Ταξιδεύουμε στη Μεσσηνία με Opel Grandland X 1.2T


Mία εύνοια της Ιστορίας θέλει την Μεσσηνία να επαγγέλλεται την ακμάζουσα ελληνικότητα από τα αρχαία χρόνια έως τον 21ο αιώνα. Kαι από την κρήνη της Αρσινόης έως τα χρυσά πόδια του Ρονάλντο φαίνεται να τα καταφέρνει περίφημα.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ, ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΤΡΙΤΑΡΗΣ
  • 1/9/2019

Απέχοντας λιγότερο από δύο χρόνια από την επανεμφάνιση της εγχώριας Αντουανέτας των Τιμών για τον εορτασμό των 200 χρόνων ελληνικού κράτους, η έννοια την ελληνικότητας παραμένει όσο επίκαιρη ήταν και 100 χρόνια πριν. Από τις βαρκούλες του Ελύτη και τους ναύτες του Τσαρούχη έως την σημερινή Μεγάλη Αδράνεια, όλοι και όλα συντείνουν σε ένα περατό σύμπαν, που δύσκολα επικοινωνεί με τον έξω κόσμο, με τον ορίζοντά του να τελειώνει στο απέναντι νησί μιας καθ' ημάς περίκλειστης θάλασσας.

Και όμως, εκεί στην Αρχαία Μεσσήνη, μέσα σε μία έκρηξη κάλλους και ευμάρειας της πέτρας νιώθεις ότι όλα αυτά που πρέπει να ανακαλύψεις, εκείνο το χαμένο νήμα του ελλαδικού κοσμοπολιτισμού, βρίσκεται μπροστά σου. Και λίγα χιλιόμετρα δίπλα σου, σ' αυτό το εξαίσιο όραμα του καπετάν Βασίλη Κωνταντακόπουλου, που κόντρα στην ντόπια μιζέρια και την κρατική ιδεοληπτική υπερκόπωση άλλαξε ολόκληρο τον χάρτη ολόκληρης της Πελοποννήσου, γεφυρώνοντας την Αρσινόη με τα (πολλά) ευρώ του Ρονάλντο. Και δείχνοντας στην πράξη τον δρόμο για μια νέα Ελλάδα, που θα κρατήσει τα ελάχιστα μιας μακρυγιάννιας κλαψομουρμούρας και τα περισσότερα από τους ψυχωμένους κοσμοπολίτες του μόχθου και της διανόησης.

Η δυτική Mεσσηνία είναι το σύγχρονο case study για το πως μπορούμε να πάρουμε τα πράγματα από την αρχή και να μιλήσουμε και εμείς την αργκό των νέων καιρών, χωρίς όμως να αφήσουμε να χαθεί η επικράτεια της ελιάς και η αβροφροσύνη του μεσογειακού χρόνου. Ο τόπος προσφέρει από μόνος του όλα τα υλικά. Πληθωρικός αλλά όχι κουραστικός, στήνει το ιδανικό σκηνικό για να βρει ο καθένας την αφετηρία για να ανοίξει τα φτερά του προς την εξωστρέφεια. Με πρώτο και καλύτερο την Αρχαία Μεσσήνη.

Δεν θα υπερβάλλω αν υποστηρίξω και εγώ όπως πολλοί άλλοι ότι είναι ίσως ο πιο σημαντικός αρχαιολογικός χώρος στην Ελλάδα και μέσα στους σημαντικότερους σε όλη την Ευρώπη. Η περιδιάβαση και η, κατά τις δυνάμεις του καθενός, ενδοσκόπηση σ' αυτό τον γεμάτο ενέργεια και χάρη τόπο είναι κυριολεκτικά μία εμπειρία που μπορεί να σου αλλάξει τη ζωή. Ιδίως αν την επισκεφτείς άνοιξη, με τις μαργαρίτες και τα χελιδόνια να λυσσομανούν, και το φως να κυριολεκτεί πάνω στην Αρχαία Πέτρα όπως πουθενά αλλού στον κόσμο. Η μοναδική σε ύφος και όραμα ανασκαφή από τον καθηγητή κ. Πέτρο Θέμελη έχει αναδείξει στο μέγιστο το μέγεθος και την σημασία του χώρου ενώ οι εργασίες συνεχίζονται προσθέτοντας διαρκώς νέα εκθαμβωτικά ευρήματα σε ένα υπερθέαμα σύνδεσης της ανθρώπινης σκέψης με την φύση και το τοπίο.

