Ford Focus RS: 20 χρόνια από την πρώτη εμφάνιση του «θρασύτατου» compact


Δύο δεκαετίες συμπληρώθηκαν από την παρουσίαση του πρώτου Ford Focus RS και γυρίζοντας τον χρόνο πίσω θυμόμαστε τις τρεις θρυλικές γενιές που έκλεψαν τις καρδιές χιλιάδων οδηγών.

  • 15/5/2022

Ήταν 1999 όταν το πρώτo Ford Focus εμφανίστηκε δειλά-δειλά στο προσκήνιο και η αποστολή του ήταν εξαρχής δύσκολη. Βλέπετε η Ford το φόρτωσε με το βαρύ έργο: να αντικαταστήσει το θρυλικό Ford Escort και να προσπαθήσει να μπει στα… παπούτσια του.

To Ford Taunus 15M RS Coupe του 1968
To Ford Taunus 15M RS Coupe του 1968

Η μετέπειτα ιστορία είναι λίγο πολύ γνωστή... Όπως γνωστή είναι και η απόφαση που πήρε το "μπλε οβάλ" να προσθέσει στη γκάμα του δημοφιλούς compact μια έκδοση με σαφή sport χαρακτήρα, για την ονομασία της οποία αναγκάστηκε να γυρίσει στο παρελθόν και συγκεκριμένα στο 1968.

Τότε που εμφανίστηκε το Taunus 15M RS, το πρώτο μοντέλο στην ιστορία της Ford που κουβαλούσε τα αρχικά γράμματα των λέξεων «Rally Sport».

Έκτοτε η εταιρεία παρουσίασε πολλά αυτοκίνητα με τον χαρακτηρισμό RS ωστόσο το μεγάλο μπαμ ήρθε 34 χρόνια μετά (2002) το ντεμπούτο του σήματος, με την πρώτη γενιά του Ford Focus RS. Με αφορμή τη συμπλήρωση 20 χρόνων από εκείνη την ιστορική στιγμή, γυρίζουμε τον χρόνο πίσω και θυμόμαστε τις τρεις γενιές του Ford Focus RS που κατάφεραν να κλέψουν -η καθεμιά για διαφορετικούς λόγους- χιλιάδες καρδιές οδηγών με τον «θρασύτατο» χαρακτήρα τους. 

Focus RS Mk1: Κάτι περισσότερο από ένα GTI

H πρώτη φορά που μάθαμε ότι η Ford σκοπεύει να φέρει ξανά στο προσκήνιο τα γράμματα RS ήταν τον Μάρτιο του 1999 όταν παρουσίασε το concept Focus Cosworth. Με την αποκάλυψή του αποκτήσαμε μια πρώτη εικόνα της πρώτης γενιάς του Focus RS, η παραγωγή της οποίας ξεκίνησε το 2002 και ολοκληρώθηκε έναν χρόνο μετά.

Συνολικά κατασκευάστηκαν 4.501 μονάδες και στόχος της Ford ήταν να προσφέρει -αποκλειστικά στους Ευρωπαίους αγοραστές- μια ανταγωνιστική πρόταση των δημοφιλών εκεί την εποχή Subaru Impreza και Mitsubishi Lancer, η οποία όμως δεν θα βασιζόταν στις αρετές της τετρακίνησης.

Η σχεδιαστική προσέγγιση ήταν αρκετά ήπια και ελάχιστα σημεία πρόδιδαν τις «άγριες» διαθέσεις του αυτοκινήτου. Το μοναδικά στοιχεία που «μαρτυρούσαν» τον γνήσιο χαρακτήρα του ήταν οι 18άρες πεντάκτινες ζάντες της OZ, τα αγωνιστικά bucket καθίσματα της Sparco και τα αλουμινένια πεντάλ.

Στην καρδιά του βρισκόταν ο τετρακύλινδρος turbo Duratec των 2.0 λίτρων ο οποίος συνδυαζόταν με ένα χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων 5 σχέσεων και απέδιδε 215 PS και 310 Nm ροπής. Σύμφωνα με της μετρήσεις το αυτοκίνητο επιτάχυνε το 0-100 km/h σε 6.7 sec. ενώ η τελική ταχύτητα ήταν έφτανε τα 232 km/h.

Focus RS Mk2: Με όπλο την αστείρευτη δύναμή του

H δεύτερη γενιά του Ford Focus RS εμφανίστηκε το 2009 και αποτελούσε μια εξελιγμένη πρόταση στο κομμάτι των επιδόσεων αλλά και της αεροδυναμικής σε σχέση με τον προκάτοχό του. Για το πρώτο ευθυνόταν ο αυξημένος κατά έναν κύλινδρο κινητήρας που είχε την υπογραφή της Volvo.  

