Renault Espace: Μια ιστορία 40 ετών που ξεκίνησε να γράφεται από ελληνικό χέρι


To Renault Espace παρουσίασε την έκτη γενιά του και με αυτή την αφορμή γυρίζουμε τον χρόνο πίσω και θυμόμαστε τον «δικό» μας Αντώνη Βολάνη που εμπνεύστηκε το εμβληματικό μοντέλο των Γάλλων.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΜΑΡΙΛΗ ΠΙΝΙΑΤΑΡΟ / ΦΩΤΟ: CAR AND DRIVER, RENAULT
  • 30/3/2023

Το ολοκαίνουργιο Renault Espace έκανε το ντεμπούτο του πριν από λίγες ώρες, με μία σειρά από αναβαθμίσεις, νέα εμφάνιση και εξελιγμένα τεχνολογικά συστήματα. Πρόκειται για την έκτη γενιά του μοντέλου, το οποίο μετρά ήδη 40 χρόνια «υπηρεσίας» στην γκάμα των Γάλλων.

Φυσικά, το Espace δεν ήταν πάντα SUV, αλλά υπήρξε ένα από τα αναγνωρίσιμα και δημοφιλή MPV (Multi Purpose Vehicle) από το 1983 έως το 2015, όποτε το γαλλικό «φαινόμενο» μεταμορφώθηκε σε ένα 7θέσιο crossover, προσαρμόζοντας τη χρήση και την αισθητική του στις ανάγκες του σημερινού αγοραστικού κοινού.

Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα στοιχεία που κουβαλά το εμβληματικό Renault Espace είναι ότι ο αρχικός σχεδιασμός του προήλθε από ελληνικό χέρι. Ήταν του κοσμοπολίτη Αντώνη Βολάνη που γεννήθηκε το 1958 στη Θεσσαλονίκη, ωστόσο μετακόμισε σε μικρή ηλικία στη Γαλλία και μετά τις σπουδές του σε σχολή τεχνικού σχεδίου εισήλθε στο μαγικό κόσμο του αυτοκινήτου ως σχεδιαστής αμαξωμάτων.

Τα πρώτα δείγματα γραφής τα έδωσε στη Renault και αφού γέμισε τον «σκληρό δίσκο» του με εμπειρίες και γνώσεις, μετακόμισε στην Peugeot. Εκεί έμεινε για τρία χρόνια και στη συνέχεια έρχεται ένα νέο, συνταρακτικό κεφάλαιο στην πορεία του με την ένταξή του στη Matra.

Στο γαλλικό brand το απόσταγμα των γνώσεων που κουβαλούσε τον οδηγεί στον σχεδιασμό τριών εμβληματικών μοντέλων: του καινοτόμου σπορ τριθέσιου Bagheera, του Rancho, με το οποίο έβαλε τα θεμέλια της κραταιάς σήμερα κατηγορίας των SUV και του Renault Espace, με το οποίο όρισε στο... λεξικό της αυτοκίνησης τη λέξη «πολυμορφικό».

Πώς, όμως, φτάσαμε στο τελευταίο μοντέλο; Οι 5 εμβληματικές γενιές του μοντέλου που προηγήθηκαν «μιλούν» από μόνες τους, προδίδοντας κάθε ψήγμα της ιστορίας του.

Renault Espace I (1983): «Ο δρόμος προς την καινοτομία»

Στην πρώτη γενιά του Espace, το μοντέλο οφείλει τη ριζοσπαστική -για τότε- ονομασία του. Για πρώτη φορά στην ιστορία της εταιρείας, η Renault δεν ακολούθησε το αλφαριθμητικό σύστημα ονοματοδοσίας των μοντέλων της που βρισκόταν σε ισχύ μέχρι τότε.

Σύμφωνα με τη Sylvia dos Santos, Διευθύντρια Στρατηγικής Ονοματοδοσίας, «η λέξη 'Espace' είναι πολύ ενδιαφέρουσα ως προς τη σημειολογία της, αφού η αντίστοιχη λέξη σε άλλες γλώσσες είναι αρκετά παρόμοια. Έτσι, γίνεται αντιληπτή εύκολα από πολλούς ανθρώπους. Ακούγεται ήπια και ευχάριστη και παραπέμπει στην άνεση και την εξελιγμένη τεχνολογία.»

Η πρώτη γενιά κυκλοφόρησε το 1984 κι έφερε μία σειρά από επαναστατικές λειτουργίες και προσθήκες, συμπεριλαμβανομένων των περιστρεφόμενων μπροστινών καθισμάτων αλλά και των 5 πίσω καθισμάτων, τα οποία ήταν αποσπώμενα, σε περίπτωση που ο οδηγός ήθελε να μεταφέρει ογκώδες φορτίο, αυξάνοντας ακόμα περισσότερο την ήδη μεγάλη χωρητικότητά του.

Renault Espace II (1991): «Ο καλύτερος προορισμός είναι το Espace»

Η δημοφιλία του Renault Espace ήταν αδιαμφισβήτητη, και το μοντέλο είχε ήδη εδραιωθεί στην αγορά. Ολοένα και περισσότερος κόσμος έσπευδε να το αγοράσει, και η δεύτερη γενιά του ήρθε πάνω στην ώρα. Έδωσε μία ανανεωμένη και ώριμη ματιά στο MPV των Γάλλων, κάνοντάς το ακόμα πιο ελκυστικό προς το κοινό.

