Απίστευτο: Η NASA μειώνει τη φόρτιση της μπαταρίας των EV σε μόλις 5 λεπτά


Ένα σύστημα ψύξης για χρήση στο Διεθνή Διαστημικό Σταθμό, μπορεί να χρησιμοποιηθεί και στη Γη για τη φόρτιση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΣ ΤΖΟΥΜΑΣ
  • 13/10/2022

Η πορεία της αυτοκινητοβιομηχανίας προς την ηλεκτροκίνηση και η πιο εύκολη αποδοχή των χαρακτηριστικών των EV από τους οδηγούς, βρήκε έναν απρόσμενο σύμμαχο.

Ο λόγος για την NASA, η οποία ανέπτυξε ένα σύστημα ψύξης για χρήση στο Διεθνή Διαστημικό Σταθμό, το οποίο θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί και στη γη για τη φόρτιση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

Όσο περίεργο και αν ακούγεται αυτό, αποτελεί ισχυρισμό της ίδιας της NASA, σύμφωνα με ανάρτηση που πραγματοποίησε, βάσει της οποίας ο χρόνος φόρτισης ενός EV θα μπορούσε να ελαχιστοποιηθεί και να διαρκεί μόλις 5 λεπτά.  

Η σύνθετη τεχνική ψύξης, η οποία έχει αναπτυχθεί για να βοηθήσει ορισμένα ηλεκτρικά συστήματα στο διάστημα να διατηρούν τις σωστές θερμοκρασίες, μπορεί να προσφέρει σχεδόν πέντε φορές το ρεύμα που προσφέρουν άλλοι φορτιστές ηλεκτρικών οχημάτων που κυκλοφορούν αυτή τη στιγμή στην αγορά.

Το πρόβλημα στην ταχύτητα φόρτισης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων έγκειται στην υπερθέρμανση των εξαρτημάτων. Όσο περισσότερα είναι τα Watt, τόσο μεγαλύτερη η θερμότητα στη διαδικασία φόρτισης της μπαταρίας με ρεύμα και αντίστοιχα η πιθανότητα να υπερθερμανθούν τα εξαρτήματα.

Αυτός είναι ο λόγος που, για παράδειγμα, σε γρήγορους φορτιστές άνω των 100 kW, όπως αυτοί της Tesla, το καλώδιο του φορτιστή είναι πολύ παχύτερο από ό,τι σε ένα σημείο φόρτισης 22 kW. Επιπλέον, όσο περισσότερη ισχύ λαμβάνει μια μπαταρία, τόσο πιο ζεστή γίνεται. Για το λόγο αυτό, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν ένα όριο ισχύος που μπορούν να δεχτούν.

Στις περισσότερες περιπτώσεις, οι μπαταρίες διαθέτουν υγρή ψύξη που ενεργοποιείται επίσης κατά τις φορτίσεις για να επιτρέψει τη γρήγορη φόρτιση. Ένας από τους τρόπους μείωσης των χρόνων φόρτισης που διερευνά η αυτοκινητοβιομηχανία είναι η μπαταρία ξηρής επίστρωσης, αλλά είναι ακόμα σε εξέλιξη.

Από την πλευρά της, η NASA ανέπτυξε σύνθετα συστήματα ψύξης για συστήματα πυρηνικής σχάσης για αποστολές στη Σελήνη και τον Άρη ή για συστήματα θερμικού ελέγχου και προηγμένη υποστήριξη ζωής στα διαστημόπλοια. Πλέον, έχει φτάσει στο σημείο που αποκαλεί «βρασμό υπόψυξης ροής» μετά το πείραμα βρασμού ροής και συμπύκνωσης (Flow Boiling and Condensation Experiment, FBCE).

Στην πράξη, είναι, πλέον, εφικτή η ψύξη των καλωδίων που μεταφέρουν υψηλά φορτία και έτσι δυνητικά διευκολύνει μια ταχύτερη ροή ηλεκτρικής ενέργειας χωρίς τον κίνδυνο υπερθέρμανσης των εξαρτημάτων.

Πρόσφατα, μία ομάδα επιστημόνων εφάρμοσε τις αρχές «υπόψυξης ροής βρασμού» που διδάχθηκε από τα πειράματα FBCE της NASA στη διαδικασία φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων. Χρησιμοποιώντας αυτή τη νέα τεχνολογία, μπόρεσε να παρέχει 4,6 φορές το ρεύμα από τους ταχύτερους διαθέσιμους φορτιστές ηλεκτρικών οχημάτων στην αγορά σήμερα, αφαιρώντας έως και 24,22 kW θερμότητας. Έτσι, το καλώδιο φόρτισης μπορεί να παρέχει 2.400 amperes, που είναι πολύ περισσότερο από τα 1.400 amperes που απαιτούνται για να μειωθεί ο χρόνος που χρειάζεται για τη φόρτιση ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου σε πέντε λεπτά.

«Η εφαρμογή αυτής της νέας τεχνολογίας οδήγησε σε μια άνευ προηγουμένου μείωση του χρόνου που απαιτείται για τη φόρτιση ενός οχήματος και μπορεί να άρει ένα από τα κύρια εμπόδια στην παγκόσμια υιοθέτηση ηλεκτρικών οχημάτων», αναφέρεται χαρακτηριστικά στο blog της NASA.

Το πείραμα, προς το παρόν, έχει επικεντρωθεί στην καλωδίωση του σημείου φόρτισης. Σε δεύτερη φάση θα μπορούσε να εφαρμοστεί και στην μπαταρία του αυτοκινήτου.

Πηγή: NASA Science