CAR AND DRIVER ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ
ΠΩΣ ΕΠΙΤΑΧΥΝΕΙ ΚΑΝΕΙΣ ΙΔΑΝΙΚΑ;

Η καλύτερη... εκτόξευση 3/4

  • img

Όλοι καταλαβαίνουμε ότι μία επιτάχυνση από στάση έως τα 100 km/h κατά την κίνησή μας σε φυσιολογικούς ρυθμούς μέσα στην κυκλοφορία σημαίνει πολύ λίγα πράγματα. Ωστόσο, η φυσική, που κρύβεται πίσω από αυτήν τη διαδικασία είναι συναρπαστική. Πώς επιταχύνει ιδανικά ένα αυτοκίνητο;

ΚΕΙΜΕΝΟ: ΣΩΤΗΡΗΣ ΠΑΠΑΔΗΜΑΣ, ΦΩΤ.: ΑΡΧΕΙΟ

Οι φίλοι του αυτοκινήτου εδώ και πάρα πολλά χρόνια αναρωτιούνται: «Ποιοι παράγοντες επηρεάζουν την επιτάχυνση; Είναι η ισχύς, μια που όσο πιο υψηλός είναι ο αριθμός των PS τόσο μικραίνει ο χρόνος για το “0-100 km/h”; Ή μήπως είναι η ροπή; Γιατί, αν δούμε το θέμα από τη σκοπιά της φυσικής, η ισχύς προκύπτει από τον πολλαπλασιασμό της δύναμης (της ροπής) με τις στροφές λειτουργίας του κινητήρα. Για σκεφθείτε κι εσείς: Ας πούμε ότι έχουν «στηθεί» δίπλα-δίπλα δύο ολόιδια (με εξαίρεση τον κινητήρα) αυτοκίνητα. Ωστόσο, το ένα από αυτά έχει στη διάθεσή του πολύ μεγαλύτερη ισχύ από το άλλο και, βέβαια, προκειμένου αμφότερα να βρίσκονται εν στάσει, τα rpm λειτουργίας του κινητήρα είναι μηδενικά.

Αυτό σημαίνει πως τη στιγμή, που θα βυθίσουμε το δεξί πεντάλ στο πάτωμα, το σημαντικότερο ρόλο ως προς τις δυνατότητες επιτάχυνσης δε θα τον παίξει η ισχύς, αλλά μόνο η δύναμη, η οποία θα μεταφερθεί από τα ελαστικά στην άσφαλτο, δηλαδή τα Newtonmeter της ροπής. Πάντως, για την τελική ταχύτητα είναι αποφασιστικής σημασίας να δει κανείς πόσες περιστροφές κάνουν οι τροχοί (ισχύς), ώστε το αυτοκίνητο να επιταχύνει κόντρα στην αεροδυναμική αντίσταση. Βέβαια, είμαστε ακόμα στους τροχούς, οι οποίοι συνήθως περιστρέφονται πιο αργά από τον κινητήρα, του οποίου οι ελάχιστες στροφές είναι αυτές του ρελαντί. Ενδιάμεσα βρίσκονται 3 στοιχεία της μετάδοσης: το κιβώτιο ταχυτήτων, η μετάδοση προς τον έναν ή και τους δύο άξονες και οι τροχοί, οι οποίοι επηρεάζουν τη μετάδοση με τη διάμετρό τους. Έτσι, θα ήταν δυνατό σε δύο οχήματα ίσης ισχύος να προκύπτουν περισσότερες στροφές ή περισσότερη δύναμη στον τροχό.

 