Το Espace έλαβε μία ιδιαίτερα αεροδυναμική εμφάνιση, με τις άκρες του να στρογγυλεύονται και τους πλαϊνούς καθρέπτες να επανατοποθετούνται, δημιουργώντας ένα πιο μακρόστενο λουκ. Και το εσωτερικό του αναβαθμίστηκε ριζικά, προσφέροντας ακόμα περισσότερο αποθηκευτικό χώρο.

Αυτό που τοποθέτησε το MPV στην κορυφή της γκάμας της αυτοκινητοβιομηχανίας ήταν η έκδοση 'Quadra', η οποία είχε την κίνηση σε όλους τους τροχούς. Ένας κινητήρας V6 PRV χωρητικότητας 2,8 L τοποθετήθηκε κάτω από το κάλυμμα, αποδίδοντας πλέον 153 ίππους.

Για ακόμα μία φορά, η ονομασία 'Espace' ήταν συνώνυμο της άνεσης και της ηρεμίας που προσέφερε το μοντέλο, ανοίγοντας τον δρόμο στη Renault να χρησιμοποιήσει το slogan «το καλύτερο μέρος στη γη είναι μέσα στο Espace.»

Renault Espace III (1996): «Τι κι αν το Espace ήταν η πραγματική πολυτέλεια;»

Το Espace είχε πλέον γίνει συνώνυμο της κατηγορίας MPV, πριν καν κυκλοφορήσει η τρίτη γενιά του. Μάλιστα, ήταν εκείνο που αναζωογόνησε τη συγκεκριμένη κατηγορία, με πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες να ανεβαίνουν στο «τρένο» των MPV, παίρνοντας έμπνευση από το εξαιρετικά επιτυχημένο μοντέλο της Renault.

Η τρίτη γενιά ήρθε το 1996, κι ήταν διαθέσιμο ως 5θέσιο ή ως 7θέσιο, στην έκδοση 'Grand Espace', προσφέροντας μία νέα, ασυναγώνιστη εμπειρία, η οποία ξεκινούσε από την καμπίνα του οχήματος. Η κεντρική ιδέα ήταν αρκετά απλή: μαλακές και ήπιες γραμμές, υψηλή ποιότητα και πολυτελής σχεδιασμός.

Ο πάγκος του είχε μεταφερθεί στο κέντρο της καμπίνας, και υποστήριζε τεχνολογία LCD, ενώ δεξιά και αριστερά του, είχαν τοποθετηθεί αεραγωγοί. Εκτός αυτού, ο εξοπλισμός της έκδοσης 'Initiale' έντυνε τα καθίσματα και το εσωτερικό του οχήματος γενικότερα με δέρμα και υλικά υψηλής ποιότητας, με τη Renault να χρησιμοποιεί το slogan «Τι κι αν το Espace ήταν η πραγματική πολυτέλεια;»

Renault Espace IV (2002): Ο τελευταίος των MPV-ικανών

Η τέταρτη γενιά του Renault Espace ήρθε να κλείσει το κεφάλαιο MPV για το επιτυχημένο μοντέλο, πριν αυτό ακολουθήσει μία τελείως διαφορετική γραμμή, όσον αφορά την κατηγορία που υπαγόταν, αλλά και τον σχεδιασμό του.

Επρόκειτο για ένα μεγάλο, άνετο οικογενειακό όχημα, το οποίο ήταν διαθέσιμο είτε με 5 είτε με 7 θέσεις, φέροντας την ονομασία 'Grand Espace'. Η πιο πολυτελής του έκδοση, ονόματι 'Initiale Paris', έφερε μία υπερμεγέθη ηλιοροφή 2,16 τμ, κάνοντας το όχημα να μοιάζει πραγματικά σαν ένα σαλόνι πάνω σε ρόδες. Το όνομα Espace έβγαζε πραγματικά νόημα.

Renault Espace V (2015): «Κάνε το χρόνο σου να μετρά»

Εδώ, το λογοπαίγνιο με τη χρήση της λέξης 'χρόνος', δίνει έμφαση στη διαχρονικότητα του μοντέλου, με την πέμπτη γενιά να αποδεικνύει πόσο ευέλικτο ήταν, όσον αφορά την προσαρμογή του στις ανάγκες του αγοραστικού κοινού.

Από MPV, το Renault Espace μετατράπηκε σε ένα 7θέσιο crossover για το 2015, το οποίο προσέφερε πραγματική άνεση σε κάθε έναν από τους επιβάτες. Η έμφαση βρισκόταν στην εξελιγμένη τεχνολογία που διέθετε, όπως για παράδειγμα ένα tablet, σύστημα Multi-Sense και τετρακίνητο σύστημα διεύθυνσης 4CONTROL.

Το Espace, με 28 χρόνια υπηρεσίας στο «βιογραφικό» του, άφησε πίσω του τη μορφή του MPV, χωρίς όμως να εγκαταλείπει τις ρίζες του, την ίδια ώρα που άνοιγε έναν νέο δρόμο για την έκτη γενιά. Φυσικά, η «τρέλα» των crossover και των SUV δεν άφησε ανέγγιχτο και το συγκεκριμένο, με τη Renault να εισάγει ένα από τα best-seller μοντέλα της στη νέα εποχή.