Lamborghini Miura, το πρώτο supercar και το τέλος του V12 κινητήρα


H Lamborghini Miura παρουσιάστηκε το 1966 και χρειάστηκε να εφευρεθεί ο όρος «supercar» για να την «χωρέσει» και να την προσδιορίσει. Όμως η παρακαταθήκη που άφησε αναφορικά με τον V12 κινητήρα της φτάνει στο τέλος της εφέτος. 

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΖΩΓΛΟΠΙΤΗΣ, ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΑΡΧΕΙΟ
  • 11/6/2022

Στην Έκθεση Αυτοκινήτου της Γενεύης το 1966, ο κόσμος είδε με έκπληξη ένα ξεχωριστό όχημα. Ήταν η Lamborghini Miura P400, το πρώτο όχημα παραγωγής με V12 κινητήρα τοποθετημένο στο κέντρο (εγκάρσια) και αυτό το οποίο ξεκίνησε ουσιαστικά τον θρύλο της εταιρείας από τη Sant’ Agata Bolognese. 

Όλες οι μετέπειτα κορυφαίες Lamborghini χαρακτηρίζονταν και από τον V12 κινητήρα που διέθεταν. Αυτό όμως φτάνει στο τέλος του, ελέω των μέτρων για τον περιορισμό εκπομπής διοξειδίου του άνθρακα. Το 2022 είναι η τελευταία χρονιά στην οποία θα τοποθετηθεί ο συγκεκριμένης διάταξης και τεχνολογίας (ατμοσφαιρικός, μόνο θερμικός) κινητήρας σε μοντέλο της. Η Aventador Ultimae είναι αυτή που έχει αυτή τιμή αλλά και τη θλιβερή τύχη.

Από το 2023 και εφεξής, τα καινούργια οχήματα της εταιρείας θα διαθέτουν κινητήρες με υβριδική διάταξη, βάζοντας τέλος σε μια ιστορία η οποία ξεκίνησε το 1963 όταν ο Ferruccio Lamborghini ζήτησε από τον Giotto Bizzarrini να σχεδιάσει και να δημιουργήσει έναν V12 κινητήρα για να ανταγωνίζεται τα δημιουργήματα του Enzo Ferrari. 

Ο Bizzarrini το έπραξε και παρουσίασε τα σχέδια στον Lamborghini. Αυτός προσέλαβε τους Giampaolo Dallara και Paolo Stanzani, δύο νέους μηχανικούς, και τους ανέθεσε να τον υλοποιήσουν. Ο V12 πρωτοεμφανίστηκε το 1963 στην 350 GT αλλά ουσιαστικά εδραιώθηκε στη Miura P400, το 1966.

Ο Stanzani πήρε τον κινητήρα V12 που σχεδίασε ο Bizzarrini, τον προσάρμοσε στα δεδομένα της εταιρείας και τον έκανε κατάλληλο για να τον κατασκευάσει με τα μέσα που διέθετε τότε η εταιρεία. Ο Stanzani συμμετείχε στη διαδικασία εξέλιξης της Miura, όπως και των Countach, Espada και Urraco μετέπειτα. Οι ικανότητες που είχε του επέτρεψαν να ανέλθει στην ιεραρχία της Lamborghini και να φτάσει ως τη θέση του Γενικού Διευθυντή αυτής.

Ο V12 κινητήρας έφτασε να αποδίδει 385 PS στη Miura P400 SV, πριν την αντικαταστήσει η Countach. H Miura άφησε ιστορία και στον κινηματογράφο όπου την προτιμούσαν οι σκηνοθέτες. Θυμίζουμε την εμβληματική εμφάνισή της στην αρχή της ταινίας «Ληστεία αλά ιταλικά» («The Italian Job») του 1969, ενώ πολλοί γνωστοί αστέρες της «έβδομης τέχνης» και της μουσικής είχαν και έχουν στην κατοχή τους μία ή περισσότερες Miura. Φυσικά, αυτή είναι το αγαπημένο και για πολλούς συλλέκτες