300d Messwagen: Το κινητό εργαστήριο της Mercedes πολύ πριν εφευρεθεί το Wi-Fi


To 1960 η Mercedes προχώρησε σε μια πρωτοποριακή για την εποχή κίνηση, προκειμένου να καταγράφει με αξιoπιστία τα δεδομένα των υπό δοκιμή μοντέλων της. Αυτή είναι η ιστορία του Messwagen. 

  • 7/1/2022

Ο όρος «Messwagen» μεταφράζεται απ' τα γερμανικά ως «όχημα μέτρησης» και στην περίπτωση της Mercedes  αντιστοιχεί σε ένα κινητό εργαστήριο που εμφανίστηκε το 1960, με το οποίο η εταιρεία κατέγραφε τα δεδομένα των υπό δοκιμή αυτοκινήτων της, προκειμένου να τα αξιοποιεί στη φάση της ανάπτυξης.  

Η ανάγκη που δημιούργησε το "Messwagen ήταν ξεκάθαρη. Με την Mercedes να προσπαθεί να καλύψει την όλο και αυξανόμενη ζήτηση που είχε δημιουργήσει το μεταπολεμικό οικονομικό θαύμα, έπρεπε να βρει έναν γρήγορο και αποτελεσματικό τρόπο για να καταγράφει τα δεδομένα των δοκιμών στην πίστα. Αυτή η ανάγκη οδήγησε τους ανθρώπους της εταιρείας να προχωρήσουν σε μία πρωτοποριακή λύση, την εποχή όπου η τηλεμετρία, το wi-fi και οι ενσωματωμένοι αισθητήρες αποτελούσαν… επιστημονική φαντασία.

Έτσι επιστρατεύτηκε το 300d, μία λιμουζίνα που αποτελούσε το αντίπαλο δέος των μοντέλων της Rolls Royce  και της Bentley  και βρισκόταν ψηλά στις προτιμήσεις των σελέμπριτι και των αρχηγών κρατών. Αυτό που έκαναν ήταν να «ξηλώσουν» ολοκληρωτικά ότι υπήρχε στο πίσω μέρος και εξωτερικά τοιποθέτησαν ένα plexiglass προκειμένου οι μηχανικοί να διατηρούν ανεμπόδιστο το οπτικό τους πεδίο προς το αυτοκίνητο της δοκιμής. Δεξιά και αριστερά ταίριαξαν όλα τα μηχανήματα καταγραφής ενώ υπήρχαν και δύο σκαμπό για να κάθονται οι υπεύθυνοι των μετρήσεων. Στην οροφή τοποθετήθηκε κολώνα από την οποία έφευγαν καλώδια όπου ήταν συνδεδεμένα με το αυτοκίνητο της μέτρησης. Αυτό το εργαλείο ήταν γνωστό στους ανθρώπους της Mercedes ως «ομφάλιος λώρος των δεδομένων».

Προφανώς η δουλειά των μηχανικών που κάθονταν στο πίσω μέρος μόνο εύκολη δεν ήταν, αφού κατά τη διάρκεια της δοκιμής το Messwagen περνούσε τις στροφές της πίστας με ταχύτητα 120 km/h. Αυτές οι επιδόσεις έρχονταν σχετικά εύκολα με τον εξακύλινδρο εν σειρά κινητήρα των 3 λίτρων ο οποίος απέδιδε 160 PS στις 5.300 rpm, ενώ το σετάρισμα είχε γίνει έτσι ώστε το να κινείται αξιόπιστα κουβαλώντας το βαρύ του φορτίο.

Το «κινητό εργαστήριο» σώζεται μέχρι σήμερα και βρίσκεται στις εγκαταστάσεις του μουσείου της Mercedes στην Στουτγκάρδη. Άλλωστε η ιστορία, όπως και η συμβολή του στη  εξέλιξη πολλών μοντέλων με σήμα το τριάκτινο αστέρι, είναι πολλή μεγάλη για να σαπίζει μέσα σε μία από τις αποθήκες της γερμανικής φίρμας.