Tata Nano: Το αυτοκίνητο των 1.500 ευρώ που απέτυχε παταγωδώς


Σαν σήμερα, πριν από 16 χρόνια, παρουσιάστηκε από την Tata Motors το πιο φθηνό αυτοκίνητο στον κόσμο που στόχευε να γίνει best-seller. Τα πράγματα, ωστόσο, εξελίχθηκαν διαφορετικά...

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΚΩΣΤΑΣ ΜΠΑΡΜΠΕΑΣ, ΦΩΤΟ: TATA MOTORS
  • 10/1/2024

Το ημερολόγιο έδειχνε 10 Ιανουαρίου 2008 όταν ο ινδικός κολοσσός της Tata παρουσίαζε στο Νέο Δελχί το Nano. Ο κατασκευαστής ισχυριζόταν ότι ήταν «το πιο φθηνό αυτοκίνητο στον κόσμο» και με τα σχεδόν 1.500€ που απαιτούνταν για την αγορά του στόχευε να εξελιχθεί στο εθνικό όχημα της Ινδίας.

Ο καθένας μπορεί να αντιληφθεί πως για να προκύψει αυτή η τιμή είχαν γίνει μεγάλες «εκπτώσεις» στον εξοπλισμό του. Ο κινητήρας ήταν δικύλινδρος με χωρητικότητα 624 κ.ε. και απέδιδε 38 ίππους και 51 Nm ροπής στις 4.000 rpm..

Είχε μήκος 3,1 m., πέντε πόρτες και μπορούσε να μεταφέρει -με αρκετό ζόρι- 5 επιβάτες. Την ίδια στιγμή η εταιρεία είχε χρησιμοποίησε μπόλικο φθηνό πλαστικό για να το επενδύσει ενώ μεγάλες «εκπτώσεις» έγιναν και στον εξοπλισμό προκειμένου να μείνει χαμηλά το κόστος παραγωγής.

Στόχος ήταν το Nano να δώσει την ευκαιρία σε χιλιάδες Ινδούς που δεν είχαν την οικονομική δυνατότητα να αποκτήσουν ένα αυτοκίνητο, να το πράξουν. Ο άνθρωπος που το εμπνεύστηκε, ο Ratan Tata, σε post που έκανε πριν από λίγα χρόνια στον προσωπικό του λογαριασμό στο Instagramαποκάλυψε τους λόγους που προχώρησε στην ανάπτυξη του Nano.

O Ratan Tata δίπλα στο δημιούργημα του.
O Ratan Tata δίπλα στο δημιούργημα του.

«Αυτό που πραγματικά με παρακίνησε και πυροδότησε την επιθυμία μου για να κατασκευάσω το Nano, ήταν η εικόνα που αντίκρυζα καθημερινά στην Ινδία, με οικογένειες να μετακινούνται πάνω σε scooters, σε ολισθηρούς δρόμους, με τα παιδιά στριμωγμένα ανάμεσα στη μητέρα και τον πατέρα. Στην αρχή προσπάθησα να σκεφτώ πως θα κάνω αυτά τα scooters πιο ασφαλή. Αλλά τελικά κατάλαβα πως αυτό δεν είχε νόημα και έτσι πήρα την απόφαση να προχωρήσω με την ιδέα του Tata Nano. Ενός αυτοκινήτου που προοριζόταν για όλους αυτούς που ζουν δίπλα μας».

Στην πράξη τα πράγματα εξελίχθηκαν διαφορετικά και τα δεδομένα της εποχής δεν κατάφεραν να το υποστηρίξουν και να το κάνουν best-seller. Μόνο έτσι άλλωστε θα είχε νόημα να συνεχιστεί η παραγωγή του αφού παρόλο που το κόστος παραγωγής είχε πέσει στα... τάρταρα, το περιθώριο κέρδους ήταν πολύ μικρό.

Από την αρχή ο πήχης τοποθετήθηκε ψηλά με την Tata να ανακοινώνει ότι στοχεύει στην παραγωγή 250.000 μονάδων ετησίως. Αυτός ο στόχος δεν επετεύχθη ποτέ. Την πρώτη χρονιά οι πωλήσεις ξεπέρασαν οριακά τις 30.000 ενώ το 2012 ήρθε το αποκορύφωμα με τις σχεδόν 75.000. Από εκεί και μετά ξεκίνησε ο κατήφορος με το μοντέλο να πουλάει το 2018 σχεδόν 7.500 αντίγραφα και κάπως έτσι ολοκληρώθηκε η παραγωγή του.

Το Tata Nano, το πιο φθηνό αυτοκίνητο στου κόσμο, έμεινε στην ιστορία ως αποτυχημένο και η αλήθεια είναι ότι δεν ήταν το μοναδικό. Βλέπετε το timing δεν ήταν σωστό αφού εκείνη την εποχή λέξεις όπως «μικροκινητικότητα» ήταν άγνωστες στο ευρύ κοινό.