Το κιβώτιο ταχυτήτων ρυθμίζει τη δύναμη, που καταλήγει στους τροχούς

Η ροπή ανά κινητήριο τροχό είναι στις «μικρές» σχέσεις κατά πολύ υψηλότερη σε σύγκριση με τη ροπή του κινητήρα και φτάνει, ανάλογα με τη συνολική μετάδοση, ακόμα και σε αυτοκίνητα μικρής κατηγορίας σε τετραψήφιες τιμές Nm! Μέσα από ένα μαθηματικό πρίσμα, στην άσφαλτο φτάνει μόνο η δύναμη σε Newton, αφού τα μέτρα (από τα Newtonmeter) ουσιαστικά ακυρώνονται από την ακτίνα του τροχού. Η επιλεγμένη συνολική μετάδοση στην πράξη εξαρτάται από το αν ένα αυτοκίνητο φτάνει στη μέγιστη ισχύ του είτε στο υψηλό είτε στο χαμηλό πεδίο στροφών. Αν υποθέσουμε ότι ένα αυτοκίνητο έχει στις 5.000 rpm 200 Nm και ένα άλλο ήδη στις 2.500 rpm 400 Nm, τότε η ισχύς των δύο οχημάτων (σε PS) είναι σε αυτές τις στροφές λειτουργίας του κινητήρα ίδια. Επιπλέον, προκειμένου σε αυτές τις στροφές να κινούνται με την ίδια ταχύτητα (με τον ίδιο ρυθμό ή αριθμό περιστροφών των τροχών τους), πρέπει το αυτοκίνητο, στο οποίο η μέγιστη ροπή εμφανίζεται υψηλότερα, να έχει κατά το ήμισυ τόσο υψηλή μετάδοση όσο το αυτοκίνητο, που εμφανίζει τη ροπή του στις χαμηλές rpm, κάτι που στην ουσία θα διπλασιάσει τη δύναμή του.

Αν, τώρα, ο οδηγός πατήσει το γκάζι, η εντύπωση σχετικά με την επιτάχυνση είναι η ίδια. Αν οι δύο κινητήρες λειτουργούσαν μόνο στις 2.500 rpm, το μηχανικό σύνολο με τα 400 Nm θα ανέπτυσσε τη διπλάσια πίεση. Ωστόσο, για την ιδανικότερη επιτάχυνση, είναι καθοριστικό το εξής: Ο οδηγός πρέπει να καταλάβει ποιος είναι ο αριθμός των στροφών λειτουργίας του κινητήρα, όπου εμφανίζεται η υψηλότερη ροπή. Γι’ αυτόν το λόγο τα αυτοκίνητα προετοιμάζονται για το γνωστό sprint με τον παρακάτω τρόπο: Με το ταυτόχρονο πάτημα του πεντάλ του συμπλέκτη (σε αυτοκίνητο με χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων) ή την τοποθέτηση του αριστερού ποδιού στο πεντάλ του φρένου (σε αυτοκίνητο με αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων) και το δεξί πόδι στο πεντάλ του γκαζιού. Έτσι μπορεί να βρει ο οδηγός τον ιδανικό αριθμό rpm εκκίνησης. Αυτός ο αριθμός βρίσκεται στα ατμοσφαιρικά αυτοκίνητα πιο ψηλά σε σχέση με τα turbo αυτοκίνητα, που αποδίδουν καλύτερα όχι το ίδιο ψηλά.

Πάντως, όλα αυτά δεν είναι ακόμα αρκετά, αφού η μέγιστη πρόσφυση του ελαστικού δεν είναι σωστό να ξεπεραστεί. Και για να τη φτάσει κανείς, πρέπει στα σύγχρονα αυτοκίνητα να απενεργοποιηθεί το σύστημα περιορισμού ολίσθησης των τροχών. Γιατί ανάλογα με το ελαστικό και την επιφάνεια κίνησης εκδηλώνεται μόλις κατά το 5 έως το 20% της ολίσθησης (ο τροχός ολισθαίνει ελαφρά) η ιδανική δύναμη ώθησης. Σε περίπτωση πιο έντονης ολίσθησης, μειώνεται η πρόσφυση και εμφανίζονται τα πρώτα σημάδια καπνού. Εννοείται πως η εύρεση του σημείου ιδανικής ισορροπίας μεταξύ δεξιού και αριστερού πεντάλ απαιτεί πολλή εξάσκηση. Ακόμα και οι πιο έμπειροι δοκιμαστές χρειάζονται ανάλογα με το αυτοκίνητο και τον τύπο του οδοστρώματος πολλές προσπάθειες και -προφανώς- δυσαρεστούνται όταν καταναλώνουν χρόνο για την ξεχωριστή ρύθμιση του συστήματος Launch Control (όταν αυτό υπάρχει) λίγο πριν από την εκκίνηση. Το σίγουρο είναι πως στην καθημερινότητά μας δε συντρέχει κανένας λόγος για να κάνει κανείς εκκινήσεις από στάση σαν να ετοιμάζεται να σπάσει κάποιο ρεκόρ επιτάχυνσης...