Εκτός από την κορύφωση της Αρχαίας Μεσσήνης υπάρχουν δεκάδες άλλα σημεία να αναζητήσει κανείς την αδιάλειπτη συνέχεια τόπου και χρόνου σ' αυτή την ξεχωριστή γωνιά της Ελλάδας. Το παλάτι του βασιλιά Νέστορα (με νέα, πρόσφατα ευρήματα), το εξαίσιο κάστρο της Πύλου με ένα πολύ όμορφο μουσείο, τo all time classic κάστρο της Μεθώνης, το κάστρο της Κορώνης που κατοικείται ακόμα και πολλά ακόμα. Και ύστερα έρχεται η γεωλογική έξαψη, μοναδική σε ποικιλία και χρώματα σε όλη την Ελλάδα.

Η παραλία της Βοϊδοκοιλιάς με το φράγκικο Παλαιόκαστρο στην κορυφή του ενός λόφου έχει παίξει σε όλα τα τουριστικά έντυπα του πλανήτη. Από κοντά η λιμνοθάλασσα της Γιάλοβας με τα διαβατάρικα πουλιά να βρίσκουν σ' αυτήν την πρώτη στάση στο μεγάλο ταξίδι τους, η παραλία του Ρωμανού, η βόλτα με βάρκα στην Σφακτηρία, η Φοινικούντα με το πιο νεανικό και boho στιλ εναλλακτικού τουρισμού, η ενδοχώρα με τα φροντισμένα χωριά και το πέλαγος των ελαιώνων που φθάνει όσο βλέπει το μάτι σου.

Όλα αυτά και πολλά ακόμα που θα ανακαλύψεις περιδιαβαίνοντας το νοτιοδυτικό κομμάτι της Πελοποννήσου συνηγορούν σε έναν τόπο ευάερο και ευήλιο, πανταχόθεν ελεύθερο και ανοιχτό στις προσλαμβάνουσες της νέας εποχής.

Δεν λείπουν οι τυπικές ελληνικές παθογένειες της τουριστικής ανάπτυξης, όμως η Mεσσηνία -με την κυρίαρχη πλέον παρουσία του Costa Navarino να δίνει τον τόνο- τις χωνεύει και τις εντάσσει σε ένα πλαίσιο δικό της. Πάνω απ' όλα όμως η δυτική Μεσσηνία είναι ένα εργαστήριο παραγωγής ελληνικού τρόπου. Και μιας έντονης αίσθησης ότι όλα μπορούν να διαπραγματευτούν από την αρχή προς όφελός μας. Λίγο πριν πέσουμε στην σκοτοδίνη των εθνικόπληκτων πομφολύγων και των πανάκριβων Σανέλ, ας δούμε με καθαρό βλέμμα την Αρχαία Μεσσήνη, ας συμπαρασταθούμε στον Κόδριγκτον να ρισκάρει την ζωή του κόντρα στα τούρκικα κανόνια και στους δαίμονες ενός «δυσάρεστου γεγονότος», και ας σχεδιάσουμε κάπου μεταξύ Αρσινόης και Ρονάλντο μια Ελλάδα που δεν θα αναζητά αλλά θα επινοεί την ελληνικότητά της, αρχίζοντας έστω και δύο αιώνες αργότερα. 

OPEL GRANDLAND X 1.2T 130 PS

Για το ταξίδι μας στην Μεσσηνία χρησιμοποιήσαμε το Opel Grandland X που είχαμε στην διάθεσή μας στο περιοδικό για δοκιμή μακράς διαρκείας. Ως εκ τούτου δεν ήταν η πρώτη φορά που κάναμε ένα μεγάλο ταξίδι, συνθήκη που αποδεικνύεται το προνομιακό πεδίο δράσης του μεσαίου SUV της Opel. Ένα αυτοκίνητο που ευτύχησε να πάρει τα καλύτερα στοιχεία από την συνένωση της εταιρίας με το γκρουπ PSA, χωρίς παράλληλα να χάσει τα ιδιαίτερα στοιχεία που χαρακτηρίζουν και εκτιμώνται σε ένα Opel. Όπως για παράδειγμα η σχεδίαση του αμαξώματος που παρά το μεγάλο μέγεθος καταφέρνει να είναι αρκετά ισορροπημένη και ελκυστική, καθιστώντας το Grandland X ίσως το πιο ενδιαφέρον σχεδιαστικά αυτοκίνητο της εταιρίας αυτή την εποχή (πάντα στα πλαίσια του ανταγωνισμού της εκάστοτε κατηγορίας).

