Ο Gianni Agnelli και η μοναδική Ferrari F40 με αυτόματο κιβώτιο


Σαν σήμερα, πριν από 21 χρόνια, ο πρώην ισχυρός άντρας του ομίλου FIAT αφήνει την τελευταία του πνοή σε νικημένος από την επάρατη νόσο.

  • 24/1/2024

Το ημερολόγιο έδειχνε 24 Ιανουαρίου 2003 όταν η ιταλική κοινωνία έπεφτε σε βαρύ πένθος για το χαμό μιας θρυλικής μορφής της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας. Ο «L’ Avvocato» (σ.σ. δικηγόρος), όπως ήταν γνωστός ο Gianni Agnelli λόγω των νομικών του σπουδών, αλλά και των εμπορικών και διαχειριστικών του δεξιοτήτων στον ιταλικό όμιλο, ήταν μια ξεχωριστή προσωπικότητα και έχει πρωταγωνιστήσει σε πολλές ιστορίες με συλλεκτικά αυτοκίνητα.

Μια από αυτές έβαζε στο επίκεντρο την εμβληματική Ferrari F40 η κατασκευή της οποίας την εποχή των 80’s ήταν αδιανόητο να μην περιλαμβάνει ένα μηχανικό κιβώτιο προκειμένου να μην υφίσταται καμία αλλοίωση στα γνώριμα οδικά χαρακτηριστικά της εταιρείας με έδρα το Maranello. 

Όμως να που κάποια στιγμή χρειάστηκε να βάλει… νερό στο κρασί της, έστω και για ένα μόλις αυτοκίνητο, κατασκευάζοντας μια αυτόματη Ferrari F40! Οι φήμες θέλουν, το μοναδικό αυτό κομμάτι, να κατασκευάστηκε για τον Giovanni (Gianni) Agnelli.

Η πρώτη Ferrari με αυτόματο κιβώτιο ήταν μια ασημί Testarossa Convertible για τον «L’ Avvocato», που λόγω τραυματισμού στο αριστερό πόδι από αυτοκινητιστικό ατύχημα αδυνατούσε να χρησιμοποιεί τον συμπλέκτη. Έτσι οι μηχανικοί της εταιρείας κατάφεραν να τροποποιήσουν το μηχανικό κιβώτιο, προσφέροντας αυτόματη λειτουργία στις αλλαγές σχέσεων.

Ήταν η εποχή που όλες οι Ferrari έπρεπε να είναι χειροκίνητες και στην πραγματικότητα, με εξαίρεση τις Ferrari 400 και 412 Automatic, ίσχυε. Αυτός ήταν και ο λόγος που η Ferrari για να κατασκευάσει την «ειδική» Testarossa Convertible για τον Gianni Agnelli, απευθύνθηκε στην γαλλική εταιρεία Valeo, που έδωσε τη λύση, καινοτομική για την εποχή, με την τοποθέτηση ενός ηλεκτρονικού αυτόματου συμπλέκτη.

Η μια και μοναδική Ferrari F40 με αυτόματο κιβώτιο

Γυρνώντας τον χρόνο πίσω θα δούμε πώς το λανσάρισμα της Ferrari F40 (1987) ήταν ένα μοναδικό γεγονός για την εποχή που συγκέντρωσε τα φώτα της δημοσιότητας πάνω του. Η F40 ήταν πραγματικό supercar, ένα αυτοκίνητο υψηλών επιδόσεων, που κατασκευάστηκε από την ιταλική αυτοκινητοβιομηχανία, με αφορμή τον εορτασμό των 40 χρόνων κατασκευής αυτοκινήτων από τη Ferrari, εξ ου και η ονομασία της. 

Το μοντέλο παρήχθη από το 1987 έως το 1992, στο Maranello, σε 1.315 αντίτυπα, όλα «χειροποίητα» και κατά τη διάρκεια της παραγωγής της ήταν το ακριβότερο, ισχυρότερο και ταχύτερο αυτοκίνητο της Ferrari. Έως τα τέλη του 1989, ήταν και το ταχύτερο αυτοκίνητο παραγωγής σε παγκόσμια κλίμακα. Αντικαταστάθηκε τον Μάρτιο του 1995 από την Ferrari F50.

Απ΄ ότι φαίνεται, ο Giovanni Agnelli επιθυμούσε μια πιο «εξημερωμένη» έκδοση της F40 προκειμένου να είναι πιο πρακτική στην χρήση σε αυτοκινητόδρομους. Τώρα πώς μπορεί να γίνει αυτό για ένα αυτοκίνητο που έχει κατασκευασθεί για να σπάει τα χρονόμετρα στις πίστες, είναι μια άλλη ιστορία.

Ο τραυματισμός του Gianni Agnelli δεν ήταν το μοναδικό του πρόβλημα για να οδηγήσει μια F40 με μηχανικό κιβώτιο, αλλά και το γεγονός ότι είχε κλείσει τα 70 εκείνη την εποχή. Έτσι επιλέχθηκε η λύση με το αυτοματοποιημένο κιβώτιο.

Η διαφορά της F40 με το αυτοματοποιημένο κιβώτιο που δόθηκε στον Agnelli σε σχέση με τις υπόλοιπες με το μηχανικό κιβώτιο, εντοπίζεται μόνο στη μαύρης απόχρωσης ταπετσαρία των μπάκετ καθισμάτων αντί για κόκκινη. 

Για τον μετασχηματισμό του μηχανικού κιβωτίου σε αυτόματο, πάλι ο Valeo ήταν εκείνος που έβαλε την… τέχνη του, τοποθετώντας έναν ηλεκτρονικό συμπλέκτη που ενεργοποιείται αυτόματα μέσω υπολογιστή, όταν ο κινητήρας χρειαζόταν να αλλάξει ταχύτητα. Για την ιστορία να αναφέρουμε πώς ήδη η Lancia με την Valeo είχαν δημιουργήσει ένα παρόμοιο σύστημα για την αγωνιστική Delta Integrale.

Αυτή η μοναδική F40 φαίνεται να είναι χειροκίνητη, καθώς ο επιλογέας διατηρείται στην ίδια θέση, ωστόσο απουσιάζει το αριστερό πεντάλ του συμπλέκτη. Αυτός είναι και ο λόγος που το μοντέλο με τον αυτοματοποιημένο συμπλέκτη ονομάστηκε Ferrari F40 Valeo, με το οποίο Gianni Agnelli, δεν έκανε πολλά χιλιόμετρα και πώς θα μπορούσε άλλωστε μέσα από την τεράστια συλλογή μοναδικών αυτοκινήτων που είχε στη διάθεσή του.

Το συγκεκριμένο αυτοκίνητο εκτέθηκε για τελευταία φορά στο κοινό όταν δημοπρατήθηκε το 2008 από τον RM Sotheby's για 418.000 δολάρια και με μόλις 700 χιλιόμετρα το κοντέρ!