Ferruccio Lamborghini: Τα 8 πράγματα που πρέπει να γνωρίζεις για τον θρύλο της αυτοκίνησης


Σαν σήμερα, το 1916, γεννιέται ο Ferruccio Lamborghini και θυμόμαστε μικρές ιστορίες από την συναρπαστική του πορεία. Από το πρώτο συνεργείο στη Ρόδο, μέχρι τον ομηρικό καυγά με τον Enzo Ferrari. 

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΚΩΣΤΑΣ ΜΠΑΡΜΠΕΑΣ, ΦΩΤΟ: ΑΡΧΕΙΟ
  • 28/4/2023

Έχει γράψει το όνομά του με χρυσά γράμμα στον χώρο του αυτοκινήτου. Σαν σήμερα πριν από 106 χρόνια ο Ferruccio Lamborghini γεννιέται σε ένα μικρό χωριό της βόρειας Ιταλίας, το Cento και η μοίρα του δείχνει προδιαγεγραμμένη αφού οι γονείς του θέλουν να του μάθουν από νωρίς τα μυστικά της γης για να του περάσουν τη «σκυτάλη» της αγροτικής τους δραστηριότητας.

Η φλόγα όμως που καίει μέσα του για τις μηχανές τον οδηγούν σε ένα διαφορετικό μονοπάτι στο οποίο δεν δίστασε στιγμή να περπατήσει. Γυρίζουμε τον χρόνο πίσω και θυμόμαστε 8 μικρές ιστορίες από τη συναρπαστική πορεία του Ferruccio Lamborghini.

1. Η πρώτη του αγάπη και η παντοτινή

Γονείς του ήταν ο Antonio και η Evelina Lamborghini, αγρότες που ασχολούνταν με τα αμπέλια. Από μικρή ηλικία ο Ferruccio έδειξε μεγαλύτερο ενδιαφέρον για τα μηχανήματα που χρησιμοποιούσαν παρά για τις γεωργικές εργασίες. Οι γονείς του ωστόσο φρόντισαν να του διδάξουν τα μυστικά της δουλειάς ώστε να αναλάβει τα ηνία της οικογενειακής επιχείρησης όταν θα έρθει η στιγμή να αποσυρθούν. Όμως η αγάπη του για τα μηχανήματα τον οδήγησε τελικά στο Τεχνικό Ινστιτούτο Fratelli Taddia, στην Μπολόνια, όπου και έβαλε τα θεμέλια των μηχανικών του γνώσεων.

2. Η συμμετοχή στον 2ο Παγκόσμιο Πόλεμο και η παρουσία του στη Ρόδο

Με το ξέσπασμα του 2ου Παγκοσμίου Πολέμου το 1939 ο 22χρονος τότε Feruccio κλήθηκε να υπηρετήσει την πατρίδα του. Ανέλαβε τον ρόλο του μηχανικού στην 50η Μεικτή Μηχανοκίνητη Μοίρα και του ζητήθηκε να ταξιδέψει στη Ρόδο η οποία εκείνη την εποχή ήταν υπό ιταλική κατοχή. Στο ελληνικό νησί επωμίστηκε τη συντήρηση και την επισκευή των στρατιωτικών οχημάτων. Οι δεσμοί που ανέπτυξε με τη Ρόδο τον οδήγησαν μετά το τέλος του Πολέμου να ανοίξει εκεί το πρώτο του συνεργείο το οποίο και έκλεισε το σύντομα για να επιστρέψει στην Ιταλία και να συνεχίσει από τα πάτρια εδάφη την επαγγελματική του δραστηριότητα.

3. Η επιστροφή στην Ιταλία και ο τραγικός θάνατος της γυναίκας του

Με το που επέστρεψε στην Ιταλία παντρεύτηκε την αγαπημένη του Clelia Monti. Το 1947 η Clelia έφερε στη ζωή τον πρώτο τους παιδί, τον Tonino, όμως επιπλοκές στον τοκετό είχαν ως αποτέλεσμα να χάσει τη ζωή της. Λίγα χρόνια μετά ο Feruccio παντρεύτηκε την Anna Borgatti και χώρισε σχεδόν αμέσως ενώ στα 58 του ήρθε στη ζωή το δεύτερό του παιδί, η Patrizia, με την τρίτη σύζυγό του Maria Theresa Cane.

