Mercedes-Benz O 302: Ο... πρωταγωνιστής του Παγκοσμίου Κυπέλλου 1974 (photos)


Γνωρίστε το «θρυλικό» πούλμαν της Mercedes, που μετέφερε όλες τις εθνικές ομάδες στη διοργάνωση της Δυτικής Γερμανίας, βαμμένο στα χρώματα της κάθε χώρας.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΣ ΤΖΟΥΜΑΣ - ΦΩΤΟ: MERCEDES
  • 20/11/2022

Σε κάθε μεγάλη διοργάνωση, όπως το Παγκόσμιο Κύπελλο ποδοσφαίρου, υπάρχουν πολλές ωραίες ιστορίες. Οι περισσότερες έχουν πρωταγωνιστές αθλητές ή προπονητές, ενώ δε λείπουν και οι περιπτώσεις που στο επίκεντρο βρίσκεται ένα γεγονός, μια επέτειος, ακόμα και μία εγκατάσταση.

Στο πλαίσιο των ετοιμασιών που κάνουν οι εκάστοτε διοργανωτές, βασικό τους μέλημα αποτελεί η εξυπηρέτηση και η άνεση των συμμετεχόντων. Και μία από τις βασικές ανάγκες των εθνικών ομάδων είναι η άνετη και ασφαλής μετακίνηση από το ξενοδοχείο στις γηπεδικές εγκαταστάσεις, στις οποίες είτε προπονούνται είτε αγωνίζονται.

Στο Παγκόσμιο Κύπελλο του 1974, το οποίο διεξήχθη στην (τότε) Δυτική Γερμανία, οι διοργανωτές φρόντισαν να διαθέσουν το δικό τους «αστέρι» για τις μετακινήσεις. Στη διάθεση των 16 ομάδων που συμμετείχαν στη γιορτή του ποδοσφαίρου, τέθηκε από ένα πούλμαν Mercedes-Benz O 302. Η κάθε μία ομάδα είχε ένα O 302 βαμμένο στα χρώματα της χώρας και με το όνομά της γραμμένο τόσο εμπρός, όσο και στις δύο πλευρές, μαζί με το λογότυπο της διοργάνωσης. Επιπλέον, στην οροφή κυμάτιζε η σημαία της κάθε χώρας.

Η κατασκευή του O 302 άρχισε την άνοιξη του 1965 και διέθετε υψηλές προδιαγραφές όσον αφορά την ταχύτητα, την άνεση της ανάρτησης και την ευκολία χρήσης. Για πρώτη φορά διατέθηκε κλιματισμός ως ειδικός εξοπλισμός. Τα λεωφορεία του Παγκοσμίου Κυπέλλου του 1974 ήταν εξοπλισμένα με το σύστημα «Thermo King», που βρισκόταν στο πίσω μέρος της οροφής.

Το πούλμαν της διοργανώτριας, Δυτικής Γερμανίας, εκτίθεται στο Μουσείο της Mercedes-Benz στη Στουτγκάρδη. Για την ακρίβεια, μία replica του. Ο λόγος; Μετά το τέλος του Παγκοσμίου Κυπέλλου, τα 16 πούλμαν χρησιμοποιήθηκαν στις κανονικές μεταφορές της χώρας, χωρίς, ασφαλώς, να έχουν τα ειδικά χρώματα των ομάδων. Ωστόσο, με την πάροδο του χρόνου τα ίχνη τους χάθηκαν, ακόμα και της διοργανώτριας - και νικήτριας της διοργάνωσης - Δ. Γερμανίας. Έτσι, οι Γερμανοί έφτιαξαν ένα πιστό αντίγραφό του και το εκθέτουν.

Το συγκεκριμένο έκθεμα του Μουσείου είναι βαμμένο στα χρώματα της γερμανικής σημαίας (κίτρινο, κόκκινο και μαύρο), ενώ στο πίσω μέρος είναι σχεδιασμένες οι μασκότ της Δυτικής Γερμανίας: Ο Tip και ο Tap, δύο χαμογελαστά αγόρια με κόκκινα μάγουλα ντυμένα στην ασπρόμαυρη στολή της εθνικής ομάδας. Οι πόρτες του πούλμαν είναι ανοικτές για το κοινό. Το κόκκινο-πορτοκαλί ύφασμα των καθισμάτων είναι φωτεινό, ενώ κάθε προσκέφαλο έχει κάλυμμα. Ο εξοπλισμός του περιλαμβάνει επίσης τασάκια σε κάθε κάθισμα, τουαλέτα ακόμη και παροχή φρέσκιας μπύρας. Εκτιμάται ότι μετά το νικηφόρο τελικό απέναντι στην Ολλανδία, έρρεε άφθονη μπύρα στη διαδρομή της επιστροφής της ομάδας στο ξενοδοχείο.

Οι Δυτικογερμανοί είχαν καθορισμένες θέσεις για κάθε παίκτη, ενώ το τραγούδι του Παγκοσμίου Κυπέλλου «Fußball ist unser Leben» («Το ποδόσφαιρο είναι η ζωή μας») σίγουρα παιζόταν αρκετά συχνά στο ραδιοκασετόφωνο Blaupunkt. Άλλωστε, οι παίκτες της εθνικής ομάδας ήταν αυτοί που το τραγούδησαν στο στούντιο ηχογράφησης πριν από το τουρνουά. Το τραγούδι παίζει επίσης μόλις οι επισκέπτες του Μουσείου μπαίνουν στο λεωφορείο.

Η επιγραφή «BR Deutschland» διαχώριζε τη Δυτική Γερμανία (Ομοσπονδιακή Δημοκρατία της Γερμανίας) από την Ανατολική Γερμανία, η οποία επίσης συμμετείχε στη διοργάνωση. Η δική της επιγραφή ήταν «DDR», που παρέπεμπε στην ονομασία της: «Λαϊκή Δημοκρατία της Γερμανίας». Για την ιστορία, αποκλείστηκε στο 2ο γύρο.

Μέχρι το 1976, η Mercedes-Benz είχε κατασκευάσει περισσότερα από 32.000 πούλμαν O 302. Η αερανάρτηση, αρχικά ειδικός εξοπλισμός, τοποθετήθηκε στο βασικό εξοπλισμό από το 1971 και μετά. Το λεωφορείο ήταν διαθέσιμο με μια επιλογή από τέσσερις εξακύλινδρους ατμοσφαιρικούς κινητήρες diesel, με ισχύ από 126 PS έως 240 PS. Η επόμενη γενιά, το O 303, είχε ήδη βγει στην παραγωγή το 1974, γεγονός που ανέβασε τον πήχη της άνεσης στο ταξίδι σε ακόμα υψηλότερο επίπεδο.