Ασιατικά mini-cars: Οι 5 λόγοι που δεν μπορούν να «σταθούν» στην Ευρώπη


Πόσα μικρά αυτοκίνητα πόλης προερχόμενα από την Ασία έχετε δει να κυκλοφορούν στους ευρωπαϊκούς δρόμους; Υπάρχει εξήγηση γι’ αυτό!

  • ΦΩΤΟ: FACEBOOK
  • 18/12/2022

Οι παγκόσμιες αυτοκινητοβιομηχανίες κατασκευάζουν μοντέλα με στόχο τις μεγαλύτερες δυνατές πωλήσεις. Επειδή, ωστόσο, όλες οι αγορές δεν είναι ίδιες, προσαρμόζουν τις εκδόσεις τους - πολλές φορές και την ίδια την ονοματολογία τους - ανάλογα με την ήπειρο στην οποία απευθύνονται, για να ικανοποιήσουν τις συγκεκριμένες, κάθε φορά, ανάγκες.

Ετσι, αρκετά αυτοκίνητα Ευρωπαίων κατασκευαστών πωλούνται στις ΗΠΑ και στην Ασία, όπως και το αντίστροφο. Ωστόσο, η πραγματικότητα είναι ότι τα ασιατικά minicars ή τα (ιαπωνικά) kei cars έχουν πολύ μικρότερη παρουσία στην ευρωπαϊκή αγορά.

Το πλεονέκτημα της μικρής τιμής τους - για παράδειγμα το Wuling HongGuang Mini EV ξεκινά από τα 4.160 ευρώ – δεν δείχνει ικανό να τα κάνει δημοφιλή στη Γηραιά Ήπειρο. Γιατί μπορεί να συμβαίνει αυτό;

1. Μικρό περιθώριο κέρδους

Η εμπορική φιλοσοφία κατασκευής αυτών των μικρών, εύχρηστων, αυτοκινήτων, εκφράζεται από τη λογική «κατασκευάζουμε πολλά και πουλάμε πολλά». Με αυτό τον τρόπο, η τιμή συγκρατείται όσο πιο χαμηλά γίνεται και το περιθώριο κέρδους είναι πραγματικά ελάχιστο. Εικάζεται ότι το HongGuang Mini EV αποφέρει κέρδος μόλις 12 ευρώ ανά πώληση. Παρόμοια λογική ακολουθείται και στα ιαπωνικά kei cars και μάλιστα οι ασιατικές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν μία άτυπη συμφωνία ώστε να μην «κονταροχτυπιούνται».

Ωστόσο, όταν αυτά τα αυτοκίνητα πρέπει να φτάσουν στην Ευρώπη, η διαδικασία μεταφοράς, έγκρισης και «εισόδου» στις αγορές των χωρών, αυξάνει σημαντικά το κόστος. Έτσι, η εμπορική λογική καταρρίπεται.

2. Ευρωπαϊκή νοοτροπία

Μετά το τέλος του Δεύτερου Παγκοσμίου πολέμου, σιγά-σιγά η ευρωπαϊκή νοοτροπία άλλαξε και άρχισε να «αποσύρεται» το ενδιαφέρον από τα πολύ μικρά αυτοκίνητα. Η προσοχή στράφηκε σε οχήματα που ξεπερνούν τα 3,6 m - 3,7 m (κατηγορία Α). Οποιοδήποτε τετράτροχο ήταν μικρότερου μήκους, έπαψε να προσελκύει αγοραστές.

Άλλωστε, μην ξεχνάμε ότι και τα αυτοκίνητα πόλης έχουν μικρό περιθώριο κέρδους, ιδίως στις EV εκδόσεις τους, με αποτέλεσμα να μην είναι ιδιαίτερα «ελκυστικά» για τις αυτοκινητοβιομηχανίες. Επιπλέον, όσο πιο μικρά είναι, τόσο πιο δύσκολο είναι να συμμορφωθούν με τους κανονισμούς ενεργητικής ασφάλειας και να έχουν αξιοπρεπή βαθμολογία Euro NCAP.

3. Δεν μπορούν να ενταχθούν στην κατηγορία Α

Στην αγορά του αυτοκινήτου, τα μοντέλα κατατάσσονται ανά κατηγορίες, ομαδοποιούμενα με βάση κυρίως το μέγεθός τους. Με δεδομένο ότι οι Κινέζοι και οι Ιάπωνες από πλευράς σωματοδομής είναι μικρότερης διάπλασης, κατά μέσο όρο, από τους Ευρωπαίους, τα συγκεκριμένα mini cars έχουν μικρότερες διαστάσεις από τα αντίστοιχα ευρωπαϊκά. Άρα και οι χώροι-ανέσεις που προσφέρουν για τους Ευρωπαίους είναι μικρότερες.

Έτσι, όχι μόνο δεν μπορούν να ενταχθούν στην κατηγορία αυτοκινήτων πόλης, αλλά ακόμα και αν το έκαναν, θα μειονεκτούσαν απέναντι στον ευρωπαϊκό ανταγωνισμό από άποψης χώρου για τους επιβάτες και τις αποσκευές.

4. Οι ευρωπαϊκές μεγαλουπόλεις... είναι μικρότερες!

Μία από τις κορυφαίες χρησιμότητες των συγκεκριμένων μοντέλων είναι ότι είναι εύχρηστα στην πόλη. Τόσο σε επίπεδο κυκλοφοριακής συμφόρησης, όσο κυρίως και στη δυνατότητα εξεύρεσης χώρου παρκαρίσματος. Αν, όμως, συγκρίνουμε τα πληθυσμιακά μεγέθη, για παράδειγμα, του Τόκιο και της Σαγκάης με το Βερολίνο ή τη Μαδρίτη, οι διαφορές είναι τεράστιες.

Ετσι, το βασικό πλεονέκτημα των ασιατικών mini-cars εξανεμίζεται, καθώς στην Ευρώπη η τάση του πληθυσμού να συγκεντρώνεται σε μια μικρή, από πλευράς έκτασης, περιοχή, είναι μικρότερη από αυτή στην Ασία και αφορά κυρίως τις πρωτεύουσες και τις βιομηχανικές περιοχές.

5. Η τιμή, τελικά, δεν είναι ελκυστική

Ακόμα και στην περίπτωση που πραγματοποιηθούν όλες οι απαραίτητες διαδικασίες έγκρισής τους και «αναγνώρισής» τους από την αγορά της Ευρώπης (στους τομείς της ασφάλειας, της εκπομπής καυσαερίων κλπ), οι τιμές τους αυξάνονται που παύουν να είναι τόσο ανταγωνιστικές.

Επιπλέον, όπως προαναφέρθηκε, θα πρέπει «αναγκαστικά» να ενταχθούν στην κατηγορία αυτοκινήτων πόλης (Α), όπου θα βρουν απέναντί τους αυτοκίνητα με περισσότερες παροχές. Μία σύγκριση των τιμών μοντέλων που κυκλοφορούν στην Ευρώπη με τα αντίστοιχά τους στην Ασία, είναι ενδεικτική.