Ίδια αυτοκίνητα, διαφορετικό σήμα – Τα πιο ξεχωριστά copy-paste της αυτοκίνησης


Με αφορμή την «κλωνοποίηση» του Renault Clio σε Mitsubishi Colt, θυμόμαστε παρόμοιες περιπτώσεις αυτοκινήτων που μπήκαν στο... φωτοτυπικό. 

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΚΩΣΤΑΣ ΜΠΑΡΜΠΕΑΣ, ΦΩΤΟ: ΑΡΧΕΙΟ
  • 9/6/2023

Η αποκάλυψη της 7ης γενιάς του Mitsubishi Colt, όπως ήταν αναμενόμενο, προκάλεσε αρκετά σχόλια στα social media λόγω των πολλών κοινών του με το Renault Clio.

Η αλήθεια είναι ότι η Mitsubishi είχε ενημερώσει εδώ και καιρό ότι σκοπεύει να ακολουθήσει το rebadging για κάποια από τα μοντέλα της, δείχνοντας ουσιαστικά τη συμμαχία που έχει συνάψει με την Renault. Mια πρώτη γεύση είχαμε πάρει όταν έγιναν τα αποκαλυπτήρια του ASX το οποίο αποτελεί «κλώνο» του Renault Captur.

Το rebadging δεν είναι κάτι το νέο στους κόλπους της αυτοκίνησης. Το επιλέγουν εδώ και αρκετά χρόνια οι κατασκευαστές όταν θέλουν να προσθέσουν ένα «νέο» μοντέλο στη γκάμα τους, χωρίς να… ματώσει η τσέπη τους από τα κόστη. Πάμε να δούμε μερικές από τις πιο πρόσφατες περιπτώσεις.

Toyota Yaris - Mazda2 Hybrid

«Οι καλοί φίλοι στην ανάγκη φαίνονται» και η ανάγκη της Mazda ήταν να παρουσιάσει ένα μικρό hatchback με υβριδική τεχνολογία ώστε να πετύχει τους στόχους των εκπομπών CO2 στην ευρωπαϊκή αγορά. «Μη φοβάσαι πατριώτη, εγώ θα σε βοηθήσω» έσπευσε να απαντήσει η Toyota και με συνοπτικές διαδικασίες τα σήματα του Yaris αφαιρέθηκαν και στη θέση τους μπήκαν αυτά της Mazda. Για τους υποψήφιους αγοραστές που δεν επιθυμούν να πάρουν ένα όχημα με «κοψιά Yaris» υπάρχει και η αμιγώς θερμική έκδοση του Mazda2, με την «original» σχεδίαση, που εδώ και χρόνια έχει σημειώσει μεγάλη επιτυχία στην ελληνική αγορά.

Toyota Corolla Touring Sports - Suzuki Swace

To 2020 η Suzuki αποκάλυψε το Swace το οποίο βασίστηκε πάνω στο Toyota Corolla Touring Sports. Η παρουσίαση δεν προκάλεσε έκπληξη αφού οι δύο εταιρείες είχαν συνεργαστεί ξανά στο παρελθόν με το «δίδυμο αδελφάκι» του Toyota RAV4, το Across. Οι διαφοροποιήσει μεταξύ των δύο μοντέλων είναι ελάχιστες, με κάποιες από αυτές να εντοπίζονται στο μπροστινό μέρος. Κατά τα άλλα, μία από τα ίδια... 

Toyota GR86 - Subaru BRZ

Τους πρώτους μήνες του 2021, λίγο πριν το λανσάρισμα του νέου Toyota GR86, κυκλοφορούσαν φήμες ότι η έλευσή του θα καθυστερήσει σημαντικά αφού ο πρόεδρος της εταιρείας έδωσε εντολή να περάσει στην παραγωγή ένα μοντέλο το οποίο δεν θα έχει καμία σχέση με τη Subaru. Η διάψευση ήρθε λίγους μήνες μετά, με την παρουσίαση του ιαπωνικού sportscar που ήταν ουσιαστικά ένα Subaru BRZ με σήματα της Toyota. Εκτός από τη σχεδιαστική γλώσσα και το πλαίσιο τα δύο αυτοκίνητα μοιράστηκαν και τα μηχανικά μέρη αφού κάτω από τα καπό τοποθετήθηκε ένας τετρακύλινδρος boxer κινητήρας χωρητικότητας 2,4 lt, η απόδοση του οποίου φτάνει τους 235 PS και τα 250 Nm ροπής.

Peugeot 107 - Citroen C1 - Toyota Aygo

Λίγο πριν το κλείσιμο του 2004 η PSA (Peugeot, Citroen) μαζί με την Toyota ανακοίνωσαν ότι μετά από τρία χρόνια συνεργασίας βρίσκονταν κοντά στην παρουσίαση τριών νέων μικρών επιβατικών οχημάτων. Η βασική τους διαφοροποίηση θα εντοπιζόταν στο σήμα ενώ εκ των υστέρων είδαμε ότι υπήρχαν μικρές αλλαγές σε κάποια σημεία των αμαξωμάτων (restyling). Αναφερόμαστε στα Peugeot 107, Toyota Aygo και Citroen C1 που βασίστηκαν στην ίδια πλατφόρμα και έβγαιναν από την ίδια γραμμή παραγωγής στην πόλη Kolin, στην Τσεχία. Και τα τρία είχαν παρόμοιες διαστάσεις (μήκος 3,4 m., πλάτος 1,6 m., ύψος 1,4 m.) ενώ λανσαρίστηκαν και με τους ίδιους κινητήρες βενζίνης 1.0 lt και diesel 1.4 lt.

