Συγκρίνουμε το Audi A3 με την BMW Σειρά 1 και τη Mercedes A-Class


Το νέο Audi A3 Sportback απαντά θετικά στην πρόκληση-πρόσκληση των βασικών ανταγωνιστών του, βάζοντας τους δικούς του κανόνες σε ένα παιχνίδι που πρόκειται να διεξαχθεί στο δικό του γήπεδο.

  • Κείμενο: Γιάννης Αδάναλης, Φωτ.: Γιώργος Κούτος
  • 8/1/2021

Τα ντέρμπυ συνήθως κρίνονται στις λεπτομέρειες. Αυτό έχει διδάξει η ιστορία, αυτό έχει χαραχθεί στη Βίβλο του ποδοσφαίρου και έχει αποτυπωθεί στις μνήμες όλων εκείνων που έχουν καθίσει, έστω και μία φορά στη ζωή τους, πάνω στο παγωμένο τσιμέντο μιας κερκίδας αγωνιώντας για το αποτέλεσμα μιας αναμέτρησης.

Οι εξαιρέσεις υπάρχουν για να επιβεβαιώνουν τον κανόνα και η μάλλον εύκολη επικράτηση της νεοφερμένης -πριν από περίπου 10 μήνες- BMW Σειράς 1 απέναντι στους αιώνιους αντιπάλους της ανήκει σε αυτήν ακριβώς την κατηγορία. Των δυσανεκτικών εξαιρέσεων.

Από τότε, βέβαια, μεσολάβησαν πολλά, όπως το λανσάρισμα ενός αυτοκινήτου που μας φέρνει ξανά στην ίδια ακριβώς θέση. Να στεκόμαστε αμήχανα μπροστά στα κορυφαία, κατά πολλούς, μικρομεσαίων διαστάσεων hatchbacks επιχειρώντας να αναδείξουμε, δίχως φόβο και πάθος, το καλύτερο.

Γνωρίζουμε ότι η εν λόγω κατηγορία αυτοκινήτων έχει χάσει τη δόξα και τη λάμψη που απολάμβανε στο παρελθόν. Γνωρίζουμε, επίσης, ότι η απόκτηση ενός premium hatchback εξακολουθεί να θεωρείται από πολλούς απαγορευμένο καρπός.

Ο μπαρουτοκαπνισμένος «Άσος» των Βαυαρών, η επίσημη αγαπημένη των Ελλήνων Mercedes-Benz A-Class και το Audi A3 Sportback στην τέταρτη κατά σειρά γενιά του βρίσκονται εδώ για να αποδείξουν το ακριβώς αντίθετο.

Το γεγονός, δηλαδή, ότι τα μικρομεσαία hatchbacks εξακολουθούν να διαθέτουν σφυγμό και να αντιστέκονται στο σαρωτικό πέρασμα κάθε λογής SUV, αλλά και ότι η πρόσβαση στην αφρόκρεμα της κατηγορίας είναι στις ημέρες μας πιο εύκολη από ποτέ.

Πόσο διαφορετικά, άλλωστε, θα μπορούσε να ερμηνεύσει κανείς ότι με ασήμαντες παραχωρήσεις και σχεδόν 22.000 ευρώ μπορείς να προσθέσεις στο γκαράζ σου τους τέσσερις κύκλους της Audi ή το αστέρι της Mercedes-Benz.

 Η αλήθεια, πάντως, είναι ότι το υψηλό value for money ποτέ δεν ήταν το ζητούμενο για τους συγκεκριμένους κατασκευαστές, έτσι και εμείς αποφασίσαμε να αφεθούμε στην εξοπλιστική υπερβολή και την πολυτέλεια που συνήθως διακρίνουν τις προτάσεις τους.

Η ΠΡΩΤΗ ΕΝΤΥΠΩΣΗ

Όπως και προ μηνών, έτσι και σήμερα θα μας επιτρέψετε να διατυπώσουμε τις ενστάσεις μας για τις σχεδιαστικές επιλογές που έχουν πραγματοποιηθεί στην περίπτωση της BMW Σειράς 1. Η απόφαση των Βαυαρών να υιοθετήσουν μια νέα αρχιτεκτονική για το μικρότερο σε διαστάσεις μοντέλο τους εγκαταλείποντας, χάριν της ευημερίας των αριθμών, τις πισωκίνητες πλατφόρμες και την τοποθέτηση των κινητήρων στον διαμήκη άξονα, στερεί από τον «Άσο» τη σχεδιαστική, και όχι μόνο, ταυτότητά του.

