το KIA e-Niro θα μπορούσε να αποτελέσει μια εναλλακτική επιλογή, καθώς έχει τον τρόπο να παίρνει περισσότερα από τις μικρότερης χωρητικότητας μπαταρίες και να προσφέρει τα ίδια επίπεδα αυτονομίας με τον ανταγωνιστή του.

Αυτό που δεν έχει καταφέρει είναι να αποτινάξει το… θερμικό παρελθόν του και να σταθεί αμόλυντο με την ίδια ζέση και το ίδιο πάθος απέναντι στις προκλήσεις του μέλλοντος. Στο τέλος της ημέρας, βέβαια, είναι η τιμή εισόδου των 46.990 ευρώ -40.275 ευρώ με την κρατική επιδότηση- που του στερεί κάθε πιθανότητα διάκρισης απέναντι στο εξίσου... ακριβό, αλλά καλύτερα προετοιμασμένο για το αύριο VW ID.4.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΜΟΝΤΕΛΟ KIA e-Niro 66 kWh 204 PS 2021   TIMH €40.275   ΤΕΛΗ €0

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ ΜΟΝΙΝΟΥ ΜΑΓΝΗΤΗ, Hλεκτροκινητήρας  ΚΑΥΣΙΜΟ Ηλεκτρικό

ΙΣΧΥΣ kW(PS)/rpm 150 (204)  ΡΟΠΗ Nm/rpm 395

ΜΕΤΑΔΟΣΗ Αυτόματο, Μονής Σχέσης, κίνηση στους εμπρός τροχούς

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ 0-100 σε 8 sec, τελική 167 km/h

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ/CO2 15,9 kWh/100km, 0

KIA e-Niro 66 kWh 204 PS 2021

ΥΠΕΡ AYTONOMIA, ΑΝΕΣΗ ΑΝΑΡΤΗΣΗΣ, ΠΑΡΑΜΕΤΡΟΠΟΙΗΣΗ ΗΛΕΚΤΡΙΚΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΚΙΝΗΣΗΣ.

ΚΑΤΑ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ, ΤΙΜΗ, ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ ΣΤΟ ΟΡΙΟ.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΜΟΝΤΕΛΟ VOLKSWAGEN ID.4 77 kWh 204 PS "1ST EDITION" 2021   TIMH €41.139   ΤΕΛΗ €0

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ ΜΟΝΙΜΟΥ ΜΑΓΝΗΤΗ, Hλεκτροκινητήρας  ΚΑΥΣΙΜΟ Ηλεκτρικό

ΙΣΧΥΣ kW(PS)/rpm 150 (204)  ΡΟΠΗ Nm/rpm 310

ΜΕΤΑΔΟΣΗ Μονής Σχέσης, κίνηση στους πίσω τροχούς

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ 0-100 σε 9 sec, τελική 160 km/h

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ/CO2 16,2 kWh/100km, 0

VOLKSWAGEN ID.4 77 kWh 204 PS "1ST EDITION" 2021

ΥΠΕΡ ΣΧΕΔΙΑΣΗ, ΧΩΡΟΙ, ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ.

ΚΑΤΑ ΧΕΙΡΙΣΜΟΣ INFOTAINMENT, ΑΝΕΣΗ ΑΝΑΡΤΗΣΗΣ, ΤΙΜΗ.