Legends: H υπερτροφοδοτούμενη Lotus Elise SC - Test Drive


Δεν πρόκειται για μια μεγάλη μεταμόρφωση. Ωστόσο, λίγο περισσότερη ισχύς κάνει το αγαπημένο μας καθημερινό, αγωνιστικών επιδόσεων αυτοκίνητο ακόμα καλύτερο.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: TONY QUIROGA, ΑΠΟΔΟΣΗ ΣΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΖΩΓΛΟΠΙΤΗΣ, ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ.: AARON KILEY.
  • 5/7/2021

Ονειρευόμασταν –πιθανόν εκτός πραγματικότητας– ότι η προσθήκη μηχανικής υπερτροφοδότησης στον τετρακύλινδρο, χωρητικότητας 1,8 λίτρων κινητήρα της Lotus Elise θα ήταν σχεδόν το ίδιο με το να τοποθετήσεις έναν V8 στο βάρους 925 κιλών roadster.

Αν κάποιοι αναμένετε μια τέτοιου είδους αλλαγή (στο αυτοκίνητο) θα απογοητευτείτε κάπως. Ας πούμε ότι θα το αποτέλεσμα θα σας αρέσει επειδή πρόκειται για μια Elise η οποία είναι λιγότερο ισχνή και λίγο πιο γρήγορη από την έκδοση με τον ατμοσφαιρικό κινητήρα. Ένα αυτοκίνητο στο οποίο η καμπύλη ισχύος του είναι σαν να τη σχεδίασε ο Piet Mondrian.

Ο κινητήρας

Για όσους δεν είναι εξοικειωμένοι με τη βασική έκδοση της Elise, η αίσθηση από την απόδοση της δύναμης του κινητήρα στις 6.500 rpm μοιάζει σαν να σου κάνουν μια ένεση αδρεναλίνης κατευθείαν στην καρδιά! Σε αυτές τις rpm αλλάζει η γωνία των εκκεντροφόρων και το αυτοκίνητο εκτινάσσεται με βία προς τα εμπρός.

Η τοποθέτηση μηχανικού υπερτροφοδότη στην Elise ομαλοποιεί αυτή τη διπολική συμπεριφορά τού κινητήρα και τη μετατρέπει σε πιο ήρεμη, σαν να έχει πάρει μια καλή δόση αντικαταθλιπτικού φαρμάκου. Η Lotus μεταβάλλεται σε ένα πιο υπάκουο και βολικό αυτοκίνητο, γίνεται πιο ευχάριστη εντός πόλης και σίγουρα είναι πιο εύχρηστη στην καθημερινή μετακίνηση.

Η πίεση του μηχανικού υπερτροφοδότη είναι μικρή, μόλις 5 psi (σημ.: 0,34 bar). Έτσι, δεν χρειάστηκε να επέμβουν οι μηχανικοί της εταιρείας και να αλλάξει η σχέση συμπίεσης του κινητήρα, η οποία είναι 11,5:1, ή να προσθέσουν intercooler.

Ακόμα και στις χαμηλές rpm, η Elise SC έχει ικανοποιητικά έντονη απόδοση της ροπής. Η δύναμη του κινητήρα εμφανίζεται προοδευτικά όσο αυτές ανεβαίνουν, ενώ εδώ η αλλαγή της γωνίας των εκκεντροφόρων είναι σχεδόν ανεπαίσθητη (από τον οδηγό).

Στην Elise SC, ο 1.8 τετρακύλινδρος σε σειρά υπερτροφοδοτούμενος κινητήρας αποδίδει μέγιστη ισχύ 222 PS/8.000 rpm, δηλαδή είκοσι περισσότερους απ’ ό,τι στην ατμοσφαιρική εκδοχή του (σημ.: απέδιδε 192 PS στην Elise R). Επίσης, η μέγιστη ροπή του φτάνει πλέον τα 210 Nm/5.000 rpm, δηλαδή είναι αυξημένη κατά 29 Nm και αποδίδεται σε 1.800 rpm χαμηλότερα, συγκριτικά. 

Οι επιδόσεις

Η Elise SC, κατά τη διάρκεια των μετρήσεών μας σημείωσε χρόνο 4,5 sec στη διαδικασία 0-60 mph (σημ.: 0-97 km/h). Φανταστείτε την έκπληξή μας όταν διαπιστώσαμε ότι ήταν κατά 1/10 πιο αργή από την ατμοσφαιρική που είχαμε μετρήσει το 2004, αλλά κατά 0,3 sec πιο γρήγορη από αυτή που μετρήσαμε πέρυσι (σημ.: το 2007), όπου είχε σημειώσει χρόνο 4,8 sec. Πιστεύουμε ότι εκείνη η πρώτη Elise ήταν ένα αφύσικο δείγμα του μοντέλου.

Εκτός από τον μηχανικό υπερσυμπιεστή και το πίσω σπόιλερ, που μειώνει ακόμα περισσότερο την ορατότητα προς τα πίσω, η Elise SC δεν έχει κάποια άλλη διαφορά σε σύγκριση με την ατμοσφαιρική έκδοση του βρετανικού roadster. 

Το τιμόνι της είναι ακριβέστατο, άμεσο, παρέχει μεγάλη πληροφόρηση στον οδηγό και η ικανότητα πρόσφυσης αποδεικνύεται τεράστια. Από την άλλη, τρίζει, ενώ με την οροφή στη θέση της είναι σχεδόν αδύνατον να μπεις στο αυτοκίνητο. Κοντολογίς, η SC διατηρεί όλη τη γοητεία μιας Elise.

Τελειώνοντας, θα αναφέρουμε ότι για το 2008, όλη η σειρά των μοντέλων της Lotus θα εφοδιάζεται με νέα πλαστικά και όργανα στο ταμπλώ. Επίσης, η θα διατίθεται η Exige S 240, ο κινητήρας της οποίας είναι κατά 20 ίππους ισχυρότερος.

Το θέμα δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά στο τεύχος Σεπτεμβρίου 2008 του αμερικανικού Car and Driver.

Διαβάστε, επίσης: H Lotus θυμάται την πρώτη νίκη τού Ayrton Senna στη Formula 1.

Ακολουθήστε το Car Αnd Driver στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από τον μαγικό κόσμο του αυτοκινήτου.