Γνωρίστε... τα πυροσβεστικά οχήματα της Alfa Romeo! (photos)


Δείτε ποια κλασικά και αγαπημένα sedan της εταιρίας μετατράπηκαν σε πυροσβεστικά οχήματα για την πίστα του Balocco.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΣ ΤΖΟΥΜΑΣ - ΦΩΤΟ: DRIVE (AU)
  • 15/8/2022

Από το 1910 που ιδρύθηκε, η Alfa Romeo έχει κατασκευάσει πολλών τύπων αυτοκίνητα. Όλα τους διακρίνονται από τη «γνωστή» ιταλική φινέτσα. Γνωρίζετε όμως ότι ανάμεσα στην πλούσια γκάμα μοντέλων της, υπήρξαν και… πυροσβεστικά οχήματα;

Όχι, δεν κάνουμε λάθος. Και σίγουρα δε θα τα έχετε δει στους δρόμους, ούτε στους ελληνικούς, ούτε οποιουδήποτε άλλου μέρους στον κόσμο. Ο λόγος είναι απλός: Η ιταλική φίρμα προχώρησε στην κατασκευή τους για ιδία χρήση. Και πιο συγκεκριμένα, για την ασφάλεια της πίστας δοκιμών της, εκεί όπου έλεγχε και αξιολογούσε όλα τα νέα της δημιουργήματα, είτε πρόκειται για αυτοκίνητα παραγωγής είτε αγώνων.

Το κουβάρι της ιστορίας ξετυλίγεται στις αρχές της δεκαετίας του 1960, όταν η Ιταλία, όπως και μεγάλο μέρος της Ευρώπης, άρχισε να ανθίζει, αφήνοντας πίσω της τα σημάδια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Η Alfa Romeo, που στη διάρκεια του πολέμου είχε επιλεγεί από τον Μουσολίνι για να κατασκευάζει πολυτελή αυτοκίνητα για την τότε άρχουσα τάξη, έστρεψε και πάλι το ενδιαφέρον της σε πιο «λαϊκή» παραγωγή.

Αυτό, ωστόσο, που έλειπε, ήταν μια εγκατάσταση, στην οποία θα έκανε όλες τις δοκιμές της. Και τη βρήκε, στο Balocco, περίπου 60 χιλιόμετρα βόρεια του Τορίνο. Εκεί δημιουργήθηκε το Circuito di Balocco, που εδώ και 60 χρόνια αποτελεί το κέντρο ελέγχου και δοκιμών της εταιρίας.

Το Circuito di Balocco άρχισε να λειτουργεί το 1962 και με την πάροδο των ετών μεγάλωσε, φτάνοντας σήμερα στο σημείο να περιλαμβάνει 27 διαφορετικές πίστες. Το 1987 εξαγοράστηκε από τον Όμιλο FIAT και πλέον φιλοξενεί όλες τις μάρκες του ομίλου.

Ωστόσο, από την αρχή της λειτουργίας του, το 1962, όπως ήταν λογικό χρειάστηκε να διαθέτει ανθρώπινο δυναμικό και οχήματα έκτακτης ανάγκης, προκειμένου να αντιμετωπιστούν ενδεχόμενα ατυχήματα που θα προέκυπταν στις δοκιμές πίστας.

Για αρχή, λοιπόν, η Alfa Romeo προσέλαβε 3 πυροσβέστες, έτοιμους να δώσουν τα πάντα για να σβήσουν οποιαδήποτε πυρκαγιά μπορούσε να ξεσπάσει. Ωστόσο, χρειάζονταν και τα κατάλληλα οχήματα, με τον απαραίτητο εξοπλισμό.

Εκεί, η εταιρία επέλεξε να κοιτάξει στο εσωτερικό της και όχι να στραφεί σε έτοιμες λύσεις από την εξειδικευμένη αγορά. Ουδείς έμαθε ποτέ γιατί προκρίθηκε αυτή η επιλογή. Σίγουρα είχε μεγάλο ενδιαφέρον, ενώ τα αποτελέσματά της, δεν μπορεί να μην αναγνωριστεί ότι είχαν και κάτι το… ιδιαίτερο.

Ο λόγος; Η αυτοκινητοβιομηχανία επέλεξε αυτοκίνητα που ήδη είχε βγάλει στην παραγωγή και τα μετέτρεψε σε πυροσβεστικά! Η συνταγή ήταν απλή: Παίρνουμε ένα υπάρχον sedan, διατηρούμε το εμπρός μέρος του και τροποποιούμε το πίσω, βάζοντάς του τον κατάλληλο αντιπυρικό εξοπλισμό: Σκάλες, αντλίες, σωλήνες κλπ.

Το πρώτο «Vigili del Fuoco» (σ.σ. Πυροσβεστικό) ήταν το όμορφο, μικρό, sedan 1750 Berlina. Στη συνέχεια ακολούθησε η ανανεωμένη Alfetta Berlina, πριν η μιλανέζικη, τότε, φίρμα περάσει στην ναυαρχίδα της εποχής: Την πολυτελή Alfa Romeo Alfa 6. Η επόμενη επιλογή ήταν πιο «κανονική», με την Giulietta και οι τίτλοι τέλους έπεσαν με τον πλέον εντυπωσιακό τρόπο, καθώς η αυτοκινητοβιομηχανία επέλεξε να στραφεί στο τμήμα υψηλών επιδόσεών της.

Ετσι, προέκυψε το πυροσβεστικό όχημα… 164! Όταν κυκλοφόρησε ως αυτοκίνητο παραγωγής το 1987, η Alfa Romeo 164, σχεδιασμένη από τον Enrico Fumia της Pininfarina, σηματοδότησε μια αλλαγή στη σχεδιαστική κατεύθυνση της μάρκας με το σφηνοειδές της σχήμα. Για να μπορέσει να μετατραπεί σε πυροσβεστικό, χρειάστηκε η συμβολή της Reparto Esperienze.

Άλλωστε, δεν είναι και το πιο εύκολο πράγμα να μετατρέπεις μία Alfa Romeo 164 Quadrifoglio 4, με τον 3λιτρο V6 κινητήρα της να αποδίδει 232 PS και 276 Nm ροπής, επιταχύνοντας από 0-100 km/h σε μόλις 7,7 sec., επίδοση εξαιρετική για τα δεδομένα της εποχής.

Και αν, αναπόφευκτα, ο πυροσβεστικός εξοπλισμός που της προστέθηκε, μαζί με τις απαραίτητες σχεδιαστικές τροποποιήσεις, επηρέασαν ασφαλώς τις επιδόσεις της, αυτό ουδόλως πτόησε τον Gianfranco Rigolone. Έχοντας υπηρετήσει στην πίστα του Balocco ως πυροσβέστης για περισσότερα από 30 χρόνια, ήταν αυτός που «πίεσε» την Alfa Romeo μετά την απόσυρση της πυροσβεστικής έκδοσης της 164 Q4, να την κρατήσει στο μουσείο της!