MRAP TYPHOON GS-300 APC: Μια αξέχαστη ημέρα με τον ασταμάτητο "Τυφώνα" των Ε.Κ.Α.Μ.


ΕΝΑΣ ΓΙΓΑΝΤΑΣ ΜΕ 6.650 M ΜΗΚΟΣ, 2.434 M ΠΛΑΤΟΣ, 2.750 M ΥΨΟΣ ΚΑΙ ΒΑΡΟΣ 12,5 ΤΟΝΟΥΣ ΑΠΟ ΣΙΔΕΡΟ ΜΕ ΘΩΡΑΚΙΣΗΚΡΥΣΤΑΛΛΟ ΚΑΙ ΕΛΑΣΤΙΚΟ ΠΟΥ ΑΝΤΕΧΟΥΝ ΣΕ ΕΚΡΗΞΕΙΣ ΝΑΡΚΩΝ ΚΑΙ ΚΑΤΑΙΓΙΣΜΟ ΠΥΡΩΝ ΚΑΙ, ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΛΛΗ, ΜΕ ΤΗΝ ΚΟΨΙΑ ΕΝΟΣ ΔΥΝΑΜΙΚΟΥ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΠΕΤΡΑΚΗΣ, ΦΩΤ.: ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΤΟΣ
  • 1/9/2020

Μα αφού ο Δίας τους Τιτάνες έδιωξε από τον ουρανό, γέννησε τελευταίο της παιδί η πελώρια Γη τον Τυφωέα […]. Ησιόδου, Θεογονία

Ίσως η πιο επιτυχημένη ονομασία για όχημα, με αναφορές από την ελληνική μυθολογία και τη Θεογονίακαι τόσο ταιριαστό χαρακτήρα. Σαν σμιλεμένο από τη φωτιά και το αμόνι του Ηφαίστου, δουλεμένο στην εντέλεια για να σταθεί σε κάθε πεδίο προκλήσεων, το νέο απόκτημα της Ελληνικής Αστυνομίας και της Ε.Κ.Α.Μ., της Ειδικής Κατασταλτικής Αντιτρομοκρατικής Μονάδας, το MRAP (Mine Resistant Ambush Protected) Streit Typhoon είναι ένας Τυφώνας κανονικός.

Το λέει το παράστημά του αυτό. Από τη μία, έχεις έναν γίγαντα με 6.650 m μήκος, 2.434 m πλάτος, 2.750 m ύψος και βάρος 12,5 τόνους (συν 2,5 τόνους ωφέλιμο) από σίδερο με θωράκιση, κρύσταλλο και ελαστικό που αντέχουν σε εκρήξεις ναρκών και καταιγισμό πυρών και, από την άλλη, την κοψιά ενός δυναμικού αυτοκινήτου. Κι είναι από τις φορές εκείνες που πλησιάζοντας ένα όχημα, σε καταλαμβάνει δέος.

Εκεί στη βάση της E.K.A.M. στο Μαρκόπουλο, περιτριγυρίζουμε το ένα από τα οκτώ Typhoon που πρόσφατα ανέλαβαν υπηρεσία, βαμμένο στο ματ μαύρο χρώμα, αφτιασίδωτο αλλά τόσο, μα τόσο δυνατό στην όψη. Σε μαγνητίζει η ρώμη του, η δύναμη που αποπνέει κι έτσι ανεπιτήδευτο έρχεται να βοηθήσει την Ε.Κ.Α.Μ. στο δύσκολο έργο της εν μέσω δύσκολων καιρών (ο Έβρος γνωρίζει).

Ήταν τα χέρια του γεμάτα δύναμη στα έργα του κι ακάματα τα πόδια του δυνατού θεού.*

Η ικανότητά του να κινείται σε παντός είδους έδαφος είναι μνημειώδης. Ξέρουμε ότι σας αρέσουν τα εξωπραγματικά νούμερα γι’ αυτό ετοιμαστείτε για μερικά. Τα βασικά τεχνικά του στοιχεία μιλούν για ένα μονοκόκ πλαίσιο σε σχήμα V για εξώθηση του ωστικού κύματος από έκρηξη ναρκών, για έναν κινητήρα diesel, 6,7 λίτρων ισχύος 300 PS, με ροπή που αγγίζει τα 970 Nm στις 1.700 rpm. Η μετάδοση στους τέσσερις τροχούς γίνεται 5άρι αυτόματο κιβώτιο της Allison και με αργό, γρήγορο και κεντρικό κλείδωμα διαφορικού.

H ικανότητα αναρρίχησης με 60% κλίση ανωφέρειας και 30% κατά τον διαμήκη, οι γωνίες εισόδου και διαφυγής 45 μοίρες και η διέλευση υδάτινου κωλύματος στο 1,5 μέτρο είναι μερικά ακόμα στοιχεία του πώς μπορεί να κινηθεί τούτος ο γίγαντας με τα ελαστικά διαστάσεων 390/95-R20, τα οποία δύνανται να αυξομειώνουν την πίεση τους αλλά και να δεχθούν πολλές σφαίρες των 7,62 χωρίς να κλατάρουν. Μπορεί, από την άλλη, να κινείται με μέγιστη ωριαία ταχύτητα 125 km/h ή να ταξιδεύει για 1.000 km, μέχρι να ανεφοδιάσει τα δύο δοχεία πετρελαίου 450 και 150 λίτρων.

