Το Fiat Multipla και τα άλλα μοντέλα με τρεις θέσεις στην πρώτη σειρά


Οι σχεδιαστές των συγκεκριμένων αυτοκινήτων έδωσαν μάχη για να νικήσουν την... αβάσταχτη μοναξιά του οδηγού, τοποθετώντας δύο ακόμα καθίσματα δίπλα του.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΜΑΡΙΛΗ ΠΙΝΙΑΤΑΡΟ
  • 4/2/2023

Η αυτοκινητοβιομηχανία είναι ένας χώρος που οι καινοτομίες δε σταματούν ποτέ. Οι κατασκευαστές κάνουν τα πάντα για να αναβαθμίζουν συνεχώς τα μοντέλα τους, σε μία προσπάθεια να εκπλήξουν το κοινό τους και να παρουσιάσουν το «κάτι διαφορετικό».

Μία από τις πιο ιδιαίτερες προσθήκες που έχει γίνει ποτέ σε ένα αυτοκίνητο είναι μία δεύτερη θέση συνοδηγού στη μπροστινή σειρά. Οχήματα που έχουν δηλαδή τρία καθίσματα μπροστά, αντί για δύο, όπως είθισται.

Αυτή η ενδιαφέρουσα μορφή των εν λόγω μοντέλων έχει προκαλέσει τον διχασμό στην αυτοκινητοβιομηχανία, αφού πρόκειται για μία «περίεργη» πρόταση, που όμως έχει προτιμηθεί κατά καιρούς από αρκετούς κατασκευαστές. Ο τρόπος παρουσίασης είναι κάθε φορά διαφορετικός, είτε με τρεις ξεχωριστές θέσεις, με τον οδηγό στη μέση, είτε στη μορφή ενός «καναπέ», με τη θέση του οδηγού στην αριστερή μεριά, όμως η ιδέα παραμένει ίδια.

Μάλιστα τα μοντέλα που ξεχώρισαν για αυτό τον λόγο ανήκουν σε διαφορετικές κατηγορίες: SUV, pickup, minivan, supercar, coupe, κάθε είδος αυτοκινήτου μπορεί να φιλοξενήσει στην καμπίνα του αυτή τη διαμόρφωση.

McLaren F1

Σχεδιασμένη από τον θρύλο της αυτοκίνησης και του σχεδιασμού, Gordon Murray, ο οποίος φυσικά τέλεσε και team principal της McLaren και της Brahbam, προσθέτοντας στο όνομά του 5 παγκόσμιους τίτλους στη Formula 1, αλλά και 2 νίκες στις 24 ώρες του Le Mans, η McLaren F1 αποτελεί, μέχρι και σήμερα, ένα από τα πιο πρωτοποριακά μοντέλα της βρετανικής αυτοκινητοβιομηχανίας. Σύμφωνα με την ίδια την εταιρεία, η τοποθέτηση του καθίσματος του οδηγού στο κέντρο της καμπίνας είχε ως σκοπό τη βελτιστοποίηση της οπτικής γωνίας του οδηγού.

Μπορεί η McLaren F1 χει μείνει στην ιστορία ως το πιο διάσημο τριθέσιο supercar του κόσμου, αλλά φυσικά δεν υστερεί, όσον αφορά την ισχύ του. Κρύβει κάτω από το κάλυμμα έναν κινητήρα V12 χωρητικότητας 6,0 L, ο οποίος παρήγαγε 636 PS και έκανε την F1 ένα από τα πιο παντοδύναμα σπορ αυτοκίνητα της εποχής του, όταν κυκλοφόρησε το 1993. Η παραγωγή της F1 ολοκληρώθηκε το 1998, με τη McLaren να έχει κατασκευάσει συνολικά 106 μονάδες του εμβληματικού μοντέλου.

