Αυτά είναι τα 5 κορυφαία αυτοκίνητα που φέρουν την υπογραφή της Datsun


Λίγο μετά την απόφαση της Nissan να «σκοτώσει» για δεύτερη φορά την Datsun, γυρίζουμε τον χρόνο πίσω και θυμόμαστε 5 ιστορικά μοντέλα του brand. Από το θρυλικό Bluebird που η συναρμολόγησή του γινόταν στον Βόλο, μέχρι το 240Ζ που… άνοιξε τον δρόμο για την εμβληματική σειρά Ζ.

  • 27/4/2022

H απόφαση τη Nissan να "σκοτώσει" την Datsun και να σταματήσει την παραγωγή των μοντέλων της δεν έσκασε σαν… κεραυνός εν αιθρία. Τα πρώτα σημάδια για αυτή την εξέλιξη είχαν εμφανιστεί ήδη από το 2020 όταν οι Ιάπωνες διέκοψαν την παραγωγή των αυτοκινήτων της Datsun στην Ινδονησία ενώ οι όλο και χαμηλότερες πωλήσεις προετοίμαζαν το έδαφος για να παρθεί αυτή η απόφαση –πέρυσι πούλησε μόλις 7.000 μονάδες.

Κάπως έτσι μετά την παύση της παραγωγής στη Ρωσία, ήρθε πριν από λίγα 24ωρα μία αντίστοιχη ανακοίνωση και για την μονάδα στη πόλη Chennai της Ινδίας με αποτέλεσμα η Datsun να βγει για δεύτερη φορά από την... πρίζα. Η πρώτη ήταν στις αρχές της δεκαετίας του ’80.

Η αναβίωση του brand έγινε το 2013 μετά από την απόφαση του πρώην CEO Carlos Ghosnόπου οι υψηλές προσδοκίες δεν επαληθεύτηκαν ποτέ.

Με αφορμή αυτή την δυσάρεστη απόφαση γυρίζουμε τον χρόνο πίσω και θυμόμαστε 5 ιστορικά μοντέλα της Datsun που έγραψαν τη δική τους ιστορία στον χώρο της αυτοκίνησης, το καθένα για διαφορετικούς λόγους.

Datsun Bluebird

Οι παλαιότεροι θα θυμούνται έντονα τους ελληνικούς δρόμους να έχουν «πλημμυρίσει» από το συγκεκριμένο sedan, αφού αποτελούσε τη δεκαετία του '80 μια από τις κορυφαίες επιλογές των οδηγών ταξί. Μάλιστα υπήρχαν αναφορές που τόνιζαν ότι 1 στα 3 ελληνικά ταξί ήταν Datsun Bluebird.

Σημαντικό ρόλο για αυτή την επιλογή έπαιξε η ελληνική συναρμολόγηση του πισωκίνητου μοντέλου που γινόταν στη βιομηχανική περιοχή του Βόλου από την ΤΕΟΚΑΡ Α.Β.Ε.Ε. Μάλιστα στην ίδια μονάδα γινόταν η συναρμολόγηση ακόμα δύο δημοφιλών μοντέλων, του αγροτικού Datsun 1600 και του θρυλικού Nissan Cherry. Κάτω από τις λαμαρίνες του Bluebird βρισκόταν έναν ατμοσφαιρικός diesel κινητήρας των 2 λίτρων που απέδιδε 63 PS και 116 Nm ροπής, με την τελική ταχύτητα να φτάνει τα 140 km/h.

Datsun 240Z

Πάνω του στηρίχτηκε ολόκληρη η σειρά Z και ακόμα και σήμερα οι συλλέκτες αδειάζουν τις τσέπες τους κάθε φορά που έχουν την ευκαιρία να το αποκτήσουν. Κυκλοφόρησε το 1969 στην αγορά της Ιαπωνίας με την ονομασία Fairlady Z και έγινε ανάρπαστο στηριζόμενο μεταξύ άλλων στον σπορ χαρακτήρα, το χαμηλό βάρος αλλά και στην προσιτή τιμή. Μεγάλη εμπορική επιτυχία γνώρισε και στην Αμερική όπου μετονομάστηκε σε 240Ζ και αντλούσε τη δύναμή του από έναν 6κύλινδρο κινητήρα 2.4 λίτρων με διπλά καρμπιρατέρ Hitachi ενώ συνδυαζόταν με 4τάχυτο κιβώτιο ταχυτήτων και απέδιδε 151 PS.

Datsun Patrol

Οι περισσότεροι το γνωρίζουν ως Nissan Patrol ωστόσο σε πολλές αγορές λανσαρίστηκε με το σήμα της Datsun. Κυκλοφόρησε για πρώτη φορά το 1951 και εξελίχθηκε σε σημείο αναφοράς για τους απανταχού λάτρεις των off-road διαδρομών. Η δεύτερη γενιά του παρουσιάστηκε το 1961 και έγραψε ιστορία ως το πρώτο όχημα που διέσχισε την έρημο Simpson στη Αυστραλία. Ο κινητήρας του ήταν εξακύλινδρος, 4 λίτρων, χωρίς επικεφαλή εκκεντροφόρο, που απέδιδε 92kW και ήταν διαθέσιμο σε εκδόσεις soft-top, wagon  ή καμπίνα με σασί. Έμεινε αμετάβλητο για σχεδόν 20 χρόνια, μέχρι που αντικαταστάθηκε το 1980, από την εξαιρετικά δημοφιλή σειρά MQ.

Datsun 510

Κατασκευάστηκε το 1967 (σε κάποιες αγορές κυκλοφόρησε με την ονομασία 1300) αρχικά ως 4θυρο sedan και στη συνέχεια αποκαλύφθηκε στη δίπορτη εκδοχή του. Στην Ευρώπη κατέφθασε έναν χρόνο αργότερα με στόχο να ανταγωνιστεί προτάσεις όπως το Ford Escort. Στην Αμερική εκτιμήθηκε σε μεγαλύτερο βαθμό κερδίζοντας τις εντυπώσεις με τα μεγάλα περιθώρια βελτίωσης του κινητήρα των 1.6 λίτρων των 97 PS αλλά και την ανεξάρτητη ανάρτηση στους τέσσερις τροχούς. Η φήμη του απογειώθηκε ακόμα περισσότερο όταν πήρε τη νίκη στο 18ο East-African Safari Rally του 1970 με αποτέλεσμα να εκτοξευτούν οι πωλήσεις του και να φτάσουν το 1.5 εκατ. παγκοσμίως.

Datsun Fairlady 1500

Πρώτη φορά αποκαλύφθηκε στο 8ο Σαλόνι Αυτοκινήτου του Τόκιο το 1961 και κατάφερε με την βρετανική του αύρα (θύμιζε αρκετά προτάσεις της MG και της Triumph) να κλέψει τις εντυπώσεις. Στην αγορά βγήκε την αμέσως επόμενη χρονιά έχοντας κατασκευαστεί πάνω στο πάτωμα του Bluebird, χρησιμοποιώντας ένα τετρακύλινδρο σύνολο του 1.5 λίτρου που απέδιδε 85 PS. Εξελίχθηκε σε Datsun 1600 το 1965 με δύναμη 145 PS και δύο χρόνια μετά σε Datsun 2000 έχοντας δεχθεί σημαντικές παρεμβάσεις που του επέτρεπαν να αναπτύσσει τελική ταχύτητα 205 km/h, παίρνοντας τον τίτλο του πιο γρήγορου αυτοκινήτου της Nissan εκείνη την εποχή.