Όταν τα supercars αποχωρίζονται τη χλιδή για να κυλιστούν στις λάσπες


Σχεδόν όλοι οι κατασκευαστές πολυτελών supercars έχουν ή πρόκειται να προσθέσουν στην γκάμα τους τουλάχιστον ένα SUV, ακόμα και αν κάποιοι –όπως η Ferrari– αρνούνταν κατηγορηματικά μία τέτοια προοπτική.

  • ΤΟΥ ΠΕΤΡΟΥ ΠΙΤΣΙΝΗ ΦΩΤ.: ΑΡΧΕΙΟ
  • 3/12/2022

H απόφαση της Porsche να λανσάρει το 2002, πρώτη μεταξύ των κατασκευαστών μοντέλων υψηλών επιδόσεων και πολυτελείας, ένα SUV έσπασε ένα ταμπού, αν και πολλοί προφήτευαν ότι θα εξελιχθεί σε φιάσκο ολκής. Η εκπληκτική αποδοχή της Cayenne από ένα κοινό, που ορκιζόταν μέχρι τότε στο όνομα της θρυλικής και αειθαλούς 911, έφερε, ωστόσο, τα πάνω κάτω στο κλειστό club των εταιρειών παραγωγής supercars που άλλαξαν εκ βάθρων γνώμη. Η πρώτη διδάξασα Porsche αξιοποίησε το προβάδισμά της και διαθέτει πλέον στην γκάμα της, εκτός της διαχρονικής Cayenne, και άλλο ένα μικρότερο SUV, τη Macan. Χάρη, μάλιστα, στο συγκεκριμένο δίδυμο, έχει μεταλλαχθεί από κατασκευαστής εμβληματικών σπορ coupe και cabriolet σε μία μάρκα με ραχοκοκαλιά της τα SUV.

Το παράδειγμα της Porsche ακολούθησαν το 2016 η Βentley με την Bentayga και η Maserati με τη Levante, στα τέλη του 2017 αποκάλυψε η Lamborghini την Urus, με τυμπανοκρουσίες ως «το γρηγορότερο SUV στον κόσμο» και το 2018 τους μιμήθηκε η Rolls-Royce με την Cullinan. Για τη Lamborghini αποδείχθηκε η Urus «λίρα εκατό» και συνέβαλε καθοριστικά στον υπερδιπλασιασμό της παραγωγής της, στην περίπτωση της Cullinan υποχώρησε η Rolls-Royce στις πιέσεις των πελατών της, που ζητούσαν μετ’ επιτάσεως επί χρόνια ένα πολυτελές SUV με υψηλό βαθμό χρηστικότητας, ώστε να μπορεί να οδηγείται καθημερινά και όχι Κυριακές, γιορτές και περιστασιακά. Γενικότερα, τα SUV διεύρυναν το κοινό των κατασκευαστών χλιδάτων και πανίσχυρων supercars, καθώς προσφέρονται για τακτική χρήση και βολεύουν μία οικογένεια. Να αναφέρουμε ενδεικτικά ως δείγμα αυτής της αλλαγής νοοτροπίας ότι η Cullinan έγινε η πρώτη Rolls-Royce με αναδιπλούμενα πίσω καθίσματα και, φυσικά, υπάρχουν πάμπολλα παρόμοια παραδείγματα και στην παρέα των ανταγωνιστών της.

Η Ferrari απέρριπτε μέχρι πριν μία πενταετία μετά βδελυγμίας το λανσάρισμα ενός SUV με σήμα το όρθιο αλογάκι, ωστόσο λύγισε μπροστά στην προοπτική αύξησης της κερδοφορίας της, που έγινε ακόμα επιτακτικότερη μετά την είσοδό της στο χρηματιστήριο. Μάλιστα, ο πρώην πρόεδρος της Ferrari, Λούκα ντι Μοντεζέμολο, επέμενε ότι στο Μαρανέλο έπρεπε να ακολουθήσουν την τακτική της περιορισμένης παραγωγής και των μεγάλων χρόνων παράδοσης των καινούργιων μοντέλων τους, ώστε να τα κάνουν ακόμα πιο περιζήτητα και ποθητά στους αγοραστές τους και να διατηρούνται οι τιμές τους σε εξωπραγματικά επίπεδα. Η οικογένεια Ανιέλι είχε άλλη άποψη και έτσι φτάσαμε στο πρώτο SUV της Ferrari, που ονομάζεται Purosangue, αποκαλύφθηκε επίσημα αυτές τις ημέρες και φιλοδοξεί να θέσει νέα μέτρα και σταθμά στην κατηγορία του.

