Popemobile: Η ιστορία των... ευλογημένων οχημάτων του Πάπα


Δεν είναι μόνο η διαδικασία της εκλογής -με το λευκό καπνό- ενδιαφέρουσα, γύρω από τον προκαθήμενο της Ρωμαιοκαθολικής εκκλησίας. Ένας Πάπας έχει το δικό του ιδιαίτερο όχημα, για το οποίο και θα μιλήσουμε, στην προκειμένη περίπτωση.

  • 12/10/2020

Ο όρος «Popemobile» μπορεί συνειρμικά σε κάποιους να θυμίζει κάτι από… batmobile, εδώ όμως δεν έχουμε να κάνουμε με κάποιο κινηματογραφικό όχημα. Αντιθέτως, πρόκειται για μία ειδική κατασκευή που στόχο έχει να μεταφέρει συνήθως σε περιοδείες τον προκαθήμενο της Ρωμαιοκαθολικής εκκλησίας. Ο Πάπας, σε αντίθεση με αρχηγούς κρατών, βασιλιάδες και άλλους επισήμους, χρησιμοποιεί παραδοσιακά ένα ειδικά διασκευασμένο όχημα έτσι ώστε να γίνεται αντιληπτός από όλους, αντί να περνάει απαρατήρητος.

Μέχρι τη δεκαετία του 1930 οι Καθολικοί διέθεταν έναν ειδικό θρόνο, το sedia gestatoria, με τον οποίο μετέφεραν συνήθως τον Ποντίφικα στις διάφορες επισκέψεις του. Αυτό όμως άλλαξε, από τη στιγμή που η Daimler Benz AG αποφάσισε να δωρίσει στον Πάπα Πίο τον ένατο μία Mercedes-Benz Nόrburg 460. Αυτή διέθετε έναν κεντρικά τοποθετημένο θρόνο, ενώ το εσωτερικό της ήταν ντυμένο με μετάξι.

Κάπως έτσι μπήκανε τα θεμέλια του Popemobile. Μάλιστα αξίζει να σημειωθεί ότι καθένα από αυτά φέρει την πινακίδα «SCV», από το λατινικό Status Civitatis Vaticanae, την πόλη του Βατικανό. Εκείνο το πρώτο όχημα παρέμεινε στις υπηρεσίες του Ποντίφικα για σχεδόν 30 χρόνια, μέχρι που η Mercedes-Benz αποφάσισε να του προσφέρει μία καινούρια 300D Landaulet με σκληρή οροφή μπροστά και μαλακή πίσω, έτσι ώστε ο προκαθήμενος της Ρωμαιοκαθολικής εκκλησίας να μπορεί να είναι ορατός από το κοινό γύρω του. Μάλιστα, στις ανέσεις που του επιφύλασσε ο μοναδικός θρόνος του περιλαμβανόταν air-condition και ένα ραδιόφωνο δύο δρόμων.

Κάποια στιγμή το 1964, οι άνθρωποι του Πάπα ζήτησαν από τη Ford να ετοιμάζει ένα ειδικό όχημα που θα χρησιμοποιούσε ο Ποντίφικας Παύλος ο έβδομος στην επίσκεψή του στη Νέα Υόρκη. Αυτοί πήραν μία Lincoln Continental, βασισμένη στο πρωτότυπο Lehmann-Peterson και την εφοδίασαν με ένα θρόνο πίσω, ο οποίος μπορούσε να ανυψώνεται κατά 12 ίντσες (30,5 εκατοστά).

Ένα χρόνο μετά, η Mercedes-Benz επανήλθε με ένα νέο Popemobile, μία Landaulet έκδοση της 600 με μεγάλη αποσπώμενη οροφή. Δεν περιορίστηκαν όμως εκεί, αφού το 1966 έφτιαξαν ένα ακόμη Popemobile, βασισμένο στην 300 SEL Landaulet, με ένα μηχανισμό κύλισης του θρόνου, από άκρη σε άκρη, για τις ιδιαίτερες ανάγκες του Πάπα.

Το 1978 ανέλαβε την έδρα της Ρωμαιοκαθολικής εκκλησίας ο Πάπας Ιωάννης Παύλος ο δεύτερος, κατά κόσμο Karol Jσzef Wojtyla. Πολωνικής καταγωγής ο ίδιος, αποφάσισε να επισκεφτεί τη γενέτειρά του με ένα όχημα βασισμένο σε ένα πολωνικό φορτηγό FCS Star, με σαφείς οδηγίες που έχει δώσει ο ίδιος για το πώς θα πρέπει να είναι. Ένα ευρύχωρο εσωτερικό με μεγάλα, κλειστά παράθυρα. Λίγο αργότερα μάλιστα, σε άλλο του ταξίδι στην Ιρλανδία, ζήτησε κάτι ανάλογο να ετοιμαστεί με βάση ένα Ford Transit.

Η νεότερη φιλοσοφία Popemobiles εμφανίστηκε το 1980 όταν ο Πάπας Ιωάννης Παύλος ο δεύτερος χρησιμοποίησε μία Mercedes-Benz G230 στο ταξίδι του στη Γερμανία. Η κλειστή, υπερυψωμένη και διαφανής καμπίνα άρεσε στον Ποντίφικα, όπου και την υιοθέτησε. Παρόμοια παπικά οχήματα βασίστηκαν στο Peugeot 504 και στο defender της Land Rover.

Το τελευταίο, μάλιστα, κατασκευάστηκε με αλεξίσφαιρα υλικά, λόγω των αναταραχών εκείνης της εποχής. Για τον ίδιο λόγο, το 1982, ο πάπας χρησιμοποίησε ένα τεθωρακισμένο παπικό όχημα της Leyland, στη Σκωτία, το οποίο ζύγιζε 24 τόνους! Ως ιδιότυπα Popemobile θα μπορούσε κανείς να εκλάβει επίσης το «jeepney» της Sarao Motors, ένα θωρακισμένο όχημα της CTK και ένα τουριστικό λεωφορείο.

Τα ύστερα χρόνια του, ο Πάπας Ιωάννης Παύλος ο δεύτερος χρησιμοποιούσε συνήθως ως Popemobile μία Mercedes-Benz ML430, την οποία άλλαξε ο διάδοχός του, Βενέδικτος ο 16ος με μία Mercedes-Benz G500. Η Γερμανική εταιρία διατηρεί άτυπα το «χαϊδεμένο παιδί» της αγίας έδρας, τα τελευταία χρόνια όμως έχουν μπει στο παιχνίδι και άλλοι κατασκευαστές.

Ο Πάπας Φραγκίσκος, πέρα από το G-Wagen του διαθέτει επίσης ένα Toyota κυψελών καυσίμου, ένα Kia Soul ένα Dacia Duster και διάφορα άλλα δώρα, από κατασκευαστές αυτοκινήτων. Ο ίδιος οδηγεί συχνά εντός της πόλης ένα Renault 4 τριανταετίας, όπως επίσης και ένα Ford Focus. Aς μην ξεχνάμε, δε, ότι το 2017 η Lamborghini έφερε στον Πάπα να ευλογήσει μία Huracan, την οποία και υπέγραψε, όχι όμως για να την κρατήσει αλλά για να βγει σε δημοπρασία, με στόχο τη συγκέντρωση ενός χρηματικού ποσού για αγαθοεργίες.