Σαν σήμερα έφυγε από τη ζωή ο «πατέρας» της Porsche 911


Στις 5 Απριλίου του 2012 ο FA Porsche ξεκινά για το «μεγάλο ταξίδι», αφήνοντας κληρονομιά στην αυτοκίνηση ένα σχέδιο το οποίο για δεκαετίες προκαλεί θαυμασμό και συγκινήσεις.

  • ΦΩΤΟ: PORSCHE
  • 5/4/2024

Ο Ferdinand Alexander Porsche γεννήθηκε στις 11 Δεκεμβρίου του 1935. Ήταν ο μεγαλύτερος γιος της Dorothea και του Ferry Porsche και εγγονός του ιδρυτή της γερμανικής εταιρείας κατασκευής των διάσημων σπορ αυτοκινήτων, Ferdinand. Ήδη από μικρό παιδί ακολουθούσε τον πατέρα του και τον παππού του στο τεχνικό γραφείο σχεδιασμού στο Zuffenhausen.

Ο Ferry Porsche και ο γιος του Ferdinand Alexander.
Ο Ferry Porsche και ο γιος του Ferdinand Alexander.

Αργότερα παραδέχθηκε πως οι πρώτες αυτές εμπειρίες χαράχθηκαν ανεξίτηλα μέσα του: «Ήμουν υπερήφανος και ευτυχής που συμμετείχα σε όλα αυτά. Πιστεύω πως οι εμπειρίες εκείνης της εποχής έχουν παραμείνει στο υποσυνείδητό μου». Όταν έγινε 7 χρονών, η οικογένειά του μετακόμισε στο Zell am See για να αποφύγει τους βομβαρδισμούς.

Ως παιδί, τον φώναζαν χαϊδευτικά «Butzi» στην οικογένειά του, με πολύ χαρά σχεδίαζε και κατασκεύαζε τα δικά του παιχνίδια. Επιστρέφοντας στη Στουτγάρδη, φοίτησε στο Σχολείο του Waldorf και στη συνέχεια στη Σχολή Σχεδίου του Ulm. Το 1958 άρχισε να εργάζεται στο γραφείο σχεδιασμού της εταιρείας που τότε ονομαζόταν Porsche KG.

Σύντομα ξεχώρισε με τις σχεδιαστικές του ικανότητες, όταν δημιούργησε με πλαστελίνη το πρώτο μοντέλο που διαδέχθηκε τη σειρά 356. Η Porsche 911, η οποία αναπτύχθηκε απευθείας από τα σχέδιά του, παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το Σεπτέμβριο του 1963 στην Έκθεση Αυτοκινήτου της Φραγκφούρτης.

Απώτερος στόχος ήταν να βάλει τη δική του σφραγίδα, σχεδιάζοντας ένα νέο μοντέλο, όπως έκαναν ο παππούς και ο πατέρας του. Στο μυαλό του είχε ένα αυτοκίνητο πιο ευρύχωρο και άνετο από το Porsche 356, που είχε σχεδιάσει ο πατέρας του, παρότι πίστευε ότι η «άνεση δεν κάνει συναρπαστική την οδήγηση».

Αρχικά, η Porsche 911 είχε την ονομασία Porsche 901, αλλά η γαλλική Peugeot είχε ήδη καταθέσει τις δικές της τριψήφιες ονομασίες με το μηδέν στο μέσον, γεγονός που ανάγκασε τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία να αλλάξει τον αριθμό του μοντέλου.

Το 1962 ανέλαβε επικεφαλής του στούντιο σχεδιασμού της Porsche. Ο σχεδιασμός όλων των αγωνιστικών και των σπορ αυτοκινήτων που βγήκαν από το εργοστάσιο στη δεκαετία του 1960 είχε τη σφραγίδα του, συμπεριλαμβανομένης φυσικά της θρυλικής 904 Carrera GTS, του αγωνιστικού αυτού μοντέλου μεγάλων αποστάσεων.

Οι Ferdinan Piech, Ferdinand Alexander Porsche και Michel Piech.
Οι Ferdinan Piech, Ferdinand Alexander Porsche και Michel Piech.

Ως σχεδιαστής, ο Ferdinand Alexander Porsche έχει τη φήμη του φονξιοναλιστή. Η αυστηρή και ξεκάθαρη γραμμή ήταν αισθητή σε όλα τα σχέδια προϊόντων που είχαν βγει από το στούντιό του. «Το σχέδιο πρέπει να είναι λειτουργικό και η λειτουργικότητα πρέπει να μεταφράζεται σε οπτική αισθητική χωρίς την παραμικρή εξάρτηση από τεχνάσματα που πρέπει να επεξηγούνται», ήταν η πεποίθηση που χαρακτήριζε τα σχέδιά του.

Το φθινόπωρο του 2003 μαζί με άλλους μετόχους της «Porsche Design» και της Porsche AG ίδρυσαν την εταιρεία Porsche Lizenz- und Handelsgesellschaft mbH & Co. KG (PLH), στην οποία η Porsche AG συμμετέχει με ποσοστό πλειοψηφίας. Σκοπός αυτής της νέας εταιρείας είναι να αξιοποιήσει τη δυναμική του ονόματος Porsche σε τομείς που δεν σχετίζονται με την αυτοκινητοβιομηχανία.

Η «Porsche Design» έχει πρωτεύοντα ρόλο στις δραστηριότητες αυτές, και η νέα εταιρεία είχε στόχο να αναδείξει τη μάρκα σε μια από τις καλύτερες μάρκες πολυτελείας στον κόσμο, μέσω του δικού της δικτύου μάρκετινγκ και διανομής. Στις αρχές του 2005 ο Ferdinand Alexander Porsche αποφάσισε να παραιτηθεί από το εποπτικό συμβούλιο της Porsche AG και να αποσυρθεί από την ενεργή επαγγελματική του δραστηριότητα λόγω προβλημάτων με την υγεία του.

Στη συνέχεια του αποδόθηκε ο τίτλος Επίτιμος Πρόεδρος του Εποπτικού Συμβουλίου, τίτλος που επινοήθηκε αρχικά για τον πατέρα του όταν συνταξιοδοτήθηκε. Το τέλος αυτής της λαμπρής πορείας ήρθε στις 5 Απριλίου του 2012 όταν ο θρυλικός σχεδιαστής άφησε την τελευταία του πνοή σε ηλικία 76 ετών στο Σάλτσμπουργκ της Αυστρίας.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Έτσι γεννήθηκε η ιδέα για το σήμα της Porsche

Αυτή είναι η τρίτη Porsche 993 Speedster από τις… δύο που κατασκευάστηκαν συνολικά (video)

Peter Falk: Ο «Έλληνας» πίσω από την Porsche 911 Carrera 3.2 4X4