Απεβίωσε ο Shoichiro Toyoda – Η πορεία του ηγέτη της Toyοta που έφερε την παγκόσμια εκτόξευση


Ο πατέρας του Akio Toyoda είδε το σπίτι του να ισοπεδώνεται από τα αμερικανικά βομβαρδιστικά στον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, όμως δεν το έβαλε κάτω. Δούλεψε σκληρά, άπλωσε το... χέρι του στην Αμερική και εκτόξευσε το brand της εταιρείας. Αυτή είναι η ιστορία του Shoichiro Toyoda.

  • ΦΩΤΟ: TOYOTA
  • 15/2/2023

Λίγες μόλις ημέρες μετά την αποχώρηση του Akio Toyoda από τη θέση του Διευθύνοντος Συμβούλου της Toyota, ο ισχυρός άντρας χάνει τον πατέρα του και γιο του ιδρυτή της ιαπωνικής φίρμας. Όπως έγινε γνωστό ο Shoichiro Toyoda ξεκίνησε για το «μεγάλο ταξίδι» σε ηλικία 97 ετών, έχοντας προδοθεί από την καρδιά του.

Η κηδεία του θα γίνει σε στενό οικογενειακό κύκλο ενώ τις επόμενες ημέρες θα γίνει τελετή ώστε να αποδώσουν το «ύστατο χαίρε» περισσότεροι πολίτες της Ιαπωνίας. O Shoichiro Toyoda σπούδασε μηχανολόγος-μηχανικός στο Πανεπιστήμιο της Nagoya στην Ιαπωνία και στην διδακτορική διατριβή ασχολήθηκε με την τροφοδοσία καυσίμου.

Αυτός ήταν και ένας από τους λόγους που οι άνθρωποι της Toyota τον αποκαλούσαν Dr. Toyoda. Ο άλλος λόγος ήταν για να ξεχωρίζει από τον Eiji Toyoda, έναν ξάδελφο του πατέρα του, ο οποίος είχε τη θέση του Προέδρου πριν αναλάβει αυτός τα ηνία.

Η Toyota ιδρύθηκε από τον πατέρα του Kiichiro το 1937 και πριν στρέψει την προσοχή της στα αυτοκίνητα ασχολήθηκε με την κατασκευή φορτηγών που θα υποστήριζαν τις πολεμικές επιχειρήσεις της Ιαπωνίας. Τα δύσκολα μεταπολεμικά χρόνια σημαδεύτηκαν από μεγάλες οικονομικές δυσκολίες και διαμάχες με τα συνδικάτα.

Το αποκορύφωμα της κρίσης ήρθε το 1950 όταν οι πιστωτές ανάγκασαν τον Kiichiro να παραιτηθεί και να διαχωρίσει το τμήμα πωλήσεων με τον παραγωγικό τομέα. Τότε ήταν που η οικογένεια Toyoda έπρεπε να κάνει ένα βήμα πίσω, δίνοντας τα ηνία σε ξένους.

Το 1952 ο Shoichiro εντάχθηκε στην εταιρεία ως μέλος του Δ.Σ. μετά από πιέσεις που δέχθηκε από τον τότε Πρόεδρο Taizo Ishida ο οποίος ήθελε να επαναφέρει το όνομα της οικογένειας στους κόλπους της Toyota. Μέχρι και το 1967 η οικογένεια απουσίαζε από κορυφαία θέση και τότε ο ξάδελφος του ιδρυτή, Eiji, έκατσε στην καρέκλα του Προέδρου. Ο Shoichiro πήρε τη σκυτάλη το 1981 και κατάφερε να πετύχει μια άνευ προηγουμένου επέκταση του brand σε αγορές εκτός Ιαπωνίας, βελτιώνοντας τους οικονομικούς δείκτες και απογειώνοντας τη φήμη του.

Πριν ενταχθεί στο Δ.Σ. ο Shoichiro εργάστηκε σε διαφορετικές θέσεις μέσα στον Όμιλο της Toyota ενώ είχε θητεύσει σε εργοστάσιο επεξεργασίας ψαριών που βρισκόταν στο νησί Hokkaido. Επίσης είχε βιώσει από πρώτο χέρι τις καταστροφές του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου αφού το σπίτι της οικογένειάς του στο Τόκιο καταστράφηκε κατά τη διάρκεια των Αμερικανικών αεροπορικών επιδρομών. Και δεν ήταν μόνο αυτό... Στις 14 Αυγούστου του 1945 τα Αμερικανικά βομβαρδιστικά ισοπέδωσαν το βασικό εργοστάσιο της Toyota στην πόλη Komoro.  

