Ferrari και SUV: Μια... φαγούρα 30 ετών που οδήγησε τελικά στην Purosangue


Όλο το χρονικό από το “θα πρέπει να με πυροβολήσετε πρώτα” του Sergio Marchionne, μέχρι την επίσημη παρουσίαση της τετράπορτης και τετραθέσιας Ferrari Purosangue.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΣ ΤΖΟΥΜΑΣ
  • 17/9/2022

Η επιλογή της Ferrari να κατασκευάσει, τελικά, ένα SUV, που ολοκληρώθηκε με την παρουσίαση της Purosangue, δεν ήταν καθόλου εύκολη απόφαση. Η συζήτηση για το αν η παράδοση και ο αγωνιστικός χαρακτήρας του brand «επιτρέπει» την κατασκευή οποιουδήποτε τύπου αυτοκινήτου εκτός από sportscar, άρχισε πριν από σχεδόν 30 χρόνια.

Από τότε μέχρι και πριν από λίγα χρόνια, προέκυψαν αρχικά σχέδια που αποσύρθηκαν, αλλά και νέα σχέδια που έφτασαν μέχρι και στην κατασκευή πρωτότυπου σε studio, τα οποία δεν προχώρησαν. Και φυσικά, υπήρξε μια σειρά από απόλυτες δηλώσεις που απέκλειαν κάθε περίπτωση για 4θυρη, 4θέσια Ferrari!

Ο πρώτος… σπόρος!

Για πρώτη φορά, το… μικρόβιο των SUV μπήκε στον οργανισμό της Ferrari στα μέσα της δεκαετίας του 1990. Από το 1991, στο τιμόνι της ήταν ο Luca di Montezemolo και τα πρώτα σκίτσα άρχισαν να κυκλοφορούν στο «εσωτερικό» της. Ωστόσο, σύντομα απορρίφθηκαν, γιατί έμοιαζαν πάρα πολύ με ένα κουπέ μοντέλο της Volkswagen εκείνης της εποχής.

Παρόλα αυτά, προς τα τέλη της δεκαετίας, το σχετικό project μπήκε και πάλι σε τροχιά, σε σημείο που έφτασε να κατασκευαστούν και ορισμένα πρωτότυπα 4θυρα στα studio. Όμως, η συνεργασία με τη Maserati από το 1998, άλλαξε τον προσανατολισμό στο Μαρανέλο. Η παροχή κινητήρων για την εταιρία με την τρίαινα μπήκε σε προτεραιότητα και οι όποιες σκέψεις για SUV εγκαταλείφθηκαν.

Όχι για πολύ, πάντως. Το ντεμπούτο της Porsche Cayenne το 2003 και αργότερα, το 2007, της BMW X6 έβαλαν και πάλι τη Ferrari στη διαδικασία της σκέψης. Αυτή τη φορά μόνο σε επίπεδο σκίτσων. Κάποιες πληροφορίες διέρρευσαν και έτσι τον Ιανουάριο του 2008, το ιταλικό περιοδικό Auto κυκλοφόρησε με εξώφυλλο ένα σκίτσο SUV, που δεν ήταν αυτό που είχε η Ferrari, αλλά προϊόν σχεδιασμού της ομάδας του περιοδικού με βάση τις πληροφορίες που είχαν διαρρεύσει.

Το 2012 άλλο ένα εμβληματικό brand, η Lamborghini, παρουσιάζει το concept SUV της, που το 2017 θα πάρει σάρκα και οστά με τη μορφή της Urus. Είχαν προηγηθεί τα SUV των Jaguar, Maserati και Bentley ένα χρόνο νωρίτερα και ακολούθησε το 2018 η Rolls Royce Cullinan. Άλλωστε από το 2015, οι πωλήσεις SUV ξεπέρασαν για πρώτη φορά αυτές των sedan!

2013-2016: Η εποχή των αρνήσεων

Η Ferrari, όμως, αντιστεκόταν σθεναρά. «Η Ferrari δε θα κατασκευάσει SUV ούτε τετράπορτα αυτοκίνητα», τόνισε το 2013 ο di Montezemolo. «Θα πρέπει να με πυροβολήσετε πρώτα», ακολούθησε το 2016 ο πρώην CEO, αείμνηστος Sergio Marchionne.

Ενδιάμεσα, το 2015, ο επικεφαλής του τμήματος σχεδιασμού, Flavio Manzoni, είχε δηλώσει με βεβαιότητα ότι η Ferrari ούτε που σκέφτεται την κατασκευή SUV. Έφτασε στο σημείο να τονίσει ότι αν συμβεί κάτι τέτοιο, «ο Enzo Ferrari θα στριφογυρίζει μέσα στον τάφο του!»

2017-2020: Ο δρόμος προς την παραγωγή

Ανάγκα και… Θεοί πείθονται, όμως και το 2017, με τις επιτυχίες στις πωλήσεις SUV των άλλων κορυφαίων brand, η ιταλική φίρμα έμοιαζε να μην είναι τόσο απόλυτα αρνητική. Κατά τη διάρκεια μιας τηλεδιάσκεψης, τον Αύγουστο εκείνης της χρονιάς, ο Sergio Marchionne, πρόεδρος τότε, αφήνει ανοικτό το πρώτο… παράθυρο: «Η Ferrari σκέφτεται την παραγωγή ενός τύπου utility vehicle». Δύο μήνες μετά, επιβεβαίωνε ότι η Ferrari είχε ήδη μπει στο δρόμο της δημιουργίας του.

Ένα χρόνο αργότερα, ανακοινώνονταν η απόφαση για κατασκευή SUV, με το όνομα Purosangue και γνωστοποιούνταν η πρόθεση της εταιρίας να το κατασκευάσει έως το 2020, με βάση μια νέα αρθρωτή πλατφόρμα που θα μπορούσε να υποστηρίξει κινητήρα τοποθετημένο στο εμπρός μέρος, ακόμα και με υβριδική μορφή. Ωστόσο, απέφευγε να το χαρακτηρίσει SUV, αλλά FUV (Ferrari Utility Vehicle), υπαινισσόμενη ένα χαμηλότερο αμάξωμα με ακόμα πιο σπορ χαρακτηριστικά σε σχέση με τον ανταγωνισμό, στον οποίο, πλέον, είχε προστεθεί και η Aston Martin DBX.

2021-22: Το τελικό στάδιο

Τα πρώτα πρωτότυπα της Ferrari Purosangue βγήκαν στο δρόμο στις αρχές του 2021, με τη μορφή τροποποιημένου, καμουφλαρισμένου, αμαξώματος SUV της Maserati Levante. Μέχρι το τέλος του έτους, τα πρώτα concept cars με αμάξωμα παραγωγής Ferrari, άρχισαν τις δοκιμές.

Στα μέσα του 2022, η Ferrari επιβεβαίωσε ότι το πρώτο της SUV θα διαθέτει τον ατμοσφαιρικό κινητήρα V12 και πλέον μετρούσαμε αντίστροφα μέχρι την παρουσίασή της. Η ιταλική φίρμα άρχισε να δημοσιεύει, σταδιακά, teaser φωτογραφίες και βίντεο, φτάνοντας στα αποκαλυπτήρια της Purosangue στις 13 Σεπτεμβρίου.