Ποιες τεχνολογίες των αεροπλάνων ενσωματώνονται στο αυτοκίνητό σας (Μέρος 2ο)


Όλο και περισσότερα σύγχρονα αυτοκίνητα διαθέτουν προηγμένα συστήματα, τεχνολογίες απεικόνισης και λειτουργίας που έχουν προέλθει από τα αεροσκάφη. Μεγάλες οθόνες, παραμετροποιήσιμα μενού και συστήματα καταγραφής δεδομένων είναι μόνο μερικά από αυτά.

  • 24/2/2021

Τα ραντάρ και τα LIDAR χειρίζονται στα σύγχρονα αυτοκίνητα συστήματα όπως adaptive cruise control, Σύστημα Αποφυγής Σύγκρουσης πεζών, ή Προειδοποίηση Εκτροπής από τη Λωρίδα, Αυτόματο Κεντράρισμα Λωρίδων κ.ο.κ.

Μόλις το 1939 η Βρετανική Βασιλική Αεροπορία (RAF) εξόπλισε ένα βομβαρδιστικό Bristol Blenheim με ραντάρ για τον εντοπισμό άλλων αεροσκαφών. Μάλιστα, ήταν κορυφαίο το γεγονός ότι η προπαγάνδα της εποχής επικοινωνούσε ότι οι Βρετανοί πιλότοι είχαν μεγάλη επιτυχία στη νυχτερινή κατάρριψη αεροσκαφών της Luftwaffe γιατί έτρωγαν πολλά… καρότα!

Με το τέλος του πολέμου τα βασισμένα σε ραντάρ συστήματα εξελίχθηκαν περισσότερο. Πλέον όλα τα αεροσκάφη είναι εφοδιασμένα με το σύστημα ραντάρ TCAS, ένα αρκτικόλεξο για το Σύστημα Αποφυγής Συγκρούσεων. Το σύστημα περικλείει το αεροπλάνο σε μια αόρατη «φυσαλίδα» μέσω του ραντάρ και εάν δύο αεροσκάφη πετούν πολύ κοντά το ένα στο άλλο ή παρεμβαίνουν το ένα στη «φυσαλίδα» του άλλου, το TCAS θα στείλει προειδοποίηση για να αποφευχθεί μια πιθανή σύγκρουση στον αέρα.

Τα συστήματα αποφυγής σύγκρουσης αυτοκινήτων, όπως τα συστήματα παρακολούθησης τυφλών σημείων ή τα συστήματα πέδησης, λειτουργούν με παρόμοιο τρόπο. Αν ένα αυτοκίνητο κινείται πολύ κοντά σε άλλο αυτοκίνητο, θα ακουστεί μια προειδοποίηση για να ειδοποιήσει τον οδηγό να λάβει μέτρα. Στην αυτοκινητοβιομηχανία, μόλις το 1992 η Mitsubishi ενσωμάτωσε σύστημα προειδοποίησης με σύστημα laser, ενώ το 1999 στον χορό των ηλεκτρονικών με τη χρήση radar μπήκε η Mercedes-Benz με το γνωστό πλέον σε όλους μας Distronic.

Σήμερα, το Cruise Control ή ο αυτόματος πιλότος είναι μια παραλλαγή συστήματος που εφαρμόστηκε πρώτα στα αεροσκάφη και είναι πλέον εφαρμόσιμη σχεδόν σε όλα τα αυτοκίνητα. Επίσης, μια ακόμα μετεξέλιξη των συστημάτων αυτών είναι η νυχτερινή όραση, συστήματα απεικόνισης υπερύθρων που ξεκίνησαν από στρατιωτικές εφαρμογές και τα τελευταία χρόνια έχουν αρχίσει να κάνουν την εμφάνισή τους σε αυτοκίνητα για περισσότερη ασφάλεια οδήγησης σε περίπτωση κακών συνθηκών (νύχτα, ομίχλη, κ.ά.).

Μαύρο κουτί

Τα περισσότερα αεροπλάνα έχουν ένα καταγραφικό πτήσης, το λεγόμενο και «μαύρο κουτί», παρ’ όλο που το περίβλημα είναι στην πραγματικότητα πορτοκαλί. Υπάρχουν δύο από αυτά: Το ένα καταγράφει πληροφορίες από τους υπολογιστές πτήσης και το δεύτερο κουτί καταγράφει τον ήχο του πιλοτηρίου και άλλους ήχους μέσα στο αεροπλάνο. Σε περίπτωση συντριβής, οι ερευνητές μπορούν να ανακτήσουν τα μαύρα κουτιά και να μάθουν τι ακριβώς συνέβη.

Τα μαύρα κουτιά στα αυτοκίνητα δεν είναι μια νέα ιδέα. Η πρακτική ξεκίνησε το 1994 με αυτοκίνητα από τις Cadillac, Buick, Chevrolet και Pontiac, τουλάχιστον στις ΗΠΑ, ενώ στην Ευρώπη υπάρχει ακόμα δρόμος από την Ε.Ε. μέχρι να αποσαφηνιστεί αν είναι νομικά κατοχυρωμένη μια τέτοια προσθήκη. Τα μαύρα κουτιά προορίζονται να βοηθήσουν τους κατασκευαστές να μάθουν πώς τα αυτοκίνητα συμπεριφέρονται σε περιπτώσεις δυστυχημάτων.