Fiat Multipla

Φυσικά, από τη λίστα δε θα μπορούσε να λείπει και το Fiat Multipla. Η Fiat κατασκεύαζε το εξαθέσιο MPV από το 1998 μέχρι το 2010, λανσάροντάς το πρώτα στην αγορά της Ιταλίας, προκαλώντας διχασμό. Πολλοί ήταν υποστηρικτές του, όμως το περίεργο σχήμα και οι ιδιαίτερες επιφάνειες προκάλεσαν τον χλευασμό από άλλους.

Η πρώτη έκδοση του Multipla έφερε έναν τετρακύλινδρο σε σειρά κινητήρα χωρητικότητας 1,5 L, που απέφερε 103 PS και 144 Nm ροπής, και παρόλο που δε φημιζόταν για την ισχύ του, οι πωλήσεις του στην Ιταλία πήγαν εξαιρετικά. Η εξαθέσια καμπίνα του ήταν χωρισμένη σε δύο σειρές, με την μπροστινή να έχει τρεις θέσεις, τον οδηγό να κάθεται στην αριστερή πλευρά, και τους δύο συνοδηγούς του να έχουν τα δικά τους, ξεχωριστά καθίσματα. Μάλιστα το μεσαίο κάθισμα μπορούσε να διπλώσει και να λειτουργήσει ως διαχωριστικό μεταξύ οδηγού και συνοδηγού, ενώ θα πρέπει να σημειωθεί ότι κυκλοφόρησαν εκδόσεις με την κλασική διάταξη των δύο καθισμάτων στην πρώτη σειρά. 

Honda FR-V

Το Honda FR-V ήταν ο ανταγωνιστής της δεύτερης γενιάς του Fiat Multipla, αφού κυκλοφόρησε το 2004. Για πολλούς, το ελάχιστα μεγαλύτερο, κατά 29 cm, MPV των Ιαπώνων δεν μπόρεσε ποτέ να συγκριθεί με το Multipla, όμως παίρνει δικαίως τη θέση του στη λίστα με τα τριθέσια μοντέλα του κόσμου της αυτοκίνησης.

Και αυτό, όπως και τα προηγούμενα οχήματα, έχει την ίδια διάταξη, με τρία δηλαδή καθίσματα στο μπροστινό μέρος της καμπίνας. Η κονσόλα «αιωρείται» και ο λεβιές ταχυτήτων είναι ενσωματωμένος στο ίδιο πάνελ, και αφήνει τον χώρο κάτω από αυτήν ελεύθερο για τον επιβάτη που κάθεται στην κεντρική θέση.

Matra-Simca Bagheera

nakhon100
nakhon100

Τη δεκαετία του ’70, δύο γαλλικές αυτοκινητοβιομηχανίες της εποχής, η Matra και η Simca, συνεργάστηκαν, και το αποτέλεσμα ήταν ένα αυθεντικό, πρωτοποριακό όχημα, με τρεις θέσεις στην καμπίνα του. Το Matra-Simca Bagheera ήταν ένα κεντρομήχανο μοντέλο, του οποίου το αμάξωμα ήταν κατασκευασμένο από ατσάλι, και τα πάνελ από υαλοβάμβακα.

Υπό την αιγίδα της Chrysler, οι σχεδιαστές των δύο εταιρειών κατάφεραν να λύσουν το πρόβλημα του μειωμένου διαθέσιμου χώρου που «κουβαλούσαν» τα κεντρομήχανα οχήματα, προσθέτοντας ένα επιπλέον κάθισμα ανάμεσα σε αυτό του οδηγού και του συνοδηγού. Το μοντέλο έπειτα εξελίχθηκε ακόμα περισσότερο, διατηρώντας την τριθέσια διάταξή του, αυτή τη φορά ως κοινό πόνημα της Talbot και της Matra, με αυτό να μετονομάζεται σε Talbot-Matra Bagheera.