4. Τα τρακτέρ και η εκτόξευση της φήμης του

Οι γνώσεις του γύρω από τις μηχανές σε συνδυασμό με την γεωργική του εμπειρία τον οδήγησαν το 1948 στην ίδρυση της εταιρείας Lamborghini Trattori που κατασκεύαζε γεωργικά μηχανήματα. Λέγεται ότι τα πρώτα τρακτέρ κατασκευάστηκαν από αχρησιμοποίητα πολεμικά υλικά. Το 1951 η εταιρεία παρουσίασε το L33 που ήταν και το πρώτο γεωργικό μηχάνημα που κατασκευάστηκε εξ’ολοκλήρου από τον Lamborghini. Ακολούθησε μια άκρως επιτυχημένη περίοδο με πολλές πωλήσεις που απογείωσαν τη φήμη του αλλά και την προσωπική του περιουσία.

5. Η αγάπη του για τις ταυρομαχίες

Αν και Ιταλός μία από τις μεγάλες του αγάπες ήταν οι ταυρομαχίες. Το 1962 ταξίδεψε μέχρι τη Σεβίλλη στο ράντσο του Don Eduardo Miura Fernández με τους διάσημους ταύρους και η εμπειρία τον σημάδεψε, αποφασίζοντας να χρησιμοποιήσει το ζώο (ήταν και το ζώδιό του) ως σήμα της εταιρείας. Το σχεδιασμό τον ανέθεσε στον διάσημο Ιταλό σχεδιαστή Paolo Rambaldi.

6. Η κόντρα με τον Enzo Ferrari

Έχοντας κερδίσει πολλά χρήματα από την επιτυχημένη επιχείρηση με τα τρακτέρ, ο Ferruccio αποφάσισε το 1958 να βάλει στη συλλογή του μία Ferrari 250GT. Δυστυχώς το αυτοκίνητο έβγαζε συνεχώς πρόβλημα στον συμπλέκτη και έτσι αποφάσισε αντί να το πάει για ακόμα μία φορά στο συνεργείο της Ferrari να αναθέσει την εργασία στον δικό του μηχανικό.

Εκεί ανακάλυψε πως ο συμπλέκτης που χρησιμοποιούσαν στο Μαρανέλο ήταν αντίστοιχος με αυτόν που χρησιμοποιούσε ο Lamborghini στα τρακτέρ του. Η διαφορά ήταν ότι η Ferrari τον χρέωνε στην δεκαπλάσια τιμή! Αυτό εξόργισε τον Ferruccio και σε μία συνάντηση που είχε με τον Enzo Ferrari αντάλλαξαν βαριές κουβέντες και έκτοτε δεν ξαναμίλησαν. Αυτή η κόντρα τον οδήγησε στο να ιδρύσει την εταιρεία Automobili Ferruccio Lamborghini S.p.A το 1963 ώστε να κατασκευάσει το δικό του σπορ αυτοκίνητο και να μπει στο… μάτι του Ferrari.

7. Η αρχή με την Lamborghini 350 GTV

To πρώτο αυτοκίνητο που κατασκεύασε η Lambοrghini ήταν το διθέσιο πρωτότυπο 350 GTV. Σχεδιάστηκε από τον Franco Scaglione που πιο πριν είχε αφήσει το στίγμα του σε Jaguar, Fiat και Alfa Romeo. Ο Scaglione εργάστηκε σκληρά για 4 μήνες μέχρι να ολοκληρωθεί το project και δέχθηκε μεγάλη πίεση ώστε να τηρήσει το χρονοδιάγραμμα και το αυτοκίνητο να είναι έτοιμο να παρουσιαστεί στην έκθεση του Τορίνο, το 1963. Αυτό ήταν και το πρώτο αυτοκίνητο παραγωγής της Lamborghini το οποίο την αμέσως επόμενη χρονιά κυκλοφόρησε με 4 θέσεις.

8. Τα δύσκολα χρόνια της Lamborghini

H δεκαετία του 1970 δεν ξεκίνησε καλά για τον Lamborghini αφού η εταιρεία με τα τρακτέρ δέχθηκε ένα ισχυρό οικονομικό πλήγμα μετά την ακύρωση μεγάλων παραγγελιών από εισαγωγείς της Νοτίου Αφρικής και την κυβέρνηση της Βολιβίας. Σαν να μην έφτανε αυτό το 1973 έρχεται η πετρελαϊκή κρίση που εκτοξεύει τις τιμές των καυσίμων και ρίχνει κατακόρυφα της πωλήσεις των γρήγορων αυτοκινήτων. Αυτές οι εξελίξεις τον απογοήτευσαν και τον ανάγκασαν να εγκαταλείψει το επιχειρηματικό πεδίο και να μετακομίσει στο αγρόκτημά του για να ηρεμήσει και να ασχοληθεί με τους αμπελώνες, την παραγωγή κρασιού και το κυνήγι. Έφυγε από τη ζωή στις 20 Φεβρουαρίου του 1993 νοσηλευόμενος στο νοσοκομείο της Περούτζια μετά από ανακοπή καρδιάς.