Χωρίς σχεδιαστικές εξάρσεις και η δεύτερη γενιά Mercedes-Benz A-Class, η οποία ποντάρει στις εξοπλιστικές γραμμές και δη σε εκείνην που υπογράφει η AMG, ώστε να καταστήσει δυναμικότερη την παρουσία της στην άσφαλτο.

Το μεγαλύτερο σε διαστάσεις αμάξωμα αποτελεί, παρ’ όλα αυτά, μια μορφή έκφρασης του συστήματος αξιών που πρεσβεύει η γερμανική φίρμα από την ίδρυσή της μέχρι και σήμερα, προοιωνιζόμενη την άνετη παραμονή στο εσωτερικό της.

Την ίδια τακτική έχει ακολουθήσει και το νέο Audi A3 Sportback, επενδύοντας στην κορυφαία εξοπλιστική γραμμή S line και εξαργυρώνοντας μέχρι τελευταίου cent το «φρέσκο» και άφθαρτο παρουσιαστικό του. Ακόμα και το χρώμα αμαξώματος παίζει τον ρόλο του, μιας και επιτρέπει στο νέο A3 Sportback να διαφοροποιηθεί από το τετριμμένο παράδειγμα των ανταγωνιστών του.

ΨΗΦΙΑΚΟΣ ΚΟΣΜΟΣ

Ταύτιση απόψεων παρατηρείται και στο εσωτερικό των τριών αυτοκινήτων, όπου η τεχνολογία έχει τον πρώτο λόγο. Και σε αυτή την περίπτωση, το A3 Sportback, είναι εκείνο που έχει πάρει το μεγαλύτερο ρίσκο, δουλεύοντας περισσότερο από όσο οι ανταγωνιστές του πάνω στις λεπτομέρειες.

Ο πολυεπίπεδος σχεδιασμός και οι έντονες ακμές που σχηματίζουν οι επιφάνειες του ταμπλό δημιουργούν νέα σημεία αναφοράς στο cockpit του γερμανικού hatchback, επιτρέποντας την άριστη ενσωμάτωση τόσο του ψηφιακού πίνακα οργάνων όσο και της κεντρικά τοποθετημένης οθόνη αφής των 12,1 ιντσών.

Ο μικρός σε μέγεθος επιλογέας του αυτόματου κιβωτίου ταχυτήτων, όπως, άλλωστε, και οι δύο αεραγωγοί οι οποίοι περιστοιχίζουν τον πίνακα οργάνων κλείνουν τον κύκλο των σχεδιαστικών ιδιαιτεροτήτων του μικρομεσαίου Audi, δίνοντας τον λόγο στο αριστοτεχνικό φινίρισμα και στην κορυφαία ποιότητα των επιμέρους επιφανειών. Σε έναν θαυμαστό ψηφιακό κόσμο αναλαμβάνει να μας ξεναγήσει και το πιλοτήριο της Mercedes-Benz A-Class.

Η προαιρετικά διαθέσιμη μονάδα με τις δύο οθόνες μεγέθους 10,25 ιντσών είναι, αν μη τι άλλο, ενδεικτική των προθέσεων της γερμανικής φίρμας, η οποία με το αζημίωτο προσφέρει έναν μακροσκελέστατο κατάλογο προαιρετικού εξοπλισμού και πλήθος πακέτων που αναλαμβάνουν την περαιτέρω αναβάθμιση τόσο του «φαίνεσθαι» όσο και του «είναι».

 Για το τέλος αφήσαμε τη BMW Σειρά 1, όχι γιατί ο θάλαμος επιβατών της βαυαρικής πρότασης φαντάζει ανήμπορος να ακολουθήσει τα ποιοτικά ή τα εξοπλιστικά στάνταρ των συνδαιτυμόνων του, αλλά εξαιτίας της σχεδιαστικής ατολμίας που παρατηρείται στα ενδότερα, επιταχύνοντας τη γήρανση ενός αυτοκινήτου που μετρά μόλις έναν χρόνο στην ελληνική αγορά και φυσικά δεν μπορεί να ελπίζει σε μια εφ’ όλης της ύλης ανανέωση.