Με χωρητικότητα 2.5 λίτρων το σύνολο απέδιδε 305 PS και 440 Nm ροπής με την εταιρεία να ανακοινώνει το 0-100 km/h σε λιγότερα από 6 sec. και τελική ταχύτητα 250 km/h. H δύναμη του μοτέρ είχε περάσει και στην εξωτερική εμφάνιση, με το αμάξωμα να είναι διαθέσιμο αποκλειστικά σε τρίθυρη έκδοση, τα φτερά να έχουν «φουσκώσει», ο μπροστινός αεραγωγός να έχει μεγαλώσει, ενώ σημαντική ήταν και η παρουσία του διαχύτη στο πίσω μέρος.

Κατασκευάστηκαν συνολικά 11.000 μονάδες ενώ σε αυτές θα πρέπει να προστεθούν και οι 500 της ειδικής έκδοσης RS 500 που συνοδευόταν από μικρές μετατροπές στον κινητήρα που ανέβαζαν τη δύναμη στους 350 PS, τη ροπή στα 460 Nm ενώ ήταν διαθέσιμή αποκλειστικά σε μαύρο ματ χρωματισμό.

Κλείνοντας θα πρέπει να αναφερθεί ότι σημαντικό ρόλο στην εξέλιξη της συγκεκριμένης γενιάς έπαιξαν οι επιτυχίες που είχε σημειώσει η Ford στο WRC η οποία ντυμένη στα χρώματα της BP είχε πανηγυρίσει τον τίτλο των κατασκευαστών για δύο σερί χρονιές (2006, 2007) λίγο πριν ξεσπάσει η… καταιγίδα της Citroen. Ο κύκλος του Focus RS Mk2 έκλεισε οριστικά το 2011 με την ολοκλήρωση της παραγωγής του.

Focus RS Mk3: "Αυλαία" με τετρακίνηση και 350 PS

Ητρίτη και τελευταία γενιά του Focus RS εμφανίστηκε το 2015 και συνοδεύτηκε από ένα στοιχείο που δεν διέθετε κανένας από τους προγόνους του: την τετρακίνηση. Διαθέσιμο για πρώτη φορά αποκλειστικά σε 5θυρο αμάξωμα, η επίσημη παρουσίασή του έγινε στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης και τις εντυπώσεις έκλεψε η παρουσία του Dynamic Torque Vectoring που μπορούσε να προσφέρει εξαιρετική ταχύτητα στο στρίψιμο και οδήγηση στο όριο, πάντα με την αμέριστη βοήθεια της ηλεκτρονικά ελεγχόμενης ανάρτησης.

Ο τετρακύλινδρος EcoBoost των 2.3 λίτρων απέδιδε ισχύ 350 PS και 470 Nm ροπής ενώ συνδυαζόταν με ένα χειροκίνητο κιβώτιο των 6 σχέσεων. Οι επιδόσεις του ήταν οι κορυφαίες που είχαμε δει ποτέ από RS Focus μοντέλο με το 0-100 km/h να έρχεται σε 4.7 sec ενώ η τελική ταχύτητα έφτανε τα 265 km/h.

Ανάμεσα στις πολλές αρετές του ξεχώριζε το Drift Mode το οποίο έδινε τη δυνατότητα στον οδηγό να "παίξει" με το πίσω μέρος. Δεν είναι άλλωστε τυχαίο ότι η πρόταση έγινε το απόλυτο «όπλο» στα χέρια του Ken Block ο οποίος το έφτασε στα όριά του (είχε μια τροποποιημένη έκδοση των 900 PS) και μας χάρισε μεγάλες στιγμές.

Το Focus RS Mk3 «φορούσε» ζάντες 19 ιντσών, οι εισαγωγές αέρα είχαν μεγαλώσει ενώ ξεχωριστό twist στη συνολική εικόνα αποτελούσε η τεράστια σταθερή αεροτομή στο πίσω μέρος της οροφής. Η παραγωγή του ολοκληρώθηκε το 2018 και μαζί μπήκε ένα τέλος στη σειρά RS η οποία δημιουργούσε ένα μεγάλο κόστος ανάπτυξης για τη Ford, ενώ σε αυτή την απόφαση συνέβαλλαν και τα όλο πιο αυστηρά κριτήρια που εφαρμόζονται τα τελευταία χρόνια αναφορικά με την εκπομπή CO2.