Νew entry στην επίλεκτη ομάδα των SUV με χαρακτηριστικά supercars αποτελεί η Aston Martin DBX 707, της οποίας η παραγωγή ξεκίνησε τον Μάιο του 2022 και σηματοδοτεί μία νέα εποχή για την ιστορική βρετανική φίρμα. Τη δόξα των προαναφερθέντων φαίνεται ότι ζήλεψε και η McLaren, που ανακοίνωσε μόλις τον Αύγουστο μέσω του CEO της Μίκαελ Λάιτερς, ότι «τα SUVs είναι πολύ ελκυστικά» για την εταιρεία του ή –σε ελεύθερη μετάφραση- «ο πελάτης έχει πάντα δίκιο». Ας δούμε, λοιπόν, αναλυτικότερα σε αλφαβητική σειρά τα SUV πολυτελείας με επιδόσεις supercars, που κυκλοφορούν ήδη ή πρόκειται να λανσαριστούν κατά το επόμενο διάστημα.

Aston Martin DBX 707

Στις 9 Μαΐου του 2022 βγήκε η πρώτη Aston Martin DBX 707 από τη μονάδα παραγωγής της εταιρείας στην Ουαλία. Ο V8 κινητήρας των τεσσάρων λίτρων με διπλό τούρμπο έλκει την καταγωγή του από την AMG, αποδίδει 707 PS ισχύ και 900 Nm μέγιστη ροπή στρέψης και απονέμει στο βρετανικό μοντέλο τον τίτλο του δυνατότερου SUV πολυτελείας παγκοσμίως. Ανάλογες είναι και οι επιδόσεις της τετρακίνητης Aston Martin DBX 707, η οποία επιταχύνει από στάση έως τα 100 km/h σε μόλις 3,3’’ και πιάνει τα 310 km/h τελική. Το σχήμα του αυτοκινήτου παραπέμπει σε υπερυψωμένη Vantage, ενώ θα εξάγεται σε πάνω από 50 χώρες σε όλο τον κόσμο με τιμές εκκίνησης λίγο κάτω από τις 200.000 €, που τις ξεπερνάς πανεύκολα με κάποιον επιπρόσθετο εξοπλισμό.

Βentley Bentayga

H Bentayga λανσαρίστηκε το 2016 με στόχο μοντέλα, όπως η Porsche Cayenne, οι κορυφαίες εκδόσεις της Range Rover και η Mercedes GLS, ενώ στην πορεία ανανεώθηκε και προστέθηκαν στη βασική έκδοση νέες εκδοχές δημιουργώντας έτσι μία οικογένεια αριστοκρατών των τεσσάρων τροχών. Ιδιαίτερα επιτυχημένη είναι η Plug-in υβριδική έκδοση με ηλεκτρική αυτονομία έως 50 km και συνδυαστική ισχύ 450 PS (700 Nm μέγιστη ροπή στρέψης). Πριν περίπου έναν χρόνο λανσαρίστηκε η Bentayga S, που συνιστά την πιο καυτή παρουσία του υπερπολυτελούς SUV, καθώς εφοδιάζεται με V8 twin turbo κινητήρα χωρητικότητας 4,0 lt και με μέγιστη ισχύ 550 PS, του οποίου η ροπή μεταφέρεται στους τέσσερις τροχούς με τη μεσολάβηση ενός αυτόματου σασμάν οκτώ σχέσεων. Να σημειώσουμε, ότι η επιτάχυνση 0 – 100 km/h πραγματοποιείται σε λιγότερο από 4,5’’ και η τελική αγγίζει τα 290 km/h, ενώ οι τιμές της ξεκινούν στην Ελλάδα από σχεδόν 240.000 € για τη βασική τρίλιτρη έκδοση των 468 PS.

Ferrari Purosangue

To πρώτο SUV της Ferrari είναι, φυσικά, τετράπορτο, αλλά χωρίς μεσαία κολονάκια και το όνομα Purosangue (σημαίνει «καθαρόαιμο» στα ιταλικά) υποδηλώνει τη φιλοδοξία του να αναδειχθεί σε γρηγορότερο μοντέλο ελεύθερου χρόνου και σημείο αναφοράς στην κατηγορία του. Το λανσάρισμά του έγινε πρόσφατα και θα αντικαταστήσει πιθανότατα τη σειρά GTC4-Lusso, ενώ εφοδιάζεται με έναν εντελώς νέο V12 ατμοσφαιρικό βενζινοκινητήρα 725 PS. Η Purosangue βασίζεται σε ένα νέο πάτωμα της Ferrari, που θα χρησιμοποιηθεί μελλοντικά και σε επόμενα μοντέλα της, ενώ ο σχεδιασμός της εμπεριέχει στοιχεία από τη Maserati Levante και παραπέμπει με την κλίση του πίσω μέρους του αμαξώματος σε σπορ coupe.