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

  • ΠΡΟΣΤΑΤΕΥΤΕΙΤΕ ΑΠΟ ΤΙΣ ΚΛΟΠΕΣ 21/9

    Kόντρα στα... ξεφτέρια των δρόμων

    Αύξηση των κλοπών μοτοσικλετών και ΙΧ αυτοκινήτων σε σχέση με το 2016 καταγράφηκε το 2017. Σε όλην τη χώρα εκλάπησαν πέρυσι 34.026 οχήματα και εμείς σας μεταφέρουμε συμβουλές αποφυγής των κλοπών του είδους.

  • ΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΑ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ 3/9

    Το Wuling Hongguang πιο δημοφιλές από τη Mercedes C-Class;

    Πώς πάνε οι πωλήσεις των αυτοκινήτων σε παγκόσμιο επίπεδο κατά το α' εξάμηνο της φετινής χρονιάς; Πολλά από τα αποτελέσματα είναι αναμενόμενα, αλλά υπάρχουν και εκπλήξεις...

  • ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ ΣΤΟ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ 24/8

    Τι μπορείς να κάνεις για να αντιμετωπίσεις τη ζέστη στο αυτοκίνητο;

    Ενώ οι περισσότεροι άνθρωποι αισθάνονται ευτυχισμένοι το καλοκαίρι, οι υψηλές θερμοκρασίες μπορούν να γίνουν μέσα στο αυτοκίνητο βασανιστικές. Δείτε πως μπορείτε να αφήσετε τη ζέστη μακριά από το αυτοκίνητό σας, έστω κι αν το φθινόπωρο έχει πλησιάσει κατά πολύ...

  • Η PERSONA ELON MUSK 23/7

    Μήπως το... παρακάνετε

    Ο Elon Musk είναι ο CEO της Tesla, της πασίγνωστης εταιρείας κατασκευής ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Ωστόσο, αυτός ο κύριος δεν περιορίζεται αποκλειστικά στα περί των αυτοκινήτων καθήκοντά του και δε χάνει ευκαιρία να προβάλλεται σε όλον τον κόσμο με κάθε -θετικό ή αρνητικό- τρόπο...

  • ΟΔΗΓΩΝΤΑΣ ΕΝΑ CABRIO 18/7

    Να γιατί είναι αυξημένη η κατανάλωση των cabrio

    Σύμφωνοι, δε ζούμε τις οικονομικά πιο άνετες ημέρες της ζωής μας, αλλά υπάρχουν κάποιοι τυχεροί, οι οποίοι είναι σε θέση να αγοράσουν και να διατηρήσουν ένα ανοικτό αυτοκίνητο, ένα cabrio. Ωστόσο, υπάρχει ακόμα ένας παράγοντας, εξαιτίας του οποίου η χρήση τους είναι πιο ακριβή...

  • ΟΔΗΓΗΣΗ ΜΕ ΕΛΑΧΙΣΤΟ ΚΑΥΣΙΜΟ 30/6

    Πόσο μακριά θα φτάσετε με τη «ρεζέρβα»;

    Όλοι μας το γνωρίζουμε! Αυτό το λαμπάκι δίπλα από το ταχύμετρο, που όταν ανάβει, ενημερώνει τον οδηγό ότι αυτός κινείται με τη 'ρεζέρβα'. Πόσο λίγο καύσιμο υπάρχει στην πραγματικότητα στο ρεζερβουάρ ακόμη και για πόσα km ακόμη μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε...

  • ΑΞΙΖΕΙ ΤΟ DIESEL ΑΚΟΜΗ; 25/6

    ΕΡΕΥΝΑ: Αυτό είναι το μέλλον των κινητήρων diesel σε Ελλάδα και Ευρώπη!

    Οι απαντήσεις που όλοι περιμένατε για το μέλλον των κινητήρων diesel στην Ελλάδα και την Ευρώπη. Ποιά θα κυκλοφορούν στο κέντρο των πόλεων, που θα γίνουν οι απαγορεύσεις, τι θα γίνει με τα Euro5 και παλαιότερα οχήματα...

  • ΠΟΣΟ ΑΠΕΧΕΙ Η ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΗ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΑΚΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ; 15/6

    Οι τιμές είναι... φανταστικές

    Εννοείται πως η λέξη 'φανταστικές' έχει ειρωνικό τόνο και στην περίπτωσή μας δε σημαίνει 'πολύ καλές, εξαιρετικές κτλ.'. Στην πράξη, η πραγματική κατανάλωση των αυτοκινήτων μπορεί να απέχει από την τιμή, που ανακοινώνουν τα εργοστάσια, ακόμα και κατά...

