Legends: Αυτή είναι η ιστορία του Peugeot 309 GTi


Ανήκετε τουλάχιστον στη γενιά του 1980; Τότε θα γνωρίζετε το Peugeot 309 GTi. Όπως, θα ξέρετε, επίσης, και ένα ακόμα δημοφιλές μοντέλο της γαλλικής εταιρείας, το 205 και όλη την γκάμα του. Αυτή τη φορά θα θυμηθούμε ένα από τα πιο σπορ hatchbacks οχήματα των δεκαετιών του ’80 και του ’90.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΖΩΓΛΟΠΙΤΗΣ, ΦΩΤ.: ΑΡΧΕΙΟ.
  • 24/5/2021

Το Peugeot 309 GTI ήταν ένα αυτοκίνητο που δημιουργήθηκε με έναν συγκεκριμένο σκοπό και είχε πολύ «βαθιές ρίζες» στην παράδοση της εταιρείας.

Ήδη από τη δεκαετία του 1970, η γαλλική αυτοκινητοβιομηχανία, στο σύνολό της, ήταν παραγωγική σε ό,τι αφορά στην παρουσίαση νέων, τεχνολογικά προηγμένων και οδηγικά ενδιαφέροντων μοντέλων. Αυτό συνεχίστηκε και στην επόμενη, σε αυτή του 1980, κάτι που είχε ως αποτέλεσμα τη δημιουργία και του Peugeot 309 GTi.

Πριν αναφερθούμε σε αυτό, καλό θα είναι να θυμηθούμε σύντομα την ιστορία του Ομίλου PSA. Στα μέσα της δεκαετίας του 1960 αυτός αποτελούνταν από τις Peugeot, Simca και Talbot. Η Citroën εντάχθηκε σε αυτόν τον Απρίλιο του 1976, όταν η γαλλική κυβέρνηση έλαβε αυτή την απόφαση για να σώσει τη χρεοκοπημένη εταιρεία.

Η επιβεβλημένη ένταξη της Citroën στον Όμιλο επέτεινε τα οικονομικά προβλήματα που αυτός αντιμετώπιζε ήδη. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να αποφασιστούν περικοπές και αναδιάρθρωσή του. Έτσι, αποφασίστηκε να κλείσουν οι Talbot (το 1987) και Simca (το 1978) και να σταματήσει η εξέλιξη των μοντέλων τους.

Η δημιουργία του Peugeot 309

Όμως, πριν συμβεί αυτό, η Talbot είχε παρουσιάσει ήδη στην αγορά το Horizon, ένα hatchback οικογενειακό μοντέλο το οποίο ήταν καλό αυτοκίνητο για τα δεδομένα της εποχής του (1978) και σημείωνε αξιόλογη εμπορική πορεία. 

Όταν τα στελέχη της Peugeot προσανατολίζονταν στο να κλείσουν την Talbot, ταυτόχρονα έψαχναν τρόπο να συνεχίσουν να επωφελούνται από τη δημοφιλία του μοντέλου της. Έτσι, σκέφτηκαν να δημιουργήσουν ένα νέο το οποίο να βασίζεται στο Horizon και το 309 ήταν το αποτέλεσμα αυτής της διεργασίας.

Ουσιαστικά, αυτή τη φορά, ακολουθήθηκε η αντίστροφη διαδρομή. Ως τότε, τα μοντέλα τής Talbot βασίζονταν σε αυτά της Peugeot. Τώρα, ήταν η στιγμή να δημιουργήσουν ένα νέο μοντέλο που θα είχε ως βάση κάποιο της πρώτης. Το 1982 παρουσιάστηκε το πρωτότυπο Talbot Arizona (το οποίο εξελίχθηκε υπό την κωδική ονομασία «Projet C28»). Αρχικά, αυτό προοριζόταν ως ο αντικαταστάτης τού Horizon, ωστόσο προέκυψε το Peugeot 309. Το νέο μοντέλο παρουσιάστηκε επίσημα τον Σεπτέμβριο του 1985 και σχεδιαστικά ήταν επηρεασμένο από τα πρωτότυπα Peugeot VERA Plus (1982) και VERA Profil (1985).

Σε προϋπάρχουσες βάσεις

Οι πωλήσεις τού Peugeot 309 ξεκίνησαν το 1986, βάζοντας τέλος στην ύπαρξη του Talbot Horizon. Τόσο το υποψήφιο αγοραστικό κοινό, όσο και ο αυτοκινητικός Τύπος, το υποδέχτηκαν με ενθουσιασμό επειδή η σχεδίασή του και η γενικότερη αισθητική του ήταν μοντέρνα για τα δεδομένα της εποχής.

Ωστόσο, το αυτοκίνητο δεν ήταν το ίδιο σύγχρονο αναφορικά με τα μηχανικά μέρη του. Αιτία γι’ αυτό ήταν το κόστος για την εξέλιξη και δημιουργία του 205, το οποίο είχε παρουσιαστεί το 1983. Έτσι, για να περιοριστούν τα έξοδα, το 309 βασίστηκε στο πάτωμα του 205 και το μεταξόνιό του ήταν κατά 5,0 cm πιο μακρύ συγκριτικά (2,47 m έναντι 2,42 m, αντιστοίχως). 

Επίσης, οι κινητήρες με τους οποίους εφοδιαζόταν το νέο Peugeot ήταν αυτοί που προέρχονταν από τη Simca (η οποία, θυμίζουμε, ότι είχε κλείσει από το 1978) και οι οποίοι συνέχιζαν να τοποθετούνται στα μοντέλα της Peugeot. Τέλος, και το εσωτερικό του 309 ήταν επηρεασμένο από αυτό του 205.