Κι ήταν κεφάλια εκατό φιδιού, δράκοντα φοβερού, στους ώμους του, που γλείφανε με γλώσσες σκοτεινές. Και τα μάτια του, στα άφατα κεφάλια μέσα, από τα φρύδια κάτω, έβγαζαν φωτιά….*

Η καμπίνα μπορεί να φιλοξενήσει 8 πάνοπλους στρατιώτες ή αστυνομικούς. Για να τη φτάσεις, πρέπει κυριολεκτικά να σκαρφαλώσεις, πρώτα με τη βοήθεια σκαλοπατιού από συρματόσχοινο και μετά από τη σκάλα και ένα ειδικό «μαρσπιέ» μέσα στην καμπίνα. Το να ανοίξεις ή να κλείσεις τις πόρτες είναι μια διαδικασία ηράκλειας κλίμακας. Θαρρείς και έχεις να ανοίξεις (και να κλείσεις) τις πόρτες θησαυροφυλάκιου, με ένα όμως χέρι.

Η θέση οδήγησης είναι φορτηγού με μείξη από αναλογικά και ψηφιακά όργανα, ενώ, παράλληλα, η υποτυπώδης ορατότητα σού θυμίζει ότι μόλις ανέβηκες σε μια πολεμίστρα. Ο χώρος μεταφοράς προσωπικού έχει επένδυση ειδική για μείωση του θορύβου και της ζέστης, ένα πανίσχυροσύστημα κλιματισμού μέχρι και cruise control. Αυτό όμως το κάνουν και άλλα οχήματα.

Εδώ, στο Typhoon υπάρχει σύστημα πυρόσβεσης, και σύστημα καθαρισμού του αέρα της καμπίνας σε περίπτωση που υπάρχουν χημικά εντός του. Τα 8 φινιστρίνια έχουν ανοίγματα για στόχευση προς τα έξω, ενώ υπάρχουν καταπακτές στην οροφή με μια μεγάλη κεντρική στην οποία μπορεί να προσαρμοστεί μεγάλο εύρος οπλισμού.

Κι είχαν μιλιά όλα τα φοβερά κεφάλια του κι αφήνανε κάθε είδους ανείπωτες φωνές: άλλοτε έτσι μίλαγαν σαν να μιλούσαν στους θεούς, άλλοτε πάλι βγάζανε φωνή ταύρου περήφανου*

Ο ήχος του Typhoon παίζει με την «ψυχολογία» σου, με την ψυχολογία του αντιπάλου. Η βαλβίδα ανακούφισης θυμίζει αυτή φορτηγού, αλλά εδώ στην περιβολή τούτη, τη μαύρη αρματωσιά, θαρρείς είναι το τέλειο φόβητρο, σαν τη φωνή του μυθικού Τυφώνα καθώς αντιπαλεύει με τον όγκο του, τη μάζα του, την ορμή του. Εκκινεί νωχελικά αλλά μετά η μάζα του συγχρονίζεται με αυτό που περιμένεις από ένα αυτοκίνητο, ένα πολύ μεγάλο αυτοκίνητο.

Είναι οδοστρωτήρας κανονικός, χωρίς να αντιλαμβάνεσαι την ποιότητα του ανάγλυφου. Τόσο οι αναρτήσεις με ημιελλειπτικά φύλλα σούστας (πολλά φύλλα σούστας!) όσο και τα θηριώδη αμορτισέρ φροντίζουν γι’ αυτό, αν και μερικές φορές με διακριτή την πλευστότητα κατά τον διαμήκη άξονα. «Μπορεί να προκαλέσεις ατύχημα χωρίς να το αντιληφθείς», μας λέει ο Λουκάς, ο ένας εκ των δύο πιστοποιημένων οδηγών που βρέθηκαν μαζί μας στη Μονάδα.

Ο έτερος οδηγός, ο Χρήστος, επισημαίνει: «έχει δώσει μια ώθηση στην Ε.Κ.Α.Μ. Εντούτοις, αν χρησιμοποιηθεί, με τις πλήρεις του δυνατότητες, τότε σημαίνει ότι τα πράγματα είναι σοβαρά». Ποιες δυνατότητες; «Τα Typhoon δεν είναι οχήματα καταδίωξης, είναι οχήματα που προσφέρουν κάλυψη και αυτοπεποίθηση σε μία ομάδα. Είναι μια κινούμενη προστατευτική ασπίδα με δυνατότητα μεταφοράς 10 ατόμων μαζί με τον πλήρη εξοπλισμό τους», μας λέει ο υποδιοικητής των Ε.Κ.Α.Μ. κ. Γιώργος Μπάρκας.

Τα Typhoon ήρθαν σε μια στιγμή που πολλά ερωτηματικά εγείρονται για την κλίμακα της γεωστρατηγικής σκακιέρας που απλώνεται, εδώ στην ανατολική άκρη της Μεσογείου. Οι άνδρες της E.K.A.M. είναι πάντα έτοιμοι και τώρα έχουν και τον «Τυφώνα», το όνομα που δικαιωματικά έχει τούτο το όχημα.

Με το Typhoon μπορείς να κινηθείς ακόμα και σε αστικό περιβάλλον κι ας τρομάζει με τις διαστάσεις του.

Έτσι, για να υπάρχει μια τάξη μεγέθους, δίπλα στο Typhoon βάλαμε το αυτοκίνητο υποστήριξης. Ένα Suzuki Ignis 1.2. Ήταν και τα δύο τετρακίνητα… Μόνον αυτό.

Αυτό είναι το ένα από τα 8 Typhoon που περιήλθαν στη δικαιοδοσία της Ελληνικής Αστυνομίας μετά από μια… κινηματογραφική πλοκή που τα κράτησε στο τελωνείο για πέντε χρόνια.

* Ησιόδου, Θεογονία