Δοκιμή: Τέσσερα αυτοκίνητα πόλης φυσικού αερίου για κάθε τσέπη


Δοκιμάζουμε τέσσερα αυτοκίνητα πόλης στις εκδόσεις φυσικού αερίου και καταγράφουμε τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα μιας τεχνολογίας που μπορεί να προσφέρει αποδοτικές και αξιόπιστες λύσεις αστικής μετακίνησης.

  • ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΑΔΑΝΑΛΗΣ, ΦΩΤ.: ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΤΟΣ
  • 15/10/2020

Οι προτάσεις φυσικού αερίου κερδίζουν ολοένα και περισσότερο έδαφος στην ελληνική αγορά, καθώς όλο και περισσότεροι είναι εκείνοι που αντιλαμβάνονται τα συγκριτικά πλεονεκτήματα ενός καυσίμου που στη χώρα μας δεν έχει τύχει της ανάλογης προσοχής.

Τα σημεία ανεφοδιασμού παραμένουν ελάχιστα και μόνο στο λεκανοπέδιο της Αττικής μπορεί να ισχυριστεί κανείς ότι καλύπτουν γεωγραφικά το minimum των απαιτήσεων.

Εξ αυτού ορμώμενοι, επιλέξαμε τέσσερα αυτοκίνητα πόλης που φαντάζουν ικανά να προσφέρουν αποδοτικές και αξιόπιστες λύσεις αστικής μετακίνησης, κοιτώντας στα μάτια οποιονδήποτε άλλον βενζινοκίνητο ή πετρελαιοκίνητο συνδυασμό.  

VW Polo 1.0 TGI

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ: 3,8 κιλά/100 χιλιόμετρα

ΣΥΝΔΥΑΣΤΙΚΗ ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ: 600 χιλιόμετρα 

ΕΚΠΟΜΠΕΣ CO2: 93 γρ./χλμ.

ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 251 λίτρα

Εξοπλισμένη με την υπερτροφοδοτούμενη εκδοχή του τρικύλινδρο κινητήρα βενζίνης των 999 κ.εκ. και με μηχανικό κιβώτιο έξι σχέσεων, η έκδοση ΤGI του Volkswagen Polo χρησιμοποιεί -όπως και το Volkswagen eco up!- το φυσικό αέριο ως κύριο καύσιμο.

Υπάρχει, βέβαια, και δεύτερη δεξαμενή για την αμόλυβδη βενζίνη που χρησιμοποιείται για την έναυση του κινητήρα, αλλά και για τις στιγμές που μέσα στην αγωνία θα αναζητάτε ένα από τα πρατήρια φυσικού αερίου που ακόμη σπανίζουν στον τόπο μας.

Αν ξεπεράσετε αυτό το άγχος, έχετε μια λύση «κομμένη και ραμμένη» στις οικολογικές ανάγκες του σήμερα αλλά και με την προστιθέμενη αξία του χαμηλού κόστους χρήσης. Βλέποντας υπό πίεση 6,2 κιλά ανά 100 χιλιόμετρα, τότε σίγουρα έχετε οικονομία κίνησης (με σχεδόν 0,9 ευρώ το κιλό καυσίμου συν την κάποια αμυδρή κατανάλωση αμόλυβδης), με τα χαρακτηριστικά λειτουργίας μάλιστα ενός κλασικού, turbo τρικύλινδρου συνόλου, από αυτά που γέννησε η εποχή του downsizing.

Είναι εύστροφος με μια δόση μόνο υστέρησης στην πίεση του δεξιού πεντάλ και σοβαρά αποθέματα δύναμης παρά τους μόνο 90 ίππους του που αποδίδονται ανάμεσα στις 4.500 και τις 5.800 rpm αλλά και ροπής (160 Nm από τις 1.900 μέχρι τις 3.500 rpm) που σου επιτρέπει να ξεχαστείς και με μια σχέση επάνω, αρκεί να μην είναι έμφορτο το αυτοκίνητο.

Και μιας και αναφερθήκαμε στο φόρτο, είναι προφανές ότι λόγω της ύπαρξης πολλαπλών δοχείων καυσίμων (14,2 κιλά για φυσικό αέριο και 9 λίτρα αμόλυβδης), ο χώρος αποσκευών είναι περιορισμένος συγκριτικά με τα άλλα αδέλφια του, με μόλις 251 λίτρα χώρου αποσκευών έναντι 351 λίτρων των υπολοίπων Polo. Πάντως, ζώντας στη Θεσσαλία ή κάποια άλλη μεγάλη πεδιάδα, όπου η επίτευξη εργοστασιακής αυτονομίας είναι εφικτή, η Volkswagen διατείνεται ότι μπορείτε να καλύψετε πάνω από 1.190 km με ένα φουλάρισμα και των δύο καυσίμων.

VW Eco Up!

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ: 2,9 κιλά/100 χιλιόμετρα

ΣΥΝΔΥΑΣΤΙΚΗ ΑΥΤΟΝΟΜΙA: 600 χιλιόμετρα 

ΕΚΠΟΜΠΕΣ CO2: 82 γρ./χλμ.               

ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 251 λίτρα

Στη σχεδιαστική του ολοκλήρωση και στην πάντα υπερπρακτική του υπόσταση με τα μόλις 3,60 m μήκους, το eco up! υπόσχεται ότι με γεμάτο ρεζερβουάρ μπορεί να διανύσει έως 600 km. Τα μαθηματικά λένε πως με μέση κατανάλωση καυσίμου 2,9 kg/100km και τιμή φυσικού αερίου 0,89 €/kg, χρειάζεται € 2,58 για κάθε 100 km.  Εάν αδειάσει το ρεζερβουάρ αερίου, μπορείτε να φτάσετε σε ένα πρατήριο φυσικού αερίου με τη βοήθεια του πρόσθετου ρεζερβουάρ βενζίνης χωρητικότητας 10 λίτρων (με μέση κατανάλωση στα 4,5 l/100km και με αυτονομία στα 220 km.

Οι παραπάνω τιμές δεν απέχουν σημαντικά από την πραγματικότητα. Τα 4 κιλά φυσικού αερίου στις περισσότερες των περιπτώσεων-συνθηκών είναι αρκετά για να καλύψει κανείς την τυπική απόσταση των 100 χιλιομέτρων χωρίς να έχει διαρκώς το νου του στο πεντάλ του γκαζιού.  

Βασισμένο στον τρικύλινδρο, ατμοσφαιρικό 1000άρη κινητήρα των άλλων εκδόσεων εδώ αποδίδει 68 ίππους και 90 Nm ροπής. Δε δρέπει δάφνες ζωντάνιας (είναι βραδύτερο στο 0-100 km/h τόσο από το 60 όσο και από το 75 ίππων «κανονικό» up!, απόρροια του αυξημένου του βάρους λόγω κυρίως της δεξαμενής των 11 kg φυσικού αερίου) κάτι που σημαίνει ότι χρειάζεται προνοητική οδήγηση και συχνή χρήση του 5άρη επιλογέα προκειμένου να διατηρήσεις ένα στρωτό τέμπο.

Το ανανεωμένο εσωτερικό του είναι υψηλής ποιότητας άλλα μέτριας εργονομίας όπως μαρτυρούν οι ελάχιστοι χώροι για μικροαντικείμενα και το υποτυπώδες ηχοσύστημα. Βέβαια υπάρχει και η προαιρετική βάση τοποθέτησης κινητού τηλεφώνου με το οποίο το απλό ηχοσύστημα μετατρέπεται σε πλήρες Infotainment σύστημα. Έξυπνο.

Επίσης το up! δύναται να εξοπλιστεί με αισθητήρες στάθμευσης, Driver assist pack και κάμερα οπισθοπορείας, gadgets δηλαδή που δε χρειάζεσαι κάθε ημέρα σε ένα αυτοκίνητο πόλης. Οι χώροι για τους επιβάτες είναι πολύ καλοί αλλά όχι για τις αποσκευές αφού ο χώρος αποσκευών είναι μόλις 213 λίτρα αντί 251 των απλών up! Οδηγικά πάντως διατηρεί έναν άριστο χαρακτήρα και κατά τι καλύτερο λόγω της ισοκατανομής βάρους.

SEAT ARONA 1.0 TGI

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ: 3,8 κιλά/100 χιλιόμετρα

ΣΥΝΔΥΑΣΤΙΚΗ ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ: 531 χιλιόμετρα 

ΕΚΠΟΜΠΕΣ CO2: 104

ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 282 λίτρα

Tο γεγονός ότι μιλάμε για ένα αστικών διαστάσεων crossover το οποίο κινείται με τη χρήση του φυσικού αερίου είναι από μόνο του αρκετό για να χαρίσει στο Seat Arona μια ξεχωριστή θέση στην κατηγορία του.

Ακόμα πιο ξεχωριστό το κάνει το γεγονός ότι ο υπολογιστής ταξιδιού του Arona TGI παραμένει καρφωμένο στα 5,1 κιλά/100 χλμ. (ναι, το φυσικό αέριο μετριέται σε κιλά), που σημαίνει χονδρικά 5 ευρώ ανά 100 χιλιόμετρα, την ίδια στιγμή η τιμή των 16.905 ευρώ σε συνδυασμό με τον πλούσιο εξοπλισμό, κάνουν το «πακέτο» ιδιαίτερα ελκυστικό.

Παρότι, λοιπόν, όπως και κάθε σύγχρονο CNG, έχει έγκριση τύπου ως «όχημα φυσικού αερίου», το αυτοκίνητο κάνει χρήση και αμόλυβδης βενζίνης. Αυτό συμβαίνει για δύο λόγους τεχνικούς: Πρώτον, κατά την εκκίνηση και για ελάχιστα δευτερόλεπτα μέχρι να επιτευχθεί η ιδανική θερμοκρασία λειτουργίας (κάτι που μας το υπενθυμίζει σχετικό μήνυμα στο ταμπλό) και, δεύτερον, κατά την πλήρωση των δοχείων φυσικού αερίου και μέχρι να ολοκληρωθεί η ανάλυση της περιεκτικότητας του φυσικού αερίου σε μεθάνιο.