HeadUpDisplay

Το πυκνοδομημένο απεικονιστικό περιβάλλον των μαχητικών αεροσκαφών πολύ νωρίς απέκτησε το head-up-display, μια μικρή διάφανη επιφάνεια η οποία εικονίζει πολύτιμες πληροφορίες εν ώρα πτήσης. Στα αεροσκάφη, αυτή η τεχνολογία υπάρχει πριν από τον Δεύτερο Παγκόσμιο πόλεμο, ενώ στα αυτοκίνητα μόλις το 1988 η General Motors άρχισε να χρησιμοποιεί head-up display σε ένα Oldsmobile Cutlass Supreme. Σήμερα αυτοκίνητα όλων των κατηγοριών μπορούν να επωφεληθούν από αυτή την τεχνολογία.

Αυτόματος πιλότος

Ο λόγος για σύστημα λίγο πολύ αυτονόητο και ίσως το πιο εύκολα αναγνωρίσιμο στοιχείο στο αυτοκίνητό μας σε σχέση με τις καταβολές του από τα αεροσκάφη. Τα συστήματα αυτόματου πιλότου χρησιμοποιούνται ευρέως σε εμπορικά αεροσκάφη για τον έλεγχο της πτήσης τους χωρίς την παρεμβολή του πιλότου. Άλλα συστήματα που λειτουργούν σε συνδυασμό με τον αυτόματο πιλότο είναι το αυτόματο γκάζι, ένα σύστημα που ελέγχει την ισχύ του κινητήρα με βάση την ταχύτητα του αέρα.

Τα συστήματα αυτόματου πιλότου έχουν εγκατασταθεί σε εμπορικά αεροσκάφη από τη δεκαετία του 1930. Τα αυτόνομα αυτοκίνητα λειτουργούν με παρόμοιο τρόπο. Και μπορεί η πρώτη πειραματική εμφάνιση του συστήματος να πηγαίνει πίσω στο 1925, όταν ένα αυτοκίνητο Chandler έκανε την πρώτη του τηλεκατευθυνόμενη βόλτα στους δρόμους της Νέας Υόρκης, όμως η πρώτη προσπάθεια με εμπορικό αντίκτυπο σε αυτοκίνητο έγινε με το Tesla Autopilot το 2015, η οποία εισήχθη στα τέλη εκείνης της χρονιάς και επέτρεψε την κίνηση χωρίς εμπλοκή του οδηγού για οδήγηση σε αυτοκινητόδρομο. Έτσι, τα συστήματα του αυτοκινήτου το κατευθύνουν με βάση τα δεδομένα από όλους τους αισθητήρες του.

Συστήματα GPS

Τo GPS (Global Positioning System) βασίζεται σε ένα δίκτυο δορυφόρων σταθερής τροχιάς. Η ιδέα ξεκίνησε για στρατιωτική χρήση στις αρχές της δεκαετίας του 1970 και απέκτησε πλήρη επιχειρησιακή οντότητα το 1995, με την εμπορική του χρήση να έχει ξεκινήσει από τη δεκαετία του 1980. Η αυτοκινητοβιομηχανία ακολούθησε από κοντά, καθώς το 1990, η Mazda εισήγαγε το πρώτο σύστημα GPS για πλοήγηση αυτοκινήτων. Σήμερα η αυτοκινητοβιομηχανία -και όχι μόνον- εκμεταλλεύεται πλήρως τα συστήματα GPS, καθώς οι Χάρτες Google ή ακόμα και τα συστήματα κατασκευαστών, χρησιμοποιούνται από πολλούς οδηγούς σε όλο τον κόσμο για να τα βγάλουν πέρα.

Το πρώτο σύστημα πλοήγησης GPS ενσωματώθηκε σε επιβατικό αυτοκίνητο από τη Mazda το 1990. Ήταν διαθέσιμο στα κορυφαία αυτοκίνητα Eunos Cosmos και συνέβη μόνο στην Ιαπωνία.
Το πρώτο σύστημα πλοήγησης GPS ενσωματώθηκε σε επιβατικό αυτοκίνητο από τη Mazda το 1990. Ήταν διαθέσιμο στα κορυφαία αυτοκίνητα Eunos Cosmos και συνέβη μόνο στην Ιαπωνία.

Η παρακολούθηση αυτοκινήτων είναι επίσης χρήσιμη όταν ξεχάσατε πού σταθμεύσατε το αυτοκίνητό σας ή έχει κλαπεί. Επιπλέον, μέσω του GPS μπορεί να προγραμματιστεί η αυτόνομη οδήγηση αλλά ακόμα και η διαχείριση ενός αυτόματου κιβωτίου (λόγου χάριν, κατεβάζει μόνο του ταχύτητα πλησιάζοντας το αυτοκίνητο σε μια πλατεία).

Συστήματα επικοινωνίας οχημάτων V2V

Μια σημαντική καινοτομία στον δρόμο για ένα πλήρως αυτόνομο μέλλον είναι τα συστήματα επικοινωνίας οχημάτων. Τα Συστήματα V2V (Vehicle-to-Vehicle) διασφαλίζουν ότι τα οχήματα επικοινωνούν και ανταλλάσσουν πληροφορίες μεταξύ τους, όπως προειδοποιήσεις ασφαλείας και πληροφορίες κυκλοφορίας μέσω εξειδικευμένων συσκευών επικοινωνίας μικρής εμβέλειας.

Το μέλλον της αεροπορίας βασίζεται επίσης στα συστήματα επικοινωνίας οχημάτων. Νεότερα αεροσκάφη από την Airbus και την Boeing αναπτύσσονται με συστήματα για την πρόληψη της συμφόρησης του εναέριου χώρου, των καθυστερήσεων και των ατυχημάτων. Το εν λόγω σύστημα εξαλείφει, επίσης, την ανάγκη ενός συστήματος ελέγχου της εναέριας κυκλοφορίας, υψόμετρο κ.ά.