Στο ίδιο μήκος κύματος και το σαλόνι, που χωρίς να εντυπωσιάζει με υπερβολικές στιλιστικές ακροβασίες, προσφέρει απλόχερα ποιότητα υλικών και συναρμολόγησης καθώς και μεγάλους χώρους για επιβάτες (χάρη στο μεταξόνιο των 2,675 μέτρων) και αποσκευές (517 λίτρα). Θετικές οι εντυπώσεις από το σύστημα infotainment που είναι και πλούσιο αλλά και άμεσο στις εντολές και με καλής ανάλυσης οθόνη, πλούσιος ο εξοπλισμός από την βασική έκδοση, ενώ με λίγη παραπάνω προσοχή θα μπορούσαν να λείπουν και οι μικρές ενστάσεις ως προς την εργονομία, όπως για παράδειγμα η άβολη τοποθέτηση των θυρών USB. Στον δρόμο το Grandland X ξεδιπλώνει έναν ιδιαίτερα ευχάριστο κινητήρα, είτε κινείται στους «σταμάτα-πλήρωνε-ξεκίνα» αυτοκινητόδρομους μέχρι την Καλαμάτα, είτε προσπαθείς να χωρέσεις στο στενό επαρχιακό δίκτυο της Μεσσηνίας απέναντι στα δεκάδες αυτοκινούμενα και τρομαγμένα νοικιάρικα των τουριστών.

Η άνεση είναι το κυρίαρχο στοιχείο της ταυτότητας του Grandland X με την ανάρτηση να απορροφά τις ανωμαλίες με έναν χαρακτηριστικό ποιοτικό τρόπο, χωρίς από την άλλη να δημιουργεί μια πλαδαρή αίσθηση. Αναμενόμενες οι ελαφρά αυξημένες κλίσεις, όμως σε καμία περίπτωση δεν είναι ενοχλητικές, ενώ πουθενά δεν έχεις την αίσθηση ότι δεν ελέγχεται το αμάξωμα, ακόμα και αν ξεφύγεις και οδηγήσεις σε σβέλτο ρυθμό.

Ο κινητήρας των 130 ίππων και το εξατάχυτο μηχανικό κιβώτιο συνδυάζονται ιδανικά, με το τρικύλινδρο μοτέρ των 1,2 λίτρων να έχει «ψυχή» από χαμηλά και αρκετό μπρίο ψηλά, ενώ και το κιβώτιο βοηθά με την καλή κλιμάκωση να έχεις σβέλτα προσπεράσματα αλλά και οικονομία σε καύσιμο λόγω της μακριάς έκτης (δεν ξεπεράσαμε τα 7,5 l/100 km, πάει και πιο κάτω...). Εκτός δρόμου θα κινηθεί βασιζόμενο κυρίως στην απόσταση των 18,8 εκατοστών από το έδαφος σε βατούς χωματόδρομους ενώ το σύστημα IntelliGrip με πέντε προγράμματα λειτουργίας, προσπαθεί -και σε κάποιο βαθμό το επιτυγχάνει- να μιμηθεί την τετρακίνηση με την παραμετροποίηση των λειτουργιών του ESP και των ηλεκτρονικών συστημάτων.

Μετά από αυτό το ταξίδι -αλλά και την πολύμηνη συμβίωση στα πλαίσια της μακράς διάρκειας δοκιμής- αυτό που θα λέγαμε για το Grandland X είναι ότι πρόκειται για τον κρυφό μπαλαντέρ της κατηγορίας του. Χωρίς εντυπωσιασμούς και κραυγαλέα τεχνικά στοιχεία είναι το αυτοκίνητο που θα μεταφέρει την οικογένεια με άνεση και ασφάλεια όντας επικεντρωμένο σε τομείς ουσίας και της ευκολίας στην καθημερινή χρήση. Σε μια κατηγορία όπου παίζεται όλο το «χρήμα» της αγοράς, η Opel έχει έναν αθόρυβο πολύτιμο παίκτη, ο οποίος συνδυάζεται με ένα πολύ ανταγωνιστικό πακέτο εξοπλισμού και τιμής πώλησης. Χωρίς αμφιβολία το καλύτερο και πιο εύστοχο Opel των ημερών μας.