Οθόνες αφής VS Φυσικοί διακόπτες - Τι είναι πιο επικίνδυνο για την οδική ασφάλεια;


Μια νέα έρευνα έρχεται να αποδείξει ότι οι οθόνες αφής στα αυτοκίνητα πονοκεφαλιάζουν τους οδηγούς, σε σχέση με τους φυσικούς διακόπτες, αποσπώντας ένα μεγάλο μέρος της προσοχής από τον δρόμο. 

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΚΩΣΤΑΣ ΜΠΑΡΜΠΕΑΣ, ΦΩΤΟ: ΑΡΧΕΙΟ
  • 22/8/2022

Προφανώς και οι περισσότεροι οδηγοί γνωρίζουν ότι η ευκολία που προσφέρει ένας φυσικός διακόπτης στη κονσόλα του αυτοκινήτου, βρίσκεται σε πολύ υψηλότερο επίπεδο άνεσης σε σχέση με το άγγιγμα πάνω στην οθόνης αφής.

To εσωτερικό του 2007 Volvo S60 που είναι σχεδόν ίδιο με του V70.
To εσωτερικό του 2007 Volvo S60 που είναι σχεδόν ίδιο με του V70.

Η τάση που γιγαντώθηκε τα τελευταία χρόνια στην αυτοκινητοβιομηχανία με την αφαίρεση των κουμπιών, εντάσσοντας τη λειτουργία τους μέσα στην οθόνη του Συστήματος Πολυμέσων, μπορεί να έχει αναβαθμίσει την εικόνα της καμπίνας ωστόσο την ίδια στιγμή έχει δημιουργήσει πονοκέφαλο στους οδηγούς, οι οποίοι σε αρκετές περιπτώσεις πασχίζουν για να ολοκληρώσουν τη ρύθμιση που επιθυμούν, με ότι μπορεί να σημαίνει αυτό για την οδική ασφάλεια.

Η επιβεβαίωση έρχεται μέσα από έρευνα που διεξήγαγε το σουηδικό περιοδικό αυτοκινήτου Vi Bilδgare πραγματοποιώντας μια σειρά από δοκιμές σε αυτοκίνητα διαφορετικής τεχνολογίας, ώστε να διαπιστώσει πόσος χρόνος απαιτείται από τον οδηγό για να ολοκληρώσει βασικές ρυθμίσεις.

To εσωτερικό του Tesla Model 3.
To εσωτερικό του Tesla Model 3.

Για αυτό το σκοπό χρησιμοποίησε 12 αυτοκίνητα όπου σε άλλα οι οθόνες είχαν τον πρώτο ρόλο στο εσωτερικό τους, όπως το Tesla Model 3 και την BMW iX, κάποια τις συνδύαζαν με φυσικούς διακόπτες, όπως το Seat Leon και το Dacia Sandero και τέλος ένα Volvo V70 του 2005 χωρίς καμία οθόνη στο ταμπλό.

Οι ρυθμίσεις που κλήθηκαν να ολοκληρώσουν οι οδηγοί ήταν εξής:

  • Να ενεργοποιήσουν τη θέρμανση των καθισμάτων, να ανεβάσουν τη θερμοκρασία στο air-condition κατά δύο βαθμούς και να εκκινήσουν τη λειτουργία για το ξεθάμπωμα των κρυστάλλων.
  • Να ανοίξουν το ραδιόφωνο και να το συντονίσουν σε έναν συγκεκριμένο σταθμό.
  • Να κάνουν reset στο trip computer.
  • Να κατεβάσουν στο χαμηλότερο επίπεδο τη φωτεινότητα του πίνακα οργάνων και να απενεργοποιήσουν την κεντρική οθόνη.

Πριν ξεκινήσει η καταμέτρηση του χρόνου, το περιοδικό άφησε τους οδηγούς να εξοικειωθούν με τα αυτοκίνητα και τις λειτουργίες τους ώστε να έχουν πιο ρεαλιστικά αποτελέσματα στην έρευνα.

Η χρονομέτρηση έγινε με το όχημα εν κινήσει (ταχύτητα 110 km/h) και τα αποτελέσματα που προέκυψαν ήταν απολύτως ξεκάθαρα ως προς την ευκολία που προσφέρουν στους χρήστες οι διακόπτες έναντι των οθονών αφής. O οδηγός του Volvo V70 σημείωσε τον ταχύτερο χρόνο ολοκληρώνοντας τις τέσσερις ρυθμίσεις σε 10 sec. ενώ από την άλλη ο οδηγός της BMW iX χρειάστηκε σχεδόν τον τριπλάσιο χρόνο (30,4 sec.).

To εσωτερικό του Seat Leon.
To εσωτερικό του Seat Leon.
To εσωτερικό του Dacia Sandero.
To εσωτερικό του Dacia Sandero.

Η έρευνα κατέγραψε και την απόσταση που κάλυψε το όχημα στην προαναφερόμενη ταχύτητα, με τον οδηγό να έχει αφαιρέσει ένα μέρος της προσοχής του από τον δρόμο. Η μεγαλύτερη απόσταση σημειώθηκε από το Marvel R της MG όπου κάλυψε 1.372 m. ενώ τη καλύτερη επίδοση κατέγραψε ξανά το Volvo V70 με 306 m. Τα υπόλοιπα οχήματα της δοκιμής κινήθηκαν μεταξύ 600 m. και 900 m. ενώ χαμηλά, στα 400 m., βρέθηκαν το Dacia Sandero και το Volvo C40.

Όπως τονίζεται μέσα από την έρευνα του περιοδικού, για τις κακές επιδόσεις που σημείωσαν κάποια αυτοκίνητα με οθόνες αφής, δεν ευθύνεται αποκλειστικά η έλλειψη φυσικών διακοπτών αλλά και η πολυπλοκότητα με την οποία έχει στηθεί το interface, μέσα στο οποίο καλούνται να περιηγηθούν οι χρήστες για να βρουν το επιθυμητό υπομενού.

Πηγή: caranddriver.com