Γιατί η Mercedes 770 του Αδόλφου Χίτλερ έχει προκαλέσει πανικό στην Αυστραλία;


Η γερμανική λιμουζίνα, η οποία είχε χρησιμοποιηθεί και στους πανηγυρισμούς του «Τρίτου Ράιχ» για την εισβολή στην Ελλάδα τον Απρίλιο του 1941, έχει φέρει μεγάλη αναστάτωση στην κοινή γνώμη της Αυστραλίας.

  • KEIMENO: ΚΩΣΤΑΣ ΜΠΑΡΜΠΕΑΣ ΦΩΤΟ: ΑΡΧΕΙΟ
  • 3/3/2022

Αναβρασμός επικρατεί τις τελευταίες ημέρες στην Αυστραλία μετά από δημοσιεύματα που εμφανίστηκαν και παρουσιάζουν μια δημοφιλή προσωπικότητα της επιχειρηματικής -αλλά και πολιτικής- σκηνής να έχει προχωρήσει στην αγορά της προσωπικής λιμουζίνας του Αδόλφου Χίτλερ.

Πρόκειται για τον δισεκατομμυριούχο Clive Palmer που έχει απασχολήσει την κοινή γνώμη τα προηγούμενα χρόνια με διάφορες υποθέσεις, όπως για παράδειγμα την πρόθεσή του να ναυπηγήσει τον σύγχρονο Τιτανικό ενώ είχε ιδρύσει πολιτικό κόμμα στο οποίο έδωσε το όνομά του!

Ας αφήσουμε, όμως, τον Palmer και ας δούμε το αυτοκίνητο που πρωταγωνιστεί στην ιστορία και το οποίο αποτελούσε ένα από τα σημαντικότερα μέσα μετακίνησης του Αδόλφου Χίτλερ. Πρόκειται για μία αλεξίσφαιρη έκδοση της Mercedes-Benz 770 Grosser Offener Tourenwagen που κατασκευάστηκε το 1939 και τα τελευταία χρόνια βρισκόταν στην κατοχή ενός Ρώσου μεγιστάνα ο οποίος δεν θέλησε ποτέ να αποκαλύψει το όνομά του.

Κάτω από το καπό βρίσκεται ένας 8κύλινδρος κινητήρας και συνδυάζεται με ένα χειροκίνητο κιβώτιο 5 σχέσεων. Η δύναμή της λιμουζίνας αντιστοιχεί σε 238 PS που σήμερα μπορεί να φαντάζουν ελάχιστοι για την χωρητικότητα των 8 λίτρων, αλλά εκείνη την εποχή αποτελούσε ένα από τα πιο δυνατά και αξιόπιστα κινητήρια σύνολα.

Το 1940 το αυτοκίνητο είχε χρησιμοποιηθεί από τον Ιταλό φασίστα Μπενίτο Μουσολίνι κατά την επίσκεψη του στο Βερολίνο, ενώ την ίδια χρονιά ο Χίτλερ το είχε χρησιμοποιήσει για να εμφανιστεί στην παρέλαση που έγινε στην γερμανική πόλη για να γιορτάσει την πτώση της Γαλλίας κατά την διάρκεια του 2ου Παγκοσμίου Πολέμου. Μάλιστα με το ίδιο όχημα ο Χίτλερ είχε συμμετάσχει σε αντίστοιχες εορταστικές εκδηλώσεις που είχαν γίνει για την εισβολή του «Τρίτου Ράιχ» στην Ελλάδα και στην Γιουγκοσλαβία.

Μετά το ξέσπασμα του πολέμου στην Ουκρανία με την εισβολή της Ρωσίας και τις κυρώσεις που ετοιμάζεται να εφαρμόσει η Δύση, εμφανίστηκαν δημοσιεύματα που παρουσίαζαν τον ανώνυμο Ρώσο επιχειρηματία που διατηρούσε μέχρι πρότινος στη συλλογή του το όχημα, να το έχει πουλήσει στον Clive Palmer για να το βάλει στο Μουσείο Αυτοκινήτων που θα εγκαινιάσει τους επόμενους μήνες .

O Clive Palmer ποζάρει δίπλα στη συλλογή με τα αυτοκίνητά του
O Clive Palmer ποζάρει δίπλα στη συλλογή με τα αυτοκίνητά του

Η είδηση έσκασε σαν βόμβα στην Αυστραλία προκαλώντας πολλά αρνητικά σχόλια ενώ έντονες ήταν και οι αντιδράσεις ισραηλινών οργανώσεων οι οποίες τοποθετήθηκαν με αιχμηρό τρόπο και τόνισαν πως αν η αγορά της λιμουζίνας έχει πραγματοποιηθεί τότε «εξευτελίζει τον πόνο που βίωσαν εκατομμύρια άνθρωποι που έδωσαν τη ίδια τους τη ζωή για να ηττηθούν οι Ναζί».

Αντίδραση υπήρξε και από την Υπουργό των Εσωτερικών της Αυστραλίας Karen Andrews όπου δήλωσε: «Μπορώ να κατανοήσω απόλυτα γιατί οι πολίτες βρίσκουν προκλητική αυτή την αγορά από τον Palmer. Είναι υποχρεωμένος να δώσει μία εξήγηση για την πράξη του».

Επίσημη αντίδραση από την πλευρά του Palmer, που τις τελευταίες εβδομάδες νοσηλευόταν με Covid-19 (ήταν ανεμβολίαστος), δεν υπήρξε. Μέχρι τη στιγμή που δημοσιογράφοι του Guardian επικοινώνησαν με ανθρώπους από τον στενό του κύκλο που τοποθέτησαν την είδηση στην κατηγορία των "fake news". Στο ίδιο μήκος κύματος κινήθηκε λίγο αργότερα και ο ίδιος ο Palmer με την επίσημη τοποθέτησή του να έρχεται μέσα από ένα λακωνικό «tweet».

Όπως και να έχει η Mercedes-Benz 770 συνεχίζει να προκαλεί -εύλογα- συζητήσεις από την πρώτη στιγμή που έφυγε από την κατοχή του Χίτλερ. Ο πρώτος ιδιώτης που την έβαλε στη συλλογή του ήταν ένας Αμερικάνος καπνοκαλλιεργητής, ο Tom Austin. Έκτοτε τα δημοσιεύματα θέλουν τη λιμουζίνα να αλλάζει συνεχώς «χέρια» μέχρι και το 2017 όπου πέρασε στη συλλογή του ανώνυμου Ρώσου μεγιστάνα και πλέον αναζητείται ο επόμενος ιδιοκτήτης της.