Ο εκλιπόντας συμμετείχε συνολικά για 57 χρόνια στο Διοικητικό Συμβούλιο και μέχρι σήμερα παραμένει ο μακροβιότερος διευθυντής στην ιστορία της εταιρείας. Ήταν αυτός που κράτησε το τιμόνι τη δύσκολη περίοδο της δεκαετίας του ’80 και καθοδήγησε την Toyota επιτυχημένα εν μέσω των εμπορικών εντάσεων που είχαν προκληθεί.

Στη θέση του Προέδρου έκατσε από το 1981 έως και 1992 και μία από τις πιο σημαντικές κινήσεις του ήταν η δημιουργία εργοστασίων στη Βόρεια Αμερική αλλά και η ανάπτυξη που πέτυχε στο... πολυτελές παρακλάδι, τη Lexus. Παίζοντας το «χαρτί» της Αμερικής, ο Shoichiro εξομάλυνε τις τριβές που εμφανίστηκαν στο παρελθόν ενώ την ίδια στιγμή κατάφερε να κατασκευάσει πιο ελκυστικά οχήματα ως προς τις ανάγκες των οδηγών στις ΗΠΑ. Στη συνέχεια εκμεταλλεύτηκε το «μομέντουμ» και πέτυχε το μεγάλο βήμα προς την παγκόσμια κυριαρχία της Toyota.

O Shoichiro Toyoda σε τελετή εγκαινίων (τέταρτος από αριστερά).
O Shoichiro Toyoda σε τελετή εγκαινίων (τέταρτος από αριστερά).

Είναι ενδεικτικό ότι μέχρι το 1981 όλα τα οχήματα της Toyota στην Αμερική ήταν εισαγόμενα ενώ μέχρι και το 1992 που αποχώρησε, το 40% είχαν κατασκευαστεί επί αμερικανικού εδάφους. Αυτή η εξέλιξη επηρέασε αναλόγως και τις πωλήσεις και από τις 711.992 μονάδες στην αρχή της θητείας του τις απογείωσε στο 1,1 εκατ. το 1990. Ο  Shoichiro ήταν υπεύθυνος και για την εδραίωση της Lexus στην αμερικανική αγορά με την παρουσίαση του LS 400 το 1989 στην ανάπτυξη του οποίου ηγήθηκε από την πρώτη στιγμή.

Ένα από τα πιο σημαντικά προσόντα του Shoichiro Toyoda ήταν ότι μπορούσε να αναγνωρίσει τα λάθη του και να τα αξιοποιήσει ως «μάθημα» ώστε να αντιστρέψει το κλίμα. Μία από αυτές τις περιπτώσεις αποκαλύφθηκε από τον ίδιο το 2007, στην εκδήλωση για τη συμπλήρωση 50 ετών από την είσοδο της Toyota στη Αμερικανική αγορά. Εκεί ομολόγησε ότι η πρώτη εισαγωγή αυτοκινήτου που έγινε στις ΗΠΑ ήταν το Crown και αποδείχθηκε «παταγώδης αποτυχία».

Παρόλα αυτά ο ίδιος και οι συνάδελφοι του δεν το έβαλαν κάτω. Άνοιξαν τα αυτιά τους, άκουσαν τις επικρίσεις των αγοραστών και όπως δήλωσε «Στην Toyota οφείλουμε ένα μεγάλο ευχαριστώ στους Αμερικανούς αγοραστές για τη σημασία που δίνουν στην ποιότητα ενός αυτοκινήτου».

Ο ίδιος είχε χαρακτηριστεί επιφυλακτικός στις επιχειρηματικές του κινήσεις και στόχος του ήταν πάντα η εταιρεία να έχει υψηλά αποθεματικά. Αυτό εν πολλοίς δικαιολογείται από τις πιέσεις που δέχθηκε η Toyota από τις τράπεζες στο παρελθόν και ο ίδιος δεν ήθελε να βρεθεί ξανά η οικογένειά του σε μειονεκτική θέση έναντι των πιστωτών.

Λέγεται επίσης ότι παρασκηνιακά κινούσε τα νήματα με τέτοιο τρόπο ώστε να εξασφαλιστεί η παρουσία της οικογένειάς του στην εταιρεία. Κάπως έτσι οδηγηθήκαμε στο 2009 όπου ο γιος τους Akio Toyoda ανέλαβε Πρόεδρος και συνέχισε ακόμα πιο επιτυχημένα το έργο του πατέρα του.

Με πληροφορίες από το autonews.com