Ferrari 365 P Berlinetta Speciale

Craig Howell
Craig Howell
Craig Howell
Craig Howell

Η Ferrari 365 P Berlinetta Speciale, ή αλλιώς Berlinetta Tre-posti, ή Ferrari Guida Centrale, σχεδιάστηκε το 1965 από τον Aldo Brovarone, πατέρα των Dino, οι οποίες διαδέχτηκαν την 365 P, και μάλιστα μόλις δύο μονάδες της κατασκευάστηκαν στη σύντομη ζωή της, μία εκ των οποίων είχε παραγγείλει ο Gianni Agneli, την οποία και απέκτησε το 1966.

Κάτω από το κάλυμμα «κρυβόταν» ένας κινητήρας V12 χωρητικότητας 4,4 L, ο οποίος παρήγε 380 PS. Ο σχεδιασμός και η κατασκευή του κεντρομήχανου μοντέλου έγιναν από την Pininfarina σε συνεργασία με τη Ferrari, χρησιμοποιώντας μία πολύ ιδιαίτερη διαρρύθμιση στο εσωτερικό του, η οποία ήθελε τον οδηγό να κάθεται στη μέση, και τους δύο συνοδηγούς του, αριστερά και δεξιά, ελάχιστα προς τα πίσω, για λόγους εξοικονόμησης χώρου.

Ram 1500

Φυσικά, στα μεγαλύτερα, πιο ογκώδη οχήματα, όπως είναι για παράδειγμα τα pick-up, η διαρρύθμιση των τριών θέσεων στο μπροστινό μέρος της καμπίνας δεν είναι και τόσο ασυνήθιστη. Πρόκειται για το Ram 1500, ένα εξαθέσιο φορτηγό με μονή καμπίνα, του οποίου οι θέσεις είναι χωρισμένες σε δύο σειρές.

Σε αντίθεση με άλλα οχήματα του ίδιου τύπου, η μεσαία θέση του Ram 1500 είναι σχηματισμένη και προσφέρει την άνεση ενός «κανονικού» καθίσματος, και μάλιστα έρχεται ως προεπιλογή σε πολλές εκδόσεις του μοντέλου.

Gordon Murray T.50

Ο Gordon Murray έχει την τιμητική του, αφού τη θέση του στη λίστα παίρνει ακόμα ένα μοντέλο που φέρει το όνομά του, κι αυτή τη φορά όχι μόνο στα «χαρτιά». Το Gordon Murray T.50 σχεδιάστηκε από τον ίδιο τον Βρετανό, και αποτελεί τον «συνεχιστή» της McLaren F1, αφού ο Murray πήρε έμπνευση από αυτήν.

Το δίθυρο coupe φέρει έναν ατμοσφαιρικό κινητήρα V12 χωρητικότητας 4,0 L, ο οποίος κατασκευάζεται από την Cosworth, και παράγει 663 PS και 467 Nm ροπής. Το T.50 δε φημίζεται μόνο για την εξαιρετική του αεροδυναμική και την υψηλή αναλογία ισχύoς-βάρους του, αλλά και για την ιδιαίτερη διαρρύθμιση της καμπίνας του. Η θέση του οδηγού βρίσκεται στο κέντρο της καμπίνας, με τις θέσεις του συνοδηγού να βρίσκονται δεξιά και αριστερά.

Nissan Pivo 3

Η Nissan έκανε ένα από τα πρώτα της βήματα προς την ηλεκτρική κινητικότητα στην πόλη, παρουσιάζοντας μία σειρά από concept cars, εκ των οποίων το Pivo 3 ήταν το τρίτο και τελευταίο, κι έκανε το ντεμπούτο του στην έκθεση αυτοκινήτου του Τόκιο το 2011.

Το Pivo 3, όπως και οι δύο πρόγονοί του, Pivo 1 και Pivo 2, είχε τριθέσια διαρρύθμιση στην καμπίνα του, με τον οδηγό να τοποθετείται στη μέση. Μάλιστα, ήταν ένα από τα πρώτα concept cars που υποσχόταν αυτόνομη οδήγηση, με τον οδηγό να «μη χρειάζεται να αναζητεί θέση στάθμευσης, να παρκάρει, ή θυμάται που άφησε το όχημά του,» σύμφωνα με την ίδια τη Nissan.