H Tesla, o Musk, το Χρηματιστήριο, και η γάτα του Krugman


Χωρίς να έχουμε κάνει ενδελεχή και λεπτομερή έρευνα στα ιστορικά αρχεία, θα στοιχηματίζαμε εύκολα ότι o κ. Elon Musk είναι ο πιο θορυβώδης CEO που έχει υπάρξει ποτέ στο χώρο της αυτοκινητοβιομηχανίας και η εταιρία του, που αποτελεί σήμερα τον κυρίαρχο του ηλεκτρικού αυτοκινήτου, η Tesla, είναι αυτή που έχει αμφισβητηθεί περισσότερο από καμιά άλλη. 

  • ΤΟΥ ΝΙΚΟΥ ΛΟΥΠΑΚΗ, ΦΩΤΟ: ΑΡΧΕΙΟ
  • 31/1/2023

Πρόσφατα μάλιστα είχαμε και τον γνωστό νομπελίστα οικονομολόγο Paul Krugman να δηλώνει για τον Musk ότι: «Δεν θα τον εμπιστευόμουν ούτε για να ταΐσει τη γάτα μου». Δεν είναι ούτε ένας ούτε δύο αυτοί που κατά καιρούς έχουν αμφισβητήσει και συνεχίζουν να αμφισβητούν την αξία της φοβερής και τρομερής Τesla, θεωρώντας την περίπου… φούσκα!

Η τεχνογνωσία που έχει αναπτύξει η αμερικανική εταιρία στον τομέα της ηλεκτροκίνησης δεν μπορεί, βέβαια ούτε να αγνοηθεί ούτε και να αμφισβητηθεί. Όπως επίσης δεν επιδέχεται αμφισβήτηση το γεγονός ότι η Tesla έχει γράψει ήδη τη δική της ιστορία με τα Gigafactories, τα υπερ-εργοστάσιά της που απλώνονται σε όλον τον κόσμο, αλλά και με το δίκτυο των Superchargers, των υψηλής ισχύος (250 kW) DC ταχυφορτιστών της, τους οποίους βρίσκει πλέον κανείς και στην Ελλάδα.

Όμως το μεγάλο στοίχημα είναι η αποτίμηση της αξίας της εταιρίας στο Χρηματιστήριο – και είναι σε αυτόν ακριβώς τον τομέα που από τα μέσα του 2022 είδαμε να σκεπάζουν σύννεφα τον γαλανό ουρανό του Musk. Η μετοχή της Tesla έκανε μια μεγάλη βουτιά και υποτιμήθηκε κατά 73%, με αποτέλεσμα η κεφαλαιοποίηση της εταιρείας να πέσει από τα ύψη του 1,2 τρισεκατομμυρίων δολαρίων, στα βάθη των 350 δις. Και ήταν αυτό που έδωσε την αφορμή στον διάσημο οικονομολόγο Paul Krugman να δηλώσει ότι «H μετοχή της Τesla είναι σαν το Bitcoin, βασίζεται πιο πολύ στη ζήτηση, παρά στην εσωτερική αξία». Και δεν σταμάτησε εκεί ο Κρούγκμαν, αλλά συνέχισε θέτοντας μέσω της στήλης του στους New York Times ένα πολύ δύσκολο ερώτημα: «Η ιστορία της Tesla είχε ποτέ νόημα

Γιατί, κατά τη γνώμη του, η Tesla δεν μπορεί να αξίζει όσο η Apple, η Microsoft και άλλες μεγάλες εταιρείες τεχνολογίας οι οποίες έχουν γίνει απαραίτητες για τους πελάτες τους με ένα «δίχτυ» προϊόντων που τους καθιστά εξαρτημένους από αυτές. Σκεφτείτε τα i-phone, i-pad, i-mac κλπ. σε συνδυασμό με το software που τα συνοδεύει (αλλά και τα πολυπληθή αξεσουάρ τους) από τη μια μεριά, και τα windows, word, excel από την άλλη και θα καταλάβετε τι εννοεί. Κάτι τέτοιο με την Tesla ο Krugman θεωρεί ότι δεν συμβαίνει και η εταιρία που προς το παρόν βασίζεται στο όνομα-θρύλο που έχει δημιουργήσει στη συνείδηση των καταναλωτών θα τα βρει «σκούρα» όταν οι γίγαντες της αυτοκινητοβιομηχανίας όπως οι General Motors και η Ford θα μπουν για τα καλά στην αγορά του ηλεκτρικού αυτοκινήτου – και ακόμα πιο σκούρα θα συμπληρώναμε όταν αρχίσουν να γιγαντώνονται και οι πωλήσεις των ευρωπαϊκών ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