Lamborghini Urus

Η Urus κυκλοφόρησε το 2018 και συνέβαλε καθοριστικά στον υπερδιπλασιασμό των πωλήσεων της Lamborghini, ενώ ανανεώθηκε πρόσφατα τον Αύγουστο του 2022, οπότε και απέκτησε επιπρόσθετα τη δυνατότερη έκδοση Performante. Πρόκειται για το πρώτο SUV με χαρακτηριστικά και επιδόσεις supercar και έχει δανειστεί το όνομά της από μία ράτσα ατίθασων ταύρων. H τετρακίνητη Urus εφοδιάζεται με V8 βενζινοκινητήρα 4,0 lt και 650 PS (666 η Performante), ενώ μέχρι το λανσάρισμα της Bentley Bentayga την άνοιξη του 2019 αποτελούσε το ισχυρότερο SUV παραγωγής στον κόσμο. Η επιτάχυνση 0 – 100 km/h έρχεται σε 3,6’’ και η τελική ανέρχεται σε 305 km/h, με την Performante να είναι ένα κλικ γρηγορότερη (0-100 km/h σε 3,3’’, ανώτατη ταχύτητα 306 km/h).

Maserati Levante

Το πρώτο SUV της Maserati κυκλοφόρησε το 2016 και το όνομά του παραπέμπει στον άνεμο λεβάντε, που μπορεί να αλλάξει ξαφνικά από ελαφρύ αεράκι σε θυελλώδη καταιγίδα. Οι Ιταλοί προσφέρουν μία αρκετά μεγάλη γκάμα επιλογών, μάλιστα κατά την πρώτη τετραετία εφοδιαζόταν η τετρακίνητη Levante και με ντιζελοκινητήρες, που ήταν ιδιαίτερα δημοφιλείς στην ευρωπαϊκή αγορά. Αυτήν τη στιγμή υπάρχει η έκδοση Modena και Modena S με 350 και 430 PS, η υβριδική GT Hybrid με 330 PS και η κορυφαία σε απόδοση Trofeo με 580 PS, επιτάχυνση 0 – 100 km/h σε 4,1’’ και 299 km/h μέγιστη ταχύτητα. Οι τιμές διαφέρουν ανά έκδοση, υπολογίστε, όμως, ενδεικτικά για την υβριδική έκδοση GT Hybrid γύρω στις 140.000 €.

Porsche Cayenne

Τα λόγια είναι περιττά, καθώς πρόκειται για το μοντέλο που έβαλε τις μάρκες πολυτελείας και υψηλών επιδόσεων στην κατηγορία των SUV, ενώ σχηματίζει ένα άκρως επιτυχημένο δίδυμο με τη μικρότερη Macan στην γκάμα της Porsche. Λανσαρίστηκε το 2002 και το τρέχον μοντέλο τρίτης γενιάς κατασκευάζεται στη Μπρατισλάβα της Σλοβακίας μαζί με την Porsche Cayenne Coupe, που ήρθε να προστεθεί τον Μάρτιο του 2019 στην οικογένεια της γερμανικής μάρκας. Σημαντικότερη αγορά για την Cayenne υπήρξε από την πρώτη στιγμή η αμερικανική, όμως και στη χώρα μας είναι δημοφιλής, αν και έγινε κάποια στιγμή –χωρίς να φταίει το ίδιο το αυτοκίνητο- συνώνυμο του νεοπλουτισμού. Η γκάμα κινητήριων μονάδων ξεκινά στην απλή Cayenne με τρίλιτρο βενζινοκινητήρα 340 PS και τιμές από 116.000 €, ενδιάμεσα συναντούμε –μεταξύ άλλων- υβριδικές εκδόσεις 462 και 680 PS, ενώ ακριβότερο μοντέλο αποτελεί η Cayenne Turbo GT με 640 PS και τιμή πώλησης 293.500 €.

Rolls – Royce Cullinan

Aποτελεί την επιτομή της πολυτέλειας, κάτι αυτονόητο για ένα μοντέλο Rolls-Royce. Η Cullinan διεκδικεί τρεις πρωτιές, όντας το πρώτο SUV της Rolls-Royce, το πρώτο τετρακίνητο μοντέλο της βρετανικής μάρκας, όπως, επίσης, και το πρώτο hatchback με το γνωστό αγαλματάκι της Emily στην κορυφή του ψυγείου του. Οι εξαιρετικές εκτός δρόμου δυνατότητες του μοντέλου, που κυκλοφόρησε το 2018, το έχουν κάνει δημοφιλές σε χώρες όπως ο Καναδάς, η Ελβετία και η… Ρωσία, προ πολέμου, φυσικά. Ανάλογα «αρχοντικές» είναι και οι προδιαγραφές της, καθώς εφοδιάζεται με κινητήρα 6,8 lt και 571 PS, που επαρκούν για να επιταχύνουν το ογκώδες αμάξωμα από στάση έως 100 km/h σε 5,2’’. Τιμές στο ύψος των… περιστάσεων, καθότι ξεκινούν από περίπου 300.000 €.