"50 συν 1" χρόνια από την πρώτη νίκη της Porsche στο Le Mans


Συνολικά 19 νίκες και πολλές επιτυχίες έχουν συνδέσει την Porsche με τον θρυλικό αγώνα αντοχής για περισσότερες από έξι δεκαετίες. Στις 14 Ιουνίου 1970, η Porsche πέτυχε την πρώτη της νίκη με την 917 KH των 580 ίππων. Φέτος, 50 χρόνια αργότερα, το Σαββατοκύριακο 13 και 14 Ιουνίου 2020, το Μουσείο Porsche θα παρουσιάσει το πρωτότυπο νικητήριο αυτοκίνητο στην έκθεσή του.

  • 21/6/2021

Από τότε που η Porsche συμμετείχε στον αγώνα το 1951 και πήρε νίκη στην κατηγορία με το 356 SL, αυτός ο αγώνας έγινε απαραίτητος για την εταιρία. Αλλά ήταν πολύ μακριά από τον πρώτο της θρίαμβο. Μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του 1960, η Porsche έπαιξε το ρόλο του αουτσάιντερ και επικεντρώθηκε στις μικρότερες κλάσεις. Έτσι, η Porsche ξεκίνησε μια αλλαγή στρατηγικής στα τέλη της δεκαετίας του 1960. Το 1969 η Porsche ήταν μόλις 75 μέτρα μακριά από την πρώτη της νίκη.

Αλλά ήδη στη φάση προετοιμασίας για τον αγώνα του 1970, πολλά από αυτά που είχαν μάθει τα προηγούμενα χρόνια ενσωματώθηκαν: οι Hans Herrmann και Richard Attwood με την 917 ΚΗ ανέβηκαν στο ψηλότερο σκαλί του βάθρου και οι Gerard Larrousse και Willy Kauhsen με την Martini Porsche 917 LH, ακολουθούμενοι από τους Rudi Lins και Helmut Marko με Porsche 908/02 πήραν τη δεύτερη και τρίτη θέση αντίστοιχα.

Ένα χρόνο αργότερα, 33 από τους 49 συμμετέχοντες οδηγούσαν μια Porsche- ένα ρεκόρ που διατηρείται ακόμα και σήμερα. Μία Porsche 917 KH κέρδισε επίσης τον αγώνα το 1971. Το 1974, η Porsche ανακοίνωσε την εποχή του turbo στο Le Mans με τη δημιουργία της 911 Carrera RSR 2.1 Turbo.

Η Porsche κατέγραψε την πρώτη νίκη με turbo στην ιστορία του αγώνα με την 936 Spyder το 1976 με το ίδιο αυτοκίνητο να κερδίζει ξανά ένα χρόνο αργότερα το 1977. Μια μη εργοστασιακή ομάδα μπήκε για πρώτη φορά στη λίστα των νικητών δύο χρόνια αργότερα. Η επιτυχία με το Porsche 935 K3 σηματοδότησε την πρώτη νίκη ενός αγωνιστικού αυτοκινήτου πίσω στο Le Mans - και ενός αγωνιστικού αυτοκινήτου σειράς παραγωγής με βάση το Porsche 911.

Μεταξύ 1981 και 1987, τα αυτοκίνητα της Porsche παρέμειναν ασυναγώνιστα στο Le Mans. Η μεγαλύτερη νίκη στην ιστορία των 24 ωρών ξεκίνησε με την τρίτη και τελευταία νίκη της Porsche 936 Spyder. Το 1982, η ομάδα ξεκίνησε με τη νέα 956, παίρνοντας και τις τρεις θέσεις στο βάθρο στο ντεμπούτο της στο Le Mans. Η 956 παρουσίασε το πρώτο σασί αλουμινίου monocoque και καινοτόμο αεροδυναμική.

Η 956 και η διάδοχός της 962 C, καθιέρωσαν την ύπαρξη ηλεκτρονικών συστημάτων ψεκασμού και ανάφλεξης, καθώς και του πολύ δημοφιλούς σήμερα κιβωτίου διπλού συμπλέκτη Porsche dual-clutch transmission (PDK). Από το 1983 και μετά, οι πελάτες της Porsche ξεκίνησαν επίσης τον αγώνα με 956 και 962 C. Τα εννέα αυτοκίνητα της Porsche 956 εμφανίστηκαν στις δέκα κορυφαίες ομάδες το 1983 και στη συνέχεια οκτώ το 1984 και 1985 αντίστοιχα.

Τη δεκαετία του 1990 σημειώθηκαν τέσσερις συνολικές νίκες από τις ομάδες της Porsche σε τρεις διαφορετικούς τύπους αγωνιστικών αυτοκινήτων, ξεκινώντας το 1994 με την Porsche 962 Dauer Le Mans GT, που αναπτύχθηκε στο Weissach και βασίστηκε στην 962 C, ακολουθούμενη από την TWR Porsche WSC Spyder που αναπτύχθηκε από την Porsche, με την οποία κέρδισε μια μη εργοστασιακή ομάδα το 1996 και το 1997.

Το 1998, η Porsche 911 GT1 98 μπήκε στον αγώνα με το πρώτο monocoque από ανθρακόνημα που σχεδίασε η Porsche καθώς και τα πρώτα φρένα ανθρακονήματος που χρησιμοποίησε η ομάδα - και κέρδισε για να συμπέσει με την 50ή επέτειο συμμετοχής της Porsche στον αγώνα με την 356 Roadster 1.

Μετά από αυτήν την επιτυχία, η Porsche έστρεψε την προσοχή της στο μηχανοκίνητο αθλητισμό με την ανάπτυξη ημιαγωνιστικών εκδόσεων της Porsche 911 και στην υποστήριξη ιδιωτικών ομάδων. Στο Le Mans, αυτή η δέσμευση επιβραβεύτηκε με έντεκα νίκες μεταξύ του 1999 και του 2018. Το 2014 η εργοστασιακή ομάδα επέστρεψε για να διεκδικήσει την κορυφή.

Σχεδιασμένη «από το μηδέν» στο Weissach, η Porsche 919 Hybrid παρουσίασε μοναδικές τεχνικές λύσεις. Μόνο η Porsche παρήγαγε ηλεκτρική ισχύ για την μπαταρία υψηλής απόδοσης μετατρέποντας την κινητική ενέργεια που παράγεται κατά το φρενάρισμα και επιπλέον μέσω turbo από τον V4 κινητήρα. Το συνολικό σύστημα που περιλαμβάνει τον ηλεκτροκινητήρα και τον κινητήρα εσωτερικής καύσης απέδιδε περίπου 900 PS. Αυτή η πρωτοποριακή λύση αποδείχθηκε επιτυχημένη: από το 2015 έως το 2017, η Porsche σημείωσε χατ τρικ στο Le Mans.

Με 108 νίκες στην κατηγορία και 19 συνολικές νίκες, η Porsche είναι ο πιο επιτυχημένος κατασκευαστής στην σχεδόν 100ετή ιστορία του Le Mans. Το 2020, η Porsche μπήκε με την πανδημία του κορωνοϊού να ορίζει εντελώς διαφορετικά και το Motorsport στην εποχή της εικονικής πραγματικότητας: Στις εικονικές 24 ώρες του Le Mans, η νεοσύστατη ομάδα Porsche Esports θα ξεκινήσει στις 13-14 Ιουνίου με τέσσερις αυτοκίνητα Porsche 911 RSR.