Ο ίδιος πάντως ο Elon Musk πιστεύει ότι ο πιο σκληρός ανταγωνισμός για την Tesla θα προέλθει από την Ασία - και αναμένει ότι ένας κατασκευαστής αυτοκινήτων από την Κίνα θα είναι ο δεύτερος «μεγάλος», μετά την εταιρεία του φυσικά, στα ηλεκτρικά οχήματα. Ο Musk δήλωσε λοιπόν ότι σέβεται τις αυτοκινητοβιομηχανίες της Κίνας, οι οποίες πιστεύει ότι είναι οι πιο ανταγωνιστικές στον κόσμο. Και παρόλο που απέφυγε να προσδιορίσει ποιες εννοεί, εύκολα μπορούμε να υποθέσουμε ότι έχει το βλέμμα του στραμμένο προς αυτοκινητοβιομηχανίες, όπως οι BYD, Nio και XPeng.

Πάντως, το ενδιαφέρον είναι ότι οι όποιες «αναποδιές» δεν εμπόδισαν την αμερικανική εταιρία να κλείσει ένα ακόμα τρίμηνο, το 13ο στη σειρά, με κέρδη! Ο οικονομικός απολογισμός του 4ου τριμήνου του 2022 έδειξε τα εξής:

  • Έσοδα: 24,3 δισεκατομμύρια δολάρια
  • Κέρδος ανά μετοχή: 1,19 δολάρια

Προηγουμένως η Tesla είχε ανακοινώσει παραγωγή και παραδόσεις ρεκόρ όλων των εποχών, με 405.278 αυτοκίνητα (στα οποία περιλαμβάνονται τα μοντέλα Model Y, Model 3, Model S και Model X) το 4ο τρίμηνο του 2022 και 1,3 εκατομμύρια οχήματα για ολόκληρο το 2022.

Το γεγονός τώρα της ανάκαμψης της τιμής της μετοχής της Tesla, μετά τη μεγάλη πτώση του 2022, συνδέεται από παράγοντες του αυτοκινήτου με τη σημαντική μείωση των τιμών πώλησης των μοντέλων της εταιρίας. Η μείωση είχε ως αποτέλεσμα την εκτίναξη των παραγγελιών των Tesla παγκοσμίως – και όχι άδικα αφού η μείωση των λιανικών τιμών έφτασε ακόμα και το 20%, και στις ΗΠΑ, και στην Ευρώπη!

Στη χώρα μας, για παράδειγμα, ένα Model 3, στη βασική του έκδοση με κίνηση στους πίσω τροχούς και αυτονομία των 491 χιλιομέτρων, βρέθηκε με τιμή εκκίνησης τα 44.990 ευρώ έχοντας ξεκινήσει από τα 52.990 ευρώ. Πρόκειται για σημαντικότατη έκπτωση 8.000, ενώ αντίστοιχη εικόνα είχαμε και στην περίπτωση του Tesla Model Y, που πωλείται πλέον 46.990, δηλαδή 7.000 ευρώ φθηνότερα σε σχέση με την αρχική του τιμή των 53.990 ευρώ.

Σημειώστε, πάντως, ότι αυτές οι μεγάλες μειώσεις των τιμών της Tesla ήρθαν μετά από ένα έτος που είχαμε αυξήσεις οι οποίες έφεραν τις τιμές όλων των μοντέλων της εταιρίας σε επίπεδα που δεν είχαμε ξαναδεί. Ο Musk προφανώς ελπίζει ότι αυτό θα επιτρέψει στα προϊόντα του να παραμείνουν τα πιο δημοφιλή ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην αγορά των ΗΠΑ, ενώ λίγο μετά την ανακοίνωση των μειώσεων έσπευσε να δηλώσει ότι έλυσε το πρόβλημα της ζήτησης.

Δύσκολο να κάνεις προβλέψεις για τη συνέχεια, καθώς ο Musk έχει την ικανότητα να μας εκπλήσσει κάθε τόσο, ωστόσο είναι βέβαιο ότι η Tesla καλείται να αντιμετωπίσει έναν ανταγωνισμό που όσο περνά ο καιρός θα γίνεται και σκληρότερος. Το κατά πόσο θα επαληθευτεί ο Krugman, θα το δούμε στην πράξη.