Το μονοδιάστατο ταμπλώ, η παρωχημένη σχεδιαστική λογική του τριάκτινου τιμονιού, ακόμη και η απουσία paddles επιβάλλουν να εστιάσεις σε διαφορετικούς τομείς. Ίσως στην ποιότητα της κατασκευής ή στους διαθέσιμους χώρους για επιβάτες και αποσκευές, οι οποίοι κατάφεραν στην τρίτη κατά σειρά γενιά του αυτοκινήτου να κλείσουν την απόσταση που παραδοσιακά τους χώριζε από τον ανταγωνισμό.

ΝΕΕΣ ΙΣΟΡΡΟΠΙΕΣ

H άφιξη του νέου A3 Sportback σε μια, ούτως ή άλλως, ολιγομελή κατηγορία φαντάζει από μόνη της αρκετή για να αλλάξει τις ισορροπίες. Δεν είναι, όμως, μόνον η έλευση της τέταρτης γενιάς του μικρομεσαίου Audi στη χώρα μας εκείνη που μας αναγκάζει να αναθεωρήσουμε τις επιλογές μας και  τα όποια συμπεράσματα, στα οποία είχαμε οδηγηθεί από την προ μηνών αντιπαράθεση των αυτοκινήτων. Καθίστε, λοιπόν, αναπαυτικά και απολαύστε το χιτσκοκικό φινάλε που μας επιφυλάσσει ετούτη η συγκριτική δοκιμή.

Πλην της λευκής BMW 118i η οποία συνεχίζει ακάθεκτη την πορεία της από τα τέλη της προηγούμενης χρονιάς, έχοντας προσθέσει στο οδόμετρό της περί τα 18.000 δημοσιογραφικά χιλιόμετρα, τόσο το Audi A3 Sportback όσο και η συγκεκριμένη Mercedes-Benz A-Class συνιστούν για διαφορετικούς λόγους άγνωστες «ποσότητες».

Και αυτό γιατί το μικρομεσαίο Audi μετρά μόλις δύο μήνες στην ελληνική αγορά, ενώ η A-Class θέλησε, αυτήν τη φορά, να μας τιμήσει φορώντας το καλό της κοστούμι. Η BMW Σειρά 1 των 1.499 cc και των 140 PS, παραμένει ένα αριστοτεχνικά ζυγισμένο hatchback με ανάλαφρο πάτημα και αποδοτικότητα που θα ζήλευαν πολύ μικρότερα σε διαστάσεις τετράτροχα.

Μπορεί να έχασε τον αδιαπραγμάτευτο οδηγοκεντρικό προσανατολισμό της, αλλά αυτομάτως απέκτησε τη δυνατότητα να απευθύνεται σε ένα ευρύτερο αγοραστικό κοινό. Αρκεί, όμως, αυτό για να υποσκελίσει το νέο Audi A3 και τη λευκή A-Class;

Ας ξεκινήσουμε από τη μικρομεσαίων διαστάσεων Mercedes-Benz η οποία χωρίς τη δικαιολογία των λιτών και απέριττων εξοπλιστικών προδιαγραφών της καλείται να αποδείξει ότι μπορεί να διεκδικήσει και πάλι την κορυφή.

Παρά το γεγονός ότι η έκδοση A200 εφοδιάζεται με τον ισχυρότερο κινητήρα της συγκριτικής δοκιμής -πρόκειται για το τετρακύλινδρο σύνολο των 1.332 cc απόδοσης 163 PS-, ο δισταγμός του επτατάχυτου κιβωτίου διπλού συμπλέκτη τής στερεί μια σίγουρη διάκριση στον τομέα των επιταχύνσεων από στάση, ωστόσο στις ρεπρίζ η baby Mercedes είναι εκείνη που πρωτεύει.

 Αντιθέτως, το νέο setup των αναρτήσεων και οι μεγαλύτεροι σε διαστάσεις τροχοί, πραγματοποιούν όσα υπόσχονται μετατρέποντας ένα αυτοκίνητο που έμοιαζε κομμένο και ραμμένο στα μέτρα των εταιρικών στόλων σε ένα παρ’ ολίγον driver’s car.

