Equipe Ligier: Φόρος μνήμης


ΕΤΣΙ ΘΑ ΜΠΟΡΟΥΣΕ ΝΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΕΙ Η «ΖΩΗ» ΤΗΣ EQUIPE LIGIER, ΤΗΣ ΠΡΩΤΗΣ ΟΜΑΔΑΣ Η ΟΠΟΙΑ ΚΑΤΑΦΕΡΕ ΝΑ ΠΑΡΕΙ ΜΙΑΝ «ΑΠΟΛΥΤΑ ΓΑΛΛΙΚΗ» ΝΙΚΗ ΣΤΗ FORMULA 1, ΑΚΡΙΒΩΣ ΠΡΙΝ ΑΠΟ ΤΕΣΣΕΡΙΣ ΔΕΚΑΕΤΙΕΣ…

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΓΙΑΝΝΗΣ-ΜΑΡΙΟΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ, ΦΩΤΟ: ΑΡΧΕΙΟ
  • 8/9/2019

Η περίπτωση του Guy LIgier είναι ξεχωριστή από κάθε άποψη. Γεννημένος στις 12 Ιουλίου του 1930 στην πόλη Vichy, ο Ligier ήταν ένας νέος με έντονες ανησυχίες. Άκρως αθλητικός από τη φύση του, περνούσε πολλές ώρες κάνοντας γυμναστική και μόλις στα 17 χρόνια του έγινε Πρωταθλητής Γαλλίας στην κωπηλασία.

Όμως σύντομα ανακάλυψε πως το άθλημα που τον συγκινούσε περισσότερο ήταν το ράγκμπι.

Τα κατάφερε περίφημα όσα χρόνια έπαιξε. Έφτασε μέχρι την Εθνική ομάδα της Γαλλίας, μιας χώρας με παράδοση στο συγκεκριμένο άθλημα. Μα μια σειρά τραυματισμών τον οδήγησε στην αποχώρηση από τα γήπεδα. Οδήγησε… Αυτή ήταν η «μαγική λέξη» η οποία έμελλε να «σημαδέψει» τη ζωή του Guy Ligier.

Η ολοκλήρωση της σύντομης καριέρας του στο ράγκμπι αποτέλεσε την απαρχή της ενασχόλησής του με τον μηχανοκίνητο αθλητισμό. Η αρχή έγινε το 1957 με ένα Simca 1300 σε αγώνες στο Παρίσι, όμως τρία χρόνια αργότερα κάθισε για πρώτη φορά σε μονοθέσιο. Ήταν ένα Elva-DKW της Formula Junior, το οποίο οδήγησε στο Μονακό και στο Μοντλερί.

Κομβικής σημασίας, όμως, ήταν γι’ αυτόν το 1964. Τότε γνώρισε τον Jo Schlesser, με τον οποίον μοιράστηκαν το ίδιο αυτοκίνητο σε μια σειρά από αγώνες αντοχής, μέχρι το 1967. Ο αδόκητος χαμός του Schlesser στις 7 Ιουλίου του 1968, όμως, έμελλε να αλλάξει τον ρουν της αγωνιστικής ιστορίας του Ligier.

Το μεγάλο σοκ…

Ο Γάλλος, σοκαρισμένος από τον χαμό του φίλου του, αποφάσισε να παρατήσει τους αγώνες. Ως οδηγός. Διότι είχε ήδη αποφασίσει να συνεχίσει ως ιδιοκτήτης ομάδας. Και όχι μόνο. Το 1970 κατασκεύασε το JS1, ένα μονοθέσιο που αποτέλεσε τον «φόρο τιμής» του Ligier στον Schlesser, φέροντας τα αρχικά του ονόματός του «JS».

Το 1976, όμως, ο Ligier έκανε το… άλμα. Η εξαγορά της Matra τον έφερε στη Formula 1, με ένα μονοθέσιο δικής του κατασκευής, το οποίο χρησιμοποιούσε τον V12 κινητήρα της Matra. Η πρώτη νίκη για την Ligier δεν άργησε. Το 1977 στη Σουηδία ο Jacques Laffite ανέβηκε στο ψηλότερο σκαλί του βάθρου, αφήνοντας άφωνους όλους όσοι παρακολουθούσαν τον αγώνα. 

Το 1978 κύλησε δίχως επιτυχίες για τη Ligier, πέραν μιας τρίτης θέσης στο ισπανικό grand prix στην πίστα της Χαράμα. Δεν ήταν, ωστόσο, αντίστοιχη η εικόνα την επόμενη χρονιά…

Η «εκτόξευση»

Σε μια εποχή κατά την οποία τρεις νίκες σε grand prix ίσως και να σήμαιναν την κατάκτηση του τίτλου στους κατασκευαστές, η Ligier JS11 δεν κατόρθωσε ποτέ να δώσει αυτή τη χαρά στον Guy Ligier. Αξιοποιώντας με τον ιδανικότερο τρόπο όσα είχε «διδάξει» τα προηγούμενα χρόνια ο πρωτοπόρος της Formula 1, Colin Chapman, η Ligier κατασκεύασε ένα μονοθέσιο το οποίο κατάφερε να εντυπωσιάσει στο ξεκίνημα της σεζόν.

Δύο νίκες για τον Laffite στην Αργεντινή και στη Βραζιλία και μια δεύτερη θέση για τον Patrick Depailler στο Ιντερλάγκος, έβαλαν νωρίς την Ligier στο «παιχνίδι» του τίτλου. Στην πίστα του Σάο Πάουλο, μάλιστα, ο Laffite έκανε και «grand chelem», κατακτώντας τη νίκη από την Pole position, δίχως να χάσει την πρωτοπορία του αγώνα σε κανένα σημείο του!

Ακολούθησε στην Ισπανία ακόμα μία νίκη για την Ligier, αυτή τη φορά με τον Depallier, ο οποίος έκανε και τον ταχύτερο γύρο στις κατατακτήριες του Μονακό. Ήταν και ο τελευταίος αγώνας του Γάλλου, ο οποίος λόγω του ατυχήματός που είχε στις 3 Ιουλίου με αποτέλεσμα να σπάσει και τα δύο πόδια του, αντικαταστάθηκε από τον Jacky Ickx.  

Η πτώση…

Ο Lafitte κατέκτησε τη δεύτερη θέση στο Βέλγιο, ενώ τερμάτισε τρίτος σε Γερμανία, Αυστρία και Ολλανδία. Όμως οι συνεχόμενες εγκαταλείψεις τόσο του ιδίου όσο και του Ickx στους τελευταίους τρεις αγώνες της σεζόν σε Ιταλία, Καναδά και Ηνωμένες Πολιτείες, είχαν ως αποτέλεσμα η Ligier να περιοριστεί στην τρίτη θέση της τελικής βαθμολογίας των κατασκευαστών.

Ήταν η καλύτερη σεζόν στην ιστορία της Ligier, η οποία το 1997 μεταβιβάστηκε στον Alain Prost. Υπό την καθοδήγηση του «κυρίου καθηγητή» η ομάδα δεν κατάφερε να δείξει ανταγωνιστικό πρόσωπο και το 2002 ανέστειλε τη λειτουργία της, έχοντας χρεοκοπήσει. 

Μολαταύτα το 1979 έχει μείνει στην ιστορία του γαλλικού Motorsport, μιας και η Ligier έγινε η πρώτη γαλλική ομάδα, με γαλλικό κινητήρα, η οποία κέρδισε αγώνα της Formula 1, με Γάλλο οδηγό!