Η μεταμόρφωση και το 309 GTi

Το 1987 παρουσιάστηκε η τρίθυρη εκδοχή του 309 και ήταν η ευκαιρία για κάτι πιο ενδιαφέρον οδηγικά. Η Peugeot ήταν ήδη Παγκόσμια Πρωταθλήτρια στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι (1985, 1986) και θέλησε να εξαργυρώσει αυτή την επιτυχία της και στα μοντέλα μαζικής παραγωγής της.

Έτσι, εμφανίστηκε το 309 GTi (το οποίο είχε τρίθυρο αμάξωμα). Ο κινητήρας του είχε χωρητικότητα 1,9 λίτρων και απέδιδε 130 ίππους, με τη χρήση συστήματος ηλεκτρονικά ελεγχόμενου ψεκασμού. Αυτός, προερχόταν από την Citroën BX GTi και την ίδια χρονιά (1987) τοποθετήθηκε και στο 205 GTi. 

Παρότι ο κινητήρας της «οικογένειας XU» προερχόταν από το παρελθόν τού Ομίλου PSA και ήταν σχετικά απλός, παρέμενε αξιόπιστος και επαρκής για τα δεδομένα ισχύος στα τέλη της δεκαετίας του 1980. Χάρη στην τεχνολογική επικαιροποίησή του συνέχισε να τοποθετείται στα μοντέλα του γαλλικού Ομίλου και στην επόμενη.

Το 1989 παρουσιάστηκε το επανασχεδιασμένο 309 και το ίδιο συνέβη και για την έκδοση GTi. Εκτός από τις αισθητικές αλλαγές, στο μοντέλο τοποθετήθηκε η καινούργια γενιά κινητήρων, η οποία είχε την κωδική ονομασία «TU». Έτσι, το Peugeot 309 GTi είχε, πλέον, έναν 16βάλβιδο κινητήρα, ίδιας χωρητικότητας με πριν (1,9 λίτρα), ο οποίος απέδιδε 158 PS. Αυτός, τοποθετήθηκε, επίσης, και στη Citroën BX GTi 16v, όπως και στο Peugeot 405 Mi 16.

Με τον καινούργιο κινητήρα, το επανασχεδιασμένο 309 GTi απέκτησε ακόμα καλύτερες επιδόσεις. Για την επιτάχυνση από τα 0-100 km/h χρειαζόταν 7,8 sec (8,0 sec, για την εκδοχή του με τον καταλύτη) και η τελική ταχύτητά του έφτανε τα 220 km/h (215 km/h γι’ αυτή με τον καταλύτη). Ουσιαστικό ρόλο σε αυτές διαδραμάτιζε το γεγονός ότι το βάρος του ήταν σχετικά μικρό, μόλις 975 kg.

Τα μειονεκτήματά του ήταν το σχετικά ψηλό επίπεδο θορύβου, τόσο από τον κινητήρα όσο και λόγω αεροδυναμικής όταν αυξανόταν η ταχύτητα κίνησης, η έλλειψη δικής του προσωπικότητας και η μέτρια ποιότητα κατασκευής και υλικών.

Ξεχώριζε στον δρόμο

Το Peugeot 309 GTi 16v, όπως ονομαζόταν μετά την επανασχεδίασή του, δημιουργήθηκε για να αντιμετωπίσει εμπορικά τα Opel Kadett GSi και Volkswagen Golf GTI. Και τα κατάφερε, καθώς ο Τύπος της εποχής το περιγράφει ως ικανότερο των τριών στην οδική συμπεριφορά, σε δρόμο με διαδοχικές στροφές. Το σχετικά δύσκαμπτο πλαίσιό του και η ρύθμιση της ανάρτησής του έπαιζαν καίριο ρόλο σε αυτό.

Το 309 GTi 16v δεν ήταν το ίδιο άμεσο όπως το 205 GTI στη γρήγορη οδήγηση. Όμως, το σασί του, το σχετικά μικρό βάρος του και η σχετικά «κοντή» κλιμάκωση του κιβωτίου ταχυτήτων του το έκαναν να διακρίνεται έναντι των άμεσων ανταγωνιστών του.

Το τιμόνι του ήταν ακριβές και άμεσο και οι αλλαγές των σχέσεων στο κιβώτιο γρήγορες και χωρίς πρόβλημα. Επίσης, τα φρένα του ήταν αποτελεσματικά, με καλή αίσθηση και ανθεκτικά στην έντονη χρήση τους. Όλα έμοιαζαν να είναι όπως πρέπει στο Peugeot 309 GTi 16v για να ταιριάζουν στον χαρακτήρα του και να το κάνουν να ξεχωρίζει.

Επιλογικά, το Peugeot 309 GTi, είτε στην εκδοχή του με τον 8βάλβιδο, είτε σε αυτή με τον 16βάλβιδο τετρακύλινδρο κινητήρα του, ήταν μια σίγουρη αξία στο «χρηματιστήριο» των προσιτών σπορτίφ οχημάτων της εποχής του. Συνδύαζε τα πλεονεκτήματα ενός άνετου οικογενειακού αυτοκινήτου για την καθημερινή μετακίνηση με τον καθαρόαιμο χαρακτήρα ενός σπορ οχήματος. 

Αν και ποτέ δεν απέκτησε τη φήμη του 205 GTi, κυρίως επειδή παρουσιάστηκε έπειτα από αυτό και δεν ενεπλάκη στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι, το 309 GTi δημιούργησε τον δικό του θρύλο, βγαίνοντας από τη σκιά του 205 GTi.

Ακολουθήστε το Car Αnd Driver στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από τον μαγικό κόσμο του αυτοκινήτου.