Υπάρχει κι ένας ακόμη λόγος πιο απλός που εξασφαλίζει τη συνέχιση της διαδρομής μας, όταν μας τελειώσουν τα αποθέματα του φυσικού αερίου. Με αυτά και μ’ εκείνα, έχουμε τα δοχεία φυσικού αερίου χωρητικότητας 14,3 κιλών και το επικουρικό ρεζερβουάρ βενζίνης χωρητικότητας μόλις 9 λίτρων.

Με λίγα μαθηματικά βγάζουμε από τις καταναλώσεις ότι το συγκεκριμένο Arona έχει αυτονομία σε ταξίδι 376 χιλιόμετρα, ενώ με χρήση βενζίνης προσθέτει περίπου άλλα 155 χιλιόμετρα. Δεν είναι άσχημα, αρκεί να βρείτε –για την ώρα- πρατήριο φυσικού αερίου και όταν βρείτε να μη στηθείτε στην… ουρά. Κατά τα λοιπά, το Arona 1.0 TGI κινείται με το τρικύλινδρο υπερτροφοδοτούμενο σύνολο των 999 κ.εκ. το οποίο για την περίσταση αποδίδει 90 ίππους και 160 Nm ροπής.

Παράλληλα, οι υποδομές για τη χρήση φυσικού αερίου και κυρίως οι δεξαμενές που βρίσκονται στο πάτωμα του χώρου αποσκευών (περιορίζοντάς τον από τα 400 στα 282 λίτρα) έχουν επιφέρει μια αύξηση βάρους 128 κιλών που επιβαρύνουν την όποια ζωντάνια στην απόδοση του κινητήρα.

FIAT PANDA 0.9 CNG

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ: 3,1 κιλά/100 χιλιόμετρα

ΣΥΝΔΥΑΣΤΙΚΗ ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ: 1000 χιλιόμετρα     

ΕΚΠΟΜΠΕΣ CO2: 104

ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 200 λίτρα

Το Panda διαχρονικά ανήκε σε εκείνη την κατηγορία πάνω στην οποία ένας κατασκευαστής με τη μαζικότητα της Fiat οφείλει να χτίζει τα θεμέλια της επιτυχίας του σε μια αγορά με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της ελληνικής.

Από αυτήν την άποψη, λοιπόν, και κρίνοντας από το γεγονός ότι το «μικρό» Fiat φιγουράρει στην πρώτη θέση των πωλήσεων του A-Segment, με μερίδιο που αγγίζει το 25%, το Panda στην τρίτη κατά σειρά γενιά του συνιστά μια άκρως επιτυχημένη και καταξιωμένη πρόταση.

Δεν είναι όμως μόνον η επιτυχία που επιβάλλει να κοιτάξει κανείς προς το μέρος του αλλά και αλλά και το γεγονός ότι αποτελεί την πιο προσιτή επιλογή στην κατηγορία των αυτοκινήτων φυσικού αερίου της ελληνικής αγοράς.

Με την ημίψηλη αρχιτεκτονική του να ξεγελά τις συμπαγείς διαστάσεις του αμαξώματος και την ενδοτικότητα των αναρτήσεων που προέρχονται από τις τετρακίνητες εκδόσεις να ταιριάζει γάντι στη σύγχρονη ελληνική πραγματικότητα δίνοντας προτεραιότητα στην άνεση, το Panda φαντάζει ως το ιδανικό αυτοκίνητο πόλης.

Στην έκδοση φυσικού αερίου ή αν προτιμάτε CNG, την κίνηση του μικρού Fiat φροντίζει ο δικύλινδρος υπερτροφοδοτούμενος κινητήρας των 875 κ.εκ. ο οποίος αποδίδει 80 ίππους και 140 Nm ροπής έχοντας στο πλευρό του ένα μηχανικό κιβώτιο πέντε σχέσεων.

Ο εν λόγω κινητήρας κινεί με αξιοπρεπέστατους ρυθμούς τα περίπου 1.150 κιλά του αεριοκίνητου Panda, ωστόσο, υπό πίεση ο θόρυβος και ο κραδασμός που παράγει αυξάνονται δυσανάλογα. Αντίστοιχη πορεία ακολουθεί και η μέση τιμή της κατανάλωσης, η οποία σε πραγματικές συνθήκες απέχει από εκείνη που ανακοινώνει ο κατασκευαστής.

Συνδυάζοντας τα 12 κιλά φυσικού αερίου και τα 35 λίτρα (!) βενζίνης, η θεωρητική αυτονομία του αυτοκινήτου αγγίζει τα 1.000 χιλιόμετρα, ακόμα και στην περίπτωση βέβαια που δεν επιτύχεις το απόλυτο, εξακολουθείς να έχεις το πάνω χέρι σε σχέση με τις προτάσεις του ανταγωνισμού.

Το προβάδισμα του Fiat Panda ενισχύεται από το κόστος απόκτησής τους, καθώς τα 11.990 ευρώ το καθιστούν με διαφορά το πιο προσιτό.