Το σύστημα διεύθυνσης έχει αποκτήσει το κατάλληλο βάρος, βελτιώνοντας ταυτόχρονα και την κατευθυντικότητά του, ενώ και η πρόσφυση των κινητήριων τροχών έχει αλλάξει επίπεδο μετριάζοντας την τάση τού μπροστινού άξονα να ανοίγει με σχετική ευκολία την τροχιά του.

Και σε ό,τι αφορά στην άνεση; Με έναν μαγικό τρόπο η Α200 με τους τροχούς των 18 ιντσών και τα χαμηλοπρόφιλα ελαστικά δεν έχει χάσει την ικανότητά της να κρατά οδηγό και συνεπιβάτες στο απυρόβλητο, αντισταθμίζοντας ακόμη και την παρουσία του ημιάκαμπτου άξονα στους πίσω τροχούς.

Παρόμοια είναι και η περίπτωση του νέου Audi Α3 Sportback, καθώς η εξοπλιστική γραμμή S Line -η κορυφαία της σειράς- δεν αρκείται στο να προσδώσει στη γερμανική πρόταση ένα δυναμικότερο παρουσιαστικό, μεταβάλλοντας προς το καλύτερο ή, αν προτιμάτε, προς το δυναμικότερο τον κώδικα συμπεριφοράς της.

Γι’ αυτό φροντίζουν οι ζάντες των 18 ιντσών, τα ελαστικά της Bridgestone με το 40άρι προφίλ και οι νέες ρυθμίσεις σε ανάρτηση, οι οποίες έχουν περιορίσει την απόσταση που χωρίζει το αμάξωμα από το έδαφος κατά 15 χιλιοστά.

Σε συνδυασμό με το Drive Select, το οποίο σου επιτρέπει να επιλέξεις το επιθυμητό πρόγραμμα οδήγησης, το Audi A3 Sportback δεν αργεί να έρθει στα μέτρα σου και να ξεδιπλώσει το ήδη γνωστό χάρισμά του, να κάνει τα δύσκολα να μοιάζουν εύκολα.

Την… ισοπεδωτική ικανότητα της γερμανικής κατασκευής ενισχύει ο TFSI κινητήρα του 1,5 λίτρου στο έργο του οποίου συμβάλλει ένας ηλεκτροκινητήρας-εναλλάκτης. Το ήπιο υβριδικό σύστημα αποδίδει 150 PS και 250 Nm ροπής και συνεργάζεται με το γνώριμο από το πρόσφατο παρελθόν S Tronic των επτά σχέσεων, επιχειρώντας να βρει ισορροπία ανάμεσα στις επιδόσεις και στην απαιτούμενη αποδοτικότητα. Αρωγός σε αυτή την προσπάθεια είναι και το σύστημα αδρανοποίησης κυλίνδρων, το οποίο και συμπληρώνει το μακροσκελές βιογραφικό του υπερτροφοδοτούμενου συνόλου.

ΑΝΑΤΡΟΠΗ

Για τους περισσότερους ίσως να μην αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι το Audi A3 Sportback επιστρέφει στον θρόνο της κατηγορίας που το ίδιο έχει ιδρύσει. Η παρουσία του αυτοκινήτου στην άσφαλτο, άλλωστε, δεν σου δίνει το δικαίωμα να αμφισβητήσεις μια πρώτη θέση που δεν στοιχειοθετείται από τα ψυχρά νούμερα των επιδόσεων, αλλά από αυτές καθαυτές τις δεξιότητες του μικρομεσαίου Audi.

Το στοιχείο της ανατροπής προκύπτει από τη θεαματική βελτίωση της Mercedes-Benz A200, η οποία εξάντλησε κάθε εξοπλιστικό περιθώριο, δείχνοντας πίσω από το καλοραμμένο κοστούμι της AMG πιο είναι το πραγματικό της πρόσωπο. Αντιθέτως, η BMW Σειρά 1 μοιάζει αμήχανη στη νέα, προσθιοκίνητη εποχή και είναι πλέον υποχρεωμένη να ανασυνταχθεί αν θέλει να μην απωλέσει την επαφή της με την κορυφή.