  • ΑΠΑΓΟΡΕΥΣΗ ΚΑΠΝΙΣΜΑΤΟΣ ΣΤΟ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ; 8/6

    Τι ισχύει στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες για το κάπνισμα στο ΙΧ

    Το κάπνισμα βλάπτει την υγεία, ακόμα και μέσα στο αυτοκίνητο. Γι' αυτόν το λόγο, και εφόσον είστε... θεριακλήδες, δείτε τι ισχύει τόσο στη χώρα μας όσο και στην υπόλοιπη Ευρώπη...

  • ΕΙΝΑΙ ΙΚΑΝΟΙ ΝΑ ΟΔΗΓΟΥΝ ΟΙ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ ΟΔΗΓΟΙ; 1/6

    Μάθε... πατέρα γράμματα!

    Δείξε μου την ταυτότητά σου, να σου πω τι οδηγός είσαι... Η ικανότητα της οδήγησης εξαρτάται σε ένα πολύ μεγάλο βαθμό από την ηλικία του οδηγού. Αυτό δείχνουν τουλάχιστον οι ανά την Ευρώπη στατιστικές ατυχημάτων.

  • ΤΑ «ΘΥΜΑΤΑ» ΤΗΣ ΝΟΡΜΑΣ EURO 6D ΜΕ ΤΑ WLTP ΚΑΙ RDE 5/5

    Τα μοντέλα των BMW και VW που καταργούνται λόγω ρύπων!

    Ο νέος, πιο αυστηρός κύκλος οδήγησης WLTP έχει ήδη ρίξει τη βαριά σκιά του στις δυναμικές εκδόσεις πολλών εταιρειών. Οι περισσότερες από αυτές σύντομα θα πάψουν να υφίστανται...

  • Η BUGATTI CHIRON SPORT ΠΕΡΝΑ ΣΤΗΝ ΠΑΡΑΓΩΓΗ! 28/4

    Βελτιώνοντας το κορυφαίο!

    Πόσο εύκολο είναι να κάνεις το ήδη καλό ακόμα καλύτερο; Ο όμιλος Volkswagen δεν είχε πρόβλημα να κατασκευάσει μία πολύ πιο ισχυρή Bugatti Chiron και να την εφοδιάσει με 1.500 PS! Ας δούμε μερικά στοιχεία για την Bugatti Chiron Sport.

  • ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΤΣΙΤΑΤΑ ΜΕ ΘΕΜΑ ΤΟ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ 13/4

    «Ένα γκαράζ χωρίς μία Porsche 911 είναι μια βαρετή

    'Το αυτοκίνητο είναι μία παροδική παρουσία. Εγώ πιστεύω στο άλογο.' Είτε το πιστεύετε είτε όχι, τάδε έφη ο Γερμανός αυτοκράτορας Γουλιέλμος ο 2ος, ο οποίος στα τέλη του 19ου αιώνα είχε... ποντάρει στο λάθος άλογο.

  • ΠΩΣ ΕΠΙΤΑΧΥΝΕΙ ΚΑΝΕΙΣ ΙΔΑΝΙΚΑ; 3/4

    Η καλύτερη... εκτόξευση

    Όλοι καταλαβαίνουμε ότι μία επιτάχυνση από στάση έως τα 100 km/h κατά την κίνησή μας σε φυσιολογικούς ρυθμούς μέσα στην κυκλοφορία σημαίνει πολύ λίγα πράγματα. Ωστόσο, η φυσική, που κρύβεται πίσω από αυτήν τη διαδικασία είναι συναρπαστική. Πώς επιταχύνει ιδανικά ένα αυτοκίνητο...

  • ΜΙΑ ΠΡΩΤΗ ΕΠΑΦΗ ΜΕ ΤΗΝ CUPRA ΩΣ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ 23/3

    Η νεοσύλλεκτη...

    Το όνομα “Cupra” δεν είναι νέο στο χώρο του αυτοκινήτου, αφού εδώ και αρκετά χρόνια γνωρίζουμε πως οι εκδόσεις Cupra ήταν οι sportive εκδοχές διάφορων μοντέλων της SEAT. Ωστόσο, εδώ και λίγο καιρό η Cupra είναι πλέον μία ξεχωριστή μάρκα!