Η μυστηριώδης εξαφάνιση του εφευρέτη των κινητήρων diesel


Σαν σήμερα, πριν από 110 χρόνια, ο Γερμανός μηχανικός Rudolf Diesel εξαφανίστηκε μυστηριωδώς ενώ ταξίδευε με πλοίο από την Αμβέρσα στην Αγγλία. 

  • ΦΩΤΟ: TWITTER
  • 29/9/2023

Ο Γερμανός μηχανικός Rudolf Christian Karl Diesel, όπως ήταν το πλήρες όνομά του, γεννήθηκε στις 18 Μαρτίου του 1958 στο Παρίσι από γονείς μετανάστες. Έγινε παγκοσμίως γνωστός για τη σχεδίαση του κινητήρα εσωτερικής καύσης, με καύσιμο πετρέλαιο, που έφερε επανάσταση στις μεταφορές της εποχής. Αμφότερα πήραν το όνομά του.

Ο πατέρας του ήταν αρχικά βιβλιοδέτης και στη συνέχεια έμπορος δερμάτινων ειδών. Μετά την έκρηξη του Γαλλο-Πρωσικού Πολέμου το 1870, η οικογένεια Diesel αναγκάστηκε να εγκαταλείψει τη Γαλλία, όπως και λοιποί Γερμανοί της χώρας και να καταφύγει στο Λονδίνο. Την ίδια χρονιά, ο μικρός Rudolf στάλθηκε στο Άουγκσμπουργκ της Γερμανίας, όπου έζησε και μεγάλωσε με τους θείους του από την πλευρά της μητέρας.

Από πολύ μικρός εκδήλωσε την επιθυμία να γίνει μηχανικός και εκπλήρωσε το όνειρό του το 1875, όταν έγινε δεκτός στο Πολυτεχνείο του Μονάχου, παρά τις αντιρρήσεις των γονέων του, που ήθελαν να αρχίσει να εργάζεται αμέσως με το τέλος των εγκυκλίων σπουδών του. Λαμπρός φοιτητής, συνδέθηκε με τον καθηγητή του Carl von Linde, έναν από τους πρωτεργάτες της ψυκτικής βιομηχανίας. Μετά το πέρας των σπουδών του εργάστηκε στο Βίντερτουρ της Ελβετίας και κατόπιν διηύθυνε στο Παρίσι την εταιρεία ψυκτικών μηχανημάτων «Linde», κερδίζοντας διπλώματα ευρεσιτεχνίας, τόσο στη Γαλλία όσο και στη Γερμανία.

Στις αρχές του 1890 εγκαταστάθηκε στο Μόναχο και το 1893 δημοσίευσε την πραγματεία με τίτλο «Θεωρία και κατασκευή ορθολογικού θερμικού κινητήρα, προοριζόμενου να αντικαταστήσει την ατμομηχανή και λοιπές μέχρι σήμερα γνωστές θερμικές μηχανές», επτά χρόνια αφότου ο Carl Benz είχε λάβει δίπλωμα ευρεσιτεχνίας για το αυτοκίνητο. Τις ιδέες του ενστερνίστηκαν ισχυρά βιομηχανικά συγκροτήματα («Krupp», ΜΑΝ», «Sulzer»), που εξασφάλισαν δικαιώματα για τις πατέντες του.

Μέσα σε λίγα χρόνια κατασκεύασε τον κινητήρα του, που λειτούργησε άψογα σε δημόσια επίδειξη στο Κάσελ το 1897. Έκτοτε, η επιτυχία υπήρξε ταχύτατη, τόσο λόγω της δυνατότητας εκμετάλλευσης των βαρέων πετρελαϊκών αποσταγμάτων, όσο και λόγω του περιορισμένου όγκου και της απουσίας καπνού, αρετών που επέσυραν την προσοχή της ναυτιλίας.

Στις 29 Σεπτεμβρίου 1913, ο Diesel επιβιβάστηκε από την Αμβέρσα στο ατμόπλοιο «Dresden» για να μεταβεί στην Αγγλία, όπου είχε προσκληθεί για να συνεργαστεί με το Βρετανικό Ναυαρχείο στη μελέτη νέων εφαρμογών της εφεύρεσής του. Τη νύχτα εξαφανίστηκε από το πλοίο και η απώλειά του αποδόθηκε σε τυχαία πτώση του στη θάλασσα ή σε αυτοκτονία, όπως υποστηρίζει ο βιογράφος του Morton Grosser (1978). Έχουν εκφραστεί και θεωρίες συνωμοσίας, όπως ότι ο Diesel, έπεσε θύμα επιχειρηματικών ή στρατιωτικών συμφερόντων, χωρίς όμως την ανάλογη τεκμηρίωση.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το άψυχο σώμα του ουδέποτε βρέθηκε. Για την ακρίβεια, δέκα ημέρες μετά την εξαφάνισή του, το πλήρωμα της ολλανδικής πλοηγίδας Coertsen βρήκε το πτώμα ενός άντρα να επιπλέει στη βόρεια Θάλασσα, κοντά στη Νορβηγία. Το σώμα βρέθηκε σε κατάσταση προχωρημένης αποσύνθεσης και δεν ήταν αναγνωρίσιμο, με αποτέλεσμα να τα μέλη του πληρώματος να μην το ανεβάσουν στο πλοίο.

Αντίθετα, μάζεψαν τα προσωπικά αντικείμενα (πορτοφόλι, ταυτότητα, σουγιά, θήκη για τα γυαλιά, κουτί για φάρμακα) από τα ρούχα του άντρα και μετά άφησαν το πτώμα και πάλι στη θάλασσα. Στις 13 Οκτωβρίου του ίδιου έτους, αυτά τα αντικείμενα ταυτοποιήθηκαν από τον Eugen Diesel, γιο του Rudolf, ότι ανήκαν στον πατέρα του.

Πηγή: sansimera.gr