VW Up! - Skoda Citigo - Seat Mii

Στις αρχές της δεκαετίας του 2010 και έχοντας για χρόνια απουσιάσει από την μικρή κατηγορία, ο όμιλος VAG αποφάσισε να κάνει δυναμική είσοδο αντιγράφοντας ουσιαστικά το σχέδιο της PSA με την Toyota. Κάπως έτσι παρουσίασε το δικό του «τρίδυμο» στα αυτοκίνητα πόλης με τα VW Up!, Skoda Citigo και Seat Mii. Οι μεταξύ τους διαφορές ήταν μικρές (έγινε και σε αυτή την περίπτωση restyling) και οι αγοραστές μπορούσαν να τα ξεχωρίσουν κυρίως από το σήμα, τις εξοπλιστικές εκδόσεις και τις τιμές.

BMW Z4 - Toyota Supra

Η 5η γενιά της Toyota Supra αποκαλύφθηκε το 2019 και ήταν μια σημαντική είδηση, όχι μόνο για τους Ιάπωνες αλλά και για την BMW. Οι εταιρείες μετά από αρκετά χρόνια συνεργασίας αποφάσισαν να ρίξουν στην αγορά δύο sport μοντέλα τα οποία θα διαφέρουν ουσιαστικά μόνο στα σήματα. Έτσι είδαμε αρχικά την BMW Z4 ενώ λίγο μετά ήρθε το «αδελφάκι» της, το Toyota Supra, που πάτησε πάνω στην ίδια πλατφόρμα και επιτάχυνε δραστικά την διαδικασία κατασκευής. Αρκετοί ήταν αυτοί που δεν είδαν με καλό μάτι την απόφαση της Toyota, σημειώνοντας ότι θα έπρεπε να καταβάλει μεγαλύτερη προσπάθεια και, από τη στιγμή που κουβαλάει ένα τόσο βαρύ όνομα, να κάνει το αυτοκίνητο πιο «δικό» της 

Toyota IQ – Aston Martin Cygnet

Η... αριστοκρατική Aston Martin τόλμησε στις αρχές της δεκαετίας του 2010 να μπει στην κατηγορία των μικρών αυτοκινήτων πόλης με το Cygnet, μια πολυτελής αντιγραφή του Toyota iQ με τιμές εκκίνησης άνω των 40.000 ευρώ! Στο στόχαστρό της ήταν οι πελάτες της, που ήθελαν να αποκτήσουν ένα δεύτερο (ή και τρίτο) αυτοκίνητο υψηλών προδιαγραφών, αλλά και η πολυπόθητη μείωση του μ.ο. των εκπομπών CO2 στον στόλο της. Οι ενδιαφερόμενοι για ένα μίνι με τιμές στα... ουράνια δεν ήταν πολλοί και η παραγωγή σταμάτησε οριστικά μετά από μόλις δυόμισι χρόνια.

Last but not least

Mazda 121
Mazda 121

Οι παραπάνω περιπτώσεις rebadging είναι οι πιο ξεχωριστές από το πρόσφατο παρελθόν και το παρόν. Ωστόσο, ανατρέχοντας κανείς ακόμα πιο πίσω, μπορεί να εντοπίσει πολλές περισσότερες «κλωνοποιήσεις» που έγραψαν ιστορία.

Μία από αυτές ήταν το Kia Pride, ένα μικρό αυτοκίνητο πόλης που έβγαινε από τις γραμμές παραγωγής των Κορεατών από το 1987 έως και το 2000. Ουσιαστικά αποτελούσε μια rebadge έκδοση του Ford Festiva το οποίο πωλήθηκε σε ορισμένες αγορές, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα, ως Mazda 121.

Suzuki Splash
Suzuki Splash

Κάτι αντίστοιχο συνέβη και με το Suzuki Splash, ένα μικρό αυτοκίνητο πόλης που εμφανίστηκε αρχικά ως πρωτότυπο στην Έκθεση του Παρισιού το 2006, ενώ λίγους μήνες μετά πέρασε στην παραγωγή διατηρώντας την ονομασία του.

Η εξέλιξή του έγινε από κοινού με τον επίσης νέο -για εκείνη την εποχή- εκπρόσωπο της Opel στη μικρή κατηγορία, το Agila. Τα αυτοκίνητα μοιράζονταν την αισθητική, το δάπεδο και τα περισσότερα από τα μηχανικά μέρη, με τη μοναδική τρανταχτή διαφοροποίηση να εντοπίζεται στα σήματα των δύο εταιρειών. Κάπως έτσι το Opel Agila ξεκίνησε έναν νέο κύκλο rebadging αφού η προηγούμενη γενιά του είχε πατήσει πάνω στο Suzuki Wagon R.