Peter Falk: Ο «Έλληνας» πίσω από την Porsche 911 Carrera 3.2 4X4 γίνεται 90 ετών (photos)


Ο Peter Falk πάντα βρισκόταν στο παρασκήνιο, συνειδητά. Υπήρξε, όμως, ένα εξαιρετικά επιδραστικό στέλεχος της Porsche, ένας μηχανικός με βαριά παρακαταθήκη, αλλά και συσχέτηση με την Ελλάδα.

  • ΦΩΤΟ: PORSCHE
  • 27/11/2022

Ο Peter Falk είναι από τα λιγότερο γνωστά στο ευρύ κοινό ονόματα της παγκόσμιας αυτοκίνησης. Είναι, όμως, μία εμβληματική φυσιογνωμία, ένας άνθρωπος που άφησε ανεξίτηλο το στίγμα του στην ιστορία της Porsche, αλλά και του μηχανοκίνητου αθλητισμού εν γένει.

Γεννήθηκε μία μέρα σαν σήμερα, 27 Νοεμβρίου του 1932, οπότε γίνεται 90 ετών. Μάλιστα, γεννήθηκε στα... μέρη μας, στην Αθήνα, όντας γιος αρχαιολόγου που βρισκόταν εδώ για ανασκαφές. 

«Από παιδί με ενδιέφερε κάθε μορφή κίνησης, από τα τρίκυκλα, στα δίκυκλα και τα αυτοκίνητα, οπότε δεν ήταν παράξενο που ενδιαφέρθηκα έντονα για την τεχνολογία γύρω από αυτά τα οχήματα στην καριέρα μου,» θα έλεγε αργότερα ο Falk, που πέρασε από αρκετές «δουλειές του ποδαριού» γύρω από αυτόν τον τομέα ως νέος.

Στα 18 του, ήρθε 3ος σε έναν αγώνα μοτοσυκλέτων στο Βόρειο Μέλανα Δρυμό, ενώ έξι χρόνια μετά, θα έκανε το πρώτο του ράλλυ με μία Porsche και οδηγό τον Alfred Kling. 

Το 1959 ξεκινά η πολύχρονη καριέρα του στην Porsche. Αρχικά, αναλαμβάνει το πόστο του μηχανικού στο επιτελείο των δοκιμών των νέων αυτοκινήτων. Ήταν εκείνος κι άλλοι εννέα που είχαν την ευθύνη των τεστ των μοντέλων της μάρκας. Το 1965 «κατέβηκε» στο Ράλλυ Μόντε Κάρλο, με τον Herbert Linge οδηγό σε μία 911 2.0. Για να δίνει τις οδηγίες στον Linge, o Falk είχε έναν σωλήνα που ξεκίναγε από το στόμα του και κατέληγε στο κράνος του οδηγού του. Το μοντέρνο σύστημα ενδοεποικοινωνίας των πληρωμάτων ήταν δημιούργημά του.

Τα επόμενα χρόνια, αρκετά αγωνιστικά της Porsche, από την 906 ως την 917, κατασκευάζονταν υπό την επίβλεψη του Falk. Όντας στα ηνία του τμήματος αγώνων της μάρκας, είχε αναλάβει την προετοιμασία των αγωνιστικών της, ενώ από το 1973 ως το 1981, υπήρξε υπεύθυνος για το σασί, το κιβώτιο ταχυτήτων και τις δοκιμές των 911, 924 και 928.

Τη δεκαετία του '80, ο Falk, που θεωρείτο -όχι άδικα- ένας εξαιρετικός θεωρητικός αλλά και πρακτικός της μηχανικής των αγωνιστικών οχημάτων, μεγαλουργεί με τις 956 και 962, τα Group C αγωνιστικά αντοχής της Porsche, που κατακτούν συνολικά 7 νίκες στον 24ωρο αγώνα του Le Mans και 11 παγκόσμια πρωταθλήματα.

Την τριετία 1984-1986, ο Γερμανός, δηλωμένος fan των ράλλυ, αναλαμβάνει να βάλει την Porsche στο Ράλλυ Παρίσι-Ντακάρ, και μέσα σε λιγότερο από έναν χρόνο ετοιμάζει την 911 Carrera 3.2 4x4. Κάπως έτσι, το εν λόγω αγωνιστικό έγινε το πρώτο σπορ αμάξι που κέρδιζε τον φημισμένο αγώνα.

Από το 1989, ως και το 1993 που συνταξιοδοτήθηκε, εξέλιξε το σασί και επέβλεψε τη συνολική βελτίωση της Boxster, αλλά και των γενιών 993 και 996 της 911.

Μέχρι και σήμερα, ο Peter Falk κρατά σχέσεις με την Porsche, καθώς επί σειρά ετών ήταν στη διάθεση της εταιρείας για επισκέψεις στο Μουσείο της, καθώς και στη διοργάνωση ορισμένων vintage ράλλυ.